Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarabanjo vai 5-kielinen country bluesin soittoon?
1
P.P.King
21.10.2010 23:05:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En löytänyt aiemmista keskusteluista oikein kelpo vastausta joten kysytään itse.. Kitaran soitto on viimeaikoina ruvennut puuduttamaan ja aikomuksenani on ollut hankkia edullinen banjo alkeiden opettelua/omaa hupia varten. Tarkoitus ei ole tulla maailman nopeimmaksi bluegrass-pikkaajaksi, vaan soitella vanhoja bluesbiisejä banjolle sovitettuna (hieman Taj Mahal-tyyliin). Vinkkejä kumpi olisi sopivampi valinta ensibanjoksi tarkoitusperiin sopien; 6-kielinen kitarabanjo, vai perinteinen 5-kielinen? Kitarabanjon tanakampi alarekisteri kiehtoo, mutta käyttökelpoisuus on iso kysymysmerkki. Kuinka tuo 6-kielinen toimii ns. banjovirityksissä (esim. "tupla C viritys"), vai toimiiko ollenkaan? Ideana ei siis ole soitella 6-kielistä pelkällä perusvireellä, vaan hakea "ihan oikeita" banjojuttuja eri virityksillä.. Olisiko siis parempi valita suosiolla tuo 5-kielinen ja jäädä vain haaveilemaan kitarabanjon bassokielten muhevasta soundista?
 
P.S. Kitaraa on tullut soitettua 8 vuotta, vaikuttaneeko tuo mahdollisesti valintaan
 
Kiitos
 
Piirakka
17.11.2010 10:36:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse tilanteessasi hommaisin sen oikean 5-kielisen. Nopeasti sen saa haltuun kun soittotekniikka kitaran puolelta on jossain määrin jo olemassa. Voi toimia kitaran soittoosikin tajuntaa laajentavasti kun samat jutut ei suoraan toimikaaan.
 
Kitara toimii hyvin kitaravireessä, banjo taas on suunniteltu omaan viritykseensä. Eli jos haluat banjoa soittaa niin soita banjoa :)
 
"En osallistu musiikki nimiseen urheilulajiin.."
P.P.King
08.02.2011 23:43:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos neuvosta. Banjon hankinta on vieläkin harkinnassa, mutta alan itsekin hiljalleen kallistua tuon 5-kielisen puoleen. Hirvittää juuri tuo tekniikan/alkeiden opettelu. Rohkeutta alkaa kuitenkin olla tarpeeksi kasassa, pitääne siis lähteä banjon etsintään.
 
JanneT
25.02.2011 09:41:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekkin tulin joitain vuosia sitten hakkineeksi 5-kielisen banjon, kun kaipasin kitaran rinnalle jotain vaihtelua. Siinä menee oma aikansa, että oppii katsomaan niitä sointuja ja näppäilykuvioita automaattisesta erilähtökohdista. Itse sointuhässäkkää helpottaa, jos on sointujen muodostus hyvin hallussa. Itsellä ei silloin vielä ollut ja joutui aina kitaran avulla hakemaan sointujen ääniä.
 
Välillä tuo banjo on tuntunut vähän turhalta sijoitukselta, kun se on saanut aina vähemmän huomiota, mutta olen yrittänyt aina ajatella sitä vähän kuin matkailuna: "Se avartaa näkemystä."
 
Nyt on uuden kaman hankinta tarve päällä ja silmissä kiiltää ukulele ;)
 
Voihan vitalis...Cee U Nx Time...
"The slower you play, the more coffee youll have time to drink, before the next lick." (Asus T. Zibironszcki)
Juicefani11
06.03.2011 22:15:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JanneT: Itsekkin tulin joitain vuosia sitten hakkineeksi 5-kielisen banjon, kun kaipasin kitaran rinnalle jotain vaihtelua. Siinä menee oma aikansa, että oppii katsomaan niitä sointuja ja näppäilykuvioita automaattisesta erilähtökohdista. Itse sointuhässäkkää helpottaa, jos on sointujen muodostus hyvin hallussa. Itsellä ei silloin vielä ollut ja joutui aina kitaran avulla hakemaan sointujen ääniä.
 
Välillä tuo banjo on tuntunut vähän turhalta sijoitukselta, kun se on saanut aina vähemmän huomiota, mutta olen yrittänyt aina ajatella sitä vähän kuin matkailuna: "Se avartaa näkemystä."

 
Tuota, mä opin banjon kolmessa kuukaudessa jotenkuten. Pystyn jo soittamaan esim. Foggy Mountain Breakdownin, ja Earl's Breakdownin (jälkimmäisen tavallisilla viritysnupeilla). :) Banjo on hauska soitin. Erityisesti 5-kielinen.
 
Kitara, basso, mandoliini, huuliharppu, piano, banjo, ja steel-kitara ovat miehen parhaat ystävät...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «