Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Juha Ruokangas: Mythology of Tone
1 2 3 4
Vladi
14.10.2010 18:32:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ruokangas lisäsi youtubeen taas kerran todella mielenkiintoista katsottavaa. Juha Ruokangas luennoi kitarasoundista, kitaran rakenteesta ja niihin liittyvistä myyteistä. Suosittelen jokaiselle joka haluaa ymmärtää kitaroista enemmän. Hienoa että jotkut jaksaa panostaa näihin kunnolla!
 
Osa 1: http://www.youtube.com/watch?v=uSn3kJcczXg
Osa 2: http://www.youtube.com/watch?v=22VMwptclIo
Osa 3: http://www.youtube.com/watch?v=6-7xXDV5tSM
Osa 4: http://www.youtube.com/watch?v=8gonzL_K7Ak
Osa 5: http://www.youtube.com/watch?v=7_j7qIcBuWI
Osa 6: http://www.youtube.com/watch?v=OL1msTzqFzQ
Osa 7: http://www.youtube.com/watch?v=nq5at0pAo_I
 
Avasin uuden ketjun koska kiinnostaisi kuulla ihmisten ajatuksia tuosta luennosta. Itse opin ainakin paljon uutta ja esim. tuo Juhan vertaus laulajasta hyvän ja huonon PA:n läpi kuvastaa hyvin tuota mun Atlasta. Kait se on sitten hyvä kitara :)
 
Kyllä se siitä.
JeKo
14.10.2010 18:40:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, tuli tsekattua! Mielenkiintoinen oli.
 
"The left hand steers and the right hand is the gas - If you can't steer, you shouldn't press the gas" -Paul Gilbert
Instrumentaalikitarointia
kimurantti1
14.10.2010 18:59:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä pätkiä!
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
tepeh
14.10.2010 19:18:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äänessä jotain häikkää... joudun kuuntelemaan kuulokkeilla ja liian kovaa, eikä silti saa selvää kaikesta, mitä mies sanoo.. Ärsyttää.
 
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
J_Mantyla
14.10.2010 19:45:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoinen juttu. En tiennytkään ton Unicornin rakenteesta, oletin että se on tehty kuten iso-G ...
 
Ellei tänään niin sitten huomenna
Ziggy Bubba
14.10.2010 19:49:15 (muokattu 14.10.2010 19:49:49)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J_Mantyla: Mielenkiintoinen juttu. En tiennytkään ton Unicornin rakenteesta, oletin että se on tehty kuten iso-G ...
 
Kannattaa katella ne "making of" -videot Unicornista. Perinteisessä LP:ssä on jokunen juttu, jotka ei musta ainakaan ole ihan ässiä, kuten tuo kaulan/lavan rakenne, jonka takia G:t hajoavat aikas iisisti siitä satulan alta. Ruokankaalla ovat miettineet pienetkin yksityiskohdat aika pitkälle... Kaasuttavia pelejä.
 
Tuoretta mainiota musiikkia: Burweed
krishabang
14.10.2010 19:53:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo hyvää infoa mutta kyllä herran retoriikassa olisi vielä vähän parantamisen varaa.
 
Antroid
14.10.2010 20:53:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä pätkiä on. Mua vaan vähän ihmetyttää toi, että kaulasta halutaan mahdollisimman vähän resonanssia, kun se tappaa sustainia, mutta rungosta taas halutaan resonanssia, kun se lisää sustainia. Eikö se kaulan resonanssi muokkaa sitä soundia myös omalta osaltaan esim. lepsussa?
 
Midrange
14.10.2010 21:15:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka helvetin tarkan kuulon omaankin on kyllä vaikeaa saada selvää :(
 
"rikoksen tunnusmerkit täyttynevät siinä kohtaa, kun viimoisen ruuvin boksiisi ruuvaat" - Klapp pedaalin kloonaamisesta.
Antroid
14.10.2010 21:24:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Vaikka helvetin tarkan kuulon omaankin on kyllä vaikeaa saada selvää :(
 
Mä kuuntelen ihan mun läpsyn kajareilla. Volaa on videossa vähän, mutta ihan hyvin tosta selvää saa.
 
mitja
14.10.2010 21:32:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antroid: Hyviä pätkiä on. Mua vaan vähän ihmetyttää toi, että kaulasta halutaan mahdollisimman vähän resonanssia, kun se tappaa sustainia, mutta rungosta taas halutaan resonanssia, kun se lisää sustainia. Eikö se kaulan resonanssi muokkaa sitä soundia myös omalta osaltaan esim. lepsussa?
 
Hyviä ja asiallisia videoita.
Mielestäni siinä ei niinkään ollut kyse siitä etteikö haettaisi kaulasta resonanssia. Tietynlainen taipuisuus ja resonanssi on vähän eri asioita.
Solurakenteeltaan kova mutta kevyt puu on hyvin resonanttia, (=akustisesti soivaa?) mutta ei taivu helposti kielten värähtelyn alla aiheuttaen juuri niitä kuolleita nuotteja.
 
Tottakai kaulan ominaisuudet muokkaa todella paljonkin soundia. Paksu mahonkikaula sisältää yleensä paljon enemmän alataajuuksia ja soi täyteläisemmin kuin ohut mahonkikaula.
 
Tai näin olen itse järkeillyt kokemusteni perusteella.
 
Antroid
14.10.2010 21:35:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mitja: Hyviä ja asiallisia videoita.
Mielestäni siinä ei niinkään ollut kyse siitä etteikö haettaisi kaulasta resonanssia. Tietynlainen taipuisuus ja resonanssi on vähän eri asioita.
Solurakenteeltaan kova mutta kevyt puu on hyvin resonanttia, (=akustisesti soivaa?) mutta ei taivu helposti kielten värähtelyn alla aiheuttaen juuri niitä kuolleita nuotteja.
 
Tottakai kaulan ominaisuudet muokkaa todella paljonkin soundia. Paksu mahonkikaula sisältää yleensä paljon enemmän alataajuuksia ja soi täyteläisemmin kuin ohut mahonkikaula.
 
Tai näin olen itse järkeillyt kokemusteni perusteella.

 
Joo, hyvin olet järkeillyt, vaikuttaa loogiselta. Mä en tosta kaulan paksuuden vaikutuksesta osaa sanoa, kun en oo koskaan päässyt samaan kitaraan vaihtamaan kahta eripaksuista kaulaa. Mulla on PRS:issä sekä WF että WT kaulaprofiilit, mutta niin monta muuta muuttujaa on eriävät, etten tohdi sanoa, mikä soundien eroissa on kaulan aiheuttamaa.
 
jussimus
14.10.2010 21:58:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Btw, hienot nuo Ruokankaan nettisivut ja erityisesti mieltä lämmitti kitaran customointi-ohjelma vaimikäsenytoli. Oli mahtavaa customoida kitaraa mieleisekseen ja nähdä visuaalinen tulos reaaliajassa. Ja oman custom-skittansa hinnankin pystyi tsekkaamaan samantien, ja että miten minkäkin speksin vaihtaminen vaikutti hintaan. Väsäilin itselleni niin mageen kepin että syntyi aivan kauhea GAS...mistähän sais nopeesti pieraistua yli kolme donaa? :D
 
Vladi
14.10.2010 22:01:38 (muokattu 14.10.2010 22:04:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussimus: Btw, hienot nuo Ruokankaan nettisivut ja erityisesti mieltä lämmitti kitaran customointi-ohjelma vaimikäsenytoli. Oli mahtavaa customoida kitaraa mieleisekseen ja nähdä visuaalinen tulos reaaliajassa. Ja oman custom-skittansa hinnankin pystyi tsekkaamaan samantien, ja että miten minkäkin speksin vaihtaminen vaikutti hintaan. Väsäilin itselleni niin mageen kepin että syntyi aivan kauhea GAS...mistähän sais nopeesti pieraistua yli kolme donaa? :D
 
Miten sä niin halvalla pääset? Mulla kaikki designit karkaa tonne 5000e:n yläpuolelle... :D
 
E: Mutta kyllä, sivut on mainiot. Useampi kerta tullut vietettyä sen builderin äärellä. Juhahan mainitsi tossa luennossa vielä senkin, että kaikista kitaramalleista tulee jossain vaiheessa röntgenkuvat. Näkee miten kitara on rakennettu. Asiakaspalvelua parhaimmillaan!
 
E2: Ne röntgenkuvat on jo siellä!
 
Kyllä se siitä.
jussimus
14.10.2010 22:06:44 (muokattu 14.10.2010 22:07:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Miten sä niin halvalla pääset? Mulla kaikki designit karkaa tonne 5000e:n yläpuolelle... :D
 
Emmä tiiä, kalleimmillaan tuo VSOP meni kolmeen ja puoleen donaan :) Oisko VSOPissa halvemmat puut tms?
 
E: Mutta kyllä, sivut on mainiot. Useampi kerta tullut vietettyä sen builderin äärellä. Juhahan mainitsi tossa luennossa vielä senkin, että kaikista kitaramalleista tulee jossain vaiheessa röntgenkuvat. Näkee miten kitara on rakennettu. Asiakaspalvelua parhaimmillaan!
 
Hieno mies ja hieno firma. Tukisin Ruokangasta kitaran oston myötä erittäin mielelläni jos vaan olisi tarpeeksi ylimääräistä rahaa :/ No ehkä sit joskus isona...
 
T: Jussi 29v
 
Vladi
14.10.2010 22:08:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussimus: Emmä tiiä, kalleimmillaan tuo VSOP meni kolmeen ja puoleen donaan :) Oisko VSOPissa halvemmat puut tms?

 
Aaa no sitten, mä pyörin Hellcatin ja Unicornin välillä. Nuo kaarevakantiset ja loimukkaat kitarat tuppaa maksamaan enemmän, kun niiden tekoon uppoaa aikaa mukavasti. Ehkä joskus sitten kun olen miljonääri... :)
 
Kyllä se siitä.
Antroid
14.10.2010 22:13:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

24-nauhainen Duke Ghostin piezo- ja midimikeillä...
 
novo
14.10.2010 22:15:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, munsta mun "vääntämä" Duke ois ollu halapa, mutta paskat, viis donaa ois menny samantien :D Ei oo kyl mitään saumaa ikinä laittaa rahaa tohon lafkaan, kun sit pelottais niin perkeleesti soittaa moisella arvopelillä.
 
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
jussimus
14.10.2010 22:27:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

novo: kun sit pelottais niin perkeleesti soittaa moisella arvopelillä.
 
Miks pelottais? Eihän tollasen kanssa tartte mitään kolhuja pelätä, koska ei sitä oo tarkoitus myydä eteenpäin ;)
 
Joees
14.10.2010 22:31:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

novo: kun sit pelottais niin perkeleesti soittaa moisella arvopelillä.
 
Soitettavaksi ne on tehty. Juhakin diggaa kun ritsoillansa soitetaan.
 
Loafers
Grunge-garagerokin räimettä höystettynä powerbluesilla á la Zepukat -fox
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «