Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassovahvistin (+ kuinka estää aviokriisi?)
1 2
saniee
15.10.2010 11:00:50 (muokattu 15.10.2010 11:01:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johdanto:
 
Homman nimi on nyt tällainen että mä olen tässä kuluneen vuoden aikana jäänyt aika ansiokkaasti soitannalliseen koukkuun basson kanssa. Se tuli käsi kädessä akustisen kitaran kanssa, ja nyt kun sähkökitarakin sai mut otteeseen niin parempi puoliskoni alkaa olla aika ärhäkkänä :(
 
Eihän se nyt reilua ole, että kun korkokengät ja vaatteet ovat jo ennestään imaisseet kaiken kaappitilan niin sitten soittovehkeet vievät ne viimeisetkin neliöt.. Aina kun tuon kotiin uuden "perheenjäsenen", niin poikaystävän silmissä on katse jonka voi tulkita vain yhdellä tavalla: "Miksi kaikista maailman muijista juuri mun tyttöystäväni ei voi tyytyä kynsilakkoihin ja naistenlehtiin" :'p
 
Itse asia:
 
No nyt mun pitäisi taas kokeilla kepillä jäätä ja hommata vihdoinkin ikioma bassostyrkkari kun oon pahasti kyllästynyt roikkumaan muiden kamppeissa kiinni. Mä en tiedä noista vahvistimista yhtään mitään. Omaa treenistä ei ole, enkä ihan vielä varsinaisesti ihan mihinkään mättävään bänditoimintaan ole hyppäämässä, tehot ja koko voisi olla siis sen mukaiset - naapureiden hermoja tahtoisin tietty välillä hieman kutitella, mökillä revitellä sit ihan kunnolla - ja toisaalta tällasen 50kg painosen tytön pitäisi jaksaa roudata sitä edes autolle ja takasin? Tuleeko jotain mieleen! Haluaisin selvitä sen kanssa ainakin vuoden tai kaksi.
 
Ja sit tietty että miten hemmetissä mä salakuljetan tällaisen meidän 45 neliöiseen kaksioon?! :D Ilman että löydän sekä itseni että vahvistimen ja koko muunkin omaisuuden rappukäytävästä + lukot on vaihdettu :DD Mä olen katsonut täältä, http://www.orangeamps.com/, vähän sillä silmällä että voisi mennä sisustuselementin varjolla, kettu kun olen.. :D Mutta eikö ookin niin että ne on aivan liian järeitä mulle kaikin puolin ja toi hintapolitiikka vähän ahdistaa myös vaikka ei ole millään tavalla ratkaiseva. Mutta tyhjentävä perustelu mun vahvistimen tarpeelle tulis kyllä huomattavasti halvemmaksi.. Vai pitääks tässä alkaa jotain suklaakakkuja leipoa?!!
 
Joten nyt jos heruisi jotain hyviä neuvoja tai edes sympatiaa mun viikonloppuun niin .. olisin hyvin otettu :) En ole tätä tekstiä millään sydänverellä työstänyt joten pitäkääs tekin kieli poskella :D Hyvää viikonloppua!
 
hollstro
15.10.2010 11:19:15 (muokattu 15.10.2010 11:21:13)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olet vaan rehellinen miehelle siitä miksi sen haluat. Intoilet styrkkarien eroista ja siitä mikä on hyvää ja mikä huonoa. Ota hänet mukaan kauppoihin kiertelemään. Hän saattaa innostua tai sitten antaa sun touhuta ihan rauhassa ja mennä vaateostoksille/kaljalle sillä aikaa.
 
Noi styrkkarien hinnat on kuitenkin aika pieniä. Samalla hinnalla saa esim. jääkaapin, pesukoneen, telkkarin, sohvan, ruokapöydän, sängyn jne. Ja tuskin on ukko haastanut näiden hankintoja hinnan takia. Et sä kuitenkaan mitään autoa tässä ole hommaamassa.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
j4kk1
15.10.2010 11:27:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saniee: Johdanto: Homman nimi on ...
 
Takaisin keittiöön siitä, hus!
 
Nooeeiv.. Kotisoitteluun ei kannata hommata kovin isoa vahvistinta. Niiden dynamiikka tahtoo avautua vasta turhan isoilla volyymeillä. Bändin kans tarvii kuitenkin niin isot kamat, että niitä ei viitsi kannella treenien välillä kämpille.
 
Jos löytyy stereot tai tietokoneen kaiuttimet, niin hommaa joku mallintava digitalihärpäke siihen. Mulla pölyyntyi aikansa turhaan ihan hyvä bassokombo nurkassa, kun tuommoinen setuppi on paljon kätevämpi yksin soitteluun. Lisäksi jos reenaat soittamista musiikin päälle, niin on kätevää että molemmat äänet tulee samasta ohjelmalähteestä.
 
Underpowering is one of those myths that will not die. You cannot damage a speaker through putting too little power into it.
kallefuture
15.10.2010 11:32:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saniee: Itse asia:
 
No nyt mun pitäisi taas kokeilla kepillä jäätä ja hommata vihdoinkin ikioma bassostyrkkari Vai pitääks tässä alkaa jotain suklaakakkuja leipoa!

 
Hyvin maustettujen kakkusten kera voi jopa yhdessä tutustua bassovahvistin ihmeelliseen muailmaan. Sitten kaikille tulee hyvä mieli kun pentu vihdoin tulee kotiin.
Kalle
 
"kananpaskaalahkeillaja jatkettuviskikaatukun kompastuinpihallakiikkutuoliin"-osastoa
JussiKoo
15.10.2010 13:14:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä komppaan myös ajatusta, että kotona olisi joku siihen sopiva vahvistin (siis pieni) ja bändihommiin sitten vaikka nuppi+kaappi.
 
Toki joku podi/multiefektihärpäke voisi ajaa kotisoittelutarpeen mallikkaasti luurien kanssa.
 
Vink: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=458217
 
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
rattledad
15.10.2010 14:04:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites joku hyvä pikkucombo ja siihen tarvittaessa lisäkaappi, jos jää pieneksi niin nuppi sitten lisäksi tai vaihdossa comboon?
http://www.thomann.de/fi/gallien_krueger_mb150s.htm
 
himppe
15.10.2010 14:38:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saniee: - ja toisaalta tällasen 50kg painosen tytön pitäisi jaksaa roudata sitä edes autolle ja takasin? Tuleeko jotain mieleen!
 
Markbassin pikkucombo käytettynä? http://www.thomann.de/fi/markbass_mini_cmd_121p_lm3.htm
 
Teijo K.
15.10.2010 14:48:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

himppe: Markbassin pikkucombo käytettynä? http://www.thomann.de/fi/markbass_mini_cmd_121p_lm3.htm
 
Kaverilla on tommonen, ja riittää himaan mutta loppuu kesken rumpalittomankin akustisen bändin kanssa. Lisäkaapilla toki sitten ääntä tulee jo riittävästi.
isorokko
15.10.2010 14:49:05 (muokattu 15.10.2010 14:49:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Melko kallista, ja tehokasta, kamaa tarjoillaan kotisoittoon. Jos tuo orangen oranssi väri miellyttää, vois esim. tällänen olla hyvä vehje:
 
http://www.thomann.de/fi/orange_cr50bx.htm
 
Etköhän sä pääse naapureihin tutustumaan ennenkuin tuo 50w tulee kerrostalossa rajoittavaksi tekijäksi. :)
 
E: ja siinä vaiheessa kun tulee reenikset ja bändit kuvioihin, on varmaan mielekkäämpää hommata sinne sellaset kamat joilla pärjää jonkun tehokkaan ison combon raahailun sijaan. Tuo orange voi sitten jatkaa rooliiaan kotivahvistimena.
pekezu
15.10.2010 18:33:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Kaverilla on tommonen, ja riittää himaan mutta loppuu kesken rumpalittomankin akustisen bändin kanssa. Lisäkaapilla toki sitten ääntä tulee jo riittävästi.
 
Herrajumala, miten tollanen voi loppua siinä kesken? Ite oon vetäny big bandissa tollasella eikä puhettakaan, että olisi vola loppunut kesken. Ja oli rumpali ja ei soittanu hiljaa.
 
Toki riippuu soundimieltymyksestä, mutta nymmä oon vähän ulalla. En tajuu?
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
BassoSisko
15.10.2010 19:29:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saniee: Johdanto:
 
Homman nimi on nyt tällainen että ...

 
Sympatiaa jaan sulle ilomielin. Hyvän harrastuksen oot valinnut, ainakin mun mielestä. :D
 
Mitä tohon parempaan puoliskoon tulee, niin silloin kun et ole kitarassa tai bassossa kiinni, niin anna hälle vähän extra huomiota. Ennen pitkää huomaat että hän kannustaa sua harrastamaan ja on iloinen sun edistymisestäsi. Pointti on vain siinä että annat hälle sen tunteen että hän sun harrastuksesta huolimatta saa sen minkä haluaa. Tsot basisti veljeni, tämä ei tarkoita aina seksiä!
 
Mitä tulee sitten näihin tilaa vieviin laitteisiin, niin kotiharjoitteluun ja piilotettavaksi vaikka pöydän alle tai komeroon sopii joku pieni vahvistin.
 
Ja kas, mulla sattuu olemaan sellainen myynnissä. Lähtee halvalla, dada alella vain 30€, takuuta on vielä jäljellä puolivuotta. Suapi tulla testaamaan sen oman basson kanssa. Ei toimi mun bassolla nätisti mun mielestäni, kun siinä on liian tehokkaat mikit.
http://www.thomann.de/fi/harley_benton_hbw20.htm
 
Sen lisäksi että itselläni on nuppi ja kaappi olohuoneen sistuksellista tatsia parantamassa, siis käytännössä viimeistelemässä sen ja tulee varmaan nyt olemaankin kun ei treenikämppiä ole noin vain tarjolla.
 
Niin ja muista vaan tuhlata miehes rahat edelleen kynsilakkaan ja vaatteisiin, kyllä se siitä normalisoituu. ;)
 
JK
15.10.2010 20:07:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Kaverilla on tommonen, ja riittää himaan mutta loppuu kesken rumpalittomankin akustisen bändin kanssa. Lisäkaapilla toki sitten ääntä tulee jo riittävästi.
 
Kannattais viedä takas kauppaan, on selkeesti rikki jos ei tehot tommoseen touhuun riitä.
Tollasen kanssa aika isoissakin tuvissa tuli pärjättyä ihan hienosti keikkahommissa.
 
Väriä elämään, vaikka mustalla silmällä.
JK
15.10.2010 20:11:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rattledad: Mites joku hyvä pikkucombo ja siihen tarvittaessa lisäkaappi, jos jää pieneksi niin nuppi sitten lisäksi tai vaihdossa comboon?
http://www.thomann.de/fi/gallien_krueger_mb150s.htm

 
Tätä suosittelen.
Yllättävän napakka kokoonsa nähden. Ja mahtuu vaikka keittiön vetolaatikkoon kattiloiden tilalle.
 
Väriä elämään, vaikka mustalla silmällä.
Ukkovaari
16.10.2010 00:54:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikä ei ole näiden bassopuolen asiantuntija kun tuo kitara on enempi mun soitin mutta menin ja ostin basson tuossa kesällä kun se vaan kiinnosti ja itseasiassa on ihan kiva soitin.
 
Itekin miettiny bassovahvistinta kotiin kun basson ostaessani hankin tuollaisen Boss ME-50B mikä oli kyllä omalla kohdallani täysi virhe hankinta (en vaan tykkää ton soundeista yhtään).
 
Itse olen miettimässä jos löytyisi jokin sopiva räkkimallinen vahvistin tai multivehje jossa olis mallinnettuna muutamat vahvarit, jotka voi kivasti kytkeä tietokoneeseen. Tosin olen saanut kylläkin ihan hyviä soundeja tuolla Eleven Rackillä mikä on varsinaisesti kylläkin kitaralle tarkoitettu vehjes.
 
Mutta kovasti kiinnostaa kuulla täällä vielä vaihtoehdoista jos niitä lisää tulee.
 
PS: Tuo kuullostaa kovinkin tutulta, että elämänkumppani ei välttämättä aina ehkä ole mielissään kun raahaa uusia vehkeitä kotiin, mutta itse olen ratkaissut tämän mm. siten, että asioista olen keskustellut ja kertonut kuinka tärkeä tämä on minulle harrastuksena ja aviopuoliso myös huomasi, että mitäs tuosta, hyvä että on näinkin hyvä harrastus ja henkireikä minulla. Olen myös tehnyt parhaani aviopuolisoani huomioiden eri asioissa, tukenu häntä ja viimeisimpänä keinona tietysi vähän ehkä lahjonutkin häntä eli kun olen jotain itselleni ostanut niin olen häneltä kysellyt, että tarviiko jotain, jos ei ole tarvinnut niin sitten olen pistänyt fikkaan vähän hänelle odottamaan kun tarvii. (moni tietysti voisi kuvitella että meikällä on rahaa mutta homma perustuu pitkälti etukäteissäästöön, pieniin turhien menojen karsintaan ja rahan kohdistamiseen tärkeisiin välttämättömiin sekä hyödyllisiin mieltä ylentäviin harrasteisiin).
 
Pirun hyvä harrastus tämä on joten toivottavasti kaikilla se avio- tai avopuoliso ym. lähimmäiset ymmärtävät hyvän harrastuksen tärkeyden.
 
Sorry, etten oikein ehdottanut mitään mutta kun itsekin olen tätä asiaa miettimässä ja bassovehkeiden tietous ihan vähäistä niin en kehtaa mitään ehdotella.
 
Teijo K.
16.10.2010 13:06:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Herrajumala, miten tollanen voi loppua siinä kesken? Ite oon vetäny big bandissa tollasella eikä puhettakaan, että olisi vola loppunut kesken. Ja oli rumpali ja ei soittanu hiljaa.
 
Toki riippuu soundimieltymyksestä, mutta nymmä oon vähän ulalla. En tajuu?

 
Iso botne, kontramainen soundi haussa. Pelkällä tolla nupilla ja sillä 12" alakaapillakin pärjää. Saahan tosta ääntä ihan hitosti, mutta ei sitä isoa pyöreää botnea juurikaan.
pekezu
16.10.2010 16:18:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Iso botne, kontramainen soundi haussa. Pelkällä tolla nupilla ja sillä 12" alakaapillakin pärjää. Saahan tosta ääntä ihan hitosti, mutta ei sitä isoa pyöreää botnea juurikaan.
 
Niin onhan toi toki aikas nafti toi kotelointi. Hmm. Ite kyllä sain aika isonkin soundin, mut en kyseenalaista. Makuja on monia ja enpä epäilisi etteikö tosta jäisi soundissa jotain puuttumaan just tuon pienen tilavuuden takia.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
Teijo K.
16.10.2010 18:36:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Niin onhan toi toki aikas nafti toi kotelointi. Hmm. Ite kyllä sain aika isonkin soundin, mut en kyseenalaista. Makuja on monia ja enpä epäilisi etteikö tosta jäisi soundissa jotain puuttumaan just tuon pienen tilavuuden takia.
 
Mullakin varmaan riittäisi tuo combo aika moneen tilanteeseen, kun en läheskään niin paljoa botnea tarvitse kuin tuo kafru. Mutta tossa räväkämmässä bluegrassissa se tulee kyllä ihan tarpeeseen. Kaveri on tosiaan harmitellut sitä, että ois ollut fiksumpaa ostaa vain semmoinen 12" alakaappi ja tommonen nuppi kuin se combo ja alakaappi. Siinä pelkässä kaapissa on huikeasti enemmän botnea alkaapäälle kuin tuossa combossa. Riittää paljon pitempään.
 
Sillä vaan ajattelin mainita, että jos tykkää isosta botnesta soundissa niin tuolla combolla ei välttämättä ihan hirveän pitkälle pötki. Ja combo on kyllä ihan ehjä. Kuten totesin, niin pelkällä combon vahvistimella ja alakaapilla tuuttaa kyllä. Ja kyllä pelkästä combostakin volaa lähtee, se ei ole ongelma. Ei vaaan lähde kauheasti alapäätä.
nappo
16.10.2010 18:59:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihmettelen suuresti miten tollasella pienellä kiturilla voi pärjätä yhtään missään. Oli sitten markbass eli ei. Jos yhtään rokkaavampaa kamaa soitetaan, niin silloin se rantasauna alkaa olla aika pakollinen. Eilenkin just ja just riitti keikalla oma Ampegin setti 4x10 kaappeineen (lavasoundiin siis). Siellä tosin huusi pari Marshallia myös lavalla kitaristien toimesta.
 
Kyllä noista pienistä ääntä lähtee, mutta jytinää ei varmastikaan. Ja sehän se homman nimi on.
 
You little punks think you own this town
Isotalo
16.10.2010 19:16:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Mullakin varmaan riittäisi tuo combo aika moneen tilanteeseen, kun en läheskään niin paljoa botnea tarvitse kuin tuo kafru. Mutta tossa räväkämmässä bluegrassissa se tulee kyllä ihan tarpeeseen. Kaveri on tosiaan harmitellut sitä, että ois ollut fiksumpaa ostaa vain semmoinen 12" alakaappi ja tommonen nuppi kuin se combo ja alakaappi. Siinä pelkässä kaapissa on huikeasti enemmän botnea alkaapäälle kuin tuossa combossa. Riittää paljon pitempään.
 
Sillä vaan ajattelin mainita, että jos tykkää isosta botnesta soundissa niin tuolla combolla ei välttämättä ihan hirveän pitkälle pötki. Ja combo on kyllä ihan ehjä. Kuten totesin, niin pelkällä combon vahvistimella ja alakaapilla tuuttaa kyllä. Ja kyllä pelkästä combostakin volaa lähtee, se ei ole ongelma. Ei vaaan lähde kauheasti alapäätä.

 
Ei sieltä mitään 20Hz tuu mutta mullakin on tuollainen ja kyllä sillä hoituu bigband-osasto ja hääkeikat sun muut. Mulla ei oo loppunu alapään toisto ikinä kesken tuon combon kanssa. Ja kontrankin kans tykkään että alakertaa on, mutta myös keskialuetta ja yläpäätä että soundi on selkeä. Hyvä styrkkari.
 
Teijo K.
16.10.2010 19:33:15 (muokattu 16.10.2010 19:36:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isotalo: Ei sieltä mitään 20Hz tuu mutta mullakin on tuollainen ja kyllä sillä hoituu bigband-osasto ja hääkeikat sun muut. Mulla ei oo loppunu alapään toisto ikinä kesken tuon combon kanssa. Ja kontrankin kans tykkään että alakertaa on, mutta myös keskialuetta ja yläpäätä että soundi on selkeä. Hyvä styrkkari.
 
Varmasti bigbandit ja hääkeikat hoituu, sitä en ole epäillyt hetkeäkään. Kaverilla ei vaan hoidu tuolla bluegrasskeikat, vaan jotuu lisäbotnea saadakseen roudaamaan mukana 12" alakaappia. Soundihan tuossa minunkin mielestäni on mainio.
 
No mutta menee senverran ohi aiheen, että mun puolesta se olis siinä. Jokaisella on omat määreensä riittävälle botnelle tai riittävälle volalle ja hieno homma että porukka on tyytyväisiä kamoihinsa. Kerroinpahan nyt yhden tosielämän tapauksen tuohon laitteeseen liittyen ja ei siitä sen kummempaa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «