Aihe: Vibrakammella fraseeraus | 1 |
---|
|
Hoi soolokitarismin taitajat! Kysyisin teiltä, millaisilla keinoilla käytätte vibrakampea fraseerauksellisissa tarkoitusperissä? En nyt tarkoita siis näitä kikkoja tyyliin dive bomb tai muuta kliseistä natural harmonic -skeidaa, vaan siis kuvitellaan ihan tällanen simppelin melodian fraseeraus. Miten rytminen käsittely, mihin suuntaan intonaatiota säätelette, miten pitelette vibrakampea käsissänne(mikä rennoin tapa?), etcetera. Eli näitä perusteita, hyviä kikkoja ja ajatuksia aiheesta olisin vailla, sillä omasta mielestäni vibrakammella tehtäessä esimerkiksi vibrato on kaikkein levollisin ja parhaimman kuuloinen oikein tehtynä, ja muutenkin se tapa, millä ko. vekotin maustaa improvisaatiota on loistava. http://www.youtube.com/watch?v=hZi0IHX1Wgg |
Wwes 16.10.2010 19:04:19 (muokattu 16.10.2010 19:30:16) | |
|
Itsehän en vibrakampea käytä, koska tällä hetkellä en kammellista kitaraa omista. Mutta jos omistaisin, treenaisin saman tyyppistä hommaa mitä Scott Henderson vetää: http://www.youtube.com/watch?v=C5-SLeadQBA Meikän mielestä aika mahtavaa. edit: Nyt hetken päästä tuli mieleen myös Jeff Beck, joka on äijä vibrakammen(kin) käsittelyssä, ehkä sen soitosta vois poimia vinkkejä: http://www.youtube.com/watch?v=msPiKYuuRiQ Mutta Tal Wilkenfed, ah. |
cr4b 16.10.2010 19:57:40 | |
|
Minuakin kiinnostaisi varsinkin se, miten esimerkiksi pikkaaminen sujuu vibrakampea samalla käyttäen. Tai yleensäkin, jos pitää vetää joku nopea juttu kammella, minkä jälkeen pitäisi jatkaa pikkaamista välittömästi, niin miten sen kammen saa nopeasti pois pikkauskäden tieltä? If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best. |
|
cr4b: Minuakin kiinnostaisi varsinkin se, miten esimerkiksi pikkaaminen sujuu vibrakampea samalla käyttäen. Tai yleensäkin, jos pitää vetää joku nopea juttu kammella, minkä jälkeen pitäisi jatkaa pikkaamista välittömästi, niin miten sen kammen saa nopeasti pois pikkauskäden tieltä? Tämä myös, ja sit lisäksi jotain listaa nimistä, jotka taitavasti vibrakampea käyttävät. http://www.youtube.com/watch?v=hZi0IHX1Wgg |
viny 16.10.2010 20:13:20 | |
|
Tonski: Tämä myös, ja sit lisäksi jotain listaa nimistä, jotka taitavasti vibrakampea käyttävät. Jeff Beck http://www.youtube.com/watch?v=VC02wGj5gPw |
|
Teemu Mäntysaarella on mielestäni tässä klipissä loistokasta kammen käyttöä, eikä muutenkaan veisussa ole valittamista kitarainstrumentaaliksi: http://www.youtube.com/watch?v=A0iV6ZzVDxw Juum. |
|
Tämä myös, ja sit lisäksi jotain listaa nimistä, jotka taitavasti vibrakampea käyttävät. Vai tulee ekana mieleen vibrakammen runkkauksesta. |
Sakmongkol 16.10.2010 23:51:39 (muokattu 16.10.2010 23:53:29) | |
|
Tonski: Tämä myös, ja sit lisäksi jotain listaa nimistä, jotka taitavasti vibrakampea käyttävät. Stratolla kampeamisesta tulee hakematta mieleen Ritchie Blackmore, Uli Jon Roth, Stevie Ray Vaughan ja hieman pienemmässä mittakaavassa Yngwie. Ei ehkä kuulu fraseeraukseen niinkään mutta minusta se on se tapa jolla kampea kuuluu käyttää. Jos aikoo itse kokeilla niin kannattaa hankkia valmiiksi jämäkämpi kampi ja varautua siihen että se katkeaa joka tapauksessa joskus. Kuunneltavaksi suosittelen Deep Purplen In Rockia ja Scorpionsin In Trancea kokonaisuudessaan. E: miten pitelette vibrakampea käsissänne(mikä rennoin tapa?) Kitaran runko lattian ja kengänpohjan väliin, kammesta kiinni kaksin käsin. |
Arms 17.10.2010 09:20:59 | |
|
Moro, Itsehän en mitään vibrakammen käytöstä tiedä, vaikka yhdestä kitarasta sellainen löytyy. Joka tapauksessa minun korvaani rautalanka puolen kitaristeilla tuo vibrakammen käyttö on erittäin tyylikästä, kuten esimerkiksi Esa Pulliaisella ja Matti Luhtalalla. Ronskimpaa Floikan veivausta taasen edustanee Eddie Van Halen. -Arms Parempi liikaa, kuin liian vähän. |
aalataur 17.10.2010 10:18:32 (muokattu 17.10.2010 10:26:33) | |
|
Meitsi diggaa esim. Nunon tapaa käyttäää kampea. Jotenkin ihmisääntä/puheen sointia muistuttavaa ääntä pystyy sillä tekeen. Sellaista huojuntaa. Esim. Pornograffittin soolossa 4 min paikkeilla. Vitun hauskan kuulosta jotenkin. Nunon soitossa on mun mielestä sekaisin semmosta jotain femiinistä/flirttailevaa ja sitten toisaalta machoa ja uhmakasta. Rockissa nyt paljon muutenkin leikitään tolla sukupuoliroolien vaihtelulla, yleensä kuitenkin ulkomusiikillisesti/vokalistin toimesta. Nunon soitossa on mun mielestä sitä femiinistä juttua tehty kammella paljon, haurautta ja ailahtelevuutta. Toisaalta ihmimäistä puheensointia muistuttavaa.. ehkä lapsenkin puhetta, just Nunolla, välillä? Tää on vain mutu-heitto, on ehkä väärä mielleyhtymä. Mut mites se Vai tekee ne jutu The Audience is Listening alussa? Digitech whammylla kait? Divet on ehkä tylsin tapa käyttää kampea, toki niilläkin on paikkansa. Harmonics + ylös ensin, sitten alas kampeemalla saa sellaisia "Whoa!" -huudahduksen tyylisiä ääniä, taas ihmismäisiä. Vähän silleen että kitaristi soittaa vitun makeita liksejä, sitten tekee natural harmonicseja randomista lyömällä ja korottamalla niitä whammylla sellasen "Whoa!" -soundin ikään kuin kommentoidakseen omaa liksiään :D Tai sitten vaan semmonen "WOUU, nyt mennään..." aloituksena johonkin tilusoolo-osaan. David Lee Roth päästelee tommosia ääniä suullaan laulun seassa, toimii. Romeo kanssa kampee hiton hienosti. Esim vaan äänen nostaminen kammella jostain alempaa korkeuteensa. Semmonen hauraampi uikahdus, kun ei pikata vaan hammer-on-from-nöyweer korkeesta sävelestä esim. E-17 kampi painettuna, sitten vapautetaan kampi pehmeesti. Joskus mietin että kampi on perseestä, kun kitaran säätäminen/huolto vaikeutuu niin paljon. Nyt alkanut oleen eri mieltä, se on niin paljon mahdollisuuksia avaava juttu. Voi elävöittää soittoa ja tehdä siitä puheenomaista, kaippa avainasia on ettei käytä sitä överisti koko ajan vaan tekee mieluummin pientä huojuntaa ja pieniä värityksiä. Ainoo tapa oikeestaan tehdä vibratoa myös alaspäin tuo kampi. Kun tekee sormilla, noustaan nuotista ja palataan nuottiin, ei mennä sen alle. Kammella voidaan tehdä symmetrinen vibrato. Myöskin avo/barresointujen kevyt huojuttaminen on aika mahdotonta tehdä hyvin ilman kampea. http://hikipedia.info/wiki/Tilutus |
|
http://www.youtube.com/watch?v=7CWLRhSJNl0 No, miks tätä ei ollu täällä vielä? ;) "Because, it's just cool!" "Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." |
|
aalataur: Mut mites se Vai tekee ne jutu The Audience is Listening alussa? Digitech whammylla kait? Ihan kammella menee. Tosin, jos sekoitat Kill The Guy With The Ball -biisin introon, niin siinä on whammya, wahia ja ties mitä. EDIT: Steve Vain 'Frank' ja 'Attitude Song' ainakin kannataa tsekata. |
|
Joo Nuno ja Romeo vetää tosi hyvin, tämän lisäks mä tykkään Kupiaisen, Alex Hutchingsin ja Petrustsin vibrakampijutuista tosi paljon, pitää varmaan alkaa kelailemaan ko. soittajien juttuja. http://www.youtube.com/watch?v=hZi0IHX1Wgg |
|
http://www.youtube.com/watch?v=4Yf5eNVik_E Shawn Lane käyttää mielestäni aika tyylikkäästi tuota floikkaansa. Melko hienovaraista käyttöä ja vuorottelee hyvin sormi- ja kampivibratoa. Jos miestä kuulee ilman videota ei välttämättä edes huomaa että kampea käytetään mutta siellä se kuitenkin melko useasti on. ljöö.. |
|
Kumma, kun IA Eklundhia ei vielä mainittu: http://www.youtube.com/watch?v=KiESaozFfnM Munsta kammella voi tehdä enemmän saundille kuin musiikille. Aina tulee jotakin rautalankakeinutteluja lukuun ottamatta mieleen, että milloin se alkaa soittaa oikeesti ja lopettaa tuon pelleilyn. Ja ettei totuus unohtuisi http://www.youtube.com/watch?v=9ptuO0AeDsA 4:12 -> http://www.truthinshredding.com |
|
Jos tosta puheenomaisesta fraseerauksesta puhutaan niin Vailta löytyy ton Audiencen lisäksi DLRothin Yankee rosen alku joka on saman tyyppinen. Kampijuttuja ja wahia. Vielä pidemmälle Vai on vienyt tuon jossain Flex-able leftoversin biisissä, tais olla So happy jossa oli tehnyt puheesta transkription ja soittaa sen ko. höpötyksen alle. Skitson kuuloista. Sit oli vielä Zappan (muistaakseni) Jazz discharge party hats-biisi joka on tehty samalla tavalla. Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. |
|
Brad Gillis http://www.youtube.com/watch?v=4iNYN6F5Wwo |
|
Snapo: http://www.youtube.com/watch?v=7CWLRhSJNl0 No, miks tätä ei ollu täällä vielä? ;) "Because, it's just cool!" Jos viitsit lukea aloitusviestin, niin sinullekkin selkeäisi. |
|
Hank Marvinin vibrankäyttö on mielestäni aivan poikkeuksellisen musikaalista. Se ei ole koskaan koomisen ylinopeaa pikkuoravaa, ei koskaan rutiininomaisesti itseään toistavaa, eikä tietenkään mitään mautonta sirkustemppukikkailua - vaan aina juuri hienosti melodiaa rikastavaa tulkintaa. Se sopii täydellisesti klassisten The Shadows-biisien päämelodioihin. Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. |
|
Muutama linkki vielä mitä ei oo vissiin ollu: Stigu näyttää mallia ala Moon & I: http://www.youtube.com/watch?v=LW9-vqqiRVs Ja Scott Henderssonin toinen hyvä pätkä (All Blues): http://video.google.com/videoplay?docid=-3903761600384436967# Ja sitten tietysti Michael Lee Firkins: http://www.youtube.com/watch?v=lLKu8Rlu-H0 "Oh, what sad times are these when passing ruffians can say Ni at will to old ladies. There is a pestilence upon this land, nothing is sacred. Even those who arrange and design shrubberies are under considerable economic stress in this period in history." |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|