Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: EADGCF-viritys
1
UnBrain
21.10.2010 17:09:32 (muokattu 21.10.2010 17:14:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En löytänyt oikein sopivaa topiccia aiheesta (tai en hakenut oikein) joten päätimpä tekaista oman aiheen tälle aika mielenkiintoiselle viritykselle.
 
http://www.youtube.com/watch?v=VNrgQ0yqQbU
 
Tuossa Tom Quayle demonstroi aika hyvin tuota, kaikki miehen videot on myös vedetty tuolla virityksellä.
 
Kokeilin itse ja esimerkiksi asteikkoja ja arpeggioita soittaessa ihmettelin miksei tämä ole vakiintunut yhtä yleiseksi viritykseksi kuin EADGHE. Sointujen, asteikoiden ja arpeggioiden sormitukset pysyvät täysin samanlaisina kaikilla kieliryhmillä ympäri kaulaa ja tämän luulisi ainakin soolosoitossa- varsinkin improvisoidussa, olevan etu. EADGHE vireessä jotenkin automaattisesti joutuu muuttamaan hieman ajatteluaan kun siirtyy kahdelle ylimmälle kielelle.
 
Onko kukaan kokeillut, ajatuksia, kokemuksia, mitä?!
 
ljöö..
Funkånaut
21.10.2010 17:14:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

UnBrain: En löytänyt oikein sopivaa topiccia aiheesta (tai en hakenut oikein) joten päätimpä tekaista oman aiheen tälle aika mielenkiintoiselle viritykselle.
 
http://www.youtube.com/watch?v=VNrgQ0yqQbU
 
Tuossa Tom Quayle demonstroi aika hyvin tuota, kaikki miehen videot on myös vedetty tuolla virityksellä.
 
Kokeilin itse ja esimerkiksi asteikkoja ja arpeggioita soittaessa ihmettelin miksei tämä ole vakiintunut yhtä yleiseksi viritykseksi kuin EADGHE. Sointujen, asteikoiden ja arpeggioiden sormitukset pysyvät täysin samanlaisina kaikilla kieliryhmillä ympäri kaulaa ja tämän luulisi ainakin soolosoitossa- varsinkin improvisoidussa, olevan etu. EADGHE vireessä jotenkin automaattisesti joutuu muuttamaan hieman ajatteluaan kun siirtyy kahdelle ylemmälle kielelle.
 
Onko kukaan kokeillut, ajatuksia, kokemuksia, mitä?!

 
Jotenkin tulee tunne että avosoinnut pitäs kyl soittaa eri sormituksilla. Etenkin avoin D, jos EADGCF -vireestä puhutaan.
 
"Vain hullu haluaa seurustella kanssani. Ja minä en seurustele hullujen kanssa."
UnBrain
21.10.2010 17:18:22 (muokattu 21.10.2010 21:43:39)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhtenä miinuksena ehkä juurikin tuo yleisimpien avosointujen muuttuminen ehkä mahdottomiksi, mutta esimerkiksi jazzimman musan soitossa vapaiden kielten käyttö on hieman marginaalisempaa, riippuen toki vähän tyylistä.
 
ljöö..
Carpenter
22.10.2010 16:08:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

UnBrain: Yhtenä miinuksena ehkä juurikin tuo yleisimpien avosointujen muuttuminen ehkä mahdottomiksi, mutta esimerkiksi jazzimman musan soitossa vapaiden kielten käyttö on hieman marginaalisempaa, riippuen toki vähän tyylistä.
 
Näin päätoimisena basistina lyhyen kokeilun jälkeen tuo vire tuntuu huomattavasti standardiviritystä mukavammalta ja järkevämmältä. Ihme ettei tuo ole sen yleisempi. Normivireessä on jotenkin aina ärsyttänyt tosin paljon se, että joutuu soittamaan saman jutun eri sormituksella, jos haluaa käyttää eri kieliä. Tosin avosoinnut pitäisi uusiksi opetella ja barreet ei ehkä niin toimi, mutta harvemmin varsinkaan sähkökitaralla edes niitä tarvitsee. Täytyy ottaa kitaralla ihan vakituiseen käyttöön tämä.
 
Basisti on lyömäsoitin.
Sergei Fallinen
22.10.2010 16:18:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vois joskus kokeilla, puolensa varmasti. Avosointuja sähkiksellä kuitenkaan mihinkään käytä
 
padaa@dadaa!
22.10.2010 18:19:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos akkarin kanssa tuollaista virettä kokeilisi niin miten paksua kielisettiä uskaltaisi käyttää? Jännitystähän tuo toisi kilon pari per kieli.
 
UnBrain
22.10.2010 19:36:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuskin kahden korkeimman kielen virittäminen puolikkaan korkeammiksi kovin radikaalia muutosta tuo jännityksen määrään? Korkeintaan yhden pykälän ohuemmat narut jos tahtoo tatsin pitää täysin samana.
 
ljöö..
zuppermuhle
22.10.2010 20:40:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kerran testailin vähän vastaavaa mutta minulla oli kitara tuosta puoli sävelaskelta alas(eli 2 ylintä kieltä oli vakiovireessä ja muut alle). Aika nopeasti siihen tottui melodiaa soittaessa mutta en saanut keksittyä järkevää tapaa soittaa mitään sointuja ilman että sormet loppuu kesken.
 
"Itse aloin harjoittaa heti kävelyikään päästyäni muinaista kungfu-tekniikkaa, jossa luustoa vahvistetaan vahingoittamalla, ja iskinkin toistuvasti päätäni erinäisiin koviin esineisiin ensimmäisten elinvuosieni aikana."
Pine Head
21.03.2021 09:18:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse keksin juuri äsken täysin uuden vireen: Eb, Ab, Db, Gb, B, E. Olen varma ettei kukaan muu ole ennen keksinyt tällaista.
 
aalataur
08.05.2021 08:30:09 (muokattu 08.05.2021 08:49:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen miettinyt joskus tätä. Olisi tavallaan loogisin vire, etenkin johonkin power-chord ja särösoolosoittoon. Mutta ei ole viitsinyt kokeilla, ettei totu. Sen verran vahvasti sisäistänyt tuon EADGBE epäloogisuuden
 
Pianistillahan on työasema paljon loogisempi. Varmasti helpompi oppia teoriaa ja mitä vaan. Siksikin ettei tarvitse painia terävien metallivaijereiden kanssa heikkoman kätensä neljällä sormella, vaan 10-sormiijärjestelmällä napsutetaan kevyttä hammer-onia. Kitarahan on siis aika vaikea ja typerä soitin, jos asiaa miettii. Hyvän kuuloinen ääni tosin
 
Tavallaanhan 5-kielisessä bassossa mitä joskus soittelen on tuo tilanne, kaikki kielet on kvartin välein. Mutta eipä bassolla paljoa sointuja (toivottavasti) soitella
 
Edit: Mjaha, päivänpolttava 2010 ketju. Mutta on kyllä edelleen yhtä typerä vire (siis se EADGBE)
 
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «