Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sormien käyttö pianonsoitossa
1 2
spaze
12.10.2010 08:43:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heip!
 
Aloitin juuri pianon soiton ja eräs asia vaivaa minua, eli sormien käyttö soittaessa. Oikeaoppisestihan sointua soitetaan pikkusormella, keskisormella sekä peukulla.
 
Ongelmani on se, että täm ei onnistu minulla sitten millään vaan ainoa tapa joka onnistuu on nimetön, keski- ja etusormi tai joskus keski-, etu- ja ja peukkusormi.
 
Onko muilla tullut tällaista ongelmaa vastaan ja miten on oppinut sujuvasti soittamaan oikeaoppisesti?
 
Mr. Crowley
12.10.2010 09:36:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harjoittele, harjoittele, harjoittele... Tarvitset kaikki sormesi pianon soitossa. Jotkut - kuten Seppo H. - ovat legendan mukaan käyttäneet tarvittaessa muitakin "raajoja".
 
se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys
Synastikki
12.10.2010 10:07:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

spaze: Heip!
 
Aloitin juuri pianon soiton ja eräs asia vaivaa minua, eli sormien käyttö soittaessa. Oikeaoppisestihan sointua soitetaan pikkusormella, keskisormella sekä peukulla.
 
Ongelmani on se, että täm ei onnistu minulla sitten millään vaan ainoa tapa joka onnistuu on nimetön, keski- ja etusormi tai joskus keski-, etu- ja ja peukkusormi.
 
Onko muilla tullut tällaista ongelmaa vastaan ja miten on oppinut sujuvasti soittamaan oikeaoppisesti?

 
Huomioi se että pidät koko ajan "sormet pyöreänä" soittaessasi niin ainakin tuo peukalon käyttö helpottuu kun muiden sormien päät ovat "lähempänä" peukaloa...
 
Music is an agreeable harmony for the honor of God and the permissible delights of the soul. kalamies #51 >-)))>
spaze
12.10.2010 11:36:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Synastikki: Huomioi se että pidät koko ajan "sormet pyöreänä" soittaessasi niin ainakin tuo peukalon käyttö helpottuu kun muiden sormien päät ovat "lähempänä" peukaloa...
 
Niin mä yritänkin, mutta jotenkin tuntuu että pikkusormesta vaan loppuu voimat painaa kosketinta samalla kun käyttää peukaloa ja keskisormea. Mutta kai tämä vaan on sormen tottumaattomuutta.
 
spaze
12.10.2010 11:39:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Crowley: Harjoittele, harjoittele, harjoittele... Tarvitset kaikki sormesi pianon soitossa. Jotkut - kuten Seppo H. - ovat legendan mukaan käyttäneet tarvittaessa muitakin "raajoja".
 
Ihmeen hyvin olen pärjännyt tähän asti vain kuudella sormella :D Ainoastaan seitsemännen nuotin lisäys sointuun tuottaa mun tekniikalla ongelmia.
 
Mutta silti haluan oppia tuon oikea tavan ja juu, aion harjoitella, harjoitella, harjoitella.
 
spaze
12.10.2010 16:17:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko muuten normaalia että näin alkuaikoina sormiin sattuu pienen soiton jälkeen?
 
Kiipparikassa
12.10.2010 16:46:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole normaalia. Jos joku sattuu minkä ei periaatteessa pitäisi sattua on aina huono juttu. Väänteletkö sormia kenties johonkin asentoon? Katso ranteiden kulma. Pianonsoiton opettaja on muistaakseni sanonut että kyynärpäät n.90 asteen kulmassa ja ranteet suorina.
 
baron
12.10.2010 17:36:50 (muokattu 12.10.2010 17:47:34)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

spaze: Heip!
 
Aloitin juuri pianon soiton ja eräs asia vaivaa minua, eli sormien käyttö soittaessa. Oikeaoppisestihan sointua soitetaan pikkusormella, keskisormella sekä peukulla.

 
1. Vasen vai oikea käsi? Sointuja pitää osata soittaa molemmilla käsillä. Soinnuissa voi olla enemmän kuin kolme säveltä. Mistä oot löytänyt tuollaisen "oikeaoppisuusteorian"? Sormitus riippuu siitä mitä on ollut ennen ja mitä on sen jälkeen jotta sujuvasti vaihdetaan seuraavaan.
Jos mä otan vasemmalla kädellä F-duurisoinnun kvinttikäännöksen ( C F A) niin musta on luontevinta käyttää siihen 5 -2 -1.
2. Pianonsoitossa pitää osata käyttää kaikkia kymmentä sormea. Siihen auttaa yksi asia: treenaaminen!
3. On olemassa ns. "oikeita sormituksia" mutta jos joku muu toimii sulla paremmin niin ei mitään syytä olla käyttämättä niitä. Usein vaan ne "oikeat sormitukset" ovat kuitenkin satojen vuosien aikana osoittautuneet parhaiksi.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
spaze
12.10.2010 19:29:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henkka95: Ei ole normaalia. Jos joku sattuu minkä ei periaatteessa pitäisi sattua on aina huono juttu. Väänteletkö sormia kenties johonkin asentoon? Katso ranteiden kulma. Pianonsoiton opettaja on muistaakseni sanonut että kyynärpäät n.90 asteen kulmassa ja ranteet suorina.
 
Siis tuntuu siltä kuin sormista loppuu voimat eli rasituksen jälkeen Mahdanko mä jännittää sormiani liikaa huomaamatta tai jotain sen tapaista? Pidän mielikuvituspalloa kämmeneni alla eli sormet ovat oikeassa asennossa ja ranteet mukavassa asennossa.
 
spaze
12.10.2010 19:32:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: 1. Vasen vai oikea käsi? Sointuja pitää osata soittaa molemmilla käsillä. Soinnuissa voi olla enemmän kuin kolme säveltä. Mistä oot löytänyt tuollaisen "oikeaoppisuusteorian"? Sormitus riippuu siitä mitä on ollut ennen ja mitä on sen jälkeen jotta sujuvasti vaihdetaan seuraavaan.
Jos mä otan vasemmalla kädellä F-duurisoinnun kvinttikäännöksen ( C F A) niin musta on luontevinta käyttää siihen 5 -2 -1.
2. Pianonsoitossa pitää osata käyttää kaikkia kymmentä sormea. Siihen auttaa yksi asia: treenaaminen!
3. On olemassa ns. "oikeita sormituksia" mutta jos joku muu toimii sulla paremmin niin ei mitään syytä olla käyttämättä niitä. Usein vaan ne "oikeat sormitukset" ovat kuitenkin satojen vuosien aikana osoittautuneet parhaiksi.

 
1. Kummatkin kädet. C-duuria soittaessa 1-3-5 on yleisesti opetettu tapa ainakin netissä olevien videoiden perusteella, mulla se on 3-4-5. Nimetön ja etusormi jotenkin tuuppaa painamaan näppäimiä myös jos mä soitan 1-3-5 tyylillä.
 
2. Joo tässä sitä treenataan koko ajan :-)
 
3. Oikein sormituksia haeskelen sen vuoksi etten sitten puolen vuoden päästä joudu aloittamaan kaikkea alusta jos vaikka se 1-3-5 onkin tärkeä asia jatkoa silmällä pitäen.
 
baron
12.10.2010 19:48:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

spaze: 1. Kummatkin kädet. C-duuria soittaessa 1-3-5 on yleisesti opetettu tapa ainakin netissä olevien videoiden perusteella, mulla se on 3-4-5. Nimetön ja etusormi jotenkin tuuppaa painamaan näppäimiä myös jos mä soitan 1-3-5 tyylillä.
 
Sormien itsenäinen liikkuvuus on tärkeää pianonsoitossa. Sitä varten on olemassa vanhoja sormiharjoituksia, jotka edelleen on voimassa.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
spaze
12.10.2010 20:32:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Sormien itsenäinen liikkuvuus on tärkeää pianonsoitossa. Sitä varten on olemassa vanhoja sormiharjoituksia, jotka edelleen on voimassa.
 
Saisko jotain infoa näistä sormiharjoituksista? Linkkejä tai nimiä?
 
baron
12.10.2010 21:47:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

spaze: Saisko jotain infoa näistä sormiharjoituksista? Linkkejä tai nimiä?
 
http://imslp.info/files/imglnks/usimg/2/2a/IMSLP00874-Hanpart1.pdf
 
Tossa ihan ilmaiseksi. Tylsiä mutta tehokkaita. Voisit aloittaa joka treenisi "verryttelemällä" soittamalla vähän aikaa noita.
Voit tehostaa soittamalla treenit kaikissa sävellajeissa, jolloin mustatkin koskettimet tulevat mukaan.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
baron
12.10.2010 21:52:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

spaze: Onko muuten normaalia että näin alkuaikoina sormiin sattuu pienen soiton jälkeen?
 
Mä kyllä sanoisin että vaikka kuinka oikea tekniikka ja asento, niin alussa kyllä sormien lihakset kipeytyvät.
Tietenkin jos tekniikka on ihan oikea ei niin helposti.
Silloin kannattaa sitä treeniä jossa sattuu vähän keventää.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
kiippariippa
13.10.2010 13:15:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

spaze: Saisko jotain infoa näistä sormiharjoituksista? Linkkejä tai nimiä?
 
Sormien itsenäistä liikettä voi treenata ihan ilman pianoakin.
 
Tässä yks esimerkki. Ota käteen (isokokoinen) omena. Sormet pyöristyy kauniisti siihen ympärille. Siinä on suurinpiirtein sen näköinen kämmenen asento, joka on hyvä lähtökohta. Sitten vaikka pöydän pinnalle tuossa asennossa se käsi, ilman sitä omenaa. Ranne siellä jossain puolessa välin rystysten korkeinta kohtaa ja pöydän pintaa. Nostele sitten vaikka sitä pikkusormea ylös pöydän pinnasta, muut sormet pysyy paikallaan. Tee hitaasti ja rennosti, pikku hiljaa alkaa toimia. Sitten siirry nimettömään jne. Oikealla kädellä, vasemmalla kädellä, molemmilla käsillä...
 
Kun teet pianon kanssa niin yks aika kiva konsti on käyttää seuraavia koskettimia: E, F#, G#, A#, C. Sormet menee noilla koskettimilla aika hienosti luonnostaan nättiin asentoon. Pyöreet sormet, kuppikämmen, ranteet rennot, sormet tekee työtä. Läimäytä kaikki nuo koskettimet kiinni ja nostele sitten yksittäisiä sormia samoin kuin teit tossa pöydän pinnalla.
 
Seuraava variaatio. Käytä samoja koskettimia, mutta pistä vain peukku kiinni E:lle. Pidä sitä koko ajan kiinni ja käytä muita sormia, eli luruttele ylös (2-3-4-5) ja samantien alas (4-3-2). Sitten lyö kakkonen kiinni F#:lle, pidä sitä koko ajan kiinni samoin kuin äsken peukkua. Luruttele ylös (1-3-4-5) ja samantien alas (4-3-1). Sitten kolmonen kiinni G#:lle ja sama meininki (1-2-4-5-4-2-1), seuraavaksi nelonen samalla periaatteella ja sitten vielä vitonen. Tee oikeella kädellä, vasemmalla kädellä, molemmilla käsillä.
 
Vielä yks variaatio. Vaikeuta edellistä siten että älä soita suoraan ylös ja alas järjestyksessä, vaan hyppää yhden yli tähän tyyliin: peukku kiinni E:lle, sitten muut sormet toistava sarjaa (2-4-3-5), sen jälkeen käänteisesti sarjaa (5-3-4-2). Sitten etusormi kiinni F#:lle, muut sormet toistavat sarjaa (1-4-3-5), sen jälkeen käänteisesti sarjaa (5-3-4-1). Sitten keskisormi kiinni G#:lle, muut toistaa (1-4-2-5) ja sitten (5-2-4-1). Ja niin edelleen, nimettömän ja pikkusormen kohdalla sama periaate. Tee oikeella kädellä, vasemmalla kädellä ja molemmilla käsillä.
 
Tuossa nyt jotain vinkkiä harjoituksiksi. Noi vaatii sellaista tiukkaa keskittymistä ja takuulla parantavat yksittäisten sormien kontrollia.
 
- balanssit täysille -
spaze
13.10.2010 16:10:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiippariippa: Sormien itsenäistä liikettä voi treenata ihan ilman pianoakin.
 
Blaa blaa blaa
 
Tuossa nyt jotain vinkkiä harjoituksiksi. Noi vaatii sellaista tiukkaa keskittymistä ja takuulla parantavat yksittäisten sormien kontrollia.

 
Kiitti hei hurjasti näistä, pitääpi alkaa. Mä olen jo ruvennut vahvistamaan pikkusormea ja nimetöntä niin, että töissäkin taputtelen niillä pöytää vuorotellen mutta näitä sun kikkoja pitääpi kokeilla illalla.
 
spaze
13.10.2010 18:05:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiippariippa: Sormien itsenäistä liikettä voi treenata ihan ilman pianoakin.
 
Tässä yks esimerkki. Ota käteen (isokokoinen) omena. Sormet pyöristyy kauniisti siihen ympärille. Siinä on suurinpiirtein sen näköinen kämmenen asento, joka on hyvä lähtökohta. Sitten vaikka pöydän pinnalle tuossa asennossa se käsi, ilman sitä omenaa. Ranne siellä jossain puolessa välin rystysten korkeinta kohtaa ja pöydän pintaa. Nostele sitten vaikka sitä pikkusormea ylös pöydän pinnasta, muut sormet pysyy paikallaan. Tee hitaasti ja rennosti, pikku hiljaa alkaa toimia. Sitten siirry nimettömään jne. Oikealla kädellä, vasemmalla kädellä, molemmilla käsillä...

 
Mä olen tätä nyt tehnyt vartin verran ja nimetön ei nouse pöydästä kuin max kolme milliä. Kaikki muut sormet kummassakin kädessä toimii hyvin, tämä yksi onneton ei. Ja ei, ei johdu vihki/kihlasormuksen painosta tämä ongelma :D
 
Quru
13.10.2010 20:44:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aina kun luen ketjun otsikon, tulee mieleeni se kiinan talentissa ollut kädetön pianisti joka soitti varpaillaan. Samaan aikaan kuvittelen miten täällä keskustellaan hanoneiden soittamista varpailla ja muilla elimillä ja onko sormien käyttö tarpeellista ja pakollista....
 
Ei muuta, jatkakaa.
 
Kun viikset omaava mies koskee hammondiin, syntyy AINA suhinaa ja pörinää. Hammondeja on valmistettu kahta sorttia: hyviä ja huonoja.Tyypillinen hammondien soittotekniikka on murjominen.
baron
13.10.2010 20:57:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

spaze: Mä olen tätä nyt tehnyt vartin verran ja nimetön ei nouse pöydästä kuin max kolme milliä. Kaikki muut sormet kummassakin kädessä toimii hyvin, tämä yksi onneton ei. Ja ei, ei johdu vihki/kihlasormuksen painosta tämä ongelma :D
 
Siihen on looginen selitys: Nimettömällä ei ole ikiomia lihaksia (tähän tarkoitukseen). Siksi pitääkin treenata että oppii käyttämään osaa lihasta ilman että muu osa lihaksesta jännittyy. Sama se on ollut kaikilla edessä.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
baron
14.10.2010 08:11:37 (muokattu 14.10.2010 08:27:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=cqIRSJ-GZsE
 
Mun pianomaikka kaivoi ylläolevan treeniksen Youtubesta ja käski mun treenata sitä 12 sävellajissa.
 
Toinen mitä se käski tehdä niin kaikki sormet valkoisillle koskettimille (esim C D E F G) Sitten kaikkilla mahdollisilla kahden sormen yhdistelmillä soitetaan vuorotellen pitäen kolmea muuta sormea kiinni koskettimissa.
 
http://www.gmajormusictheory.org/Freebies/Classics/WTCPrelu.pdf
 
Musta Bachin C-duuri preludi WTK1:stä (BWV 846) käy myös hyvin sormiharjoituksesta ja lisäksi se on "oikeaa" musiikkia.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «