Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Stadista pätevä teknikko?
1 2
fc89konkari
16.10.2010 14:10:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Ostin juuri ESP Horizon FR-II ja ajattelin käydä hommaamassa sille kunnon set-upin.
 
Kysyisin siis, suositteletteko Espoosta tai Helsingistä jotai kitarateknikkoja, jotka saisivat kielet halutulle korkeudelle hyvin, ja säätäisivät intonaation? Mahdollisimman päteviä tyyppejä tottakai.
 
Kiitti vain
Joonatan
 
Hössö
16.10.2010 14:14:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helsingissä jos liikutaan, suosittelen Kristian Oeschia. Minun kitara kävi mutkan hänen luonaan ja jälki oli todella vakuuttavaa. Kyseessä oli pieni jyrsintä ja floikan säädöt. http://www.kitarahuolto.com/
 
Celeb
16.10.2010 17:47:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vein just kitaran säädettäväksi Lottoselle. Viikon päästä tulee varmaan takas, mutta oli ihan jees kun Lottonen kertoi mitä suurinpiirtein aikoo sitten säätää. Voin vaikka raportoida mielipiteeni säädöstä jos vielä pohdit ens viikolla mihin viet huoltoon.
 
penatuna
16.10.2010 18:26:07 (muokattu 16.10.2010 18:26:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuo nyt ovat niin perushommeleita, että ne tekee kuka tahansa. Yllämainitut ovat kyllä kovia ammattilaisia.
 
Muuki
16.10.2010 18:48:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Emmiekään kyllä maksais siitä että muutaman kerran joku kuuskulmasella vääntää. Nuo on kyllä niitä asioita joihin suosittelen perehtymään jos meinaa pitempäänkin harrastella.
 
Eio
-Cale
16.10.2010 20:43:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

penatuna: Nuo nyt ovat niin perushommeleita, että ne tekee kuka tahansa. Yllämainitut ovat kyllä kovia ammattilaisia.
 
Arvasin että melko pian joku tulee huutelemaan tätä. Kyllähän noita melkein kuka tahansa sääteleekin, se on eri asia kuinka hyvin. Varsinkin asialle vihkiytymätön saa helposti kitaran vaan huonompiin säätöihin. Silloin on järkevämpää kääntyä ammattilaisen puoleen. Ja jotkut keskittyy OIKEASTI ja ainoastaan soittamiseen, siinä ei välttämättä hirveästi kiinnosta alkaa kikkailemaan säätöjen kanssa.
 
Eikä pitäisi olla keneltäkään pois jos joku haluaa viedä kitaransa ammattilaisen säädettäväksi, tekisi monille muillekin ilmeisen hyvää välillä. Itse kyllä säädän itse kitarani, mutta jos rahaa olisi riittävästi niin en minäkään niitä jaksaisi säädellä.
 
Muuki
16.10.2010 20:54:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Cale: Arvasin että melko pian joku tulee huutelemaan tätä..

Elä suotta kimpaannu hyvä miäs. Toki saatte roudata kamojanne liikkeisiin aivan niinkuin haluatte.
 
Eio
blaekie
16.10.2010 21:14:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, itse teen nuo perussäädöt kyllä vielä, mutta tarttis toi Fenkun Strato uudelleennauhoittaa jossain vaiheessa, ja silloin kun se tapahtuu, vien sen ehkäpä tonne Oeschin pojalle. (Liekkö ihan kuuluisan toisen maailmansodan aikaisen kenraalin sukua ?). Semmoista vinkkiä olen saanut
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
pekurides
17.10.2010 01:44:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kysymys:
 
miten se pätevä teknikko voi tietää mistä kieltenkorkeudesta juuri sinä eniten pidät?
 
esim. tämä on täysin fiilisjuttuja joka liittyy soittotatsiin eikä sitä voi kukaan muu päättää kuin sinä itse.
 
Täyttä rahan ja ajan tuhlausta, intonaation osaa tyhmempikin säätää mittarin avulla ja sopiva kielten korkeus selviää vain itse kokeilemalla.
 
ps. kaverilla oli kitara kuukauden juuri samaisella kehutulla spedellä pölyttymässä ennekuin haki pois ja joka viikko puhelimessa se lupasi huolta sen seuraavana päivänä.... arvaa oliko kaveri hiukan kyrpiintynyt?
 
They see me rollin, they hatin.
trih
17.10.2010 01:54:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Cale: Arvasin että melko pian joku tulee huutelemaan tätä. Kyllähän noita melkein kuka tahansa sääteleekin, se on eri asia kuinka hyvin. Varsinkin asialle vihkiytymätön saa helposti kitaran vaan huonompiin säätöihin. Silloin on järkevämpää kääntyä ammattilaisen puoleen. Ja jotkut keskittyy OIKEASTI ja ainoastaan soittamiseen, siinä ei välttämättä hirveästi kiinnosta alkaa kikkailemaan säätöjen kanssa.
 
Eikä pitäisi olla keneltäkään pois jos joku haluaa viedä kitaransa ammattilaisen säädettäväksi, tekisi monille muillekin ilmeisen hyvää välillä. Itse kyllä säädän itse kitarani, mutta jos rahaa olisi riittävästi niin en minäkään niitä jaksaisi säädellä.

 
Jos oisin kaikki n. 40-50 kitaraa säädättäny "ammattilaisella" ni olis lasku melko kova. Haluan dropped-d vireen > eiku "ammattilaiselle". Sarkasmi sikseen, kyllä soittajan täytyy osata perusasiat. Ei autoakaan viedä tankattavaksi "ammattilaiselle" (joo, autovertaus).
 
Terveisin kitaraa soittava ja itse säätävä "ammattilainen". Erikoistyökaluja tarvittaessa viisaampi kääntyä osaavan puoleen mutta perussäädöt tulisi osata itse. Tosin jos rahaa on ku roskaa niin mulla olisi luutut aina "ammattilaisella" ja voisin tulla taxilla hakemaan mieleisessä vireessä ja säädössä :).
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Dropped C
17.10.2010 02:49:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oesch ilmeisesti vääntää ensiks nimimiesten ja tuttujen kepukat. Muut on sitten sitä pohjasakkaa. Tai siis tällästä kritiikkiä oon kuullut. Tiedä sitten totuutta. Mutta vie ihmeessä johkin pajalle, ei tarvi sitten itte pitkään aikaan räplätä.
 
MoreK
17.10.2010 09:31:50 (muokattu 17.10.2010 11:46:30)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän noita soittimia voi ammattilaiselle viedä säädettäväksi, mutta kuten yllä sanottiin, perussäädöt oppii ihan kuka tahansa ja ne on verrattain nopea tehdä. Suomen oloissa (ilmankosteuden vaihtelut) voi olla syytä säätää esim. kaularautaa pari kertaa vuodessa. Tämä on kyllä havaintoni perusteella instrumenttikohtaista.
 
Harjoitella voi vaikka sillä soittimella, jota harvemmin soittaa. Ei se kitara siitä rikki mene, kunhan ei käytä väkivaltaa esim. kaularautaa ruuvatessa.
 
Tärkeintä on varmaan tietää, millaiset OMAT säädöt kitaraan haluaa (action ja relief niistä tärkeimmät). Jos tämän tietää, ei omin päin säätäminen ole enää iso juttu. Jos näitä EI tiedä, niin ei se ammattilainenkaan niitä osaa arvata, vaan todennäköisesti säätää sitten oman mieltymyksensä mukaan.
 
Tästä esimerkki: Itte tykkään soittaa akustista todella matalalla actionilla ja pienellä reliefillä. Tästä syystä kielet hiemän särähtelee lujempaa soitettaessa, eikä se minua haittaa. Tärkeintä on kevytsoittoisuus läpi koko kaulan. Kaveri taas ei voi sietää kielen särähtelyä, hänellä action on selkeästi korkeampi.
 
Ammattilaisella käyttämisestä voi tosin olla se hyöty, että samalla voi korjauttaa mahdolliset viat, joita kotioloissa on vaikea havaita ja korjailla (mm. nauhan hiominen).
 
joku muu sikko
17.10.2010 10:19:36 (muokattu 17.10.2010 10:22:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Oesch ilmeisesti vääntää ensiks nimimiesten ja tuttujen kepukat. Muut on sitten sitä pohjasakkaa. Tai siis tällästä kritiikkiä oon kuullut. Tiedä sitten totuutta. Mutta vie ihmeessä johkin pajalle, ei tarvi sitten itte pitkään aikaan räplätä.
 
Tarkoitatko että jos ei ole "nimi"soittaja niin Oesch virittää kitaran epävireeseen? Ainakin mun kepukat pn tulleet sieltä ihan säädöissä takaisin. Palvelu oli parasta a luokkaa ja hyviä neuvoja kaupan päälle eli siellä voi oikeasti oppia paljon uuttakin kitaroista kun vaan kysyy. Ja olen ehkä maailman tuntemattomin kitaristi.
 
Marshall on kuin Ferrari. Jos sitä käyttää puolella teholla, se menettää tehonsa - Ritchie Blackmore
Izer
17.10.2010 12:12:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joku muu sikko: Tarkoitatko että jos ei ole "nimi"soittaja niin Oesch virittää kitaran epävireeseen? Ainakin mun kepukat pn tulleet sieltä ihan säädöissä takaisin. Palvelu oli parasta a luokkaa ja hyviä neuvoja kaupan päälle eli siellä voi oikeasti oppia paljon uuttakin kitaroista kun vaan kysyy. Ja olen ehkä maailman tuntemattomin kitaristi.
 
Ehkä tässä viitattiin siihen, että jonojärjestelmä ei ole aivan oikeudenmukainen. Voipi olla mahdollistakin, koska nuo aikataulut kyllä tuppaavat hieman venymään. Toisaalta minulla ei ole työn jäljen kanssa valittamista usemman kitaran työstämisen jälkeen ja kyseessä on mukava mies kuten ylläkin todetaan, joten voisin viedä kepin taas Oeschille, jos jotain hommaa tarvitsee tehtäväksi.
 
Got a six-string heartbeat
joku muu sikko
17.10.2010 12:14:11 (muokattu 17.10.2010 12:14:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Izer: Ehkä tässä viitattiin siihen, että jonojärjestelmä ei ole aivan oikeudenmukainen. Voipi olla mahdollistakin, koska nuo aikataulut kyllä tuppaavat hieman venymään. Toisaalta minulla ei ole työn jäljen kanssa valittamista usemman kitaran työstämisen jälkeen ja kyseessä on mukava mies kuten ylläkin todetaan, joten voisin viedä kepin taas Oeschille, jos jotain hommaa tarvitsee tehtäväksi.
 
Itse kyllä hyväksyn jos jollakin on leipä soittamisesta kiinni niin menköön jonon ohi.
 
Marshall on kuin Ferrari. Jos sitä käyttää puolella teholla, se menettää tehonsa - Ritchie Blackmore
Hössö
17.10.2010 13:26:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä tuntuu olevan melko toivotonta tuo asiallisen suoran vastauksen saaminen.
Uskoisin että ketjun aloittaja on tietoinen, että säädöt voi niin halutessaan tehdä itsekin. Hei kaverit, meillä ihmisillä on yleensä jonkinlainen puhekyky, me voimme ilmaista mieltymyksemme sille teknikolle, jotta hän osaisi säätää kitaran vastaamaan mahdollisimman hyvin halutunlaista.
 
Ja hei, kyllä mullakin tekisi monesti mieli vähän vastailla ja viisastella kirjotuksiin, mutta tarkemmin mietittynä se olisi monesti täysin turhaa. Kannatan käyttämään hieman harkintakykyä, ennenkuin ryhtyy kirjoittamaan vastausta, jolla pyrkii ainoastaan osoittamaan kysyjän tietämättömyyden.
 
Valmistaudun tässä ottamaan aimoannoksen kuraa niskaani:)
 
mima
17.10.2010 14:16:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

My 2 cents..
 
Mulla on näistä kokemusta:
 
Liljeström Pitäjänmäessä: http://www.liljestromguitars.com/ Vaikka sivuilla ei asiasta mainitakaan, myös huoltaa kitaroita. Mulla oli akkari tuolla korjauksessa, käsittääkseni sähkökitaroitakin huolletaan?
 
Guitarworx Espoossa: http://www.guitarworx.fi/ Tuolla kotisivulla on huoltotoimenpiteiden hinnastokin näkyvillä. Sijainti on tämän huonoin ominaisuus (Espoonlahti).
 
Molemmista olen saanut varsin hyvää palvelua. Tosin toimenpiteet ovat olleet perussäätöjä vaativampia (Tallan liimaus, elektroniikkaosien vaihto). Myös joidenkin musiikkiliikkeiden työntekijät tekevät noita säätöjä, en sitten tiedä kuinka mielellään tai mihin hintaan.
 
Tottahan se on, että kun itse opettelee säätämään, säästää aika pitkän pennin. Mutta jos kitaran säädöt ovat ihan päin honkia, eikä soittajalla ole mitään hajua niiden korjaamisesta, kannattaa ehkä viedä soitin säädettäväksi jollekin edellä- ja yllämainituista ammattimiehistä, ja samalla kysellä heiltä vinkkejä kitaran säätämiseen. Veikkaisin, että neuvovat ihan mielellään.
 
Omalla kohdallani hyödyllisiä ovat olleet myös vanha kunnon Suuri Kitarakirja huolto-osioineen ja täältä löytyvä FAQ kitaran säätämisestä: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=28886
 
Soittimien huoltamisen opetteluun pätevät samat periaatteet kuin muihinkin muusikkouden osa-alueisiin. Pikkuhiljaa, kokeilujen kautta, nämäkin hommat lopulta hanskaa ja jossain vaiheessa sitä huomaa huoltavansa omia soittimiaan melko rutiininomaisesti. Sitten voi polleana internetin keskustelupalstoilla ihmetellä, mikseivät aloittelijat hallitse perusjuttuja.
 
Ja niin: ammattilainenkaan ei tosiaan osaa arvata juuri sinulle sopivia säätöjä, sen vuoksi kannattaa asiasta keskustella ennen kitaran luovuttamista. Ammatti-ihminen luultavasti osaa myös toteuttaa asiakkaan toiveet ammattimaisesti.
 
Saundi lähtee sielusta.
-Cale
17.10.2010 14:17:55 (muokattu 17.10.2010 14:27:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekurides: kysymys:
 
miten se pätevä teknikko voi tietää mistä kieltenkorkeudesta juuri sinä eniten pidät?
 
esim. tämä on täysin fiilisjuttuja joka liittyy soittotatsiin eikä sitä voi kukaan muu päättää kuin sinä itse.

 
Etkö ymmärrä että ammattilaisellekin voi kertoa millaiset säädöt haluaa, ja tämän pitäisi se kyllä käsittää, tai silloin ei ole ammattilainen. Jos siis asiakkaan selostuksesta nyt jonkun tolkun ottaa.
 
Minultakin kerran kallista kitaraa ostaessani kysyttiin että millaiset säädöt haluan. Kerroin, eikä sen jälkeen ole tarvinnut kajota kuin intonaation ja kaularaudan säätöön. Tästä aikaa n. 5 vuotta.
 
fc89konkari
17.10.2010 19:29:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Joo siis alunperin kyllä tiesin tottakai että voin itekki säätää, en ole pahvia. Ja oon ennenki säädelly kitaroitani kaularaudasta elektroniikkojen vaihtoon. Nyt vaan ajattelin että kun tämmösen askeleen otin että ostin sitten tasoa korkeamman skitan (ku millä oon aikasemmin soitellu) niin miks ei alkuun veis ammattilaiselle jok pistäis keppiin hyvät säädöt, ja todennäkösesti paremmat kun ite osaisin nykypäivänä vielä.
 
Siinä ajatuksessa ei mun mielestä ollu mitään vikaa. Tottakai tiedän perus juttuja skittani säätämisestä, mut ajattelin et hyvä kitara, ni hommataan alkuun hyvät säädötkin. Sais kaiken irti siitä skitasta.
 
Vaikeinta säätämisessä mulle tuntuu olevan täl hetkellä se että ku joo nään aika tarkasti (suht hyvä näkö) ton kaulan kaartevuuden. En vaan oon täysin varma kuinka paljon sitä kaarta pitää olla. Uskon että toi tulee kokemuksessa, mut nyt ku sitä ei vielä kauheesti oo ni vois vaikka hommaa ammattimieheltä säädöt.
 
Onko kellään muuten vikkiä että mistä tietää kuinka paljon pitäis olla kaarta saavuttaakseen medium-low/low actionin? Ajattelin että sillon ois paksu E kieli 12 nauhasta vajaa 1,5mm.
 
Joonatan
 
oiva tumpeloinen
17.10.2010 19:43:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Izer: Ehkä tässä viitattiin siihen, että jonojärjestelmä ei ole aivan oikeudenmukainen. Voipi olla mahdollistakin, koska nuo aikataulut kyllä tuppaavat hieman venymään. Toisaalta minulla ei ole työn jäljen kanssa valittamista usemman kitaran työstämisen jälkeen ja kyseessä on mukava mies kuten ylläkin todetaan, joten voisin viedä kepin taas Oeschille, jos jotain hommaa tarvitsee tehtäväksi.
 
Kannattaapi Oeschilta varata huoltoaika etukäteen. Saapi pitää kitaran kotosalla (jos on käynyt herran pajalla, ymmärtänee myös miksi niitä kitaroita saa mielellään pitää kotosalla odotusajan), ja viedä sovittuna aikana. Sen jälkeen se tulee siinä viikon aikana. Jos vain jättää sen sinne, saa kyllä varautua kuukauden tai vähän reilun venttaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «