Aihe: Mitä vahvaria koht.monipuolisiin tarpeisiin?
1 2
novo
14.10.2010 20:52:37
Jinxed: Vielä mietityttää, että olisiko kombo sitten parempi? Miksi jengi ylipäänsä ostaa nuppi + kaappi-settejä? Tai siis, mikä "se juttu" niissä on? Näyttää coolimmalta?

Ite tykkään, että nuppi ja 212-kaappi on helpompi roudata ja kiva asetella ahtaampaankin paikkaan. Kolmiosanen takalevy ois kyl mahti kaapissa, siitä sais siis avonaisen, umpinaisen tai vähän siltä väliltä omien halujen mukaan. Comboa on hankalampi muuttaa avonaiseksi ja umpinaiseksi testihalujen mukaan, kaappia on vähän helepompi vaihtaa.
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
Jinxed
15.10.2010 11:15:58
Okei, eli kauppaan kokeilemaan siis.

Sillä välin: minkä merkkisiä/kokoisia/mitä malleja itse valitsisitte tällaiselle keikalle? Yleensä isommilla paikoilla tietysti mikitetään, mutta joskus on tullu vastaan tilanteita, että on pitäny soittaa ilman mitään mikitystä, jolloin on tosiaan melkeen kaikki 100W tarvittu ja särösoundi jääny aika ohkaisen kuuloiseksi, ainakin siinä vaiheessa kun se on yleisöön asti kantautunut. Olen siis ihan avoin vielä kaikille merkeille/malleille.
"What a tool!"
JuSu
15.10.2010 11:35:52
Jinxed: Okei, eli kauppaan kokeilemaan siis.

Sillä välin: minkä merkkisiä/kokoisia/mitä malleja itse valitsisitte tällaiselle keikalle? Yleensä isommilla paikoilla tietysti mikitetään, mutta joskus on tullu vastaan tilanteita, että on pitäny soittaa ilman mitään mikitystä, jolloin on tosiaan melkeen kaikki 100W tarvittu ja särösoundi jääny aika ohkaisen kuuloiseksi, ainakin siinä vaiheessa kun se on yleisöön asti kantautunut. Olen siis ihan avoin vielä kaikille merkeille/malleille.

Mä suosittelen edellen tuota mainostamaani Mesaa. Käytännöllinen vaihtoehto on hankkia (takaa avoin) 1x12" combo ja sille umpinainen 1x12" lisäkaappi. Tarpeen mukaan sitten voi nostaa keikka-auton kyytiin pelkän combon ja tarvittaessa lisäkaapin, jos tarvitsee isompaa ja jytkympää soundia suoraan vahvistimesta. Jos ja kun itsellä taas on aikaa bänditouhuille, niin aion tehdä juuri näin, hankkia Nomadin alle 1x12" lisäkaapin.

Tehopuolesta... Vaikka se teho on sama, oli se sitten tuotettu putkilla tai trankulla, niin sitä käyttökelpoista äänenpainetta tuntuu noista putkipeleistä irtoavan paremmin. Esim. itse olin pienehkössä keikkapaikassa pulassa 80 W trankkucombon kanssa (Yamaha DG), kun taas n. 4-5 kertaa suuremmassa paikassa pärjäsin 30 W putkicombolla mainiosti. Mutta pelkkä teho ei ole ainoa mittari sille, miten paljon käyttökelposta mökää vahvistimesta saa irti. Kaiuttimien herkkyys vaikutaa myös huomattavasti, esim. 97 dB vs 100 dB kaiutin tarkoittaa äänenpaineessa samaa kuin vahvistimen tehon tuplautuminen... Varmistakaas joku nyt tämä, eikös se näin mennyt?

JuSu
Annoin lusikalla, kauhalla sain.
Mr. Speed
15.10.2010 13:44:34
JuSu: 100 W tehoa on 100 W tehoa, tuotettiin se sitten miten vain. Mutta kun aletaan liikkua siellä tehoalueen yläpäässä, niin trankku alkaa kuulostaa pahalta, kun taas putkivahvistin pääsee vasta vauhtiin. Käytännössä tarkoittaa sitä, että putkivahvistinta voi luukuttaa kovemmalla niin, että se kuulostaa hyvältä. Siksi monet suosivat pienitehoisia putkivahvistimia, koska niissä voi kääntää hanat ns. kaakkoon eli sinne putkivahvaimen mukavuusalueelle ilman, että äänenpaine on aivan järjetön.

JuSu

Ihan tälleen vielä jos saan lisätä, ettei sitä 100W putkimörköäkään kannata pelätä. Nykyaikaiset (hi-gainer?) laitteet on tehty sen verran toimivalla master-volumella (yleensä), että aukeavat kyllä hyvin pienilläkin volyymeilla. Kyllä sitä päätteen hönkää saa ihan normaalilla bändivolyymilla tuollaisesta satawattisesta käyttämällä päätettä kovemmalla kuin etusta.

Tuohon tehokysymykseen.. 100W on aina 100W ihan sama tuotetaanko se ydinreaktorilla, putkilla vai trankulla. Tosin.. Sitä ei taida olla mitenkään sertifioitu mistä ja miten tuo teholukema pitää ottaa. Trankuissa ja trankuissa kun on eroa.. Samoin kuin putkivahvareissa ja putkivahvareissa. Yleisesti se, ettei trankussa mökä riitä taitaakin johtua ennemmin halvoista ratkaisuista, ja siitä, että teho ilmoitetaan melkoisen optimistisesti. Lisäksi soundin laatu vaikuttaa tarvittavaan tehoon. Jotkut vahvarit luovat paljon enemmän muhjua, kuin toiset, jotka sitten taas leikkaavat bändin läpi mukavasti. Tietysti säätäjäkin on tässä tapauksessa tärkeässä asemassa. Jos soundi säädetään kotona pienellä volyymilla, käy helposti, että sitä soundia sitten joutuu luukuttamaan ns. tökerön kovaa treeneissä, että erottuu. Nm. kokemusta on, kun eräs bändin entinen jäsen harrasti tätä. Soundi oli niin pistävä ja kovalla, että korvatulppa päässä sattui korviin.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
Jinxed
17.10.2010 21:53:54
Kiitos infosta kaikille. Homma etenee siinä määrin, että tietoa on karttunut putkikamoista, joista en ennen tiennyt juuri mitään.

Parista vielä kysyttävää tosin:

Mitäs olette mieltä Englin Thunderista? 50W härpäke:
http://www.thomann.de/fi/engl_e325_thunder_head_topteil.htm

Ja sitten löytyi ilmeisesti soundeiltaan loistava, mutta hieman epävarma Bugera 6262, jossa olisikin jo 120W ytyä:
http://www.thomann.de/fi/bugera_6262.htm

Riittääkö 50W ilman mikitystä kovaäänisemmillä klubikeikoilla? Clean-kanavan kuitenkin pitäisi pysyä täysin puhtaana.

Mites muuten, kuinka paljon wattivaraa kaapilla pitäisi olla? Esim. tuo Bugera on 120W niin onko se jo riskaabelia jos kaapin kesto on myös 120W, eli pitäisikö sitten katsoa jotain suurempaa tehonkestoa omaavaa kaappia (taisi löytyä thomannilta jokin 150W Celestion V30:llä varustettu 212 muistaakseni)?

Ongelma tähän mennessä ollut liian sirkkelimäinen mättösärösoundi kun pitäisi cleanien ja kevyen rock-särön ohelle saada kunnon jykevä, tukeva mättösärö.
"What a tool!"
ReBeat
17.10.2010 22:13:31

Jinxed: pitäisikö sitten katsoa jotain suurempaa tehonkestoa omaavaa kaappia

Ei.

(taisi löytyä thomannilta jokin 150W Celestion V30:llä varustettu 212 muistaakseni)?

... joissa mainospuheet on aina kusetusta. V30 on 60W elementti. Kahdesta sellaisesta ei saa edes loitsumalla tehtyä kuin 120W kaapin.
juikkipuikki
17.10.2010 22:59:58

jou!

sun kandee tsekata tää engelin special edition http://www.youtube.com/watch?v=DYJ82q0vP08

mulla on ollu se jo muutaman kuukautta ja kyl löytyy soundi ku soundi tosta vermeestä. toimii muuten parhaiten v30 elementtien kanssa imho. itellä tosin nyt v60:t
Ruokangas Hellcat Artist/Custom tulossa :) I have the simplest tastes. I'm always satisfied with the best. - Oscar Wilde
Jinxed
18.10.2010 00:06:20
ReBeat: Ei.

... joissa mainospuheet on aina kusetusta. V30 on 60W elementti. Kahdesta sellaisesta ei saa edes loitsumalla tehtyä kuin 120W kaapin.

Hyvä homma, eli 120W kaappi on ihan passeli. Nyt vain pitäisi vielä jotenkin keksiä mikä nuppi olisi "se juttu"...

juikkipuikki: jou!

sun kandee tsekata tää engelin special edition http://www.youtube.com/watch?v=DYJ82q0vP08

mulla on ollu se jo muutaman kuukautta ja kyl löytyy soundi ku soundi tosta vermeestä. toimii muuten parhaiten v30 elementtien kanssa imho. itellä tosin nyt v60:t

Vaikuttaahan tuo hyvältä, mutta kun hinta on 2995e niin ylittää reilusti mun n.1200e budjetin, johon pitäisi mahtua nuppi JA kaappi :P
"What a tool!"
Karvamammutti
18.10.2010 10:07:09
JuSu:
Mä katselisin ehkäpä tuon Thunderin sijasta Screameria, jos Englit kiinnostaa. Siinä on pikkuisen enemmän ominaisuuksia, mutta käytettynä hinta pysyy hyvinkin budjetissasi. Soundi on samaa seurakuntaa, käsittääkseni noissa on sama pääteosasto (tähän tietävämmiltä varmistus, kiitos..).

JuSu

Pääteaste on molemmissa aikastalailla identtinen. Etuasteenkin erot on loppujen lopuksi marginaaliset, Screamerissa on vaan enempi niitä kontrolleja, minkä takia ne soundit on sieltä helpompi ottaa haltuun. Thunder kyllä toimii mainiosti niillä low ja mid-gain osastoillakin. Ja aivan hyvin toimii kyllä kotikäytössäkin.
Hoen geschoen voern de boern du Schoccolat Moose.
edgehill
18.10.2010 10:25:04
Koch Twintone II käytettynä mahtunee budjettiin. Monipuolinen ja hyväsoundinen laite. Roudattava.
hevuorenmaa
18.10.2010 10:53:16
2 kpl 1x12 kaappia ja sille joku kevyt nuppi, vaikka käytetty screameri. On kevyttä roudata ja pikkukaapit voi sijoitella monella eri tavalla. Voin suositella myös ENGL Blackmorea. Noita saa käytettynä melko hupihintaan ja soundeissa löytyy. Tosin jo vähän painavampi verme.
Jinxed
18.10.2010 16:11:05
Vielä yksi kysymys tuli mieleen: kannattaako ennemmin panostaa n.1000-1200e budjetilla parempaan nuppiin (esim.n.800-900e) ja halvempaan kaappiin (n.200-400e) vai toisin päin? Vai kenties 50/50, eli about saman hintaiset nuppi ja kaappi?
"What a tool!"
JuSu
18.10.2010 16:26:34
Jinxed: Vielä yksi kysymys tuli mieleen: kannattaako ennemmin panostaa n.1000-1200e budjetilla parempaan nuppiin (esim.n.800-900e) ja halvempaan kaappiin (n.200-400e) vai toisin päin? Vai kenties 50/50, eli about saman hintaiset nuppi ja kaappi?

Pelkkä hinta ei välttämättä ole se oikea mittari 'mätsäämään' kamoja... Mutta mun mielestä ei kannata pilata hyvän nupin soundia huonolla kaapilla. Kamojen tulisi olla about samaa tasoa.

Tuossa hintaluokassa mä laittaisin kaappiin (2x12") n. 300-500 euroa ja nuppiin sitten sen 900-700 euroa. Kaappi on monesti ongelmahankinta, kun nuo Framukset ja Harley Bentonit ovat speksien mukaan samankaltaisia kuin kalliimmatkin komerot (vaneriloota ja V30 -elementit), mutta kokemuksesta voin sanoa, että soundissa ON eroa. Itse pitää sitten punnita, onko se isomman hinnan arvoista.

JuSu
Annoin lusikalla, kauhalla sain.
Kontiak
18.10.2010 17:03:20 (muokattu 18.10.2010 17:04:15)
Jinxed: Vielä yksi kysymys tuli mieleen: kannattaako ennemmin panostaa n.1000-1200e budjetilla parempaan nuppiin (esim.n.800-900e) ja halvempaan kaappiin (n.200-400e) vai toisin päin?

Parempaan nuppiin ja pienempään kaappiin, jonka vaihtaa sitten isompaan, kun on soitellut sen aikaa, että on säästellyt välirahan tilille.

Kaapin halpuudesta en sano mitään. Yritä ostaa kaappi sellaisella hinnalla, jolla saat sen varmasti menemään eteenpäin.
http://www.truthinshredding.com
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)