Aihe: Lappu soimaan! | |
---|
|
Kiinnostaako kevyen musiikin komppilaput ja nuotinkirjoitus? Väänsin yhden osion taannoisesta opinnäytetyöstäni web-sivun muotoon ja nyt jokaisella on mahdollisuus tutustua siihen. http://jucciz.com/lappusoimaan/ |
|
Jucciz: Kiinnostaako kevyen musiikin komppilaput ja nuotinkirjoitus? Väänsin yhden osion taannoisesta opinnäytetyöstäni web-sivun muotoon ja nyt jokaisella on mahdollisuus tutustua siihen. http://jucciz.com/lappusoimaan/ Mainiota tavaraa! I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood). |
viny 12.10.2010 16:43:29 | |
|
Jucciz: Kiinnostaako kevyen musiikin komppilaput ja nuotinkirjoitus? Väänsin yhden osion taannoisesta opinnäytetyöstäni web-sivun muotoon ja nyt jokaisella on mahdollisuus tutustua siihen. http://jucciz.com/lappusoimaan/ HYVÄ HYVÄ!! +++ |
EP 12.10.2010 17:39:20 | |
|
Hieno homma!! : ) Enemmän vaan soisi myös käytettävän mm. rummuille ja bassolle tehtyjä nuotteja ja komppilappuja kevyelläkin puolella, kun on sentään rytmimusiikista kysymys! |
|
EP: Hieno homma!! : ) Enemmän vaan soisi myös käytettävän mm. rummuille ja bassolle tehtyjä nuotteja ja komppilappuja kevyelläkin puolella, kun on sentään rytmimusiikista kysymys! Jeps. Mun mielestä musatyylistä ja instrumentista riippumatta harvemmin on haittaa siitä, että soittaja/laulaja pystyy lapun avulla seuraamaan, missä mennään ja mitä kappaleessa noin suurin piirtein milläkin soittimella tapahtuu. Oliskohan pop/rock-komppilappukirjalle tilausta? Siis sellaiselle, jossa melodiat ja sointukomppausrytmit olisivat merkitty nuotteina (ei mitään tabulatuureja missään) ja rakenteisiin käytettäisiin segno- ja coda-merkintöjä, eikä AABACADBABB-litanioita lapun alalaidassa. Saattaisi innostaa joitakin poprokkareitakin tutustumaan nuottien ihmeelliseen maailmaan, kun materiaali olisi hyviä biisejä ja sama lappu palvelisi koko bändiä - tai sellaisiksi ainakin itse komppilaput kirjoitan. Uudet koulujen musiikin kirjat ovat ehkä vähän enemmän tähän suuntaan jo kallellaan kuin perinteiset toivelaulukirjat (johtuen yhtyesoittimien lisääntymisestä musaluokissa), mutta havaintojeni mukaan nekään eivät yleensä kauhean hyvin kelpaa ammattimuusikoiden "ainoiksi pahveiksi" ainakaan tuntemattomasta biisistä. Prima vista -kelpoisuus on mielestäni ehdoton hyvän komppilapun edellytys. Lapun toimivuus on helpoin todeta pyytämällä vaikkapa omaan bändiin jollekin keikalle hyvä nuotinlukutaitoinen tuuraaja ja kuunnella, miten homma toimii... jos toimii. |
EP 12.10.2010 19:12:40 (muokattu 12.10.2010 19:26:28) | |
|
Jucciz: ..Oliskohan pop/rock-komppilappukirjalle tilausta? Siis sellaiselle, jossa melodiat ja sointukomppausrytmit olisivat merkitty nuotteina (ei mitään tabulatuureja missään) ja rakenteisiin käytettäisiin segno- ja coda-merkintöjä, eikä AABACADBABB-litanioita lapun alalaidassa. Saattaisi innostaa joitakin poprokkareitakin tutustumaan nuottien ihmeelliseen maailmaan, kun materiaali olisi hyviä biisejä ja sama lappu palvelisi koko bändiä - tai sellaisiksi ainakin itse komppilaput kirjoitan. Saattais olla, tosin nuorempi soittajapolvi alkaa ollakin melko koulutettua, mutta varmaan tulee olemaan paljon myös itseoppineita jatkossakin. Samalle lapulle kirjoitettuna nuotista usein tulee vähän vaikeasti luettava, mutta ainakin nuotinnusohjelmilla eri "stemmat" on kyllä helppo eritellä. Uudet koulujen musiikin kirjat ovat ehkä vähän enemmän tähän suuntaan jo kallellaan kuin perinteiset toivelaulukirjat (johtuen yhtyesoittimien lisääntymisestä musaluokissa), mutta havaintojeni mukaan nekään eivät yleensä kauhean hyvin kelpaa ammattimuusikoiden "ainoiksi pahveiksi" ainakaan tuntemattomasta biisistä. Joo ei tietenkään, mutta ainakin jo lukionkin musakirjat antaa hyvän perustan niiden opiskelulle komppiesimerkkeineen. Prima vista -kelpoisuus on mielestäni ehdoton hyvän komppilapun edellytys. Lapun toimivuus on helpoin todeta pyytämällä vaikkapa omaan bändiin jollekin keikalle hyvä nuotinlukutaitoinen tuuraaja ja kuunnella, miten homma toimii... jos toimii. Ainakin treeneissä ja tuuraushommissa varsinkin toimii todella hyvin (ja hyvä kuunnella sen tuuraajan kommentit myös) kunhan niistä ei tehdä liian "vaikeita". |
|
Hienoa työtä. Plussasin täysiä! Kai hyttisen "kurki" on ihan paras biisi!" |
Wwes 12.10.2010 21:02:26 | |
|
Kumarruksia ja plussaa! Todella hienoa työtä, nostan hattua korkealle. |
Tonski 12.10.2010 22:07:02 (muokattu 12.10.2010 22:10:45) | |
|
Näyttävä paluu kirjoituspaussilta, plussaa. E: Et sitten edes käsitelly perkussionotaatiota mitä? http://www.youtube.com/watch?v=hZi0IHX1Wgg |
|
Oli hienosti tiivistetty briiffi kepeän musan ohjeistamisesta. Tää oli mun mielestä just tarpeeks laaja keskittyen ns. perinteisiin bändisoittimiin, eiköhän samoja periaatteita voi soveltaa perkussioihinkin? Vai onko niissä ihan oma notaationsa? Harvoin kuitenkaan tanssilavalla on erillistä perkussionistia? Torviarreista vois toki olla sananen. "Kun vuosi 2012 koittaa, maankuori repeää ja kaikki maankuoreen haudatut Mamban levyt pulpahtavat pintaan." -Juho L |
Jucciz 13.10.2010 00:15:14 (muokattu 13.10.2010 00:18:50) | |
|
Oho, että oikein pysyvä, vautsi vau. Perkussionotaatio, samoin kuin puhallin- ja jousiosasto jätettiin tarkoituksella alkuperäisessä opinnäytetyön aiheen rajauksessa tutkimuksen ulkopuolelle ja hyvä niin, sillä pelkästään tavallisiin bändisoittimiin keskittyvänä pakettina se paisui 112 sivua pitkäksi. Lisäksi oma osaamiseni ei oikein ulotu noihin "erikoistapauksiin" kauhean hyvin. Opinnäytetyökumppanini on ammattilaistason alttoviulisti, joten jousiasiaa sinällään teokseen olisi saanut helpostikin: siltikin taitaa edelleen olla niin, että normaaleilla tanssi-, iskelmä-, bile- ja rokkikeikoilla pillit, jouset ja perkat ovat yleensä suht harvinaisia, mitenkään niitä vähättelemättä, pikemminkin päinvastoin. Mielelläänhän niitä kuulisi. Kaikki kommentointi kelpaa ja sivuston ei ole tarkoitus jäädä staattiseksi möhkäleekesi, vaan täydennän ja korjaan sitä ilomielin käytettävissä olevan ajan puitteissa. Etenkin asiavirheistä saa ja pitääkin huomauttaa. |
baron 13.10.2010 00:17:47 (muokattu 13.10.2010 00:21:13) | |
|
Joo, kyllä näytti selailun perusteella sen verran mielenkiintoiselta että täytyy ajan kanssa käydä kokonaan läpi. PS Onko se originaali 112 sivuinen tutkielma jostain (jollain hinnalla?) saatavissa? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
