Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Paljon sitä liksaa nyt sitten pitäisi pyytää?
1 2 3 4
Renki
17.10.2010 10:25:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku joskus sanoi, että se tonni on siitä keikasta vähintään saatava. No, arvaatkaa kun kokeilin tuota ehdottaa kun keikkaa tyrkytettiin, niin jopa bändikaverit nauroivat pihalle. Okei, tiedän, että tonni on iso raha ja aloitteleva bändi voi kyllä tehdä keikkaa halvemmallakin, mutta kuinka paljon sitten? Kun ei millään viittisi ruveta ainakaan hintoja polkemaan.
 
Eli soitamme länsi-afrikkalaista rumpumusiikkia ja meitä on bändissä 5-6 yleensä kun keikalle lähdetään. Genre on aika erikoinen ja ylipäätään keikkoja on hankala saada. Jonkun verran tulee näitä kavereiden kautta yhteenottoja, tule meille soittamaan ruoka ja viinapalkalla, mutta pääsääntöisesti kukaan ei halua maksaa mitään ja silloin me ei haluta tehdä mitään.
 
Niin, kertokaa mulle. Paljon tuollaisesta 6 hengen poppoosta, olisi järkevää pyytää?
 
http://www.djemberenki.com/
Bonham
17.10.2010 11:01:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Renki: Joku joskus sanoi, että se tonni on siitä keikasta vähintään saatava. No, arvaatkaa kun kokeilin tuota ehdottaa kun keikkaa tyrkytettiin, niin jopa bändikaverit nauroivat pihalle. Okei, tiedän, että tonni on iso raha ja aloitteleva bändi voi kyllä tehdä keikkaa halvemmallakin, mutta kuinka paljon sitten? Kun ei millään viittisi ruveta ainakaan hintoja polkemaan.
 
Eli soitamme länsi-afrikkalaista rumpumusiikkia ja meitä on bändissä 5-6 yleensä kun keikalle lähdetään. Genre on aika erikoinen ja ylipäätään keikkoja on hankala saada. Jonkun verran tulee näitä kavereiden kautta yhteenottoja, tule meille soittamaan ruoka ja viinapalkalla, mutta pääsääntöisesti kukaan ei halua maksaa mitään ja silloin me ei haluta tehdä mitään.
 
Niin, kertokaa mulle. Paljon tuollaisesta 6 hengen poppoosta, olisi järkevää pyytää?

 
Jollei kukaan halua teille mitään maksaa, niin silloin te myytte väärää tuotetta?
 
Vaikea tosiaan kuvitella, että tonnia irtoais... kun ei taida esim paljon radiosoittoa tahi muuta medianäkyvyyttä olla.
 
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Renki
17.10.2010 11:43:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, no tuo tonni ylipäätään oli ihan hatusta heitetty hinta ja se hattu löytyi täältä. Emmekä me edes tällä hetkellä varsinaisesti myy mitään tuotetta. Vaan välillä tulee kyselyjä, että tuutteko kissanristiäisiin saatte muroja palkaksi.
No, näistä on yhteisesti sovittu, että ei tulla, koska ilmaiseksi tekeminen on muita kohtaan väärin.
Itse olen päivätöissä ihan oikeissa töissä ja revin kyllä leipäni siitä ja musiikki on harrastustoimintaa. Tosin aika kallista sellaista, mutta mieluummin kai ne rahat soittimiin ja opintoihin laittaa kun vaikkapa viinaan.
Pidän soittamisesta ja jossakin määrin myöskin esiintymisestä ja mun mielestä jopa treenaaminenkin on melkein aina kivaa. Eli sinänsä se tekeminen on isoin palkka koko hommassa mitä saa.
 
Mutta, mutta sellainen laittaa kyllä sapettamaan, että jopa jonkin sortin kulttuurituottajat alkavat kyselemään festarille vetämään ilmaiseksi djembe-workshoppia. em. keikasta kuitenkin pyydettiin 400 euroa, johon olisi sisältynyt 8 tunnin paikalla olo, muutaman 15-30 minuutin workshop ja 20 minuutin keikka, sekä roudaukset. Niin, vastaus on, että aivan liian kallis. Eihän tommonenkaan nyt hemmetti käy!
Mielelläni tietenkin edustan asiaani, paikassa kuin paikassa, mutta en mä nyt ala omalla kustannuksella mihinkään festareille. Luulisi nyt olevan niin, että jos järjestää festareita niin sitten olisi myöskin rahaa maksaa työntekijöille palkkaa.
 
Niin, edelleen se pääkysymys on, että paljon sitä liksaa sitten pitäisi pyytää? Ilmaiseksi meneminen on mun mielestä vaan jotenkin itseä ja kohtalotovereita kohtaan väärin.
 
http://www.djemberenki.com/
Edzge
17.10.2010 14:00:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin meilläpäin hyväksi todettu sapluuna on, että aluksi ainakin ne kulut pois. Sittenkun soittamisesta pitää itse maksaa niin suunta voi olla väärä, riippuen siitä, onko kyseessä joku iso hässäkkä jossa promootioarvo kohoaa yli rahallisen tarpeen. Jos siis lähdette vaikka ulkopaikkakunnalle soittamaan, niin ihan matkakorvauksien pyytäminen voi olla aluksi ihan jees, päälle voi pyytää vaikka safkat. Ei tule ravintolan katteilla yleensä kovin kalliiksi. Teette itsestänne vielä varteenotettavimpia jos matkustatte taloudellisesti, ettekä kaikki viisi tai kuusi jamppaa jokainen omilla amerikanraudoilla. Ja ne matkakorvaukset laskutetaan tietenkin täysin virallisilla numeroilla.
 
Sittenkun on keikkoja tehty jo tarpeeksi ns. +-0 periaatteella niin voi alkaa jo jotain extraa pyytämään, vaikkapa aluksi 50euroa/jannu, joka keikasta vähän enemmän. Tämäkin riippuu niin tilanteesta, musiikista itsestään sekä monesta ulkomusiikillisesta seikasta. Meidän uusi blues/rock -bändimme sai ulkopaikkakunnalta hyvän diilin = matkakorvaukset, 100e/soittaja, majoitus ja safkat, vaikka kyseessä oli vasta jotakuinkin toinen tai kolmas keikkamme. Kyllä niitä hyviäkin järjestäjiä löytyy tästä maasta. Mutta kuten itsekin sanoit, pakko ei ole lähteä kaikkiin kissanristijäisiin "muropalkalla". Hääkeikallekin mennessä voi ihan surutta pyytää rahallista korvausta, tehän teette työtänne, kuten se hääkuvaaja jolle maksu työstä on sääntö, ei poikkeus.
 
Lisäksi vielä pienenkin kokemuksen tuoma huomio; tehkää keikoista aina viralliset laskut, jotain mustaa valkoiselle. Suullisia sopimuksia ei ole mukava lähteä viemään eteenpäin keikkojen jälkeen.
 
YYYYYEEEEEEEAAAAAAHHHHHHHH ja tupla-aurinkolasit
ubik
18.10.2010 08:59:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaa-a taas tulee vastaan tää et pitäs saaha rahnua keikoista.
 
Ei vaa taivu miu ajatus maailmaan et pelkät kulut ei riitä, ite varmaan sen 300 keikaa vetäny ja kertaakaa tainnu yli 100€ tulla kulujen päälle korvausta, jos tästä rahaa haluaa ni sit vaihtaa alaa. tonne toiseen ketjuunki jo hämmästelin mite nykyään odotetaan et aina pitäs tulla rahaa, ja vielä suhteellisen paljon. Siinä vaiheessa jos homma alkaa olee ammattimaista (eli periaattessa vie aikaa niin paljon jottei muita töitä kerkeä tekemään) ni korvaukset on asia erikseen. Mut harrastus tasolla ne tulot hankitaan siitä omakustanteiden myynnistä yms. ja aika paljon artisti maksaa linjalla.
 
Ihan vaan siitäkin johtuen että suomessa on näitä bändejä aika tolkuton määrä ja esiintymis paikkoja + yleisöä rajallinen määrä. Ja jos rahaa haluaa ja tietää että sitä voisi saadakkin --> mahdollisuus tehdä keikkoja jatkuvasti ni yhteys johonkin ohjelma toimistoon ei varmaan olisi pahitteeksi.
 
poppamies
18.10.2010 09:54:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloittelevalle bändille 300-400,- on OK setistä, parista. Jos pitää roudata omia kamoja paljon niin lisätään satanen tai pari. Tämä on minun karkea arvio.
 
G strings are for strippers
Bonham
18.10.2010 10:03:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Aloittelevalle bändille 300-400,- on OK setistä, parista. Jos pitää roudata omia kamoja paljon niin lisätään satanen tai pari. Tämä on minun karkea arvio.
 
Toi on jo aika perkulesti rahaa... jää kyllä varsin moni keikka tekemättä, jos tuota summaa haluaa. Mutta toisaalta tuo termi"aloitteleva" bändi on varsin vaikeasti määriteltävissä.
 
Paikalliset klopit, 50 - 100 euroa... mun heitto tähän soppaan.
 
Sitten ollaankin taas niiden perusasioiden parissa, kun mietitään täysin tuntemattoman bändin buukkaamista oman kaupungin ulkopuolelle ja sen hinnoittelua... suurimmaksi osaksi bändi luultavasti karkoittaa maksavia asiakkaita.
 
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
rintapek
18.10.2010 10:30:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos pitää kaivaa ojaa, niin paikalle tilataan ojankaivajat. Se on työtä, josta kuuluu saada liksa, vaikka ojankaivajat olis sivutoimisia tai harrastelevia lapionheiluttajia.
 
Mutta jos haluat tehdä hiekkalinnan ja käyt kyselemässä, että saako tuohon rakentaa hiekkalinnan, niin ei siinä oikein voi kysyä, että paljonko maksat? Eikä oikein voi vedota siihen, että joutuu lapioimaan hiekkaa ihan yhtä paljon, kuin ojankaivajatkin.
 
One kind of music only - the good kind
poppamies
18.10.2010 10:35:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Jos pitää kaivaa ojaa, niin paikalle tilataan ojankaivajat. Se on työtä, josta kuuluu saada liksa, vaikka ojankaivajat olis sivutoimisia tai harrastelevia lapionheiluttajia.
 
Mutta jos haluat tehdä hiekkalinnan ja käyt kyselemässä, että saako tuohon rakentaa hiekkalinnan, niin ei siinä oikein voi kysyä, että paljonko maksat? Eikä oikein voi vedota siihen, että joutuu lapioimaan hiekkaa ihan yhtä paljon, kuin ojankaivajatkin.

 
Aivan loidtavasti kiteytetty !
 
G strings are for strippers
Chemo
18.10.2010 10:41:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Aloittelevalle bändille 300-400,- on OK setistä, parista. Jos pitää roudata omia kamoja paljon niin lisätään satanen tai pari. Tämä on minun karkea arvio.
 
Ihan hyvä noin niinkuin perustuntumana. Pitää miettiä tapauskohtaiseti sitäkin mikä on häppeningin luonne johon tarjotaan: esim. firmakeikasta jossa on afrikkalainen teema voi ihan hyvillä mielin pyytää sen tonnin tai yli. Tässä on toki sen verran spesiaalilaji kyseessä että noin osuvat keikat voivat olla vähissä.
 
Lähinnä kyse on siitä mihin itse on valmis. Lähteäkö pikkufestarille zulupohjalta, jos ryhmä saa siitä näkyvyyttä genren harrastajien keskuudessa? Minkä arvoinen on keikkakelin hankkiminen sinänsä - kandeeko tehdä jokunen kissanristiäinen nimellisellä liksalla, jos ryhmän taso nousee niiden tekemisestä? Voiko lähellä olevaa keikkaa ajatella bänditreeneinä jos rahaa ei ole saatavilla? Voiko pikkuliksakeikka poikia paremman?
 
Up to you, loppupeleissä.
 
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Bonham
18.10.2010 10:49:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Loppujen lopuksi hommaan on oikeinkin helppo ratkaisu; jos bändi uskoo ja kokee olevansa nyt sitten vaikka sen 300 euron arvoinen - niin eikun soittoa keikkapaikaan ja reipas ilmoitus, että me kyllä tullaan ja vedetään ihan puhtaalla lippuriksillä.
 
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
kimurantti1
18.10.2010 11:32:09 (muokattu 18.10.2010 11:56:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä taidetaan nyt sotkea coverhommat ja oman musan soittaminen. Niissä on kovin erilaiset realiteetit.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
JoKo
18.10.2010 12:31:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

suurimmaksi osaksi bändi luultavasti karkoittaa maksavia asiakkaita.
 
Miksi kukaan sitten ylipäänsä tahtoo tilata sellaisen bändin joka karkoittaa asiakkaat? Eihän siinä mitään järkeä ole jos sekä yleisö että bändi ovat väärässä paikassa väärään aikaan eikä kellään ole kivaa.
 
Liksa kannattaa tosiaan suhteuttaa siihen kuinka kalliit liput tapahtumaan on ja kuinka monta ihmistä bändi tuo paikalle sekä tietysti kuluihin. Jollekin triolle toi mainittu 300-400 euroa voi olla ihan ok jos kulut ovat pienet, mutta jossain tapauksissa toi hädintuskin riittää auton vuokraan sekä miksaajan palkkaan.
 
Chemo
18.10.2010 12:55:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Täällä taidetaan nyt sotkea coverhommat ja oman musan soittaminen. Niissä on kovin erilaiset realiteetit.
 
On kyllä. Ja sitten on näitä jotka eivät ihan putoa kumpaankaan kategoriaan, kuten vaikkapa ketjun aloittajan akti. Se ei näyttäisi olevan omien biisien soittamista rokkibändimielessä mutta eipä tuommoinen taida käydä tanssimusastakaan.
 
Ajatuksena semmoinen että tuo heidän juttunsa voisi ehkä hyvinkin jonkun yritysjuhlia järjestävän ohjelmafirman pakettiin. Semmoisessa yhteydessä voisi sitä rahaakin olla saatavilla.
 
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
strophe
18.10.2010 13:49:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cover-/bilebändit pystyvät tosiaan repimään sellaista 600-1000 euroa, mutta silloin pitääkin olla jo monta tuntia materiaalia ja pääasiallisesti mennään tapahtuman ehdoilla. Sellaista mittatilaustyötähän se on. Ei johonkin firman juhliin voi mennä vetämään taustamusiikiksi Metallicaa. Lähtökohtaisesti omalla materiaalilla ei mitenkään voi saada isoja summia ainakaan alkuun. Ja siinä vaiheessa, kun sitä pätäkkää alkaa tulla, ei ole enää kauheasti epäselvyyksiä kuinka paljon keikoista pyydetään, sillä teillä on mitä suurimmalla todennäköisyydellä keikkamyyjä takananne. Että sellaista.
 
Itse lähtisin liikkeelle siitä, että kunhan ei mene miinukselle. Jos bändin tilille kolahtaa vaikka yhteensä 150 jewroa, voi keikkaa pitää onnistuneena. Aloittelevat bändit eivät kovin paljoa enempää saa. Useimmiten vähemmän.
 
~Vittu mikä jätkä~
kimurantti1
18.10.2010 14:07:03 (muokattu 18.10.2010 14:09:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

strophe: Cover-/bilebändit pystyvät tosiaan repimään sellaista 600-1000 euroa--
 
Mä voisin tähän sanoa, että jollain 600 eurolla mä en ainakaan lähde vetämään minkään bändin kanssa covereita yhtään mihinkään. Se on aivan naurettava palkka, hintojen polkemista ja tekee hallaa koko alalle ylipäätään. Toi tonni on 5 henkisellä coverbändillä (jolla on auto ja PA omasta takaa, niin ettei niitä tarvi vuokrata) aikalailla minimi, ellei ole kyse jostain yhden tai korkeintaan kahden setin hyvästä keikasta kotikaupungissa.
 
Loppukirjoituksesta olen aivan samaa mieltä.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
oiva tumpeloinen
18.10.2010 15:30:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Mä voisin tähän sanoa, että jollain 600 eurolla mä en ainakaan lähde vetämään minkään bändin kanssa covereita yhtään mihinkään. Se on aivan naurettava palkka, hintojen polkemista ja tekee hallaa koko alalle ylipäätään. Toi tonni on 5 henkisellä coverbändillä (jolla on auto ja PA omasta takaa, niin ettei niitä tarvi vuokrata) aikalailla minimi, ellei ole kyse jostain yhden tai korkeintaan kahden setin hyvästä keikasta kotikaupungissa.
 
Loppukirjoituksesta olen aivan samaa mieltä.

 
Tuossa on vain semmoinen ongelma, että niillä cover-bändeilläkin on alkuun ihan sama ongelma kuin omaa tavaraa vetävillä. Eli kukaan ei maksa niille tonnia, jos ei etukäteen tiedetä, minkälainen pumppu sieltä on tulossa. Aika monelle pikkutilaisuuksissa vetävälle bändille jää kyllä tuhatlappunen haaveeksi alkuun. Toisin sanoen, silloin on pakko "polkea hintoja", jos meinaa keikalle päästä.
 
Ja jos lähdetään toisesta päästä liikkeelle, niin alta tonnilla saa todellakin toimivia bändejä, mitkä vetää esim. koko hääbileet.
 
Bonham
18.10.2010 15:44:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ööö, miten se on hintojen polkemista, jos kokemattomampi/nimettömämpi bändi joutuu/haluaa myydä itseään halvemmalla? Ei kai Ladaakan myydä Mersua halvemmalla ihan vaan vittuilu takia? (toim. huom. automerkki kaivettu lähinnä menneisyydestä).
 
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
baron
18.10.2010 16:00:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Mä voisin tähän sanoa, että jollain 600 eurolla mä en ainakaan lähde vetämään minkään bändin kanssa covereita yhtään mihinkään. Se on aivan naurettava palkka, hintojen polkemista ja tekee hallaa koko alalle ylipäätään. Toi tonni on 5 henkisellä coverbändillä (jolla on auto ja PA omasta takaa, niin ettei niitä tarvi vuokrata) aikalailla minimi, ellei ole kyse jostain yhden tai korkeintaan kahden setin hyvästä keikasta kotikaupungissa.
 
Loppukirjoituksesta olen aivan samaa mieltä.

 
1000 kuitilla = 500 käteen
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
kimurantti1
18.10.2010 16:11:54 (muokattu 18.10.2010 16:12:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä haluaisin ihan ensiksi erottaa häämeiningit ja raflakeikat. Perustavanlaatuinen ero on, että häät on 99% tapauksissa kuitittomia keikkoja. Kun ei makseta veroja, työnantajan kuluja ym, niin on tottakai mahdollista myydä keikkaa paljon, paljon halvemmalla. Tonni on hääbändistä jo aika kova hinta, mutta raflabändistä joka maksaa verot ym aika vähän. Mä en tiedä minkä verran ootte vetäneen kuitilla coverkeikkaa ja laskeneet mitä niistä jää käteen, mutta sellainen realistinen laskelma (perustuu mun omiin palkkakuitteihini) on, että jos myydään Tamperelainen 5 henkinen bändi Helsinkiläiseen raflaan tonnilla vetämään 5x45min huttua, niin siitä 12-15h työpäivästä jää nettona käteen n. 120e, eli aika lähelle liiton minimit. Jos on tottunut vetämään kaljapalkalla, niin ehkä se tuntuu suurelta summalta, mutta musta se on aika vähän. Tottakai jollain 600 eurolla saattaa saada toimivan bändin, en mä sitä sano. On myös totta, että aloitteleva bändi ei voi pyytää yhtä paljon kuin kokeneempi, ja mäkin oon alta tonnin vetänyt paljon keikkaa. Nyt kun niitä on alla kolminumeroinen määrä, niin sitä on alkanut arvostamaan itseään ja työpanostaan sen verran, ettei ihan mihin tahansa räkälään lähde soittamaan puoli-ilmaiseksi.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «