Aihe: Kondensaattori
1 2
okabass
19.02.2008 14:06:39
Rakentelu on kivaa :D
Ekat sähköiskut kynsille tarjosi faijan vanha putkivahvistin pentuna, oppihan Elkoista jotain.
Mitenkäs se sun 200W soi? PL504 Pa=16W eli onko sulla ollut n.10 pääteputkea? Ja soundi niinkuin Kotkavalkama kuvaili HiFi-lehden vastavaihevahvistimen rakennusohjeessa "enkelin pieru".
Itse en ole kuin yhden putkikoneen tehnyt, sekin vaatimaton 2 x EL84 pääteaste. Ja piti kerran tehdä nauhakaikulaite jollain ECC83:lla mutta se(kin) projekti jäi hieman kesken.

Kiitos Kinoääni-vinkistä, tarvii yrittää sitä tietä...

MOI

Kuusi 504:sta siinä oli. Se on suunnilleen 6L6:sta vastaava putki. Hyvin se soi. Pa 16W + Psg 5 W. Voiman PPP kykennästä saa enemmän tehoa, koska sitä voi ajaa B-luokassa, äänenlaadun kärsimättä. Tosin tuo taisi olla hyvin "kylmä" AB-lk
Ceterum censeo moderator esse delendam
ilux942
20.02.2008 03:47:51
Arkistoa penkoessa löytyi nämä :

Voima K40 , Voima A-3-20W ja Voima A2-20 .Tuota 100W ei ollut.. :/

Tuo A2-20 taitaa löytyä jostain netistäkin mutta K40 ja A-3-20W multa puuttuu, olisiko mahdollista saada kopiot? Eihän sitä koskaan tiedä jos vaikka joskus saisi jostain hankittua tuollaisia Voimia :).
Ja olisihan se hienoa saada ne sinne radiomuseum.org:iinkin!
Ei niistä mun Voima-etusistakaan kytkiksiä (vielä) ole mutta ajattelin joskus purkaa itse paperille, ne ovat aika yksinkertaiset. Aikaa vain on niin vähän ja tehtävää paljon :(
ilux942
20.02.2008 04:05:11
MOI

Kuusi 504:sta siinä oli. Se on suunnilleen 6L6:sta vastaava putki. Hyvin se soi. Pa 16W + Psg 5 W. Voiman PPP kykennästä saa enemmän tehoa, koska sitä voi ajaa B-luokassa, äänenlaadun kärsimättä. Tosin tuo taisi olla hyvin "kylmä" AB-lk

Ja jykevät muuntajat varmaan.
Tuon minun R-100 vahvarin huono äänenlaatu voisi toisaalta selittyä kuluneilla putkillakin, elkotkin voisi vaihtaa. Mistähän saisi hyvälaatuisia EL34:ia 4kpl?
Samperi kun ei ole putkivolttimittaria niin voisi koestaa ne kaikki.
Vanhoista mikroaaltouuneista saa kivoja ISOJA muuntajia, niistä saisi uudelleen käämimällä aika jytyjä pääte/verkkomuuntajia :). Kelpaiskohan muuntajalevyjen arvot?
okabass
20.02.2008 04:52:08
Ja jykevät muuntajat varmaan.

Siinä oli teetetetyt toroidit. Verkkomuuntaja on tällä hetkellä tuossa mun SVT-kloonissa.
Tuon minun R-100 vahvarin huono äänenlaatu voisi toisaalta selittyä kuluneilla putkillakin, elkotkin voisi vaihtaa. Mistähän saisi hyvälaatuisia EL34:ia 4kpl?

Luulisi Uraltonelta löytyvän. Elkot olisi yleensä tuon ikäisissä hyvä vaihtaa. Voimissa oli useimmiten Telefunkenin tai Philipsin lamput. Niitä ei kannata vaihtaa, ellei niissä ole jotain probleemaa.

Samperi kun ei ole putkivolttimittaria niin voisi koestaa ne kaikki.

Tarkoitat varmaan putkitesteriä. Perus yleismittari on nykyajan PVM.
Kuulo on minusta paras tapa testata vahvistimen putkia. Osta uudet putket, ja vertaile. Jos et huomaa eroa (kohinaa, säröä, jne.) ovat vanhat putket ok. Uudet ovat sitten varaputkina.
Minusta perus, keskilaatuiset putket ovat jo ok. Eli suomeksi: minusta ei kannata tuhlata rahojaan joihinkin "SuperHiFiUSAGoldenturbo" putkiin.

Vanhoista mikroaaltouuneista saa kivoja ISOJA muuntajia, niistä saisi uudelleen käämimällä aika jytyjä pääte/verkkomuuntajia :). Kelpaiskohan muuntajalevyjen arvot?

Ei tietoa. Muuntajat on kyllä monasti valettu täyteen jotain tatinaa: epoksia, lakkaa tms. Joten ne voi kyllä purkaa, mutta ei enää kasata ;) Ehkä vedessä keittämällä saisi epoksin tms. sidoksen irtoamaan. Mutta menee ehkä Pelle Pelottoman hommiksi.
Ceterum censeo moderator esse delendam
ilux942
21.02.2008 00:15:38
Siinä oli teetetetyt toroidit. Verkkomuuntaja on tällä hetkellä tuossa mun SVT-kloonissa.

Sittenhän se on kierrätetty oikeaoppisesti :)

Luulisi Uraltonelta löytyvän. Elkot olisi yleensä tuon ikäisissä hyvä vaihtaa. Voimissa oli useimmiten Telefunkenin tai Philipsin lamput. Niitä ei kannata vaihtaa, ellei niissä ole jotain probleemaa.

Näkyy löytyvän ja ihan ihmisten hinnatkin. Huomasin että ELFA:kin myy jotain putkia mutta hinnat on aika korkeat. Mulla taitaa olla Telefunkenit joita arvostankin enemmän kuin Hilipipsiä.

Tarkoitat varmaan putkitesteriä. Perus yleismittari on nykyajan PVM.
Kuulo on minusta paras tapa testata vahvistimen putkia. Osta uudet putket, ja vertaile. Jos et huomaa eroa (kohinaa, säröä, jne.) ovat vanhat putket ok. Uudet ovat sitten varaputkina.
Minusta perus, keskilaatuiset putket ovat jo ok. Eli suomeksi: minusta ei kannata tuhlata rahojaan joihinkin "SuperHiFiUSAGoldenturbo" putkiin.

Niin kai sitten tarkoitan, mikähän sitten on putkivolttimittari kun sellaista termiä jossain olen nähnyt käytettävän? Kuulo on tietysti PARAS ja Köykkä luotti aina kuuloonsa vaikka en tiedä oliko "kultakorva".
Maalaisjärki & kuulo kunniaan.
Olen samaa mieltä noista "SuperHiFiUSAGoldenturbo" jutuista mutta aina löytyy hölmöjä joilla on liikaa rahaa. Hapeton kupari, virran oikea kulkusuunta kaiutinkaapelissa jne. Hitto, perusfysiikkaa annettin jo peruskoulussa ja olisi monen kannattunut opetella edes vähän...
Kuitenkin olen sitä mieltä että sovitetut putkiparit on aina hyvä asia.

Ei tietoa. Muuntajat on kyllä monasti valettu täyteen jotain tatinaa: epoksia, lakkaa tms. Joten ne voi kyllä purkaa, mutta ei enää kasata ;) Ehkä vedessä keittämällä saisi epoksin tms. sidoksen irtoamaan. Mutta menee ehkä Pelle Pelottoman hommiksi.

Sen verran tiedän että purin kolme uAaltoUunia pari vuotta sitten kun tarvitsin käämilangat niistä poltetun mig-hitsausmuuntajan ensiökäämin korjaukseen. Purku onnistui kohtuullisen helposti, ensin piti vetää rälläkällä toisistaan muuntajapakan E ja I osa (ei ruma lopputulos). sitten lokerot lähti ihan kivasti vaikka vähän lakkaa olikin välissä (kevyt koputus). Pari ulointa kerrosta vahvasti lakattu mutta loput langat sai aika hyvin pyöritettyä irti. Myöhemmin käämin uudelleen samalle pakalle & käämilokerolle siten että toisioksi tuli pari kierrosta auton "apukaapelia". Ei siihen mahtunutkaan kun ehkä 3 kierrosta mutta piti kokeilla saisiko siitä pistehitsausta varten muhentajan. Ja saihan siitä: taisin vetää yli 100A muutamalla voltilla ja rautanaulakin hehkui iloisesti toisiossa. Nyt pitäisi vaan keksiä sopivat polttoleuat siihen ja tehdä pikku ajastin...

terveisin Pelle Peloton
Tubeman
21.02.2008 07:51:45 (muokattu 21.02.2008 07:53:13)
Niin kai sitten tarkoitan, mikähän sitten on putkivolttimittari kun sellaista termiä jossain olen nähnyt käytettävän? Kuulo on tietysti PARAS ja Köykkä luotti aina kuuloonsa vaikka en tiedä oliko "kultakorva".

**vastaus**

Putkivolttimittari on vanhemman polven mittari,nimitys tulee siitä kun siinä on putkilla toteutettu jännite-vahvistin sisällä.Näillä mittareilla oli suuri inputin impedanssi ,yleensä 120k/V eli se ei kuorimmttanut mitattavaa piiriä.Kalleimmissa oli jopa mV-alue.

Menneisyyden "yleismittareissa" tyypillinen input impedanssi oli huomattavasti matalampi kuin nyky mittareilla ja mittaustulokset ei niin tarkkoja kun mittari kuormitti piiriä.Vanhat AVOmeterit on hyvä esimerkki kalliimman hintaluokan yleismittarista (ei siis putkivolttisellaisesta)

Tunnettuja PVM-merkkejä oli Grundig,Heathkit,Taylor ..etc..

Jos hyvän PVM:n jostain löytää halvalla,kannattaa ottaa talteen ja entisöidä tuo reliikki,niillä on ihan käyttöarvoakin toimintakuntoisena.

70-luvulla nämä korvasi FETeillä toteutetut mittarit.Analoginen mittari on edelleen lyömätön säätöhommissa.
"Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla)
raatokarpanen
18.10.2010 19:21:04
Herätelläänhän vanhaa aihetta taas henkiin...

Eli miten suuri kapasitanssissia ovat normaalit kitaran kondensaattorit?

Kitarassani on 2 humbucker mikkiä, 3-way valitsin, 500k logaritminen volume, 500k lineaarinen tone ja straton jakki. Minkä vahvuinen kondensaattori pitäisi tähän kytkentään olla?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)