Lennu: Torviarrit ovat eittämättä mielenkiintoinen aihe, mutta niistä on jo kirjoitettu niin paljon hyviä kirjoja ja muita julkaisuja, että naurettavan vähäisellä omalla tietämykselläni aiheesta en ala siitä tuolle sivustolle runoilemaan. Sitä paitsi, torviarrien laatiminen on nähdäkseni paljolti jo säveltämistä, kun taas sivustoni pääpaino on nimenomaan kevyen musiikin bändilappujen tekemisessä (transkriptiotyössä) levyllä valmiiksi olevien stemmojen pohjalta. Edellä mainituista syistä sivustolla ei paneuduta uusien instrumenttistemmojen luomiseen, mitä torviarraaminen nähdäkseni isolta osin on. Vaikkakin instrumentaatioltaan raskaiden kappaleiden kohdalla nuotinkirjoittaja joutuu monesti väkisinkin leikkimään myös sovittajaa (lähinnä karsimaan lukuisia stemmoja/raitoja ja säästämään mielestään olennaisen), se on mielestäni kuitenkin kokonaan eri asia kuin torvi- tai vaikkapa jousiarrien tekeminen. Uskonkin, että ymmärrät eron. baron: Tervetuloa Tampereelle kahville ja lukemaan koko paketti. Opinnäytetyö sisältää sen verran laajamittaisia (lue: koko biisin mittaisia) katkelmia tekijänoikeudella suojatuista nuottijulkaisuista, ettei pakettia voi noin vain levittää - saati myydä - ainakaan laajamittaisesti. En osaa sanoa, onko työn kopiominen jollekulle toiselle hänen omaan henkilökohtaiseen käyttöön rikos - ja minkä suuruinen. |
|
Kyllä. Ekskellentin ja outstandingin rajoilla. White men can't Monk |
baron 17.10.2010 14:32:02 (muokattu 17.10.2010 14:34:06) | |
|
Jucciz: Lennu: baron: Tervetuloa Tampereelle kahville ja lukemaan koko paketti. Nyt luettu ja jos muukin osa gradusta on samantasoista niin kovasti kiinnostaa. (Yritin etsiä netistä mutta eikö Tampereella ole tapana edes nimiä pistää näkyviin ja mainintoja, missä kirjastoissa kenties voisi olla luettavissa?) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
baron: Nyt luettu ja jos muukin osa gradusta on samantasoista niin kovasti kiinnostaa. (Yritin etsiä netistä mutta eikö Tampereella ole tapana edes nimiä pistää näkyviin ja mainintoja, missä kirjastoissa kenties voisi olla luettavissa?) Meidän koulutusohjelmasta valmistuvien opinnäytetyöt päätyvät Tampereen konservatorion kirjastoon, opinnäytetyön ohjaajalle sekä koulun omiin arkistoihin, eivät käsittääkseni muualle. Graduksihan tuota työtä ei virallisesti saa kutsua, koska kyseessä ei ole yliopistossa, vaan ammattikorkeakoulussa tehty opinnäytetyö. Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittamisen edellytys joka tapauksessa, joten käytännössä pitkälti sama asia. |
|
Niin ja tosiaan, laittakaa ihmeessä linkkiä eteenpäin muuallekin, jos tiedätte tyyppejä, jotka voisivat olla kiinnostuneita tästä aiheesta. Ihan liian monet hyvät soittajat tuskailevat huonojen lappujen kanssa, joten levitetäänhän yhdessä tietoutta siitä, että asiat voisi tehdä paremminkin. :) |
Epämuusikko 25.10.2010 17:52:47 (muokattu 25.10.2010 17:53:33) | |
|
Aiheen vierestä: http://books.google.fi/books?id=3Sm … ved=0CEMQ6AEwCQ#v=onepage&q&f=false http://books.google.fi/books?id=8Xa … ved=0CBEQ6AEwAA#v=onepage&q&f=false http://www.houghtonmusic.com/books/modern.html http://www.houghtonmusic.com/books/rhythm.html I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood). |
|
Kiitos Epis linkeistä! |
|
Jucciz: Kiitos Epis linkeistä! Ei mitn. en oo noista sekaantunu kuin ehkä yhteen. Eli: vastuu siirtyy lukijalle. Aivan kuten pahvitaistelussa. I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood). |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|