Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender Deluxe 40 w, putkivahvistimen tehonpuolitus?
1
robotrock
15.10.2010 12:11:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hello
 
Tällanen Fenderin putkicompo, ja ongelma seuraavanlainen: cleani kanavaa haluaisin soittaa, mutta jo kolmosella peli huutaa aivan liikaa melkein ihan missä vaan soitan. Jossain viitosen kohilla rupee peli vasta soimaan kunnolla, joten tehoja tarttisi saada alaspäin.. Olen kuullut että poistamalla yhden putken, tehot puolittuu, onko tämä turvallinen keino vai muita tapoja hoitaa asia? kiitos.
 
Jomma A.K.A. Johnny
Imper
15.10.2010 12:37:10 (muokattu 15.10.2010 12:46:21)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

robotrock: Hello
 
Tällanen Fenderin putkicompo, ja ongelma seuraavanlainen: cleani kanavaa haluaisin soittaa, mutta jo kolmosella peli huutaa aivan liikaa melkein ihan missä vaan soitan. Jossain viitosen kohilla rupee peli vasta soimaan kunnolla, joten tehoja tarttisi saada alaspäin.. Olen kuullut että poistamalla yhden putken, tehot puolittuu, onko tämä turvallinen keino vai muita tapoja hoitaa asia? kiitos.

 
Kyseinen vahvistin toimii AB-luokassa, joten toinen pääteputki hoitaa aallon toisen puolen, ja toinen putki aallon toisen puolen. Et voi ottaa toista pääteputkea pois.
 
Tehoja saat vähän alemmas vaihtamalla ensimmäiseksi etuasteputkeksi selvästi heikompitehoisen putken 12ax7:n tilalle. Esim. 12ay7:n tai jopa 12au7:n. Tällöin et tosin saa vahvistimesta yhtä paljon säröä ja vahvistimen luonne vähän muuttuu.
 
Keinokuorma on yksi vaihtoehto. Eli voit huudattaa vahvistinta kovempaa, kun osa tehosta muuttuu keinokuormassa lämmöksi ja vain osa menee kaiuttimelle. Näidenkin toiminta kovilla vaimennusasteilla on vähän kyseenalaista.
 
Yksi pätevä esimerkki pätevään hintaan:
http://taweber.powweb.com/weber/minimass.htm
 
Paras olisi olla aina sopivan tehoinen vahvistin eri tilanteisiin!;)
 
EDIT: Ja usein näissä asioissa unohdetaan, että se että vahvistin "rupee soimaan" johtuu myös siitä kun kaiutin alkaa oikeesti liikuttamaan ilmaa!:) Ei isoa soundia vaan saa hiljasella. Eli toi keinokuormakin auttaa lähinnä siihen, että pääteasteen saa säröytymään vähän maltillisemmalla metelillä...
 
Everyone is a per-son
-JiiTee-
26.10.2010 21:50:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla Fenderin Blues Deluxe combo, joka puolitettu 20wattiin edellisen omistajan toimesta (en tiedä tarkkaan miten).
Mikäli sulla sama peli kyseessä niin rohkenisin väittää ettei se puolitus ratkaise sun ongelmaa, toi vaan on pirun äänekäs vahvistin clean kanavalla.
Itse haeskelin ratkasua käyttämällä sitä vaimeempaa inputtia, lyömällä 4x12 alle "kuormaksi" jne... Ainoo todellinen apu oli lyödä pedaalia eteen, josta leveliä hiljasemmalle (eli spedu päällä hiljentää soundia), mikäli tietty syö soundia kohtuu tehokkaasti. Bossin EQ pedaalilla ja/tai Bad Monkeylla pääsin vähiten paskaan lopputulokseen.
 
Tami
26.10.2010 23:36:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-JiiTee-: Mulla Fenderin Blues Deluxe combo, joka puolitettu 20wattiin edellisen omistajan toimesta (en tiedä tarkkaan miten)..
 
Hmm.. onkos siinä 6V6 putket???
 
Yksi vaihtoehto on kokeilla tuommosia: http://www.thomann.de/fi/tube_amp_doctor_tone_bone_tbth2.htm
 
Mulla on ollut noita molempia malleja ja olen niitä tykännyt käyttää. Tosin soundi muuttuu jonkin verran EL84-tuubin myötä...
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
SirElwood
27.10.2010 00:43:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-JiiTee-: Mulla Fenderin Blues Deluxe combo, joka puolitettu 20wattiin edellisen omistajan toimesta (en tiedä tarkkaan miten).
 
Jos siihen ei ole putkia vaihdettu niin yksi (tai ehkä jopa ainoa) vaihtoehto on, että pääteputket on kytketty triodiksi.
 
-JiiTee-
27.10.2010 19:32:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tami: Hmm.. onkos siinä 6V6 putket???
 
Yksi vaihtoehto on kokeilla tuommosia: http://www.thomann.de/fi/tube_amp_doctor_tone_bone_tbth2.htm
 
Mulla on ollut noita molempia malleja ja olen niitä tykännyt käyttää. Tosin soundi muuttuu jonkin verran EL84-tuubin myötä...

 
Ei suoraan sanottuna hajuakaan... On kyseinen vaffari ollut vasta niin vähän aikaa ettei ole tullut putkien miettiminen tahi vaihtaminen ajankohtaseksi.
 
Pitää kurkistella tarkemmin kun seuraavan kerran kämpille pääsee.
 
LaMotta
27.10.2010 19:46:38 (muokattu 27.10.2010 20:04:29)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä Deluxien tehon puolitus tapahtuu helpoiten pääteputkien vaihdolla pienempitehoisiksi.
 
Niistä kannattaisi vaihtaa volumepotikka lineaariseksi jos volumen säädön kanssa on ongelmia. Niissä on oletuksena logaritiminen potikka. Se ampuu volumet lähes täysillle asteikolla 1-5 ja volumen hienosäätö on vaikeaa välillä 1-3.
 
Kyl se melko äänekäs on 20W tehoisenakin. Kannattaa kokeilla jossain 22W Fender Deluxe Reverbiä. Josko siitä saisi mielyttävän soundin vähemmällä metelillä.
 
E: Jostain syystä tuo volumen toiminta tasoittuu kytkettäessä lisäkabinetti.
 
Teille on valehdeltu niin paljon, ettette tiedä oletteko tulossa vai menossa." - Benjamin Freedman
Antroid
27.10.2010 19:59:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä veikkaan volapotikkaa syyksi. Ainakin mun vanhassa Fenkussa juurikin logaritminen volapotikka oli aivan typerän huono.
 
Aki
03.11.2010 16:53:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Imper: Tehoja saat vähän alemmas vaihtamalla ensimmäiseksi etuasteputkeksi selvästi heikompitehoisen putken 12ax7:n tilalle.
 
Et saa. Tehoarvo mitataan aina puhtaalla signaalilla, ja siinä volumenupikassa on varaa säröttää vaikka V1 olisikin 12AU7. Volumea joutuu kyllä vähän suuremmalle nostamaan, mutta en usko että se auttaa kysyjän ongelmaan.
 
Parhaat keinot taitaa olla keinokuorma, tai parempi mastervolume. Esim PPIMV toimii yleensä paljon paremmin juurikin tehonlaskun simulointina kuin vahvistinten omat volumet. Mulla oli Blues Deluxessa Cross-Line PPIMV, joka kyllä auttoi tuohon ongelmaan. Power Scaling (VVR) olisi tietysti paras, mutta sen rakentaminen on vähän työläämpää.
 
EDIT: Ja usein näissä asioissa unohdetaan, että se että vahvistin "rupee soimaan" johtuu myös siitä kun kaiutin alkaa oikeesti liikuttamaan ilmaa!:)
 
Jossain sanottiin että kaiuttimen toiminta on hyvin lineaarista olkkarivolumesta kajarin tehorajoille asti. Ihmisen korvan toiminta tosin on kaukana lineaarisesta.
 
LaMotta: Niistä kannattaisi vaihtaa volumepotikka lineaariseksi jos volumen säädön kanssa on ongelmia. Niissä on oletuksena logaritiminen potikka. Se ampuu volumet lähes täysillle asteikolla 1-5 ja volumen hienosäätö on vaikeaa välillä 1-3.
 
Nyt meni log ja lin väärinpäin. Logaritminen potikka vitosella on öbaut sama kuin lineaarinen kakkosella. Lineaarinen volapotikka olisi entistä enemmän kuin kytkin.
 
..."todettiin niitten keinosellaisten ulkoavaruus juttujen olevan parempia tai ainakin melkein yhtä hyviä"... -Les Fender, 2010
erty
03.11.2010 17:30:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun Blues Deluxessa on ainakin logaritminen potikka volumessa ja silti volume pomppaa lineaarisen potikan tavoin. Vaihdoin tämmösen alkup. potikan tilalle, eikä mitään muutosta kuulunut, http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=jfvke08dfc1rd0g2fl1me0cea4 . Tais olla ihan saman tyyppinen potikka alkujaankin.. Mistä muusta tuo volumen herkkä käyttäytyminen vois johtua jollei se potikasta johdu?
 
TvA
03.11.2010 23:34:42 (muokattu 03.11.2010 23:36:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

edit: ei mitään
 
Lindström Overdrive - Tarpeettoman kovaäänistä nuorisomusiikkia 60 ja 70-luvuilta http://www.facebook.com/pages/Lindstrom-Overdrive/114474938567902
Aki
04.11.2010 01:50:09 (muokattu 04.11.2010 01:50:52)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

erty: Mistä muusta tuo volumen herkkä käyttäytyminen vois johtua jollei se potikasta johdu?
 
Laitteen kytkentäkaaviosta, sähköfysiikan laeista, sekä ihmisen korvan herkkyyskäyttäytymisestä.
 
Jos haluat varmistua, niin kokeile ihmeessä lineaarista potikkaa siihen kans. Mutta jätä aikaa vanhan potikan takaslaittamiselle.
 
..."todettiin niitten keinosellaisten ulkoavaruus juttujen olevan parempia tai ainakin melkein yhtä hyviä"... -Les Fender, 2010
Imper
04.11.2010 08:02:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Et saa. Tehoarvo mitataan aina puhtaalla signaalilla, ja siinä volumenupikassa on varaa säröttää vaikka V1 olisikin 12AU7. Volumea joutuu kyllä vähän suuremmalle nostamaan, mutta en usko että se auttaa kysyjän ongelmaan.
 
Joo, mutta kun kitaravahvistimissa puhutaan tehosta, ni ei yleensä tarkoteta sitä oikeasta, säröttömästä tehosta. Jos etusputkeks vaihtaa heikompitehoisen niin laitteen kokonaismeteli laskee vaikka mastervolume olisi täysillä. Mutta kysyjän ongelmaan ei tosiaan paras vaihtoehto.
 
Btw, miten on mahdollista perinteisellä tehomittauksella että 20w fender combosta saa kovempaa puhdasta soundia ulos ku 100w marshallista? Ei varmaan olekaan mahdollista, mutta siltä tuntuu ;)
 
Everyone is a per-son
blaekie
04.11.2010 09:09:42 (muokattu 04.11.2010 10:53:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tami: Hmm.. onkos siinä 6V6 putket???
Yksi vaihtoehto on kokeilla tuommosia: http://www.thomann.de/fi/tube_amp_doctor_tone_bone_tbth2.htm
 
Mulla on ollut noita molempia malleja ja olen niitä tykännyt käyttää. Tosin soundi muuttuu jonkin verran EL84-tuubin myötä...

 
Jos oikein ymmärsin, tässä on kyse Deluxe Hot Rodista, jossa 6L6:t
 
Imper: Kyseinen vahvistin toimii AB-luokassa, joten toinen pääteputki hoitaa aallon toisen puolen, ja toinen putki aallon toisen puolen. Et voi ottaa toista pääteputkea pois.
 
Isseasiassa tuolla luokalla ei asian kanssa liene merkitystä, vaan ylipäätään kun on kyse Push Pull päätteestä, ei se oikein toimi toisen puolijakson signaalista puuttuessa.
 
Aki: Parhaat keinot taitaa olla keinokuorma, tai parempi mastervolume. Esim PPIMV toimii yleensä paljon paremmin juurikin tehonlaskun simulointina kuin vahvistinten omat volumet. Mulla oli Blues Deluxessa Cross-Line PPIMV, joka kyllä auttoi tuohon ongelmaan. Power Scaling (VVR) olisi tietysti paras, mutta sen rakentaminen on vähän työläämpää.
 
VVR ja PPIMV on kyllä hyvä vaihtoehtoja. Vaatii vaan osaajan asentamaan. Sen lisäksi voi PI putken paikalle laittaa jonkun vähemmän vahvistusta omaavaan esim 12AT7:n , vaikutusta enemmän vielä 12AY7:lla, mutta pudotus ei ole kyllä järin suuri käytännössä volumen suhteen. ja vahvistin muuttuu kliinimmäksi, eli PI särö pienenee lisääntyneen headroomin muodossa ko asteessa.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «