Aihe: PA-kamat akustiselle pumpulle
1 2
pitk
22.10.2010 08:50:11 (muokattu 22.10.2010 08:50:27)

stonedeaf:

Jotenka, hifistit ja muut "ammattilaiset" joilla on vain pätemisen tarve merkkituotteista kiertäkää tämä keskustelu kaukaa...nyt haetaan käytännöllisyyttä budjetin ja tarpeiden asettamien rajoitteiden mukaan.

Mä oon sanonu tän ainaki sata kertaa näissä keskusteluissa aiemmin: Mieluummin laadukasta, luotettavaa käytettyä, kuin halpaa paskaa, joka joutaa vian sattuessa roskalavalle. Mulla on edelleen käytössä 20 vuotta sitten KÄYTETTYNÄ ostetut EV:n S-200 kaiuttimet, HH1200VX pääte ja Soundcraft 200 SR mikseri. Nuo tosin treenikäytössä, huollettu on, mutta ne toimii edelleen. Samoin samalta ajalta on mun kiertuesetissä käytössä caseja, joihin ei ole edes vaihdettu lukkoja (joojoo, ennenku joku viisastelee se ständicasen yks lukko on vähän huonossa hapessa...).

Lisäks mä tein noilla aikanaan aika paljon keikkaa. Ne on maksanu ittensä jo ajat sitten myös pois. Ja vaikka olis pelkässä treenikäytössä, niin vuotuinen kustannus loppupelistä on takuulla helvetin paljon vähemmän, kuin että olisin ostanu uudet markan kääkät vuoden välein.

Mä.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
rintapek
22.10.2010 12:22:52

stonedeaf: Laitteet pelaa vallan mainiosti. Paljoa tosin ei ole vielä ehtinyt luukuttamaan,

Toivottavasti pelaa vielä jonkin ajan päästäkin.

kukaan niistä känniläisistä kuulijoista ei varmasti välitä montako ... on huollossa.

Siis meinaat, että jos laite on rikki ja huollossa, niin sillä voi silti vetää keikkaa?

Jotenka, hifistit ja muut "ammattilaiset" joilla on vain pätemisen tarve merkkituotteista kiertäkää tämä keskustelu kaukaa...nyt haetaan käytännöllisyyttä budjetin ja tarpeiden asettamien rajoitteiden mukaan.

Mä ny en o hifistiä nähnykkään, (tai siis olen mä semmoisen nähnyt), mut toi kustannustehokkuus ja käytännöllisyys on ihan tuttua. Ittelle otin aikanaan Behrinkelin digimikserin (600,- , vastaava Jammu 2300,-) Mut jos noista pienistä analogipöydistä pitäis valita 300,- Jammu tai 285,- Behrinkeli, niin en mä vaivautuisi asiaa kummemmin edes miettimään.

Yllättävän monessa paikassa se pelkkä hintalappuun tuijottaminen johtaa siihen, että ne rahat sit meni ja hetken päästä tarttee kumminkin ostaa jotain tarkoituksenmukaisempaa. Toki monasti halpiksilla jotain voi säästää, mut ittellekin on monasti käyny niin, et enempi ois säästäny, jos ois kerralla älynny ostaa sen oikean vimpaimen.

Ilmeisesti on sillai, et osatakseen edes jossain määrin kattella ja hankkia niit ittelle sopivia vimpaimia, niin tarttee ensin kerätä riittävästi kokemusta romuista.
Lelutehtailijat tykkää hyvää.
One kind of music only - the good kind
anapena
22.10.2010 12:49:18
rintapek:Ilmeisesti on sillai, et osatakseen edes jossain määrin kattella ja hankkia niit ittelle sopivia vimpaimia, niin tarttee ensin kerätä riittävästi kokemusta romuista.
Lelutehtailijat tykkää hyvää.

Näin on. On hyvä päästä kokeilemaan vaikka liiankin hyviä, ja sitten niitä huonoja. Suhteellisuudentaju kehittyy, ja osaa hankkia sopivat.
stonedeaf
22.10.2010 17:25:10

hjunnila: En kirjoita mitenkään ilikeyttäni, mutta miks te yleensäkin käytte esiintymässä jos lähtokohtaisesti oletatte, ettei teidän tuotoksia kuitenkaan kukaan arvosta?

...niin, nythän ei ole tästä kyse vaan, jos menet soittamaan 2 kertaa vuodessa keskikaljakuppilaan jossa 90% yleisöstä on todennäköisesti siinä kunnossa, että eivät varmasti välitä tuleeko ääni jammun ja behkun kautta, kunhan sitä vain tulee.

Näistä asioistahan on ihan turha kiistellä...on täysin sama, jos nyt kysyisin millä pitäisi matkusta keikka paikalle pari kertaa vuodessa, niin todennäköisesti jollekin pitäisi olla mersu ja jollekin välttäisi alle riisikuppi - kuitenkin matka taittuu kummalakin, eikö? ...toki mersussa on paremmat penkit, mutta se myös maksaa enemmän ja kaksi kertaa vuodessa matkustamiseen turhan tyyris sijoitus.

Minä lupaan ilmoittaa sitten kun nuo behkut leviää niin ette muut mene tekemään sitten samaa "virhettä" niiden kanssa ;) Meillä on vaan se hyvä puoli, että löytyy kaikki ammattitaito itseltä nuo ks. laitteet korjata jos näin pääsee käymään.
Einherjar
22.10.2010 18:49:18
stonedeaf: ...ossa 90% yleisöstä on todennäköisesti siinä kunnossa, että eivät varmasti välitä tuleeko ääni jammun ja behkun kautta, kunhan sitä vain tulee...

No kyllä ne sen hyvän ja huonon kuitenkin erottaa palautteellaan.
Huonoilla peleillä sieltä tulee enemmän kommentteja tyyliin; Liian lujalla, ei saa selvää, ei pysty puhumaan, huonoja biisejä, huono bändi.
Palaute ei monestikaan näissä ryypping-paikoissa osu oikeaan paikkaan, vaan piikki yläkeskiäänissä = liian lujaa, säröinen pilli = paska pändi, jne.
Paremmilla kamoilla sitä palautetta tulee huomattavasti vähemmän näistä aiheista ja keskittyy enemmänkin biisitoiveisiin jne.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Katti
22.10.2010 21:16:09
stonedeaf: ...niin, nythän ei ole tästä kyse vaan, jos menet soittamaan 2 kertaa vuodessa keskikaljakuppilaan jossa 90% yleisöstä on todennäköisesti siinä kunnossa, että eivät varmasti välitä tuleeko ääni jammun ja behkun kautta, kunhan sitä vain tulee.

Niinpä... Tuossapa se pointti piileekin "kunhan sitä vaan tulee"...

Surullista huomata että vieläkin kiertää muusikkoja joille ei oman osaamisen esille tuominen ole tuon tärkeämpää. Vaikka sieltä jotain tulisikin, se ei välttämättä tee sitä oikeutta tuolle pop-artikkelille joka esiintyy...

...niin, ja noissa Behkuissa kun saattaapi olla ettei ees tuu aina...
Vilhelmus
22.10.2010 21:58:07

Ei voi olla totta, että jengi näkee täällä kamojen tarkoitus/-laatusuhteen näin mustavalkoisesti.
Jäätävä mänkkinen.
pitk
23.10.2010 00:28:43 (muokattu 23.10.2010 00:30:21)

Veepee: Niin, kysyjä nyt kuitenkin haki kokemuksia vermeistä, joita käyttää sen 2 kertaa vuodessa. Ja ei ammatikseen.

Ja jos mun vastausta osaa lukea, siinä sanotaan, että kannattaa ostaa sinne treenikämpällekin mieluummin asialliset käytetyt. Siellä niitä varmaan käytetään useammin kuin kaksi kertaa vuodessa. Ja niillä voi tehdä sen kaksi keikkaa vuodessa. Teki ammatikseen tai ei. Mä en vaan voi suositella kenellekään ostamaan skeidaa, mutta tehkää mitä haluatte. Vähän riipii, että kuitenkin kohtuullisella kokemuspohjalla yrittää sadatta kertaa kertoa, että ei, se halvin ei todennäköisesti ole hyvä, saa nillitystä osakseen. Mä en ole tyrkyttämässä kalleinta ja parasta vaan käyttökelpoista. Jos hyvät neuvot ei kelpaa, älkää tulko kyselemään.

Toinen asia siinä on se, että jos maksat esim mainituista S200:sta 400€ / kpl nyt, saat niistä saman hinna vielä viiden vuoden päästä. Mä tiedän Behringerin laitteita, jotka ei ole kelvannut kenellekään, vaikka olisi sanut viedä ilmaiseksi pois.

Keroonpas vielä esimerkin eräästä ravintolasta, jonka musiikkipainotteiseen baariin hankittiin kaiuttimet. Ne oli jotkut jossain tehdyt huonot kopiot eräästä tunnetun merkin asennuskaiuttimesta. Maksoi vähän. Sanoin mestan pitäjälle, että alta vuoden sä tilaat multa mun suosittelemat asialliset jonkin verran kalliimmat. 10 kuukautta myöhemmin näin tapahtui ja baarin henkilökunta kiitteli, kun musa ei tule enään niin julmetun lujaa, mutta kuuluu paljon paremmin. EIkä kyseessä olleet mitkään kalleimmat hifi-extra-dägä-vaganza-mahti-komerot, vaan asiallisen laatuiset, kohtuu hintaiset asennuskaiuttimet.

Pitk.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
rattledad
23.10.2010 01:55:03 (muokattu 23.10.2010 01:57:41)

Akustiset soittimet on sitten vissiinkin helpompi vahvistaa keikkavolumelle kuin sähköiset? Eikö paremmat kamat tasaisempine taajuusvasteineen olisi juurikin akustiselle pumpulle sopivat kun kierron kanssa joutuu tappelemaan.
Teijo K.
26.10.2010 01:01:25

rattledad: Akustiset soittimet on sitten vissiinkin helpompi vahvistaa keikkavolumelle kuin sähköiset? Eikö paremmat kamat tasaisempine taajuusvasteineen olisi juurikin akustiselle pumpulle sopivat kun kierron kanssa joutuu tappelemaan.

Tämä on totta.

Itse ratkaisin akustisen bändin pa-kamat ja sähköbändin monitorit samalla, kun hommasin tuollaiset 12"+pilli aktiivikulmat. Ei mitään hienoa, mutta ei nyt ihan behkuakaan. Käytetyt HKaudiot. Jonkun vuoden tuossa on pöhisseet akustisissa jutuissa "pa-kaappeina" nyt ne on sähköbändin treeniksellä laulua monitoroimassa. Ja paremmin toimii kuin siellä ollut paperilla paljon tehokkaampi b:n laulukamasetti isommilla kaapeillakin.

Ja nuo miun oli vieläpä halvempi setti kuin nuo B:eet.
jannu79
26.11.2010 17:55:26

Kun olen vasara - lyön kovaa. Kun olen alasin - olen kärsivällinen.
aimotuska
26.11.2010 17:59:35
jannu79: Mitä sanotte mikä ois näistä hyvä akustiselle duolle?
http://www.noretron.fi/index.php?si … id=9&prod_id=2404&hae=elvis
http://www.thomann.de/fi/the_box_pa110a.htm
http://www.thomann.de/fi/behringer_b210d.htm
http://www.thomann.de/fi/db_technologies_opera_110_aktivbox.htm

Se, mikä kuulostaa sun korvaan parhaalta. Ne on käytännössä kaikki yhtä pas.. hyviä.
Se on pojat sillälailla, että me on hävitty tää peli.
jannu79
26.11.2010 18:10:41

hjunnila: Se, mikä kuulostaa sun korvaan parhaalta. Ne on käytännössä kaikki yhtä pas.. hyviä.

Sun kommentti oli tosi pas...hyvä! kiitos.
Kun olen vasara - lyön kovaa. Kun olen alasin - olen kärsivällinen.
NeliX4
27.11.2010 09:22:30
jannu79: Sun kommentti oli tosi pas...hyvä! kiitos.

tai "Mikä kuulostaa vähiten huonolta"...

400€:llä saa yhden rcf310:n tai db 410:n. tai tuon alton pikkusetin.
http://www.noretron.fi/index.php?si … 19&group_id=14&prod_id=3838
markus16
20.02.2011 21:06:09
Laitan nyt tähän kun en haulla löytänyt ihan haluamaani..
Kuinka paljon noinöbaut maksaa vuokrata PA jonka läpi saa 2 laulua ja 2 kitaraa tuupattua sanotaan vaikka 80-100 neliön pubissa? Lähinnä ajattelin että kannattaako investoida semihyviin kamoihin jos keikkoja on esim 15-20 vuodessa. Onhan monessa keskikaljakuppilassa omatkin pömpelit jotka on vähintään yhtä hyvät kuin se 400 eken behringer-kasa. Vai?
Old school? New school? Shit! I didn't even go to school.
passe
20.02.2011 22:28:49
Lainaan tätä threadiä täsmäkyssärilleni. Onko mulla hinta näissä suht kohdillaan?:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=497625

PA-kama tietämys on vähän heiveröistä, Googlella hankittua.
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
NeliX4
21.02.2011 10:55:45
1/2 - 2/3 ko. laitteiden halvimmasta uutena olleesta myyntihinnasta on hyvä ohje. Kuitenkin pari seikkaa saattaa olla kaupan esteenä. EONeista on tullut uudet mallit, joten ihmisten kiinnostus voi olla enemmän niitä kohtaan. Moni kaipaisi tuossa kokoluokassa varmaan mikseriä, jossa on sisäinen efektilaite helpomman käytön ja roudattavuuden takia.

Ihan hyvä hinta näyttäis olevan siis.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)