Haipuma 14.10.2010 09:23:45 | |
---|
...ja muilla elimillä ja onko sormien käyttö tarpeellista ja pakollista.... Ei muuta, jatkakaa. Klassinen palliklusteri kuulunee sormettomaan soittoon. Noniin, anteeksi. Itse olen kokenut erittäin hyviksi juuri nuo esim. Baronin mainitsemat treenit, joissa osa sormista pitää koskettimia pohjassa ja osalla painellaan vuorotellen muita koskettimia. Säännöllisesti treenattuna lisää sormille juuri tuota itsenäisyyttä. "Sain eka kerran tuossa -84 ja heti perään -96. Sen jälkeen on ollut hiljaista."
-Ravintelissa kuultuja |
baron 14.10.2010 12:54:14 (muokattu 14.10.2010 12:56:08) | |
---|
Haipuma: Itse olen kokenut erittäin hyviksi juuri nuo esim. Baronin mainitsemat treenit, joissa osa sormista pitää koskettimia pohjassa ja osalla painellaan vuorotellen muita koskettimia. Säännöllisesti treenattuna lisää sormille juuri tuota itsenäisyyttä. Vaikka olisi musikaalisesti kuinka lahjakas, tuollaisille treeneille ei ole oikotietä. Bill Evanskin sanoi silloin kun oli jo tähti että tekee treenejä jotta "musiikki kuljettaisi sormia eikä sormet musiikkia":-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
spaze 14.10.2010 15:02:34 | |
---|
Kuinka kauan menee noin suurinpiirtein että sormet alkaa luistamaan sujuvasti? Toki asiahan on yksilöllinen ja riippuu henkilöstä mutta kuinka kauan voi varautua näiden harjoitteluun? |
kiippariippa 14.10.2010 15:29:30 | |
---|
spaze: Kuinka kauan menee noin suurinpiirtein että sormet alkaa luistamaan sujuvasti? Toki asiahan on yksilöllinen ja riippuu henkilöstä mutta kuinka kauan voi varautua näiden harjoitteluun? Kyllä tuossa saa olla kärsivällinen ja kannattaa omistaa joka treenikerralla aikaa sormiharjoituksille. Ne on hyviä lämmittelyyn ja lisäksi vielä parantavat tekniikkaa. Kannattaa kelata myös asteikkoja oikein sormituksin. - balanssit täysille - |
baron 14.10.2010 16:54:13 (muokattu 14.10.2010 16:58:12) | |
---|
spaze: Kuinka kauan menee noin suurinpiirtein että sormet alkaa luistamaan sujuvasti? Toki asiahan on yksilöllinen ja riippuu henkilöstä mutta kuinka kauan voi varautua näiden harjoitteluun? Vuosia! (lyhyt kirjoitus!) Mä aloitan joka treenit soittamalla duurisävelasteikot (kaikki 12) kaksikätisesti, pari oktaavia ylös ja alas. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
spaze: Kuinka kauan menee noin suurinpiirtein että sormet alkaa luistamaan sujuvasti? Toki asiahan on yksilöllinen ja riippuu henkilöstä mutta kuinka kauan voi varautua näiden harjoitteluun? tosiaan on ihan henk. koht juttu... Itellä takana 12 vuotta pianotunteja ja sen jälkeen enemmän tai vähemmän aktiivista soittoa ja ihan perustekniikka on kyllä hanskassa enkä osaa silleen sanoa, että missä vaiheessa se tekniikka lähti rullaamaan... ja ei mullakaa nouse ku joku 1cm nimetön pöydästä :) Music is an agreeable harmony for the honor of God and the permissible delights of the soul.
kalamies #51 >-)))> |
baron 14.10.2010 23:31:47 (muokattu 14.10.2010 23:36:08) | |
---|
Mä oon jostain lukenut "10000 hour rule". Tarkoittaa että 10000 tuntia treenaamalla pääsee maailman huipulle, jos on lahjakas. Jollei ole niin ainakin omalle huipulleen. Jos treenaa 20 tuntia viikossa niin se on 10 vuotta. Edit: Jos asia kiinnostaa niin netistä löytyy kaikenlaista mielenkiintoista hakusanalla "10000 hour rule" Beatlesistä alkaen. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Haipuma 15.10.2010 11:22:53 | |
---|
Mä olen kanssa kuullut tuon 10000 -säännön. En tiedä sitten kauan siihen oikeasti menee, että tekniikka on timantti. Vuosia siihen kuitenkin menee, että fysiikka kehityy ja aivot siinä samassa. Tärkeää on, että riittää motivaatiota treenata ja käyttää järkeä treenaamiseen eli suunnittelee mitä treenaa ja miten paljon (tässä kohtaa opettajat on hyvä apu, ainakin kun on vasta päässyt soittamiseen sisään). Itse pyrin treenaamaan joka arki sen 2-3h, josta käytän aina osan tekniikkaharjoituksille. Nekin voi olla mielekkäitä kun pitää mielessä miksi soittaa jotain tiettyä tilua. Samoihin harjoituksiin ei kannata jäädä liian pitkäksi aikaa, menee hyöty. Kannattaa yrittää pitää soittaminen mielekkäänä. Jos homma tuntuu puuduttavalta ja vastenmieliseltä, ei oppimisestakaan tule mitään. Sehän tässä soittamisessa on mukava puoli, että aina voi kehittyä lisää. Täytyy vaan miettiä miten paljon haluaa hommaan panostaa. "Sain eka kerran tuossa -84 ja heti perään -96. Sen jälkeen on ollut hiljaista."
-Ravintelissa kuultuja |
spaze 15.10.2010 14:59:38 (muokattu 15.10.2010 15:00:27) | |
---|
Ehkä mun kysymys antoi sellaisen kuvan että tässä yritetään olla Chopinin tasoa. Eli mua kiinnostaisi tietää kuinka kauan menee siihen, että netistä voin lukea sointuja ja soittaa niitä ihmettelemättä mitä näppäimiä pitää painella. Tuolla 10,000 tunnin harjoittelulla voisin soittaa musiikkia tällä tavalla jopa varpaillani :D |
mack the knife 15.10.2010 15:02:06 | |
---|
Ei sulla ole oikotietä. Se ei käy nopeasti. COVS n:o 1. |
baron 15.10.2010 15:02:25 | |
---|
spaze: Ehkä mun kysymys antoi sellaisen kuvan että tässä yritetään olla Chopinin tasoa. Eli mua kiinnostaisi tietää kuinka kauan menee siihen, että netistä voin lukea sointuja ja soittaa niitä ihmettelemättä mitä näppäimiä pitää painella. Tuolla 10,000 tunnin harjoittelulla voisin soittaa musiikkia tällä tavalla jopa varpaillani :D Heti! Alussa helppoja ja sitten vähän vaikeampia. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Herra Olavi 15.10.2010 16:08:49 (muokattu 15.10.2010 16:19:56) | |
---|
Haipuma: Nekin voi olla mielekkäitä kun pitää mielessä miksi soittaa jotain tiettyä tilua. Samoihin harjoituksiin ei kannata jäädä liian pitkäksi aikaa, menee hyöty. Kannattaa yrittää pitää soittaminen mielekkäänä. Jos homma tuntuu puuduttavalta ja vastenmieliseltä, ei oppimisestakaan tule mitään. Tämä saattoi kuulostaa siltä, että kyse olisi pelkästä motivoinnista. Mutta asia on kai niinkin pitkälle totta, että ihmisaivot oppivat motoriikkaa parhaiten kun ne keskittyvät siihen sataprosenttisesti. Sen takia tekniikkaharjoituksista ei kuulemma kannata tehdä rutiininluontoista. Usein kannattaa soittaa hitaasti mutta mahdollisimman tarkasti, niin että todella keskittyy soittamaan juuri oikeaan aikaan ja oikealla voimakkuudella. Itse olen ainakin pitänyt sellaista intensiivisempänä kokemuksena. (Toisaalta saattaa olla, että hyvin nopeasti soittaminen vaatii hieman erilaista tekniikkaa kuin sama hitaasti, eikä sitä hidasta tekniikkaa siten voi suoraan siirtää nopeasti soittamiseen.) Lisäksi olen kuullut sellaiset jutun, että sormet eivät ikinä varsinaisesti "vahvistu": sormia liikutetaan jänteillä, jotka ovat kiinni kyynärvarren lihaksissa. Lihakset ovat riittävän vahvat jo lapsillakin, kyse on ainoastaan keskushermostosta ja motoriikasta. Tätä keskushermostonäkemyksen puolesta taisi puhua Kochevitsky: http://www.scribd.com/doc/21745511/ … ochevitsky-The-Art-of-Piano-Playing (kirjan historiakatsaus on muuten todella mainio) Sointujen harjoittelu menee aika samaan tyyliin asteikkojen opettelun kanssa. Voi vaikka soittaa kaikkien oktaavien C-duurisoinnut käännöksineen aina ennen C-duuriasteikon harjoittelua. |
baron 15.10.2010 17:14:35 | |
---|
Herra Olavi: Lisäksi olen kuullut sellaiset jutun, että sormet eivät ikinä varsinaisesti "vahvistu": sormia liikutetaan jänteillä, jotka ovat kiinni kyynärvarren lihaksissa. Lihakset ovat riittävän vahvat jo lapsillakin, kyse on ainoastaan keskushermostosta ja motoriikasta. . Mä vähän epäilen. Mun bravuuri on että mä pärjään täällä landella sormikoukun vedossa raavaille metsureille vaikka mä en muuta fyysistä harrasta kuin pianonsoittoa! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |