Aihe: Paljon sitä liksaa nyt sitten pitäisi pyytää?
1 2 3 4
baron
18.10.2010 16:49:41 (muokattu 18.10.2010 16:50:31)

kimurantti1: . Mä en tiedä minkä verran ootte vetäneen kuitilla coverkeikkaa ja laskeneet mitä niistä jää käteen

Ollaan tehty ja totta hemmetistä laskettu eikä laskeminen oo vaikeeta, selviää siitä mitä on tullut tilille ja sen mukaan päätetään otetaanko keikka vai ei.
Pyydetään viidelle periaatteessa kuitilla 1000, näyttää että joskus uloshinnoitetaan sillä itsemme.
Jos keikkapaikka näkyy ikkunasta ja on muutenkin kiva, voidaan tinkiä.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
kimurantti1
18.10.2010 18:18:16 (muokattu 18.10.2010 18:22:25)
baron: Ollaan tehty ja totta hemmetistä laskettu eikä laskeminen oo vaikeeta, selviää siitä mitä on tullut tilille ja sen mukaan päätetään otetaanko keikka vai ei.
Pyydetään viidelle periaatteessa kuitilla 1000, näyttää että joskus uloshinnoitetaan sillä itsemme.
Jos keikkapaikka näkyy ikkunasta ja on muutenkin kiva, voidaan tinkiä.

Joo, en mä sitä kysymystä ensisijaisesti sulle esittänytkään, toi sun edellisen sivun laskelmahan on aika lähellä totuutta, jos nyt ehkä vähän alakanttin.

Kantsii myydä sillä hinnalla millä menee kaupaksi. Jos ei ikinä saa vastaukseksi ei-kiitosta, niin ehkäpä varaa olisi pyytää vähän enemmänkin. Sitten jos vastaus on aina "ei kiitos", on vikaa joko hinnassa, tuotteessa tai myyjässä. Jokaisen henkilökohtainen asia tietenkin on, että minkä hintaisena omaa työpanostaan pitää. Tosiasia kuitenkin on, että mitä useampi bändi suostuu vetämään jollain naurettavalla 600 eurolla coverkeikkaa, niin sitä huonommissa neuvotteluasemissa kaikki coverbändit on. Valitettavasti musa-alalla ei ole ihan samanlaisia sopimuskäytäntöjä kun muilla aloilla. Todennäköisesti tulisi Mersulta noottia, jos jälleenmyyjä myisi niitä "kulut pois" -hintaan eteenpäin.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Bobana
18.10.2010 19:58:00
Täällähän oikeen vuollaan rahaa...
Kyllä se vaan on niin että jos kulut saa pois niin voi olla tyytyväinen. Ja sitäpaitsi amatöörit on kaikkein huonoimmassa asemassa niinkuin tiedetään.
Kovin se takuu-perseilykin on tänne pohjolaan koittanut tulla mutta onneksi ne mestat oli ja meni.

Kun amatööreillä kuitenkin on lähinnä kyse harrastuksesta niin kohtuullista on minusta että kulut katetaan, safkat saadaan, koppa kaljaa, ja vielä lipputuloista jokunen ropo taskuunkin ja hyvän keikan jälkeen hyvillä mielin kotio.
Kait kohta kaikki jotain älämölöä alkais vääntämään jos siitä maksettas tyyliin- tonni per ilta.
Ruisrockissakin on tullut soitettua ja siinä kohtaa oli mulla ainakin aivan sama olisko sieltä tullut pennin latia kunhan sinne pääsi. No, amatöörit sai siitä 500€ ja elämäni paras keikkareissu oli se!
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
TheEsa
19.10.2010 00:17:40
Täällä on paljon hyviä kirjoituksia aiheesta. Osa perustuu omiin kokemuksiin, osa ehkä "mutuun".
Joka tapauksessa voisin omatkin kokemukseni lisätä tähän:

Meidän bändi soittaa aika perinteistä rock'n'rollia ym. muuta ns. koko kansan musiikkia. Perus keikka on yleensä ollut about 90-120min, kaksi tai kolme settiä. Omia biisejä puolet ja covereita puolet.. tuo suhde on vähän vaihellut.
Ehkä joku voisi puhua jonkin tasoisesta bilebändistä.. itse vähän sitä vierastan.

Ollaan 2004 vuodesta saakka soitettu ja vuosina 2005-2007 tehtiin 12 keikkaa ihan siis puoli-ilmaiseksi tai ilmaiseksi.
Vuonna 2008 soitettiin 25 keikkaa ja liksat oli sen 300-350 euroa, 2009 soitettiin 26 keikkaa ja liksat oli 350-400 euroa ja nyt tänä vuonna ei keikkoja olekaan kuin 12 ja liksat on sen 400-450 euroa. Yleensä on juomat kuuluneet ja ruoka, jos sellaista keikkapaikka valmistaa.
Mutta hyvää on se, että liksat ovat kuitenkin menneet nousujohteisesti. Kun soittaa enemmän keikkoja ja saa sitä kokemusta on helpompi luvata parempi show. Ja toki auttaa kun sanoo että ollaan yli 50 keikkaa soitettu kuin että tää olis nyt meidän kolmas keikka.
Jostain pitää kuitenkin aloittaa ja se auttaa jos keikkamyyjä (on se sitten kuka tahansa) on mahdollisimman supliikki mies (tai nainen).
http://www.freewebs.com/rock-ugly
Thefish
19.10.2010 12:44:54 (muokattu 19.10.2010 12:52:24)
Niinkuin tossa aikaisemminkin on jo tullut ilmi, on rahasta puhuttaessa tärkeä erotella cover- ja omaa musaa soittavat pumput.

Omaa musaa lähtökohtaisesti vetävän bändin liksa saattaapi pysyä miinuksella tai + - 0 osastolla syntisen pitkäänkin, ellei suosio lähde äkkiä yllättävään nousuun, mikä taas nykyisen ylitarjonnan myötä on varsin hankalaa. Suosittelisin kuitenkin tekemään noita keikkoja niin paljon kuin niitä tarjotaan, vaikka siitä toisinaan takkiin tulisikin. Keikkailua kun ei voi treenikämpällä harjoitella. Jos päästään tasaiseen + - 0 - tilanteeseen, niin että kulut korvataan, ollaan mun mielestä jo tavallaan plussan puolella.

Coverväännöistä puhuttaessa se bändi on jo valmiiksi pureskeltu tuote, viihdyke, jolla on selkeä tarkoitus keikkapaikalla - ihmisten viihdyttäminen. En tällä tarkoita etteikö omaa musaa soittava pumppu olisi sellainen, mutta tuntemattomia biisejä pitserian nurkassa soittava ryhmä ei kovin monen keskimääräisen ravintola- tai festaritopin mielestä ole mitenkään erityisen viihdýttävä kokemus. Tai sitten siinä orkesterissa pitää olla jotain semmosta erityistä magiaa, mistä massakulttuuri diggaa. (Strippausta tms..)

Valmiista tuotteesta maksetaan helpommin, kehitysvaiheessa olevasta harvemmin. Näin se vaan menee.

E. typo
"This guy can play AND dance!" - Paul Jackson
Renki
20.10.2010 23:49:04

Kiitoksia vastauksista. Näiden perusteella ajattelin lyödä hanskat tiskiin!

Ei ,vaan luulenpa, että meidän kohdalla tommonen sopiva korvaus vois olla 50 euroo per. jannu + autoon bensat näin aluksi. Amätöörejähän me ollaan, mutta aika vähän on afron saralla ammattilaisia tässä maassa, ollaan nimittäin vähän oudoilla leveysasteilla tälle musalle .
Pitää jossakin välissä kokeilla tuota lippuriskihommaa. Todennäköisesti nollalinjalla mentäis, mutta oishan se kaiken kaikkiaan hieno juttu!
http://www.djemberenki.com/
strophe
21.10.2010 10:57:11
kimurantti1: Mä voisin tähän sanoa, että jollain 600 eurolla mä en ainakaan lähde vetämään minkään bändin kanssa covereita yhtään mihinkään. Se on aivan naurettava palkka, hintojen polkemista ja tekee hallaa koko alalle ylipäätään. Toi tonni on 5 henkisellä coverbändillä (jolla on auto ja PA omasta takaa, niin ettei niitä tarvi vuokrata) aikalailla minimi, ellei ole kyse jostain yhden tai korkeintaan kahden setin hyvästä keikasta kotikaupungissa.

Loppukirjoituksesta olen aivan samaa mieltä.

OFFTOPIC:
Niinno. Bilebändimme on Helsingissä vaikuttava, joten kaikki keikkamme ovat kotikaupungissa. Kertaakaan ei ole vielä tarvinnut lähteä pk-seudun ulkopuolelle. Enkä usko, että lähdemmekään. Kyseessä on rahaa tuottava harrastus, ei leipätyö. Me vedämme yleensä 2 x 45min settejä plus 15-20min encoreja (aina on pyydetty), eli kohdallamme ei voi puhua hintojen polkemisesta. Noin lyhyestä setistä joku 1200 euroa olisi aivan järjetön pyyntö. Etenkin, kun keikkamatkat ovat enintään jotain kymmenen kilometrin luokkaa.

Mutta asiaan; kannattaa opiskella itselleen ammatti. :-)
~Vittu mikä jätkä~
kimurantti1
21.10.2010 15:02:15
strophe: OFFTOPIC:
Niinno. Bilebändimme on Helsingissä vaikuttava, joten kaikki keikkamme ovat kotikaupungissa. Kertaakaan ei ole vielä tarvinnut lähteä pk-seudun ulkopuolelle. Enkä usko, että lähdemmekään. Kyseessä on rahaa tuottava harrastus, ei leipätyö. Me vedämme yleensä 2 x 45min settejä plus 15-20min encoreja (aina on pyydetty), eli kohdallamme ei voi puhua hintojen polkemisesta. Noin lyhyestä setistä joku 1200 euroa olisi aivan järjetön pyyntö. Etenkin, kun keikkamatkat ovat enintään jotain kymmenen kilometrin luokkaa.

Vedättekö te pimeänä vai kuitilla?
baron
21.10.2010 17:31:24

kimurantti1: Vedättekö te pimeänä vai kuitilla?

Tänään tuli viime keikan liksa tilille: Mun jako-osuus (4 soittajaa, 800) oli 200 euroa. Tilille tuli 74,70.

Mäkin teen pääasiassa stadissa tai kehä III sisäpuolella keikat. Jos tarjous tulee kauempaa, hinnoittelen itseni ulos.
Mua pidetään hinnanpolkijana kun hiukan halvemmalla teen stadiin keikkoja kuin joku oululainen bändi, joka tekee pistokeikan stadiin.
Mä en varmalla lähde Ouluun hintoja polkemaan, mun liksapyyntö olisi sellainen jota ei kukaan maksa.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
kimurantti1
21.10.2010 18:13:44
baron: Mua pidetään hinnanpolkijana kun hiukan halvemmalla teen stadiin keikkoja kuin joku oululainen bändi, joka tekee pistokeikan stadiin.

Mä en ymmärrä mitä hintojen polkemista tossa olisi, noinhan se pitäisi mennäkin. Tää on yksi juttu, joka mua itse asiassa etenkin tanssipuolella korpeaa, kun myydään täsmälleen samaan hintaan vaikkapa Helsinkiläistä bändiä Helsinkiin ja Kuopioon. Käytäntö on jäänne niiltä ajoilta, kun tanssibändeillä oli viikon, tai parhaimmillaan (pahimmillaan?) kuukaudenkin kiinnitys johonkin raflaan, jossa oli sitten majoitukset, safkat ym. Silloin olikin aivan se ja sama, että ajettiinko yhteen suuntaan 30min vai 3h. Nykyään moisia kiinnityksiä ei ole kun korkeintaan pariksi päiväksi viikonlopulle ja muutamia päiviä laivoille, vaan 99% keikoista on pistokeikkoja, niin se ei soittajan kannalta ole todellakaan enää se ja sama, että minkä verran matkaa keikkapaikalle on. Tottakai se, että myydään Helsinkiläistä bändiä vähän kalliimmalla Kuopioon kuin Helsinkiin johtaa todellisuudessa siihen, että Kuopiossa tullaan kuulemaan paljon vähemmän Helsinkiläisiä bändejä ja päinvastoin, mutta se on mun nähdäkseni yksi ainoista tavoista saada keikkapalkan ja keikkaan menevän ajan suhde paremmin vastaamaan toisiaan, ilman että kellekään osapuolelle tulee hirveästi enemmän kuluja.
baron
21.10.2010 18:19:24 (muokattu 21.10.2010 18:21:30)

kimurantti1: Mä en ymmärrä mitä hintojen polkemista tossa olisi, noinhan se pitäisi mennäkin.

Itse asiassa se oululainen bändi on hinnanpolkija: Päivärahojen ja matkakulujen korvausten jälkeen ne ei saa senttiäkään liksaa!
strophe
21.10.2010 18:36:16
kimurantti1: Vedättekö te pimeänä vai kuitilla?

Tilaajan toiveen mukaisesti. Kukaanhan nyt ei tietenkään julkisesti myönnä tekevänsä pimeänä, mutta jos teoreettisesti niin tekisimme, niin suhde olisi varmaan 50-50.
~Vittu mikä jätkä~
kimurantti1
21.10.2010 20:19:02 (muokattu 21.10.2010 21:23:22)
strophe: Tilaajan toiveen mukaisesti. Kukaanhan nyt ei tietenkään julkisesti myönnä tekevänsä pimeänä, mutta jos teoreettisesti niin tekisimme, niin suhde olisi varmaan 50-50.

No jos te teette häitä sun muita, niin pimeitähän suurin osa on. Tein ketjun edellisellä sivulla selvityksen, että mitä hommasta jää käteen, kun vähennetään ohjelmatoimiston provikka ja verot ym. Ihan vaan tämän itse asian kannalta olisi hyvä sanoa suoraan kummasta puhutaan, koska eri realiteetit pätee. Tonni on pimestä keikalta (5 henkiselle bändille) aika hyvä liksa, mutta kuitille tehdystä "ihan ok". Kuten totesin, niin tottakai joku yhden tai kahden setin keikka kotikaupungissa voidaan myydä halvemmalla kuin 5 setin keikka 3 tunnin ajomatkan päässä. Kuitenkin, jos vedetään kuitilla raflakeikkaa, niin ei se 1200e illalta ole välttämättä yhtään järjetön pyyntö. Myytävän "tuotteen" pitää vaan vastata hintaa, eli että bändi kuulostaa hyvältä (hyvät soittajat asian mukaisella backlinella hyvän PA:n läpi), näyttää hyvältä (koko bändi liikkuu, valot, tai lähinnä niiden puute tekee myös todella paljon) ja hoitaa hommansa kuten on sovittu.
Renki
21.10.2010 20:54:29

Mutta, mutta eikös nyt jonkun verran saa tienata ilman, että olisi verovelvollinen. Ainakin mulle väitettiin, että jos nyt joskus jostakin 200 euroa sattuu saamaan. Niin sitä ei tarvitse ilmoittaa?

Homma tietenkin jo sitten ihan eri asia kun keikkaa tehdään kuukausittain...
oiva tumpeloinen
21.10.2010 21:12:31
Renki: Mutta, mutta eikös nyt jonkun verran saa tienata ilman, että olisi verovelvollinen. Ainakin mulle väitettiin, että jos nyt joskus jostakin 200 euroa sattuu saamaan. Niin sitä ei tarvitse ilmoittaa?

Jos sun kokonaisvuositulot jää johonkin tonnin parin väliin, niin sun ei tartte maksaa veroja siitä. Siihen siis lasketaan jokaisesta duunista saadut liksat. Ja kyllä ne joka tapauksessa pitää ilmoittaa, joutuu niistä sitten maksamaan veroja tai ei.
baron
21.10.2010 21:37:49

Renki: Mutta, mutta eikös nyt jonkun verran saa tienata ilman, että olisi verovelvollinen. Ainakin mulle väitettiin, että jos nyt joskus jostakin 200 euroa sattuu saamaan. Niin sitä ei tarvitse ilmoittaa?

Ihan erikseen pykälät kertoo verovapaat tulot. Vaikka tulo olisi pieni niin siitä on ilmoitusvelvollinen.
Jos joku sulle sellaisen maksaa eikä sulla ole Y-tunnusta, sen pitäisi suorittaa ennakonpidätys ja maksaa omasta pussistaan työnantajakulut.

Ei sellaista oo että laillisesti/virallisesti joku voisi tyrkätä sulle muutaman satasen verovapaasti.
Teijo K.
21.10.2010 22:54:31

Mun mielestä tuollaisen rumpushown voi vetää vaikka ilmatteeksi eikä se silti ole hintojen polkemista tai keltään pois. Olen itsekin soitellut etnokamaa ja kyllä niissä ne markkinat on niin eri kuin jollain perus länsimaisella musalla, omaa tai covereita ihan sama. Tommonen djembeshowkin on niin oma juttunsa. Liksaa voi pyytää toki ihan mitä sattuu huvittamaan.
doktorkoo
22.10.2010 08:24:21
me ollaan jo useampi vuosi pyöritetty bändin toimintaa yhdistyksenä, keikkaa on ollut vuodessa max 15. Aina sitä kuluakin kuitenkin on, ettei oo kertaakaan tarvinnu veroja maksaa. Jos ei muuta, niin aina voi omat soittimet myydä yhdistykselle.

Tossa vanhaa keskustelua ja lisälinkkejä
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=12&t=83008&oo=60

Oma vaivansa on perustamisessa ja jokavuotisessa veroilmoituksessa mukaanlukien kirjanpito, mutta on myös baarien kanssa toimiminen ollu helppoa, kun on oma Y-tunnus
Minä en bussilla aja. Minä olen minä! -Frank http://www.myspace.com/themisbeats
Renki
22.10.2010 12:13:31 (muokattu 22.10.2010 12:16:20)

baron:

Ei sellaista oo että laillisesti/virallisesti joku voisi tyrkätä sulle muutaman satasen verovapaasti.

Mun muistaakseni kyseessä oli jonkinlainen yhdistyksen palkkiolasku ja siitä mulle sanottiin itte asiassa pariltakin taholta, että tosta ei tarvitse maksaa veroja. Työkaverinkin sanoi, että hän on sen itse oikein verottajalta tarkastanut?
Itse vähän ihmettelin, että onko tuo asia tosiaan noin. Mutta en siitä sitten sen enempää jaksanut välittää ja ihan sama jos siitä nyt vaikka verot meniskin näin jälkeen päin. Yks keikkahan se vaan oli...
Yhditystoimintaa on kyllä miettinyt, voiskohan sitä kautta pitää maksullisia rumputuntejakin, vai pitäiskö sitten olla jo joku toiminimi?

EDIT:
Ja yhdistyksen nimissähän ois varmaan helpompi hakea apurahoja?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)