Aihe: 10" elementit
1 2
kipu69
19.10.2010 22:18:09
Tinippa84: Eikös Marshallilla ole, tai ainakin ollut 4x10 kaappi... Oon semmosen muistaakseni joskus nähnykkin.

tuota olen joskus testannut ja tähän mun tarkoitukseen ei ole tarpeeksi tilavuutta. Mulla nyt on muutenkin näitä ihmeviirauksia kamojen kanssa joten älkää ihmetelkö jos hannaan vastaan:).

ja normi 2x12 kitarakaappia en hommaa koska mulla oli joskus framuksen 2x12. meni kovalla soitettaessa soundi ihan tukkoon ja muutenkin oli runkorakenteet ihan paskalaatuisia.....
"Se on turha itkeä jos paska on jo housussa...."
kimurantti1
19.10.2010 22:42:02 (muokattu 19.10.2010 22:58:12)
kipu69: --ja normi 2x12 kitarakaappia en hommaa koska mulla oli joskus framuksen 2x12. meni kovalla soitettaessa soundi ihan tukkoon ja muutenkin oli runkorakenteet ihan paskalaatuisia.....

Mä hannaan vastaan vielä yhden viestin verran. :-)

Jos kyse on siitä FR212 -kaapista, niin se onkin aika höttöisesti rakennettu, eikä sen perusteella todellakaan kannata vetää johtopäätöksiä oikeasti laadukkaammista 2x12 -kaapeista. Myöskin jos sulla on nyt käytössä tuo jäsenkuvauksesta löytyvä Behringer, niin kyllä siinäkin alapää pieree aika paljon isommalla volumella, ja keskiäänet on sellaista komotusta.

Musta sä yrität nyt kehittää liian monimutkaista ratkaisua yksinkertaiseen ongelmaan. Sulla on ollut kaksi todella halpiskaappia, joissa ei alapää pysy kasassa bändivolumella. Se korjaantuu ostamalla oikeasti hyvin ja tukevasti rakennettu kaappi, ei ole tarvetta pienemmille elementeille, ylisuurelle koolle tms. Mesan 2x12 Recto on ainakin hyvä, mulla on itselläni niitä kaksi kappaletta. Se on todella tiukasti rakennettu kaappi, ja sulta tulee tärykalvoista verta ennen kuin saat sen pierempään. Siinä on myös aika iso alapää, ja todella tiukan rakenteensa vuoksi vähän skuupattu soundi. Bognerin suljettu 2x12 (se suosituin malli on myöskin ns. ylisuuri) olisi myös oikein varteenotettava vaihtoehto, mutta niitä on valitettavan harvoin tarjolla käytettynä. Jos haluat refleksikaapin, niin niitä on tehty ihan kitarakäyttöönkin. Ekana tulee mieleen Genz-Benzin versio, niitä on muutamakin näkynyt tuolla torilla.

Siihen on oikeasti syynsä, miksi melkein kaikki alavirehevibändit käyttää 4x12 -kaappeja. Kuvausten perusteella vaikuttaa, sulla on hyvän 4x12 kaapin soundi haussa. 2x12- tai 4x10-kaappi ei tule kuulostamaan 4x12 -kaapilta vaikka mitä elementtejä ja refleksiaukkoja niissä olisi.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Tinippa84
19.10.2010 23:04:31

kipu69: tuota olen joskus testannut ja tähän mun tarkoitukseen ei ole tarpeeksi tilavuutta. Mulla nyt on muutenkin näitä ihmeviirauksia kamojen kanssa joten älkää ihmetelkö jos hannaan vastaan:)

Jees, kovin paljoo ei tainnu olla toi normaalia 4x12 kaappia pienempi. Eli jos ei tilavuus piisannu, niin vois ajatella, että ottaa normaalin 4x12 kaapin ja vaihtaa siihen etulevyn jossa 10" kolot ämyreille.
Homman kun tekee siististi, niin voi sitten palauttaa normaaliksi jos joskus siltä tuntuu.
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
kipu69
20.10.2010 09:24:49
kimurantti1: Mä hannaan vastaan vielä yhden viestin verran. :-)
hyvä että on vastaanväittäjiä niin mahd monipuolisia mielipiteitä asiasta:)

Jos kyse on siitä FR212 -kaapista, niin se onkin aika höttöisesti rakennettu, eikä sen perusteella todellakaan kannata vetää johtopäätöksiä oikeasti laadukkaammista 2x12 -kaapeista. Myöskin jos sulla on nyt käytössä tuo jäsenkuvauksesta löytyvä Behringer, niin kyllä siinäkin alapää pieree aika paljon isommalla volumella, ja keskiäänet on sellaista komotusta.

Joo se oli just se kaappi. Tuo behkun kaappi on toiminu viime modauksen jälkeen ihan pirun hyvin eikä ole nuita oireita ollu mitä mainitsit.

Musta sä yrität nyt kehittää liian monimutkaista ratkaisua yksinkertaiseen ongelmaan. Sulla on ollut kaksi todella halpiskaappia, joissa ei alapää pysy kasassa bändivolumella. Se korjaantuu ostamalla oikeasti hyvin ja tukevasti rakennettu kaappi, ei ole tarvetta pienemmille elementeille, ylisuurelle koolle tms. Mesan 2x12 Recto on ainakin hyvä, mulla on itselläni niitä kaksi kappaletta. Se on todella tiukasti rakennettu kaappi, ja sulta tulee tärykalvoista verta ennen kuin saat sen pierempään. Siinä on myös aika iso alapää, ja todella tiukan rakenteensa vuoksi vähän skuupattu soundi. Bognerin suljettu 2x12 (se suosituin malli on myöskin ns. ylisuuri) olisi myös oikein varteenotettava vaihtoehto, mutta niitä on valitettavan harvoin tarjolla käytettynä. Jos haluat refleksikaapin, niin niitä on tehty ihan kitarakäyttöönkin. Ekana tulee mieleen Genz-Benzin versio, niitä on muutamakin näkynyt tuolla torilla.

Tässä saatat olla oikeassa mutta itseä kiinnostaa nämä oudoimmat kokeilut:). Noi Mesan ja Bognerin kaapit olis varmasti huippuja hankintoja, niissä vaan alkaa mennä budjetti sen verran yli ettei ole tällä hetkellä varaa. Tuo Genz-Benzin kaappi on ollut ajatuksissa ja sitä olisi erittäin mielenkíintoista päästä testaamaan.
kipu69
20.10.2010 09:26:24
Tinippa84: Jees, kovin paljoo ei tainnu olla toi normaalia 4x12 kaappia pienempi. Eli jos ei tilavuus piisannu, niin vois ajatella, että ottaa normaalin 4x12 kaapin ja vaihtaa siihen etulevyn jossa 10" kolot ämyreille.
Homman kun tekee siististi, niin voi sitten palauttaa normaaliksi jos joskus siltä tuntuu.

tarkoitushan olis nyt siis päästä tuosta 4x12 kaapista juuri eroon...
Tinippa84
20.10.2010 10:07:55

kipu69: tarkoitushan olis nyt siis päästä tuosta 4x12 kaapista juuri eroon...

Jos se Marshallin 4x10 oli liian pieni, 4x12 taasen liika suuri... saattaa tulla ongelmia, kun kokoeroa näillä ei kauheesti ole.
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
Dropped C
20.10.2010 10:15:28 (muokattu 20.10.2010 10:19:26)
No siis tollanen behkun 4x10" bassokaappi on kans kooltaan 95% normi suorasta halfstäkistä. Mutta muoto on enempi kuutio. Eli ilmeisesti mukavempi roudata? Sitä tässä ilmeisesti haetaan? Tosin painaa 45 kiloo vakiokajareitten kanssa, eli enemmän kun 4x12", mutta kevenee varmasti jos sen modaa 2x12" komeroks.
kipu69
20.10.2010 10:30:26
Dropped C: No siis tollanen behkun 4x10" bassokaappi on kans kooltaan 95% normi suorasta halfstäkistä. Mutta muoto on enempi kuutio. Eli ilmeisesti mukavempi roudata? Sitä tässä ilmeisesti haetaan? Tosin painaa 45 kiloo vakiokajareitten kanssa, eli enemmän kun 4x12", mutta kevenee varmasti jos sen modaa 2x12" komeroks.

juuri näin:)
juzzz
20.10.2010 22:19:56 (muokattu 20.10.2010 22:21:07)

Tinippa84: Eikös Marshallilla ole, tai ainakin ollut 4x10 kaappi... Oon semmosen muistaakseni joskus nähnykkin.

Mulla on just tuollainen Marsun 1965 4x10". Hyvin nuo kymppituumaiset on ainakin mulle toiminut, ja tuon boksin kantaa yhdellä kädellä. Huonoin puoli siinä on se, että nuppi on leveämpi kuin tuo kaappi eikä nuppia uskalla pitää sen takia kaapin päällä, pelottaa että putoaa. :)

Demotkin ollaan tuolla nauhoiteltu.
Terry Pantheras
21.10.2010 16:00:41
Isojen poikien mukaan 10" ämyreissä on 12" verrattuna kireämpi/pinkeämpi soundi - ainakin kitaralla... En ainakaan minä niitä välttämättä heviin lähtökohtaisesti käyttäisi. Myös ämyrivalikoima on soundinmuokkauksiin huomattavasti pienempi.

Mainos: Osta Kipu69 multa tommottinen laadukas ja jämäkästä koivuvanerista tehty Mojon oversized 2x12-kaappi, jonka saa halutessaan 1/3, 2/3, tai täysin takaa auki/kiinni ruuvaamalla levyjä irti. Ei piere, käytännössä yhtä iso soundi kuin 4x12:ssa, pysyy kasassa kovilla volilla ja on vieläpä hieno. Koko lähentelee 4x12:ta ja on kevyempi kuin esim. 4x10. Ajattelin kosmeettisista syistä vaihtaa Orangeen, koska mun uus kynsilakka on oranssia...
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ MYSPACE
s8na
21.10.2010 17:21:47

Tää liippaa vähä kylestä tätä aihetta mut osaisko kukaan sanoa miten kaksi 1x12 suljettua kaappia vertautuu 2x12 kaappiin? Itseäni kiinnostais mahis tarpeen mukaan sirotella toinen ämyri monitoriksi itselle, toinen loppupändille. Ja tavallaan hieno stäkkihän siitä tulis :)
www.mikseri.net/peppiyhtye/
Ziggy Bubba
21.10.2010 19:13:44

Terry Pantheras: Ajattelin kosmeettisista syistä vaihtaa Orangeen, koska mun uus kynsilakka on oranssia...

Toinen hyvä syy on se, että Orangen 2x12 on pirun kova ja jämy loota, eikä hintakaan ole ihan Mesan ym. vastaavien tasolla. Eipä mene tukkoon tuo, tai ite en ainakaan ole onnistunut :)
Tuoretta mainiota musiikkia: Burweed
kipu69
30.10.2010 17:32:37
eipä tullut valmista kaappia torilla vastaan joten rakensin itse. Kooltaan suht massiivinen (77x47x38) ja elementteinä Eminencen Tone Spotter ja Swamp Thang. Etu- ja takaseinä 20mm ja sivut 15mm filmivaneria, eli rakenteeltaan niin tukeva että vois heitellä vaikka katolta. Ei siitä ehkä mikään ruusu tullut mutta soundaa aika perkeleen hyvälle:). kuva löytyy omista kuvista, katsokaa ja naurakaa....
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)