Aihe: Kaikki ohmeista
1 2 3 4 513 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Vivian_dargon
02.08.2010 11:38:02

Kiitoksia, paljon vastauksista, tämä selvensi jo paljon. Ei muutakun kaappia ostamaan sitten vain.
Tohle
15.10.2010 20:56:35

Minulla on Little Mark III nuppi. Miten saisin laitettua kaksi kaappia nuppiin kiinni? Kaapit ovat 8ohmisia. Nuppiin saa kiinni vain yhden speakon piuhan. Jos kiinnitän toisen kaapin ensimmäiseen kaappiin, eikö ohmiluvut tuplaannu niin että tehot vähenevät? En itse oikein ymmärrä sarjaan- ja rinnankytkentöjä, vaikka niistä olen yrittänytkin lukea. Ei näköjään lukiossa käynti opettanut lukemaan :D
PrecisionBass
17.10.2010 21:55:50
Muutama kymysys tietäjille. Vahvistimen antama tehomäärä on 300 watt @ 8 ohm ja kaapin tehonkesto on 500 wattia 8 ohmissa: voiko tälläinen tehovaje vahingoittaa kaappia? Olisiko vahvistin jonka tehot on 500 watt @ 8 ohm parempi vaihtoehto tälläiselle kaapille? Keikkapaikkojen koot vaihtelevat suuresti, mutta yleisesti melko kovilla volyymeillä soitellaan.
Visakoivu
17.10.2010 23:03:58
PrecisionBass: Muutama kymysys tietäjille. Vahvistimen antama tehomäärä on 300 watt @ 8 ohm ja kaapin tehonkesto on 500 wattia 8 ohmissa: voiko tälläinen tehovaje vahingoittaa kaappia? Olisiko vahvistin jonka tehot on 500 watt @ 8 ohm parempi vaihtoehto tälläiselle kaapille? Keikkapaikkojen koot vaihtelevat suuresti, mutta yleisesti melko kovilla volyymeillä soitellaan.

Ei vahingoita. Paitsi jos kyseessä trankku vahvistin ja ajat kaappia nupit kaakossa. Mutta silloin mennään jo tyhmyyden puolelle.
"Hamster on overdrive."
Teijo K.
18.10.2010 10:00:04

Visakoivu: Ei vahingoita. Paitsi jos kyseessä trankku vahvistin ja ajat kaappia nupit kaakossa. Mutta silloin mennään jo tyhmyyden puolelle.

Ja toisaalta jos ajaa transistorivahvistinta nupit kaakossa, on ihan sama mitä siinä kajarin pärsiissä lukee.
Visakoivu
18.10.2010 11:54:34
Teijo K.: Ja toisaalta jos ajaa transistorivahvistinta nupit kaakossa, on ihan sama mitä siinä kajarin pärsiissä lukee.

Niinhän mä tossa sanoin.
"Hamster on overdrive."
Teijo K.
18.10.2010 12:20:57

Visakoivu: Niinhän mä tossa sanoin.

Jaajaa, ymmärsin väärin että olisit tarkoittanut vain näitä esillä olleita tapauksia. No, kertaus on opintojen äiti.
Fortune
23.11.2010 00:10:02
Tohle: Minulla on Little Mark III nuppi. Miten saisin laitettua kaksi kaappia nuppiin kiinni? Kaapit ovat 8ohmisia. Nuppiin saa kiinni vain yhden speakon piuhan. Jos kiinnitän toisen kaapin ensimmäiseen kaappiin, eikö ohmiluvut tuplaannu niin että tehot vähenevät? En itse oikein ymmärrä sarjaan- ja rinnankytkentöjä, vaikka niistä olen yrittänytkin lukea. Ei näköjään lukiossa käynti opettanut lukemaan :D

Markbassien takana on kyllä kaksi lähtöä, plugi/speakon ja sen alla plugilähtö.

Kun noihin molempiin kytketään kuorma, kytkeytyvät ne rinnan jolloin kahdella 8-ohmisella kaapilla kokonaiskuormaksi tulee 4 ohmia ja tällä saadaan nupista täydet tehot irti:

http://www.markbass.it/faq_pop.php?id=1&KeepThis=true&
"Look behind you, a three-string bass!"
Aym
02.12.2010 03:21:56 (muokattu 02.12.2010 03:52:31)
Semmosta asiaa ohmeista et mul on vahvistin, jonka kaiutin ulostuloissa on merkinnät 4~8 ohmia ja toisessa 8~16 ohmia. Kumpaan ulostuloon kannattaa siis laittaa kaksi 8 ohmista kaiutinta kiinni, jotta saisin parhaimman mahollisen äänentoiston ja onko kummastakaan mahdollista saada minkäänlaisat ylikuumenemista tai rikki menemisen riskiä?
atavist
08.12.2010 15:41:45
Varmistaakseni, etten tee damagea:

Nuppi on Sound City 120L, kaksi kaappia molemmat 8 ohmisia. Nupin perässä on kaksi kaiutinlähtöä ja valintakytkin ohmeille -> kun kytken molemmat kaapit nuppiin kiinni, niin tuleehan tuo kytkin napsauttaa 4 ohmiin?
poppamies
08.12.2010 15:48:24

atavist: Varmistaakseni, etten tee damagea:

Nuppi on Sound City 120L, kaksi kaappia molemmat 8 ohmisia. Nupin perässä on kaksi kaiutinlähtöä ja valintakytkin ohmeille -> kun kytken molemmat kaapit nuppiin kiinni, niin tuleehan tuo kytkin napsauttaa 4 ohmiin?

Kaiutinlähdöt on rinnann. Kytkin napsautettava 4 ohmin asentoon.
G strings are for strippers
atavist
08.12.2010 16:07:35
poppamies: Kaiutinlähdöt on rinnann. Kytkin napsautettava 4 ohmin asentoon.

Näin just. Kiitoksia!
The_Q
12.02.2011 14:26:05
Käykö http://www.thomann.de/fi/gallien_krueger_backline_600.htm tämä nuppi
Ja tämä kaappi http://www.thomann.de/fi/gallien_krueger_410mbe_4_ohm.htm miten yhteen? Katsoin että nuo ohmit täsmää 4 ohmia molemmissa, mutta haluaisin varmuuden asiaan ja onko täällä porukoilla kyseistä settiä? Onko hyväkin, olen kuullut paljon hyvää vahvistimesta, mutta haluaisin tietää että onko ostettavan arvoinen laitos.
bassman87
12.02.2011 19:32:34
The_Q: Käykö http://www.thomann.de/fi/gallien_krueger_backline_600.htm tämä nuppi
Ja tämä kaappi http://www.thomann.de/fi/gallien_krueger_410mbe_4_ohm.htm miten yhteen? Katsoin että nuo ohmit täsmää 4 ohmia molemmissa, mutta haluaisin varmuuden asiaan ja onko täällä porukoilla kyseistä settiä? Onko hyväkin, olen kuullut paljon hyvää vahvistimesta, mutta haluaisin tietää että onko ostettavan arvoinen laitos.

Tolla kaapin hinnalla saisit esim. Ashdownin läjän 4x10+1x15, se ois ehkä varmempi. Ite tein viimeks sen virheen että ostin pelkän 4x10 4 ohmisena ja totesin ettei tää riitä niin piti pistää koko paketti vaihtoon, vaikka 8 ohmisen kaapin kanssa 1x15 lisäkaappi ois varmaan ratkaissu ongelman. Ite MBE-sarjasta en osaa sanoa, mutta vaikuttaa liian kevyeltä ja liian halvalta kuulostaakseen hyvältä.

Kato nää..hintaa tulee saman verran ja tehot pyörii samoissa lukemissa, tosin painoa on rutkasti enemmän. Tosin se Ashdownin vajaa 600 wattinen ois parempi tuohon touhuun, mutta eiköhän sillä pienemmälläki pärjää.

Nuppi: http://www.thomann.de/fi/ashdown_mag_300h.htm
Kaapit: http://www.thomann.de/fi/ashdown_mag115.htm http://www.thomann.de/fi/ashdown_mag410t.htm
jnbeissi
poppamies
12.02.2011 22:07:49

Kyllä minun mielestä tuossa Gallien Kruegerin Backlinen nupissa on enemmän substanssia kuin Assdownissa.
fender72
14.02.2011 21:26:53
mulla on kaksi TC RS 212 ja niissä on kaikenlaista jutskaa perspuolella...

on toisessa Speakon x 2 ja toisessa Speakonit ja kaks kertaa ihan normaalit 6,5 plugit--

--vahvistin Orange 500 Terrror Basso- 4 sekä 8 ohm-

--miten Sie syöttäisit nainä 8 ohmin laitteita- onhan niissä vaikka mitä vaihtoehtoja...

-cece-

Kiitos!!

Joten miten kannattaisi laittaa parhaimman soundin saamiseksi?

-cece-
poppamies
14.02.2011 22:03:44

fender72: mulla on kaksi TC RS 212 ja niissä on kaikenlaista jutskaa perspuolella...

on toisessa Speakon x 2 ja toisessa Speakonit ja kaks kertaa ihan normaalit 6,5 plugit--

--vahvistin Orange 500 Terrror Basso- 4 sekä 8 ohm-

--miten Sie syöttäisit nainä 8 ohmin laitteita- onhan niissä vaikka mitä vaihtoehtoja...

-cece-

Kiitos!!

Joten miten kannattaisi laittaa parhaimman soundin saamiseksi?

-cece-

Ihan sama miten johdotat. Joko kahdella plugi tai speakonjohdolla vahvistimesta kumpaankin kaappiin tai sitten vahvistimesta yhdella johdolla toiseen kaappiin ja siitä sitten toisella johdolla toiseen. Ihan sama. Molemmilla tavoilla kaapit on rinnan. Ei näissä kytkentätavoissa ole mitään käytännön eroa.
eino mutku
02.03.2011 23:25:16
Otetaanpas vielä kerran nyt kun tuli bassokamat kotiin :)

Eli nuppi on vanha mutta ihana Yamahan B100II ja sille on orkkis kaappi mallia S115

Nupissa lukee takana 250W ja kaiutin lähtöjen vieressä 1 or 2 4-8ohm/speaker, 1 and 2 8-16ohm/speaker. Kaapissa taas nominal/minimum impedance 8ohm. Continuous program 120W

Eli näin normaalitilassa vahvistin antaa kai sen 100 wattia johon tuo mallikin viittaa, ja sitten jos tuohon kytkisi toisen 8ohmisen kaapin jatkoksi niin sitten se koko 250wattia irtoaisi?

Tuo kombinaatiokin riittää, mutta ehkä roudauspoliittisista syistä siihen vois jonkun 2x10 kaapin hankkia .Mutta 8ohm vaiko 4 ohmin jolloin yhdessä niitä ei pystyisi käyttämään mutta yksistään saisi enemmän hönkää irti?
hollstro
05.03.2011 10:13:17

eino mutku: Otetaanpas vielä kerran nyt kun tuli bassokamat kotiin :)

Eli nuppi on vanha mutta ihana Yamahan B100II ja sille on orkkis kaappi mallia S115

Nupissa lukee takana 250W ja kaiutin lähtöjen vieressä 1 or 2 4-8ohm/speaker, 1 and 2 8-16ohm/speaker. Kaapissa taas nominal/minimum impedance 8ohm. Continuous program 120W

Eli näin normaalitilassa vahvistin antaa kai sen 100 wattia johon tuo mallikin viittaa, ja sitten jos tuohon kytkisi toisen 8ohmisen kaapin jatkoksi niin sitten se koko 250wattia irtoaisi?

Tuo kombinaatiokin riittää, mutta ehkä roudauspoliittisista syistä siihen vois jonkun 2x10 kaapin hankkia .Mutta 8ohm vaiko 4 ohmin jolloin yhdessä niitä ei pystyisi käyttämään mutta yksistään saisi enemmän hönkää irti?

Tuo vahvistin antaa 100W RMS 8 Ohmiin. Ihme että siinä on mainittu minimi-impedanssiksi 8 Ohmia. Nuo kytkennät kun tuottavat 4-16 Ohmin kuorman.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)