Aihe: Rautalankaa halvalla??
1 2 3
varakeef
15.10.2010 13:45:59
blaekie: Kannattaa pikkuisen sijoittaa enemmän jo alkuun, niin ei tartte laittaa heti torille myyntiin, kun jo kaipaa nälän kasvaessa parempaa.

Toisaalta voi ostaa torilta pikkurahalla ja myydä siellä pikkurahalla pois. Sehän on ilmaista sitten.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Kefiiri
15.10.2010 14:01:24
humppahanuristi: Mutta muuten en ole tiukkapipo noissa asioissa mutta se ei vaan kuulosta rautalangalta, jos se delay puuttuu, ollaan enempi siellä surf-osastolla sitten.

Okei, myönnän... olin termistön suhteen liian vapaamielinen. Varsinaiseen pulliaishommaan ei reverb tosiaan riitä.
humppahanuristi
15.10.2010 14:07:16 (muokattu 15.10.2010 14:07:56)

Tuossa pikaselaus torille toi esiin neljä ilmoitusta Korg AX1500 multiefektistä hintahaarukassa 50-120€.
Siitä löytyy kyllä reverbit ja monipäiset delayt ja vahvistinmallinnokset. Sitten vaan joku vahvari erikseen.

Varmasti nuo pienet ja edulliset kombot monine efekteineen ja mallinnoksineenkin ovat hyviä mutta se on aina se paketti.
Erillisinä kokonaisuuksina pystyy päivittämään sitten pala kerrallaan.

Tuo AX1500 esimerkkinä vaan sen takia, että siitä on kokemusta ja löytyy se orbitmainen kaikukin, jos sen tyylistä haluaa.

Kefiiri: Okei, myönnän... olin termistön suhteen liian vapaamielinen. Varsinaiseen pulliaishommaan ei reverb tosiaan riitä.
No joo, itse tuli oltua ehkä vähän keskimääräistä tiukkapipoisempi...
Humpasta rautalankaan...
Imper
15.10.2010 14:29:56

Sori, olihan siinä budjettiin sopivia ehdotuksiakin. Hätäilin vähän.

Mutta kun käytettynä ostaa niin saman hinnan saa suurinpiirtein takasin myydessäänkin.

Ihan yhtä hyvin sen 300e classic vibe skujun jälkeen alkaa himoitsemaan parempaa. Ei se ainakaan musta mikään holy grail oo :D
Everyone is a per-son
maggis
15.10.2010 14:52:56
Kefiiri: Vaan miten on vibrakammen laita... pitäisikö rautalankakitarassa kuitenkin olla se?

Totta, rautalankaan ehkä muutenkin strato menee paremmin.
ex-basisti
isimies
15.10.2010 14:59:39
Kiitoksia. Täytynee tuommonen squieri hommata, ja tuo fender mustang näytti aika monipuoliselta mitä videoita katsoin. Tokai stratohan on kanssa laadukas hintaisekseen, uutena lienee sen 400? saakohan käytettynä 200e vai onko pelkkää toiveajattelua.
maggis
15.10.2010 15:05:16
isimies: Kiitoksia. Täytynee tuommonen squieri hommata, ja tuo fender mustang näytti aika monipuoliselta mitä videoita katsoin. Tokai stratohan on kanssa laadukas hintaisekseen, uutena lienee sen 400? saakohan käytettynä 200e vai onko pelkkää toiveajattelua.

Halvin tokai näytti olevan vajaa 300e musamaailmassa, kaipa jostain vielä halvemmalla sattus bongaamaan.

http://www.musamaailma.fi/epages/mu … tPath=/Shops/musa/Products/12100401
ex-basisti
Miikathebest
15.10.2010 16:19:23

Strato yksikelaisella tallamikillä! Ei humpparin soundi ole juurikaan rautalankaa.
Itse käytän kahta delaytä peräkkäin tuomaan million mitäkin tahtia lätkytykseen.
Ostaisin kyllä suoraan isomman vahvistimen 12" elementillä, vaikka tulisikin kuinka kotisoittoon. Pienissä 8" komboissa on aina ollut huono surkea ja ponneton soundi.
Ei tuo Mustang II 170€:lla vielä edes räjäytä budjettiakaan kovin pahasti. (jos se nyt edes on hyvä vahvistin)
Liikaa säröä!
Thunder
15.10.2010 17:18:35
Rautalankaa tullut soitettua jonkun verran, heitänpä mietteitä kehiin.Jonkun perusstraton hommaat ihan tavan ykskelasilla mikeillä.Nämä kauppakeskuksissa myytävät williamsit sun muut alle 100e vermeet vaan kierrät kaukaa.

Tokaita itse sulle suosittelisin, oikein hyvällä tuurilla saattas Bladen texas stratomallikin löytyä suht edullisesti, jossain vaiheessa ainakin torilla pyöri joku yksilö reilulla 200 eurolla. Siinä ois sitten soitin, millä soittelet vaikka lopun elämääsi rautsikkaa.

Kaiuksi ja viiveeksi vaikka behringerin polkimet, ei maksa paljoa.Ja kelvollista saundia saat varmasti, kunhan vain säätelet. Yks mahollisuus ois Bossin RV-3 missä on molemmat (delay/reverb), mutta tätä harvoin myynnissä ja suht arvokaskin.Itse soittelen tuolla putkivahvarin kanssa ja hyvät saundit sillä irtoaa.

Joku pikkunen käytetty putkivahvari tai trankku siihen vielä kaveriksi, näistä on mulla vähän kokemuksia niin jätän suosittelut muille.

PS:Tämmönen paketti iski silmään huutonetistä http://www.huuto.net/kohteet/tokai- … ravahvistinkuljetus-pussi/152717498

Tuosta pikku voxista en tosin osaa sanoa, minkätasonen masiina kyseessä.
trih
15.10.2010 19:32:31
Siitä kitara (105e) :
http://www.thomann.de/fi/fender_squier_bullet_strat_rw_dnb.htm

Ja jo em. vahvari (169e):
http://www.thomann.de/fi/fender_mustang_ii.htm

Vielä uudet kielet, piuha (10-20e) ja kitarasta säädöt kuntoon ni jo on ihme jos ei lähe.
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
0101978
15.10.2010 22:38:33
humppahanuristi: Joo, the Sounds ja Agents vaikka noin Suomesta. Pelkkä reverbi ei oikein mene ihan tämän perinteisen suomalaisen rautalangan osioon.

Tästähän voidaan sitten vääntää, mitä se rautalanka on mutta siitä löytyy jo vääntöä ennestään http://www.rautalanka.org/forum/

Onhan se yksi näkemys sekin, että rautalankaa ei voi soittaa ellei ole sininen Fender, Echo Orbit, dod FX80b ja Vox AC30.

Mutta muuten en ole tiukkapipo noissa asioissa mutta se ei vaan kuulosta rautalangalta, jos se delay puuttuu, ollaan enempi siellä surf-osastolla sitten.

Niin - oon välillä miettinyt mitä porukka milloikin tarkoittaa (hyvällä) rautalankasoundilla.
Nykyään Pulliaisen Esan soundi on yhtä kuin hyvärautalankasoundi vaikka sillä ei ole mitään yhtenäistä alkuperäisen rautalankasoundin kanssa.
Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
trih
15.10.2010 23:37:34
Miikathebest: Aiemmin Bullet oli ainakin ihan täyttä kuraa. Useat sitä haukkuivat täällä ja oman musaliiketestin perusteellakaan ei ole juuri mitään positiivista sanottavaa.

Tämä siis 5 vuotta sitten. Voi olla että nykyään ovat petraneet...

Jos mies ei rautalankaa bulletilla soita, on vika miehessä. Mie oon soittanu ala-arvoisilla kitaroilla metalliakin :).
rheinone
15.10.2010 23:41:12
Uskollisia jos ollaan Venturesille, kaek männöö hyvin. Siitä lähetäämp.
"Fucking hell, I'm 61. What do I need a sports car for? So I got a Range Rover." - Ozzy
Hi-Power
15.10.2010 23:46:00

Miikathebest: Aiemmin Bullet oli ainakin ihan täyttä kuraa. Useat sitä haukkuivat täällä ja oman musaliiketestin perusteellakaan ei ole juuri mitään positiivista sanottavaa.

Tämä siis 5 vuotta sitten. Voi olla että nykyään ovat petraneet...

Ei ton bullet straton mikeillä rautalankaa soitella...on meinaa niin huonot ainakin niissä mitä olen kokeillu...
Ukkovaari
16.10.2010 00:23:55
Tuossa joku mainitsikin tuo humpparimikityksen, joten aloittajan kandee tätäkin miettiä.

Ite olen kuitenkin sitä mieltä että kyllä noilla stratoilla joissa on 2 singlecoilia (kaula ja keski) ja tallassa humppari voi ihan hyvin vetää ns. "rautalankaakin".

Itse asiassa tuo, että on 2 singlecoilia ja yksi humppari tuo soundillisesti hieman eri lähestymistä ja vähän ainakin tuhtiutta tallamikin suhteen jos sitä tarvii.
Vähän makukysymyksiähän nämä on ja ite en yleensä pahemmin edes käytä yhden stratoni tallamikkiä joka on singlecoil. Siksi varmaan muissa kitaroissa onkin tallassa humpparia koska tästä tykkään enempi kuin "ohkaisemmasta" singlecoilin tallamikin soundista.

Mutta nämä sitten menee jokaisen oman maun ja tarpeen mukaan ja tietysti voi siitäkin vähän riippua onko jo sähkiksiä ja millä mikityksillä.

Ehkä tuo tallamikki asia korostuu jos on hankkimassa ekaa skittaa niin ehkäpä sitä kandee miettiä tarkemmin. (siksi taisinkin laittaa vaihtoehtoinin 2 single+1humppari vaihtoehtoisesti yhden 3:lla singlecoililla varustetun mallinkin).

Pääasia, että aloittaja saa itsellensä käsiinsä ja korvia tyydyttävän ratkaisun josta pitää.
trih
16.10.2010 13:15:20
Hi-Power: Ei ton bullet straton mikeillä rautalankaa soitella...on meinaa niin huonot ainakin niissä mitä olen kokeillu...

Aloittaja ei ole käsittääkseni menossa studioon tai agentsiin... No munsta kuulostaa ihan normaalilta vaikka marsun läpi ei saakaan "fenderkliinejä":
http://www.youtube.com/watch?v=ML8dV5-WhiY
isimies
16.10.2010 18:58:28
Onko muuten noissa putkikomboissa thomanilla se mukana tuleva putki ihan kuraa? Paljon maksaa jos se pitää heti vaihtaa? Tuo VHT ja vox vt15 kuulostivat hyvältä.
I3enjam1n
16.10.2010 19:20:11
isimies: Onko muuten noissa putkikomboissa thomanilla se mukana tuleva putki ihan kuraa? Paljon maksaa jos se pitää heti vaihtaa? Tuo VHT ja vox vt15 kuulostivat hyvältä.

VHT on kyllä todella hyvä hintaisekseen. Ei nyt ainakaan mun VHT:n putki ole mitenkään kamalan huono (häiriöitä (mikrofonisuutta) on joillakin esiintynyt, mutta en itse ole huomannut mitään ihmeempiä.)
20-30:lla eurolla vaihtaa jo putket VHT:hen, jos on tarvis.
Rämppy
16.10.2010 19:56:53 (muokattu 16.10.2010 20:07:36)
Joo, Squier classic vibe strat on oikea kitara budjetti-rautalankaan, on jo oikeasti hyvä skeba jolla soittaa ilokseen. Voi olla 50's tai 60's malli, molemmat ovat ihan yhtä oikeaoppisia. Reverb ei ole oleellinen rautalangassa, vaan delay. Ei 60-luvun piikkilankaorkillakaan ollut voxeissa reverbiä. Mutta nauhakaikulaite niillä yleensä oli. Sitä matkimaan tarvitset delayn. Tietysti tiukan budjetin ratkaisuna Rolandin micro cube saattaa olla ihan ookoo kotisoittajalla. Ainakin aluksi. Siinä on vahvistin, delay + muitakin efektejä.
Käytettynä jompikumpi tai molemmat, niin voipi budjetti riittää. Tai aivan mestarillinen tinkaus.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)