Aihe: Win7 vs Mac
1 2 3
Ianuarius
17.10.2010 09:37:57 (muokattu 17.10.2010 09:43:39)

JPQ: mac os x kyllä selvästi oikeasti käyttiksenä parempi kuin windows varmasti seiskakin voitetaan.

Mihinkäs ne perustelut unohtuivat? Mulla on sellanen fiilis, että se Mac OS X on paljon Windowsia huonompi, mutta en mä sellasta mee tosissani väittämään, koska se on vaan sellanen mutu, enkä oikeasti tiedä.

Tällä hetkelä on vieläki vähän kiikun kaakun, että meneekö Mac OS X mun kirjoissa tahmaisen käyttöliittymänsä kanssa latenssiongelmaisen Win7:n ohi. Jos teillä on heittää jotain perusteluja sille, että miksi se Mac OS X oikeasti on parempi (kuten jo aloitusviestissä pyysin), niin antaa tulla vaan. Tokalla sivulla jo mennään ja vasta yksi syy on tullut.
And we got caught in the whirlwind // Torn by the storms of our lives.
MoreK
17.10.2010 09:54:27

Windows/Sonar/Cakewalk yhdistelmää on tullut käytettyä lukuisia vuosia. Arvelisin, että Windows vielä raahaa kymmenen vuoden takaista huonoa mainetta mukanaan. Muistan hyvin ne 1990- ja 2000 -lukujen keskustelut, jolloin vielä spekuloitiin, voiko Cakewalkilla tehdä ammattimaisesti musiikkia. Ominaisuudet olivat rajalliset ja varsinkin audiopuoli toimi varsin huterasti. Tuolloin Mac tuntui olevan selkeä ammattilaisten valinta.

Tässä mielessä tilanne on tänä päivänä ihan toisenlainen ja Windows monen ammattilaisen valinta. Itse en näe tällaiselle vertailulle enää mitään syytä. Vähän niinkuin vertaisi kahta tasapäistä automerkkiä. Menee vääntö enemmän tunnepuolelle.
Mikael
17.10.2010 10:18:24

Mulla ei oo musakäytössä kokemusta Win7:sta, mut pari juttua mitä tässä tuli vastaan kävi korvaan/silmään: 1. Musakone netissä: mulla on studion mäkki ollut netissä kiinni jo vuosia eikä siitä oo ollut mitään haittaa. 2. Päivitykset: Päivitän studion koneen säännöllisesti sekä käyttiksen että softien osalta ja harvoin tästäkään on ollut mitään haittaa, koska tsekkaan toki etukäteen päivitysten yhteensopivuudet.

Kotona mulla on MacBook (OS 10.6.4) ja just vaimolle hankittu Compaq-läppäri jossa Win7. Molemmat toimivat hienosti. OSX on itellä paremmin selkäytimessä joten se tuntuu kivammalta.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Humanoid
17.10.2010 11:01:04
zekeode: Tietääkseni ihan samat rajoitukset on kaikissa 32-bittisissä käyttöjärjestelmissä. Korjatkaa jos olen väärässä.

"In Mac OS X, each process has its own sparse 32-bit virtual address space. Thus, each process has an address space that can grow dynamically up to a limit of four gigabytes."

On myös mahdollista ajaa 64-bittisiä sovelluksia vaikka OS X olisikin buutattu 32-bittisenä, jolloin muistia voidaan käyttää yli tuon neljän gigan rajan per sovellus.
Sami / Ääniportti
JPQ
17.10.2010 11:36:31 (muokattu 17.10.2010 12:28:15)

Ianuarius: Mihinkäs ne perustelut unohtuivat? Mulla on sellanen fiilis, että se Mac OS X on paljon Windowsia huonompi, mutta en mä sellasta mee tosissani väittämään, koska se on vaan sellanen mutu, enkä oikeasti tiedä.

Tällä hetkelä on vieläki vähän kiikun kaakun, että meneekö Mac OS X mun kirjoissa tahmaisen käyttöliittymänsä kanssa latenssiongelmaisen Win7:n ohi. Jos teillä on heittää jotain perusteluja sille, että miksi se Mac OS X oikeasti on parempi (kuten jo aloitusviestissä pyysin), niin antaa tulla vaan. Tokalla sivulla jo mennään ja vasta yksi syy on tullut.

mulla mac os x taas vähemmän tahma kuin windows xp pro. ja sitten perusteluja itseni kannalta:
- Automator tähän asti vasta ainoa hyötykäyttö ollut 4 kuvan kääntäminen mutta sain ne helposti käänettyä ilman vaivaa. mua puuduttaisi kääntää vaikkapa 100 kuvaa
ja tallettaa ne aina joka käännöksen välissä joo jossain softissa automaatio toiminnot mutta tuon koin itselleni helpommaksi tavaksi.
- Kunnon komentorivi jos sattuu tarvitsemaan
- selkeämpi valikko kirjasinlaji windowsissa sen vaihto saattaa tuottaa ongelmia
jossain ohjelmissa riippuen ohjelmista ainakin xp aikaan on näin.
- windowsin väriteemat ja ulkoasu on vielä nykyäänkin kamalat joten joutuu säätämään että saa katselvatavamman. Joka sekin voi heikentää yhteensopivuutta (ainakin erään ohjelman kanssa kyllä no pääosa käyttäjistä (lähes sataprosenttia) ei tarvitse sitä mutta silti)
- esikatselusta pidän enempi kuin kuin windowsin vastaavasta ja sitten tuo että kuvat näkyy automaattisesti kuvakkeissa (tarkoitan niin että kuvakkeiden koon voi säätää kätevästi...) miellyttää myös tosin tässä se typeryys kun dvdeellä/cdeelle tehdään tuota se lukee levyä vuoron perään tuntuu hakemiston kohdalta ja tiedostojen kohdalta joten ei kovin kivan kuuloista. ja esikatselussa näkyy myös pdfät jotka toimii siinä nopeampaa kuin Acrobat Readerissa toki tuki ei kait ole ihan täydellinen mutta... ja voittaa myös eräät ilmaiset pdf lukijat mitä pceessä kokeilin.
- taustakuvat jotka tulevat mukana miellyttää omaa silmää enempi.
- mac os x ei tarvitse käytännössä viirustorjuntaa.
- labels ominaisuudesta tykkään myös jolla voi merkitä tiedostoja eri värein. nytkin
on merkitty kovalevyt yhdellä värillä vaikka kuvakkeista erottaakin niin tuo nopeuttaa erottamista hieman vielä lisää. ja tulevaisuudessa "pomolle" toimitetun et maksetun sanaristikko materiaalin voin merkitä värillä.
ps. itsellä oli myös mystinen video tai 3d grafiikka kaatoi koneen pulma windows koneessani kukaan ei osannut sanoa ratkaisevaa sanaa miksi teki niin kuin teki vaikka osat oli viimeisen päälle kaksi erilaista näytönohjainta kärsi tuosta pulmasta.(oliko vielä niin että directx tavara muttei opengl) toinen toimii ihan kunnolla jossain muussa pceessä nyt...
vaikkei käyttiksen ominaisuus olekkaan vaan mäkki pakettien niin Imovie ja tulevaisuudessa varmasti myös iphoto näytti myös kätevältä kun tutulla katselin. ovat hyödyllisiä itselle. ja Mailistakin tykkään. ja tämä mac mini voittaa hiljaisuudessa normaalit perus pceet josta itselle plussaa eli kehutaan konettakin koska osin koneenkin takia tämän ostin.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Ianuarius
17.10.2010 12:50:42 (muokattu 17.10.2010 12:57:31)

Millään noista perusteluista ei ollut mitään tekemistä sen kanssa, että miten Mac OS X ois parempi musakäytössä kuin Win7. Iteasiassa jopa vertasit sitä XP:hen, kun keskustelun otsikkokin on Win 7 vs Mac? Et oo käyttäny seiskaa, mutta tiedät sanoa, että se on huonompi, koska jotku jutut XP:ssä ei miellyttäny sun silmää? Taustakuvat? Menujen fontit? Komentorivi?

Siis okei, kyllä mä ymmärrän, että sun mielestä Tarja Halonen on nätimpi ku Megan Fox ja että Tarjalla on kaapissa rotanloukkuja, jos niitä joskus sattuu tarviin, muttei se silti tarkota, että se osais laittaa ruokaa ja pestä pyykit paremmin ku Megan. ;----)

Korjaa toki jos käsitin jotain väärin, mutta et kyllä perustellu millään tavalla, että miksi Mac OS X ois parempi ku Win7. Ne makuasiat vois jättää noihin muihin kinasteluketjuihin ja keskittyä täällä niihin oikeasti käytännön syihin. :)

Virustorjunta on ehkä ainoa sellanen juttu, mikä on Windowsin kiusaus, mutta kun aviran on kerran asentanu, niin eipä se millään tavalla kyllä oo mua sen jälkeen vaivannu.

Äläkä nyt käsitä väärin... en mä oo viemässä sun Macia sulta pois. Mä vaan haluan jotain perusteluita sille, että miks mun kannattais hommata musakäyttöön Mac ennemin kuin Windows 7:llä varustettu kone. Tällä hetkellä oon edelleenki kallistumassa Windowsin puoleen.

Humanoid: On myös mahdollista ajaa 64-bittisiä sovelluksia vaikka OS X olisikin buutattu 32-bittisenä, jolloin muistia voidaan käyttää yli tuon neljän gigan rajan per sovellus.

Toi on ihan hyvä pointti, mut siihen liittyy taas sellanen JOS-elementti. Kun hommaa 64-bittisen Win7:n, niin tota koko hommaa ei tarvi ees miettiä.
Humanoid
17.10.2010 13:33:27 (muokattu 17.10.2010 13:35:52)
Ianuarius:
Toi on ihan hyvä pointti, mut siihen liittyy taas sellanen JOS-elementti. Kun hommaa 64-bittisen Win7:n, niin tota koko hommaa ei tarvi ees miettiä.

Juu'u, ja kun ostat yhden OS X:n (tai siis sen, joka tulee koneen mukana..), niin koko hommaa ei tarvi myöskään miettiä.
"Pitääkö mun ostaa 32-bittinen, vai 64-bittinen..." jne.

Omina PC-aikoina ASIO-kikkailu ym. äänen reititys oli välillä hermoja raastavaa. Mäkissä tuntuupi olevan paljon vapaammin ja helpommin määriteltävissä mitä kautta ääni tulee, ja minne se menee. Plussaa myös aggregate devicestä. Ja käytännössä viiveitä ei ole juuri lainkaan, vaikka käytän omassa masiinassa edelleen pelkkää integroitua äänikorttia. Pod XT:stä tulee vain ääni sisään USB:n kautta.
Sami / Ääniportti
Ianuarius
17.10.2010 13:50:57 (muokattu 17.10.2010 13:52:17)

Humanoid: Juu'u, ja kun ostat yhden OS X:n (tai siis sen, joka tulee koneen mukana..), niin koko hommaa ei tarvi myöskään miettiä.

Heh, no toi ei niin sanotusti oo mikään deal breaker mulle. :D

"Voi kauhee ku mun täytyy nyt miettiä että mä ostan sen 64-bittisen Win7:n. Menee yöunet sen miettimiseen että mä oikeasti ostan sen Win7:n 64-bittisenä!!!"

Mut hyvä pointti toi ASIO. Ite en oo siitä ees ihan täydellisesti perillä, joten en osaa sanoa, että onko se mikään välttämättömyys musahommissa tai voiko sitä jotenki kiertää yms. tms. jne.
Borlag
17.10.2010 14:05:04

Humanoid: Juu'u, ja kun ostat yhden OS X:n (tai siis sen, joka tulee koneen mukana..), niin koko hommaa ei tarvi myöskään miettiä.

Windows 7 retail paketti sisältää myös 32 ja 64bittiset versiot.
Janie Jones
17.10.2010 15:07:25 (muokattu 17.10.2010 15:13:44)

Ianuarius: Millään noista perusteluista ei ollut mitään tekemistä sen kanssa, että miten Mac OS X ois parempi musakäytössä kuin Win7.

W 7 on muistaakseni ollut käytettävissä alle vuoden, eli tässä kysymyksenasettelussa on nyt semmoinen hankaluus, että W 7:n hankkineita ja siitä mäkkiin siirtyneitä tuskin on ehtinyt tulla tän alle vuoden sisään paljonkaan - melkoinen vaihtotahti kavereilla pitäis olla! Toki on mahdollista että jollakulla on parhaillaan käytössä sekä OSX etä W7. Mutta epäilen että et saa paljoakaan vertailevia vastauksia just tän takia.

Toisekseen, sä olet melkein jo päättänyt hankkia W 7:n, eikä valtaosalla Macin käyttäjistä ole suurta tarvetta lähteä suostuttelemaan ketään toisiin ajatuksiin - vaikka heitä uskoontulleina joskus pidetäänkin :)

Oma kokemuksenikin on vain XP:sta ja sitten OSX:sta (Tiger, Leopard, Snow Leopard eli 10.4, 10.5 ja 10.6) audiokäytössä. Pääero näillä(!) käyttöjärjestelmillä on minun(!) kokemukseni mukaan, että OSX toimii liiemmin virittelemättä. OSX:n koen käyttöjärjestelmänä monin tavoin loogisemmaksi ja selkeämmäksi ("tahmaisuuden", johon viittasit omana kokemuksenasi, uskoisin johtuvan lähinnä tottumuskysymyksistä, kuten itsekin vähän viittasit; itse opin OSX:n perusjutut kahdessa viikossa ja takaisin en vaihtaisi vaikka maksettaisiin). Ohjelmien asentaminen ja tarvittaessa poistaminen on kätevämpää. Ohjelmien osaset löytyvät koneelta selkeämmin. Esikatselu/-kuuntelu on huikea. Pienten oman maun mukaisten toimintomuutosten tekeminen on helppoa Terminal-komennoilla. Ja sit tähän saa Logicin.

Mutta W7-vertailussa en osaa auttaa.

Musakäytössä spesifimmät kysymykset liittyvät enemmän käytettävään ohjelmaan kuin käyttöjärjestelmään.

ps. ASIO-ajureita asennellaan Windowsiin muistaakseni juuri latenssin, josta olit huolissasi, pienentämiseksi.
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
Ianuarius
17.10.2010 15:12:50

Janie Jones: Toisekseen, sä olet melkein jo päättänyt hankkia W 7:n

Tässä olet väärässä. Jos W7:ssä on jotain oikeita ongelmia musan teon kanssa, niin en mä sitten sitä laita. Ei tää oo mikään uskon asia. Mä haluun tietää, että onko se samalla tasolla Macien kanssa ja jos on, niin sitten toki mielummin hankin sen, ku oon tottunu sitä käyttään ja tykkään sen käyttöliittymästä siksi enemmän.

Mä oon jo melkein päättäny hankkia sen siksi, että kukaan ei oo perustellu (muutamia yksityiskohtia lukuunottamatta) että miksi ne Macit on siinä studiotyöskentelyssä oikeasti parempia. Jos se Win7 on niissä hommissa huono, niin kertokaa ihmeessä. Siksi mä tätä alun perin kysyinki. :)
Janie Jones
17.10.2010 15:25:13 (muokattu 17.10.2010 15:33:02)

Ok. Ei mullakaan siihen kummempaa perustetta ole kuin se, että tän vaan saa toimimaan paljon helpommin (kuin siis sen XP:n). Mulle tää kokemukseen perustuva iso seikka riittää pysyäkseni Macissa vastakin (se kannattaako kenenkään siirtyä Macciin tähän subjektiiviseen kokemukseeni luottaen, on eri asia). Mä tykkään, kun ei tarvi sammutella taustaprosesseja, asennella asio-ajureita, virittää ja käyttää eri käyttäjäprofiilia audiolle ja toista netille, ei tarvi myöskään tsiikailla konetta hankkiessa ohjelman (mulla winukkapuolella käyvistä Pro Tools) ja koneen yksityiskohtaisuuksia ominaisuuksia yhteensopivuuden varmistamiseksi, ei tarvi virustorjuntaa häiritsemään jne.

Ja sitten käyttiksen yleinen käytettävyys vaikuttaa myös audiotyöskentelyn mielekkyyteen. Mutta tämä kuten sanottu tottumus- ja makuasiakin.

Toistan sit vielä mitä tossa välissä jo lisäsin edelliseenkin postiini: musakäytössä spesifimmät kysymykset liittyvät enemmän käytettävään ohjelmaan kuin käyttöjärjestelmään.

Niin joo, ja kone on siis myös netissä. Jos on varaa ja halua laittaa erikseen audiokone, niin se Winukan toimivuus ja mukavuus on ehkä sit erilailla koettava. Tosin kaksi konetta eri tarkoituksiin maksaa sit jo vähintään yhtä paljon kuin yksi mäkki kaikkeen (eli se hintakysymyksestä).

Suosittelisin, että etsiytyisit johonkin, missä voisit käytännössä nähdä Maccia (ja mieleistäsi ohjelmaa) käytettävän audiotyössä, mikäli vakavissasi harkitset.
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
jra
17.10.2010 18:11:44 (muokattu 17.10.2010 18:19:43)
Käytettävyysjutut on tosiaan pitkälti tottumiskysymys ja miten niitä painottaa kannattaa ratkaista itse.

Macin suuri etu Windows-koneeseen on se että valinnan varaa on vähän ja jos joku kokoonpano on musahommissa hyväksi havaittu tietyllä ohjelmistolla ja oheislaitteilla niin se melkein 100% varmuudella toimii myös itsellä. Windows-puolella on se ongelma, että lähes jokainen kone on yksilö ja ilman testaamista on mahdoton tietää onko kone musakäytössä toimiva vai käyttökelvoton. Pelkkä tieto siitä mikä prosessori on, paljonko muistia ja mikä Windows-versio on, ei kerro koneen toimivuudesta oikeastaan yhtään mitään. Emolevy on omien kokemusten perusteella se joka loppupeleissä ratkaisee tekeekö Windows- koneella musakäytössä mitään. Kaikki muut osat on helpompi testata ja vaihtaa, mutta jos emo on pullonkaula tulee ongelmia tai ainakin töitä.

Kannettavien kanssa ongelma on vielä suurempi, koska samallakin valmistajalla on tsiljoona spekseiltään enemmän tai vähemmän eroavaa konetta ja jos ongelmia tulee osien vaihtaminen on käytännössä mahdotonta, konetta on ehdottomasta päästävä kokeilemaan omilla softilla ja oheislaitteilla ennen kuin selviää onko siitä mihinkään. Kannettavien spekseistä on välillä aika vaikea päätellä mitä komponentteja juuri ko. mallin sisuksista löytyy (piirisarjat, usb-toteutus jne.) ja mitä omia virityksiä valmistaja on standardiratkaisuihin tehnyt.

Windows-kokoonpanon ongelma on siis se että yhtälössä on liikaa tuntemattomia tekijöitä, ja pitäisi olla 1:1 vastaava kokoonpano ja ympäristö referenssinä että voi turvallisin mielin hankkia systeemin. Mac-puolella täysin samanlaisia laitteita on paljon ja on huomattavasti helpompi kerätä vaikka keskustelupalstoilta kokemuksia siitä miten mikäkin laite tai ojelmisto jonkun Mac-mallin kanssa toimii.

Ja on Mac-ympäristössäkin ongelmia, mutta usein se on käsittääkseni laitevalmistajien ja ohjelmistojen tekijöiden "huonoutta", aika usein sielläkin törmää siihen että joku ajuri ei toimi jonkun OSX-version kanssa, mutta harvemmin niin että itse Mac:in laitepuolessa olisi ongelmaa (en tarkoita vikoja, vaan ihan suunnittelupuolen epäyhteensopivuuksia).
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
lindo
17.10.2010 20:25:03
JPQ:
- taustakuvat jotka tulevat mukana miellyttää omaa silmää enempi.

Tähän on kyllä pakko kuitata
http://interfacelift.com/wallpaper_beta/downloads/date/any/
Rok rok
gunner
17.10.2010 20:47:02
Ianuarius: Millään noista perusteluista ei ollut mitään tekemistä sen kanssa, että miten Mac OS X ois parempi musakäytössä kuin Win7.

No kun kerta vaaditaan niin jatkan vielä. Ensinnäkin windows-puolella on melko vähässä kannettavat, joissa on FW400 tai FW800 porttia mukana. Etenkään muuten kuin mini-muodossa. Tulee aika kovaan tarpeeseen musakäytössä.

Windowspuolen läppäreiden tasohiiret on pelkkiä vitsejä, niitä ei kukaan käytä vapaaehtosesti. Mäkillä sen sijaan tasohiiri on ylivertanen, timelinea voi skrollailla edes takas joka suunnassa, zoomaus tapahtuu hiirieleillä jne. Toimii äärettömän paljon paremmin musasoftissa kuin windowskoneiden tasohiiret, ja joissain tapauksissa voittaa myös normaalin hiiren.

Kolmantena syynä Logic, jota ei windowsille saa. En ole varsinaisesti käyttänyt muita softia logicin lisäksi kuin reaperia, mutta kerran tässä kokeiltuani jouduin vaan toteamaan että on kyllä melkosen jäinen käyttää logiciin verrattuna.

En muista onko windowsissa jo virtuaaliset työpöydät, mutta mikäli ei ole, täytyy sekin laskea mäkin eduksi. Yhteen työpöytään saa projektin X, toiseen projektin Y ja kolmanteen esim. nettiselaimen, mikä on huomattavasti alt+tab -surffausta kätevämpi ratkasu.

Muuten ei kyllä mitään väliä, samaa kamaa, paitsi mäkin testauksen jälkeen ei windows-koneesta tee mieli enää maksaa mitään.
Ianuarius
17.10.2010 20:55:30 (muokattu 17.10.2010 20:58:07)

gunner: No kun kerta vaaditaan niin jatkan vielä.

Jeps, läppärin hankinta ei oo ollu kylläkään kiikarissa, mutta tulihan siinä sentään asiaa noista virtuaalisista työpöydistä. Ehkä kuitenki ennemin kuin virtuaalisia työpöytiä, pistäisin pari lisänäyttöä kaveriksi. :)

Logicia pitänee jollain Macilla testailla. Ovatko kaikki yksimielisesti sitten sitä mieltä, että se on ns. yliveraisin softa ja jos ei, niin mitä eroja siinä on joihinki Windowsilla paremmin toimiviin softiin?
Jaava
17.10.2010 23:58:48

En muista onko windowsissa jo virtuaaliset työpöydät, mutta mikäli ei ole, täytyy sekin laskea mäkin eduksi. Yhteen työpöytään saa projektin X, toiseen projektin Y ja kolmanteen esim. nettiselaimen, mikä on huomattavasti alt+tab -surffausta kätevämpi ratkasu.

Ollu jo vaikka ja kuinka kauan.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
JPQ
18.10.2010 05:12:40

lindo: Tähän on kyllä pakko kuitata
http://interfacelift.com/wallpaper_beta/downloads/date/any/

Tähän pakko sanoa että tiedän hyvin että valmistaustakuvia on mutta suurin osa ei miellytä silmääni. ja eräät jotka miellytti löysin kyllä 1280x1024 kokoon vaikka mutta sitten 1920x1080 ei löydy... ps. omiakin otoksia olen käyttänyt itse asiassa nykyistä edeltänyt on oma valokuva. nyt on macin mukana tullut kuva ja pointti oli siis se että pceessä pakko heti ruveta hakemaan ja toivoa että sopivaa löytyy... ja valikkotekstin kirjasinlaji komentti viittaa taas siis siihen että helpompi lukea vaikka itse olenkin likinäköinen.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
JPQ
18.10.2010 05:15:48 (muokattu 18.10.2010 05:16:11)

Ianuarius: Jeps, läppärin hankinta ei oo ollu kylläkään kiikarissa, mutta tulihan siinä sentään asiaa noista virtuaalisista työpöydistä. Ehkä kuitenki ennemin kuin virtuaalisia työpöytiä, pistäisin pari lisänäyttöä kaveriksi. :)

Logicia pitänee jollain Macilla testailla. Ovatko kaikki yksimielisesti sitten sitä mieltä, että se on ns. yliveraisin softa ja jos ei, niin mitä eroja siinä on joihinki Windowsilla paremmin toimiviin softiin?

Minusta yksinkertaisesti kivempi plugari paketti,Sonariin nähden parempi nuotinnus. ja minä löysin siitä mielestäni helpommin eräät jutut itse hakien. Värimaailman nykyinen hillitty linja pitkään työskennellessä mukava. Sonarin värithän voi säätää mutta taas se vie aikaa...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)