Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Omituinen kaularauta
1
kbrown
16.10.2010 22:17:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Termos,
 
Mulla on työn alla ensimmäinen kaularemontti. Uhriksi joutui vanhasta Gibson Epiphonesta otettu kaula, joka on ollu mun halppis stratokopiossa kiinni ainakin viimeiset 15 vuotta. Eli juuri mitään en menetä, jos homma menee pipariksi.
 
Suurta kummastusta aiheuttaa kaulassa käytetty kaularauta. Sitä löystyttäessä kuului naps, ennenkuin mutteri alkoi kääntymään. Ajattelin raudan menneen jo poikki. Kokeilin kiristää mutteria jälleen, ja kireäksi se meni. Koko rauta kuitenkin liikkui pituussuunnassa useamman sentin, vaikka se oli kireällä.
 
Tässä kohtaa heräsi mielenkiinto. Poistin satulan ja vedin koko raudan ulos kaulan sisältä. Yllätyksekseni rauta olikin asennettu alumiiniseen neliöputkeen, jonka yksi sivu on auki. Itse rauta ei ollut poikki.
 
Kysymys kuuluu, miten ihmeessä tämmönen hökötys voi ylipäätään toimia? Rauta siis käytännössä vain puristaa tuota putkea päistä. Onko ajatuksena, että putki taipuu (ja sen mukana kaula), kun mutteria kiristää? Kuuluisikon tuon hökötyksen olla kiinni kaulan sisällä jotenkin (se tuli ulos melko vaivatta)?
 
Tässä kuva:
http://www.spellboundfx.com/kb/IMAG0216.jpg
 
Samalla saa ehdottaa, miten korjaisin nuo pari puhki hiottua inlay -palasta? :)
 
Kiitos jo etukäteen,
- K
 
kbrown
18.10.2010 12:04:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taisinpa itse vastata kysymykseeni jo ts. tuo rauta toimii juurikin kuvailemallani tavalla. Se kylla pysyy paikallaan, kun sita hieman kiristaa...
 
Antti1
18.10.2010 13:35:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kbrown: Samalla saa ehdottaa, miten korjaisin nuo pari puhki hiottua inlay -palasta? :)
 
Asentamatta uusia, tai uutta palaa, et mitenkään.
 
PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «