Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tekijänoikeuskorvaukset tapahtumien taustamusiikista
1
jannesamuli
04.08.2009 13:13:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tekemässä kannatuskappaletta urheiluseuralle. Kappaletta olisi tarkoitus soittaa lähinnä SM-liigajoukkueen kotipeleissä. SLU maksaa urheiluseurojen teostokorvaukset könttäsummana, eli yksittäinen seura ei maksa Teostolle mitään.
 
Soitin äsken Teostoon kysyäkseni, kannattaisiko minun liittyä jäseneksi, jos kappalettani soitetaan säännöllisesti ottelutapahtumassa. Sieltä selitettiin, ettei tällaisten tapahtumien mekaanisesta taustamusiikista toimiteta toimiteta Teostoon mitään listausta soitetusta musiikista. Eli vaikka oma kappaleeni soitettaisiin salissa yhden ottelun aikana esimerkiksi 20 kertaa 500 hengen yleisölle, niin siitä ei mene mitään tietoa Teostoon eikä se siis vaikuta tilityksiin mitenkään.
 
Tällä tietoa minun ei siis kannata liittyä Teoston jäseneksi, sillä en saisi jäsenmaksulleni käytännössä mitään vastinetta. Onko olemassa jotain muuta tapaa, jolla voisin saada tekijänoikeuskorvauksia tämäntapaisesta musiikin julkisesta esittämisestä yleisötapahtumassa?
 
Torniojaws
06.08.2009 15:10:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile vielä Gramexin suunnalta mielipidettä.
 
http://www.gramex.fi/?mid=158
 
Vortech | Relativity | Vortech + Unit 731 + Running Amok + Älymystö + Forensic @ Liminka, 22.8.2009 | Uusin Vortech
jannesamuli
13.08.2009 12:18:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vinkistä, vaikka vastaus olikin samanlainen kuin Teoston. Gramexista kerrottiin, etteivät hekään saa mitään raportteja tapahtumissa soitetusta levymusiikista. Eli korvaukset perustuvat käytännössä radiosoittoon.
 
Pitää kai hiljalleen uskoa, että tuollainen teoksen esittäminen jää kokonaan tekijänoikeuskorvausten ulkopuolelle. Kaikki vinkit ovat toki edelleen tervetulleita.
 
Zammy
13.08.2009 12:41:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sähän voit toki sopia suoraan sen musiikkia käyttävän tahon kanssa siitä tekijänoikeuskorvauksesta ja laskutat sen suoraan. Toki teoston etuna yleensä näissä neuvotteluasioissa on se, että teostolla on käytännössä arvovaltaa neuvottelutilanteessa yksittäistä musantekijää paremmin. Mutta ei sun ole mikään pakko antaa sitä biisiä soitettavaksi ilman asianmukaista korvausta - ellet sitten halua.
 
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
kivi
13.08.2009 15:13:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannesamuli: Kiitos vinkistä, vaikka vastaus olikin samanlainen kuin Teoston. Gramexista kerrottiin, etteivät hekään saa mitään raportteja tapahtumissa soitetusta levymusiikista. Eli korvaukset perustuvat käytännössä radiosoittoon.
 
Pitää kai hiljalleen uskoa, että tuollainen teoksen esittäminen jää kokonaan tekijänoikeuskorvausten ulkopuolelle. Kaikki vinkit ovat toki edelleen tervetulleita.

 
Ei mun tietääkseni mikään estä raportoimasta sitä soittoa itse Teostolle. Kirjaa kunnolla ylös paikan, ajan ja esitysten määrän ja laajuuden, niin se on siinä. Ainakin aikaisemmin tää oli ihan normaali käytäntö.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
loosah
13.08.2009 15:54:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Ei mun tietääkseni mikään estä raportoimasta sitä soittoa itse Teostolle. Kirjaa kunnolla ylös paikan, ajan ja esitysten määrän ja laajuuden, niin se on siinä. Ainakin aikaisemmin tää oli ihan normaali käytäntö.
 
Itse ET voi raportoida! Tapahtuman järjestäjä on velvoitettu raportoimaan käytetystä musiikista. Jos järjestäjä ei niin tee, niin silloin voit itse reklamoida teostoon jälkikäteen. Siinä vaiheessa on tietenkin hyvä, että tiedät, missä ja kuinka paljon musaasi on soitettu.
 
GIGO
Pieni rumpalipoika
13.08.2009 19:42:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

loosah: Itse ET voi raportoida! Tapahtuman järjestäjä on velvoitettu raportoimaan käytetystä musiikista. Jos järjestäjä ei niin tee, niin silloin voit itse reklamoida teostoon jälkikäteen. Siinä vaiheessa on tietenkin hyvä, että tiedät, missä ja kuinka paljon musaasi on soitettu.
 
Jaa. Onko tuo sitten muuttunut? Kyllä tuota vielä jokunen vuosi sitten harrastettiin itsekin.
 
Rummut nurin ja nussimaan!
loosah
13.08.2009 19:54:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pieni rumpalipoika: Jaa. Onko tuo sitten muuttunut? Kyllä tuota vielä jokunen vuosi sitten harrastettiin itsekin.
 
Elikäs kuulit omaa musaasi jossain, teit siitä raportin teostoon, teosto lähetti laskun tapahtuman tms. tuottajalle, tuottaja maksoi mukisematta laskun? En oikein usko.
 
GIGO
Pieni rumpalipoika
13.08.2009 20:08:54 (muokattu 13.08.2009 20:09:12)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

loosah: Elikäs kuulit omaa musaasi jossain, teit siitä raportin teostoon, teosto lähetti laskun tapahtuman tms. tuottajalle, tuottaja maksoi mukisematta laskun? En oikein usko.
 
Joo tota. Tuli ajatuskatko, kun luin tämän keskustelun jo aiemmin ja kirjoitin nyt tarkemmin lukematta.
 
Kyseessähän oli toki omien vetojen biisilistojen ilmoittaminen Teostoon.
 
Tästä tulikin mieleen, että vanhan orkestereni Valtavan biisi Villihanhet soi muinoin Tavastialla käytännössä aina juuri ennen bändin aloitusta. Onkohan noista ropissut latiakaan?
 
Rummut nurin ja nussimaan!
kivi
13.08.2009 21:46:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

loosah: Jos järjestäjä ei niin tee, niin silloin voit itse reklamoida teostoon jälkikäteen. Siinä vaiheessa on tietenkin hyvä, että tiedät, missä ja kuinka paljon musaasi on soitettu.
 
Tätä itse asiassa juuri tarkoitin.
 
Tavastian levysoiton rahojen jakautumiseen se tuskin auttaa, mutta kysyjän kaltaiseen tilanteeseen jossa on tilaisuuteen X varta vasten tehtyä musaa jota soitetaan ainoana tai pääasiallisena materiaalina nonstoppina koko illan vois hyvinkin vaikuttaa. Ehkä.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
jannesamuli
15.08.2009 14:16:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teoriassa voin toki laskuttaa tekijänoikeuskorvauksen suoraan. Käytännössä laskutuksen maksimi taitaa olla jossain ilmaisen kausikortin tasolla, tervetullut toki sekin.
 
Urheiluseurat kun eivät varsinkaan tällä hetkellä mitään rahasampoja ole, niin yli- ja epämääräiset kulut karsitaan armotta pois. Melkoinen yleisönvillitsijä pitäisi kannatusrallatuksen olla, että seura maksaisi siitä joka pelipäivänä erikseen, kun kaikkea muuta julkaistua musiikkia saa soittaa ilman omaa rahankäyttöä SLU:n piikkiin.
 
En aio kappaletta pantata pelkästään itselle, kun valtaosa vaivasta on jo nähty. Pitää siis kokeilla tuota itse Teostoon raportoimista, sittenpähän selviää vaikuttaako se ns. mekaanisen musiikin kohdalla mihinkään.
 
Kiitos ajatuksista ja vinkeistä kaikille keskusteluun osallistuneille. Koitan muistaa kertoa myöhemmin miten loppujen lopuksi kävi.
 
jannesamuli
12.10.2010 14:39:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävi niin kuin Kälviällä, Teoston kanssa vänkäsin asiaa pitempäänkin, mutta korvauksia ei tipu. Kappale soi liigapeleissä viime kaudella parhaimmillaan toistakymmentä kertaa yli tuhannen hengen yleisölle ja sitä soitetaan taas myös tällä kaudella peleissä, mutta Teosto ei halua asiaan sekaantua. Itsellä kuitenkin plussapuolella ensimmäinen ulkopuolisen rahoittama studiokäynti ja pari vapaakorttia seuran kaikkiin kotipeleihin.
 
Lyhyesti kerrottuna Teosto ilmoitti SLU:n maksavan urheilutapahtumien musiikista yhteensä niin vähän, että yhden kappaleen mahdollinen esityskorvaus jäisi olemattomaksi eli muutamiin kymmeniin sentteihin. Teosto ei tee urheilutapahtumista musiikinkäyttötutkimuksia, vaan tulot niputetaan radiosoiton ja konserttien korvausten kanssa ja jaetaan niistä saatujen raportointitietojen perusteella.
 
Tarjouduin toki raportoimaan kappaleen käytöstä, yleisömääristä yms itse yhdessä urheiluseuran kanssa, mutta se ei tilannetta muuttanut. Eli kannatuslaulun pitäisi soida myös radiossa, jotta Teosto sen noteeraisi. Käytännössä SLU saa siis esitysluvan kaikkiin kaupallisiinkin urheilutapahtumiin pilkkahinnalla siihen verrattuna, mitä vaikkapa myymälät tai taksit joutuvat maksamaan.
 
kivi
13.10.2010 19:49:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannesamuli:...pilkkahinnalla siihen verrattuna, mitä vaikkapa myymälät tai taksit joutuvat maksamaan.
 
Tiedätkö, kuinka vähän ne paljonpuhutut myymälät ja taksit oikeasti maksavat?
 
Joo, niistä puhutaan paljon, ja huudetaan oikeusmurhaa, mutta parikymppiä vuodessa on jo paljon jos sen verran menee.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Pieni rumpalipoika
13.10.2010 22:44:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Tiedätkö, kuinka vähän ne paljonpuhutut myymälät ja taksit oikeasti maksavat?
 
Joo, niistä puhutaan paljon, ja huudetaan oikeusmurhaa, mutta parikymppiä vuodessa on jo paljon jos sen verran menee.

 
Piti tästä itsekin jo kirjoittaa aiemmin ja laitella linkkiä hinnastoon, mutta en jaksanut alkaa kaivamaan.
 
Mut kun kerran kaivoit kissan pöydälle, niin kaivoin sitten sen hinnastonkin. Eihän se nyt ihan pariakymppiä vuodessa ole, mutta ei tonnejakaan ole:
 
http://www.teosto.fi/fi/taustamusiikki_asiakastilassa.html
 
Minusta melko halpaa vapaasta käyttöoikeudesta melkoiseen määrään musiikkia.
 
Joskus vuosia sittenhän tuosta oli kauhea itku ja poru tosiaan ja ihmettelin silloin, kun taksit ja parturit valittivat, että niin kauheasti pitää maksaa moisesta turhuudesta. Noh, vittuako sitten sitä ratiota siellä luukuttavat. Sitä paitsi, itse ainakin taksissa matkustaessani kuuntelen renkaiden suhinaa mieluummin kuin jotain swidun radio Novan mainoksia. Parturissa ei ole tarvinnut käydä hetkeen, kiitos geenien ;D
 
Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w
jannesamuli
14.10.2010 13:31:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No Teostosta kerrottiin minulle, ettei urheilutapahtumista kerätä tietoja kustannussyistä. Sitten vielä erikseen kerrottiin SLU:n maksaman könttäkorvauksen olevan niin pieni, että yksittäisen kappaleen korvaukset jäisivät sentteihin.
 
Takseista ja myymälöistä tehdään musiikinkäyttötutkimus, ilmeisesti se sitten on kannattavaa. Tästä päättelisin, ettei urheilutapahtumista eli SLU:lta peritä samanlaista taksaa kuin noilta takseilta ja myymälöiltä. Luin Teoston ja SLU:n musiikinesitysoikeussopimuksen läpi, mutten löytänyt mistään hintaa, jonka SLU maksaa esitysluvista könttänä.
 
Sen sijaan siellä kerrotaan, että esittämiseen tarvitaan Teoston erillinen lupa muun ohella "musiikin intensiiviseen käyttöön, josta on kyse esimerkiksi silloin, kun jokin tapahtuma, ilmiö, tavara tai taideteos rakentuu olennaisesti tietyn tai tiettyjen teosten käyttöön siten, että teos tai sen tekijä helposti samaistuu kyseiseen tapahtumaan, ilmiöön, tavaraan tai taideteokseen". Toistakymmentä kertaa yhdessä tapahtumassa soiva ja kyseiseen tapahtumaan räätälöity seuran kannatuslaulu ei kai sitten ole tällaista intensiivistä käyttöä.
 
Minusta on sinänsä ihan oikein, että ammatikseen musiikkia tekevät saavat Teostolta omansa ja minä jään harrastelijana tyystin ilman. Sitä en vain oikein ymmärrä, miksi musiikkia liiketoiminnassaan käyttävät tahot ovat ilmeisesti keskenään eriarvoisessa asemassa. Pääsylippuja niihin peleihin kuitenkin myydään, ja usein toimintaa pyörittää osakeyhtiö.
 
rintapek
15.10.2010 00:51:26 (muokattu 15.10.2010 00:57:01)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannesamuli: No Teostosta kerrottiin minulle, ...
 
Olet jäänyt väliinputoajan veemäiseen asemaan. Myötätuntoni on täysin kannallasi, mutta valitettavasti siihen se jää. Syystä että muuta en voi.
 
Lätkämatseissa ny yleisesti käytetään wiiaarthecampionsia, koffin tunnaria (joka on siis biisi) Getoonia ja melkein mitä vaan.
 
Mutta oletko kokeillut ihan paikallista sopimista? Urheiluseurat ny yleensä ovat persaukisia, eikä niillä kauheesti ole budjetissa ylimääräistä, mut kumminkin jotkut niistä maksavat vaikkapa meikäläisen stressiklubille nelinumeroisen summan siitä, että tullaan vetämään yhdet pikkujoulut muiden tekemää musaa. Jotenkin tollona luulis, et samasta viihdebudjetista vois löytyä edes muodollinen korvaus sille, joka on tehnyt rallatuksen, jota käytetään poikkeuksetta jokaisessa kotiottelussa. Mä veikkaan, et seuran johtokunta ei edes tiedä, et tommoinen ongelma on olemassa? Ethän itsekään tiennyt, ennenkuin aloit asiaa selvittämään.
 
Jotenkin oletan, et homma ois mahdollista sopia ihan kahdenkesken.
 
edit: mitä luin tarkemmin, niin onhan sinulla sovittuna... maksettua studiota ja parit vaparit joka peliin...
 
Toi on hiton paljon parempi diili, kuin saada 30c vuodessa soittokorvauksia!
 
One kind of music only - the good kind
Hargon
15.10.2010 07:44:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, kieltämättä aika typerä tilanne. Brian Maykään ei siis saa puntaakaan, vaikka We Will Rock You soi triljoona kertaa joka päivä urheilutapahtumissa ympäri galaksia? Ei sillä, etteikö miehellä varmaan muutenkin olisi rahaa.
 
Vähän asiaa sivuten, mikähän on tilanne teostojen suhteen, jos esim. SM-liigan peli televisioidaan ja biisit kuuluvat myös lähetyksessä?
 
Minä vahingossa koko allekirjoituksen. Onko hauskaa?
jannesamuli
15.10.2010 14:45:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Urheiluseuralta sain tosiaan ihan kelvollisen korvauksen tehdystä työstä. Itse asiassa yksi peli myös televisioitiin ja kyllähän se kannatusrallatus silloinkin soi useampaan otteeseen, eli noin niin kuin teoreettisesti noiden televisiointienkin korvaukset kiinnostavat minuakin.
 
Otteluiden katsojaluvut sun muut oleelliset tiedot ovat kyllä saatavissa, jos Teosto jossain vaiheessa muuttaa kantaansa. Osaakos joku sanoa vaikka konserttien esityskorvauksien perusteella, kuinka pitkältä ajalta pennosia voisi takautuvasti saada jälkikäteen tehdyn raportoinnin perusteella?
 
Kysyin takautuvista korvauksista tietenkin suoraan Teostosta, mutta en saanut vastausta siihen miten pitäisi menetellä, että tilitysperusteiden mahdollisesti joskus muuttuessa olisin oikeutettu esityskorvauksiin edeltävältä ajalta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «