Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pianon soiton opiskelu
1
-Matu-
12.10.2010 17:46:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tästä varmaankin on jo joku keskustelu mutta en ainakaan huomannut, elikkäs ajattelin että voisin alkaa soittamaan pianoa mutta varat ei ainakaan tällä hetkellä riitä pianotunteihin joten miten suosittelisitte aloittamaan omatoimisen harjoittelun?
 
http://www.last.fm/user/TursakeX
spaze
12.10.2010 19:39:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Matu-: tästä varmaankin on jo joku keskustelu mutta en ainakaan huomannut, elikkäs ajattelin että voisin alkaa soittamaan pianoa mutta varat ei ainakaan tällä hetkellä riitä pianotunteihin joten miten suosittelisitte aloittamaan omatoimisen harjoittelun?
 
Itsellä sama tilanne. Entuudestaan mulla oli läppäri sekä Reason ja siinä Reason Pianos, joten ainoa viimeaikainen kustannus oli ostaa MIDI-kiippari. Katselin monta erilaista ja päädyin M-Audio Oxygen 49 (kolmas sukupolvi) malliseen. Nyt soittelen Steinway D pianosoundeilla :D
 
Ensiksi tutustuin pianolessons.com sivuston täysin ilmaisiin video-oppitunteihin (vaatii hyvää enkkua) ja sen jälkeen tilasin eBaystä Pam Wedgwoodin "It's never too late to play piano" kirjanen jota olen nyt harjoitellut päivittäin. Aloittaa oikean käden peukusta ja päättyy monimutkaisiin kappaleisiin kaksin käsin. Suosittelen aloittelijalle!
 
Juu varmasti soitto-ope olisi parempi, mutta kuten kirjoittaja mainitsi budjetti on tiukka ja omatoimisesti opiskelu on hyvä asia jos vaan osaa pitää kuria eikä lannistua hetkessä.
 
Herra Olavi
12.10.2010 23:33:30 (muokattu 12.10.2010 23:36:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko varma että varasi eivät riitä esim. kansalais/työväenopistojen kursseihin? Jo yhden kevään alkeiskurssilla saattaa saada sellaisen pohjan tekniikalle, että ei tule sitten opittua tekemään asioita aivan väärin. Tämän onnistuminen toki riippuu opettajasta, ja tietenkin opettaja on hyödyllinen varmasti ainakin ensimmäiset kymmenen vuotta.
 
Tietenkin itseopiskelu on paljon parempi kuin ei mikään, mutta yleensä alkeisoppaissa selitetään varsin ylimalkaisesti, missä asennossa käden tulee olla ja mitä lihaksia liikuttaa. Myös tulkinnasta ja fraseerauksesta puhutaan yleensä vain vähän.
 
Tyypillisiä aloittelijan tekniikkavirheitä ovat:
- soittaminen liian lähellä/kaukana pianoa
- liian korkea/matala istuma-asento
- liian matala käden asento
- ylä/alasuunnassa taitettu ranne
- ranteella soittaminen
- jännittäminen (käsivarresta alaspäin kaikki mikä voi olla rentona myös tulee olla rentona)
- koskettimen painaminen vielä senkin jälkeen kun se on soinut
- käsivarren ja yläruumiin jättäminen käyttämättä
 
Ainakin itse syyllistyin lähes kaikkiin yllä mainittuihin, vaikka yritin lukea paljon aiheesta eri lähteistä. Ei sitä vain tajua ellei joku käytännössä näytä.
 
Jos yhdistelmä on huonoin mahdollinen eli midikiippari ilman opettajaa - ja siten olen siis itse aloittanut - niin varmaankin tehokkainta olisi painottaa harjoittelussa rytmitajua, käsien/sormien irroittamista toisistaan, nuoteistalukua, teoriaa ja sävelkorvaa. Ne ovat taitoja joita ei erityisemmin voi oppia väärin.
 
Edit: niin juu, videot ovat varmaankin parempia näyttämään tekniikkaa kuin kirjat. En kyllä nyt osaa suositella mitään.
 
Nakkiso
13.10.2010 00:39:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomessa ei juuri kukaan ole niin köyhä, ettei olisi varaa jonkunlaiseen opetukseen. Profiilisi mukaan asut Oulussa? Siellä on konservatorio missä on myös pop&jazz linja. Mene laittamaan konservatorion ilmoitustaululle ilmoitus, missä kerrot haluavasi opetusta. Monet opiskelijat antavat mielellään edullisia soittotunteja. Soittotunneilla ei ole välttämättä pakko käydä kerran viikossa - käyt aina silloin kun on tarpeeksi kiinnostusta/aikaa/rahaa. Tämä on tietysti opettajalle ikävä tilanne, mutta aina ei voi voittaa...
 
http://www.myspace.com/ondskapernasomolmengora
spaze
13.10.2010 09:00:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin katsomassa Helsingin työväenopiston tarjontaa ja olihan siellä pianonsoiton alkeet maanantaisin, mutta kaikki paikat varattuina. Muissa kunnissa sitten oli vapaita paikkoja mutta meikäläinen on tuolloin töissä tai lasten kanssa heidän harrastuksissaan. Pitääpi katsoa sitten kun seuraava kurssi alkaa.
 
Herra Olavi
13.10.2010 13:14:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

spaze: Kävin katsomassa Helsingin työväenopiston tarjontaa ja olihan siellä pianonsoiton alkeet maanantaisin, mutta kaikki paikat varattuina. Muissa kunnissa sitten oli vapaita paikkoja mutta meikäläinen on tuolloin töissä tai lasten kanssa heidän harrastuksissaan. Pitääpi katsoa sitten kun seuraava kurssi alkaa.
 
Joo, Helsingissä menee paikat nopeasti. Itse laitoin muistutuksen kännykkään ja kärkyin netissä heti kun ilmoittautuminen alkaa. Kannattaa myös tarkistaa oppituntien pituus: 15 minuuttia on mitätön aika, puoli tuntia (joka vaikuttaa olevan maksimi kansalaisopistoissa) on melko vähän sekin mutta sentään menettelee. "Virallisen" työnväenopiston lisäksi Helsingissä on sitten myös yksityisiä kansalaisopistoja kuten Helsingin aikuisopisto ja Toimela. Yksityiset opistot eivät ole kalliimpia, tyypillisesti niitä vain pyörittää kunnan sijasta jokin yhdistys julkisten varojen tukemana. Tyypillinen hintahan on luokkaa kymppi per puolituntinen.
 
spaze
13.10.2010 19:33:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Herra Olavi: Joo, Helsingissä menee paikat nopeasti. Itse laitoin muistutuksen kännykkään ja kärkyin netissä heti kun ilmoittautuminen alkaa. Kannattaa myös tarkistaa oppituntien pituus: 15 minuuttia on mitätön aika, puoli tuntia (joka vaikuttaa olevan maksimi kansalaisopistoissa) on melko vähän sekin mutta sentään menettelee. "Virallisen" työnväenopiston lisäksi Helsingissä on sitten myös yksityisiä kansalaisopistoja kuten Helsingin aikuisopisto ja Toimela. Yksityiset opistot eivät ole kalliimpia, tyypillisesti niitä vain pyörittää kunnan sijasta jokin yhdistys julkisten varojen tukemana. Tyypillinen hintahan on luokkaa kymppi per puolituntinen.
 
No tässä on hiukan pidempi kuin 15min tai puoli tuntia, näyttäisi olevan kolme tuntia maanantaisin:
 
https://ilmonet.fi/ilmo#KurssitiedotView-101476-3-&f&
 
Herra Olavi
14.10.2010 09:29:53 (muokattu 14.10.2010 09:30:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

spaze: No tässä on hiukan pidempi kuin 15min tai puoli tuntia, näyttäisi olevan kolme tuntia maanantaisin
 
Luulenpa että tuo kolme tuntia jaetaan oppilaiden kesken. Ellei kyseessä ole sitten ryhmäopetus, joka lienee melko harvinaista pianonsoitossa.
 
spaze
14.10.2010 11:41:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainasin kaverilta "Kultainen lastenlaulukirja" niminen kirja josta olen oppinut lukemaan nuotteja hyvin ja muutenkin suomalaiset lastenlaulut on aika helppoja treenata soittamista kahdella kädellä tai jopa sointuja.
 
M_Rouge
16.10.2010 12:14:39 (muokattu 16.10.2010 12:16:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tyypillisiä aloittelijan tekniikkavirheitä ovat:
- soittaminen liian lähellä/kaukana pianoa
- liian korkea/matala istuma-asento
- liian matala käden asento
- ylä/alasuunnassa taitettu ranne
- ranteella soittaminen
- jännittäminen (käsivarresta alaspäin kaikki mikä voi olla rentona myös tulee olla rentona)
- koskettimen painaminen vielä senkin jälkeen kun se on soinut
- käsivarren ja yläruumiin jättäminen käyttämättä
Ainakin itse syyllistyin lähes kaikkiin yllä mainittuihin, vaikka yritin lukea paljon aiheesta eri lähteistä. Ei sitä vain tajua ellei joku käytännössä näytä.

 
Itse kävin parilla pianotunnilla kansalaisopistossa aikanaan. Ensimmäinen opettaja oli sellainen sähläri ja tumpelo, että tiesin itse asioista enemmän kuin opettaja. Toisella kertaa opettaja oli onneksi vaihtunut musiikinopettaja-neitokaiseen ;) Sain muutamia hyödyllisiä vinkkejä juuri esim. käsien rentouteen ja fraseeraukseen. Mutta noin yleisesti netistä ja kirjastosta löytyy materiaalia, jotka antavat aika hyvin tietoa noistakin asioista - paitsi eihän se tietenkään ihan sama ole kuin se hyvä opettaja. Tämä neitokainen kysyi, että olet ottanut ilmeisesti pianotunteja aikaisemminkin. Ihmetteli kuin sanoin, että en. Siis, parempi tapa tuo itseopiskelukin kuin ammattitaidoton opettaja. Ja kunhan muistaa välttää ainakin Glen Gloudin videoita ja välttyä omaksumasta hänen soittoasentoaan ja tapaansa.
 
Itse aloitin ihan skaaloista. Tilasin netistä skaalakirjan, jossa duuri- ja molliskaalat sormituksineen, parallel & contraty motions in thirds & sixth jne. -juttuja. Niitä sahaamalla sain käsityksen oikeiden sormitusten periaatteista. En soitellut käytännössä juurikaan mitään biisejä puoleen vuoteen vaan sahailin skaaloja. Samaan aikaan kertailin aina vessassa käydessä seinällä olevia sävellajitaulukoita, kvinttiympyrää ja nuotteja. Sieltä ne pikkuhiljaa ovat tarttuneet päähän. Ja tietenkin kun harjoittelee biisien lukemista nuoteista niin syntyy rutiini niin nuottien tulkintaan kuin soittamiseen nuoteista. Ja kun skaalat on hallussa niin sormituksienkin kanssa ei tarvi pähkäillä kovin paljon. Itselleni on myös ollut tärkeä juttu soitella sellaisia biisejä, joiden nuoteissa on sormitusmerkinnät. Jossain halpisnuoteissa niitä ei ole. Siinä jos missä saa oppia ja pääsee sisälle miten oikeasti sormitukset menee. Ilmain oikeanlaista sormitusosaamista pianonsoitto on kokonaisuudessaan hukassa.
 
M_Rouge
16.10.2010 12:41:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä pari loistavaa esimerkkiä millaista on hyvä soittaminen. Katso käsien tentous ja asento:
 
http://www.youtube.com/watch?v=Gi5VTBdKbFM&feature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=mUVCGsWhwHU
 
Ja sitten esimerkki, mistä en ainakaan itse lähtisi ottamaan mallia:
 
http://www.youtube.com/watch?v=qB76jxBq_gQ
 
Ja tuo ärsyttävä ja erittäin häiritsevä mumina on suoraan.. sanonko mistä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «