Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Good old analog!
1 2
pitk
08.10.2010 10:03:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkoi olla sen verran hehkuttelua wanhan kunnnon raudan perään tuolla bittimikseriketjussa, notta pölyt pois ja GOOD 'LD ANALOG -keskustelua kehiin!
 
Mulla on studiolla edelleen vanha jäärä, Soundcraft 200SR. Oon käyttänyt mm. rumpujen ja basson äänityksessä. Samoin miksauksessa tunkemalla esim rummut monona superkuumana pulpetin läpi.
 
Laite on patarautaa, sai joskus rokun kaataman Park Soundin yläkaapin (mitä se on snadisti vajaat 100kg?) päälleen kulma edellä. Yksi potikan varsi katkesi ja pari modulia vääntyi. Potikka vaihtoon ja tiski toimi kuin junan se.
 
Perus Soundcraft miksausta: Ajetaan kaikkea melko kuumana ja pots lojo ;-)
 
Pitk.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Pauli Lappalainen
08.10.2010 10:23:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistojahan noista on menneisyydenajan vehkeistä on hyviä ja huonoja muistoja.
 
Huonoin mikseri lienee ollut joku englantilaisten tekemä Platinum (tai jotain sellaista) värkki. Kanavia oli reilusti, mutta vehje oli pieni kooltaan ja niin tiukkaan pakattu ettei sormet sekaan mahtuneet.
 
Hyvistä tulee mieleen Harrison HM5(?) vekotin, jota pääsin muutamalla keikalla käyttämään. Se teki juuri sen mitä mikserin pitääkin ilman kompromissejä. EQ, soundi, kaikki istui täydellisesti siihen mitä tein. Vieläkin tulee hymy huulille.
 
Yleensähän noilla yleisesti livekäytössä olleilla vehkeillä ei mitään erikoista luonnetta ollut, niillä tehtiin mitä eteen sattui ja ne toimivat tai sitten ei.
 
No onhan se tietenkin mukava muistella pimeässä tanssilavan nurkassa Rolandin 201:n nauhan selvittelyä juuri ennen keikan alkua jne. jne.
 
arig
08.10.2010 12:06:59 (muokattu 08.10.2010 12:09:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soundcrafti tosiaan tykkää kuumasta ajosta. Oman liki uudesta asti olleen Craftin Series 800 (32 frame) lankun suhinatkin pysyy paremmin kurissa :-).
 
Ovat muuten juurikin tuommosia kuin Pitkä mainitti... tuonkin elinikänä muuta murhetta kuin yhden pudotuksen jäljiltä irtosi toisen masterkanavan mittarointi. Uudelleen tinalla kiinni ja taas toimii. Toki säännöllinen huolto auttaa.
 
Cresteistä mulla ei kyllä ole oikeen jääny hyvä maku suuhun. Aina on joku paikka ollut teipattuna umpeen. Yksilöitä kuitenkin tuppaa kaikki mikserit "vanhoilta hyviltä ajoilta" olemaan. Tuotantomäärät oli aikas pieniä ja käsityövaltaista.
 
EDIT: Mahtaakohan Tohlopissa olla vielä se iso Harrisonin tiski? Hieno saundi, mutta sai aina kopistella liikkeelle :-).
 
-Turn Me Up!
Tomppis2
09.10.2010 21:56:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän uudempi kuin edelliset, Soundcraftin K1 on mun lemmikkini:-)
 
Ei mitään ylimääräisiä hienouksia ja hieno soundi. Ja tarvittaessa kaunis särö kun oikeen tuuppaa...
 
stnprkl
09.10.2010 22:18:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meitsi diggaa XL3:sta
 
Viltsu audiokantaja
rintapek
09.10.2010 22:36:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arig: Soundcrafti tosiaan tykkää kuumasta ajosta.
 
Kuuma- ajosta mä ny en tiedä mitään, mut reenikämpällä ihan käyttökamana on ollu jo kauan Scraftin pikkutiski vuosimallia kun isoisä lampun osti. Aina se vaan toimii, ja rikki sitä ei saa kirveellä, lekalla, eikä motorisahalla. Jostain pudottamisesta ny puhumattakaan.
 
One kind of music only - the good kind
Katti
10.10.2010 14:27:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stnprkl: Meitsi diggaa XL3:sta
 
Oikeestaan kaikki noi isot Midakset (XL3, H1000, H3000) on ihan kivoi mun mielestä, niin soundin kui käytettävyydenki puolesta :)
 
multipaavo
10.10.2010 21:33:35 (muokattu 10.10.2010 21:41:35)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on lämpöset muistot Rannan veljesten vanhasta 24 kanavaisesta DDA:n lankusta jota myös maailman suurimmaksi mikkisalkuksi kutsuttiin. Jäsen LHU ehken muistaa yksilön speksit paremmin, meitsi opetteli tohon aikaan vielä käärimään mikkikaapelia.
 
Nykyäänkin ronttaan analogipulpetteja keikoilla mukana, mä en jaksa yhtään ainutta menua tai latenssiongelmaa tai firmwaren päivitysprobleemaa tai rikkoutunutta USB tikkua tai muuta vastaavaa kakkaa. Broadcast hommissa joudun painimaan miljoonan euron Lawon kanssa. Melko ihanaa kun tiski päättää ihan itsekseen kääntää panoroinnin täysin vasemmalle, tai faderit alkaa hyppimään edestakaisin tasan oman mielensä mukaan. Ei paljo auta vaikka lauta futaa Linuxin päällä.
 
Joka ikisellä keikalla jossa oon joutunu tietokonetiskin kanssa puuhiin olisin samassa ajassa roudannut analogikamat tehny keikan, purkanu ja pakannut takas autoon ku digillä olis vasta konfigurointi menossa...
Noi puulaatikot on liikkunu aina ennenkin, enkä mä oo niin patalaiska, että jaksaisin alkaa valittaa jos case painaa enemmän ku 15 kiloa. Rautaa rajalle sanon minä.
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | 5 by 5 Audio
rintapek
10.10.2010 21:51:22 (muokattu 10.10.2010 21:56:17)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

multipaavo: enkä mä oo niin patalaiska, että jaksaisin alkaa valittaa jos case painaa enemmän ku 15 kiloa.
 
-Paavo

 
Anteeksi offtopic.
 
www.epanorama.net/faq/sfnet.harrastus.audio+video/vahvistin.html
 
Mistä lähtien äänentoistolaitteet ovat olleet pääosin koteloltaan mustia ?
 
Hifilaitteet ovat olleet mustia yleisesti 80-luvun puolesta välistä saakka. Tämä johtui USA:ssa MIT:n MediaLab'issa tehdystä kuuntelutestistä, joka EI ollut sokkotesti, mutta muuten tieteellisesti hyvin tehty.
 
Yhteenveto: laitteiden värillä ja koolla on väliä. Kaikkein parhaiten soivat mustat laitteet, seuraavana metallinvärinen elektroniikka, ja puunväriset kaiuttimet. Selvästi värilliset (siniset, valkoiset jne.) vehkeet soivat huonosti, ja tässä ryhmässä punaiset soivat erityisen huonosti.
 
Sanomattakin on selvää, mutta tulipahan tutkittua: isoissa kaiuttimissa on tukevampi basso ja ne soivat muutenkin lujempaa ja puhtaammin, varsinkin isot ja mustat.
 
Tietenkään kokeessa ei muuttunut muu kuin soivaa laitetta indikoiva valo ja valon vaihtuessa kuultu napsahdus joka uskotteli, että ääntäkin todella kytkettiin.
 
Koe toistettiin Tanskassa hiukan eri järjestelyillä, ja ammattilaisista koostuvalla raadilla. Tuloksena mm. että sokkotestissä kuultuun ääneen vaikuttaa mm. eteisessä olleet merkkilaitteiden pakkauslaatikot. Psykoakustiikka on kiehtovaa.
 
One kind of music only - the good kind
LHU
12.10.2010 18:20:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

multipaavo: Jäsen LHU ehken muistaa yksilön speksit paremmin
 
Loistovekotin, painava mutta suurikokoinen. Mittarisilta kesti kahden teinin joraamisen ilman vaurioita, muunmuassa...:D
 
http://www.ddaconsoles.com/pdf/Manuals/s-series-pa-user-manual.pdf
 
pitk
12.10.2010 23:16:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LHU: Mittarisilta kesti kahden teinin joraamisen ilman vaurioita, muunmuassa...:D
 
Vanha DR Dayner kesti myös teekkarin hyppäämisen tasajalkaa keskelle tiskiä. Teekarin nenä kesti vähemmän miksaajan luu-vitosta ;-)
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Pauli Lappalainen
12.10.2010 23:22:45 (muokattu 13.10.2010 09:19:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pitk: Vanha DR Dayner kesti myös teekkarin hyppäämisen tasajalkaa keskelle tiskiä. Teekarin nenä kesti vähemmän miksaajan luu-vitosta ;-)
 
Kesti eräs vahvistinräkki "varatoimitusjohtajanassistentin"sisäänkusemisen, mutta ko. henkilön perspuoli ei kestänyt turvakengällä annettua käskyä lopettaa moinen toimitus.
 
multipaavo
13.10.2010 08:49:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ennen oli keisit puuta ja tiskit rautaa :p
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | 5 by 5 Audio
aimotuska
16.10.2010 08:53:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuka myöntää miksanneensa vähintään yhden keikan Yamaha EM-200 tai EM-300 miksauttimella? Muistan elävästi, kuinka se yhdellä keikalla päästi käyttösavut pihalle, mutta jatkoi edelleen urheasti taistelua loppuun asti. Muuta hyvää siinä ei sitten oikeastaan ollutkaan...
 
Bongasin toriltakin tommosen muistin virkistysmielessä:
http://muusikoiden.net/dyn/tori/459852.jpg
 
Se on pojat sillälailla, että me on hävitty tää peli.
Fed
16.10.2010 10:22:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hjunnila: Kuka myöntää miksanneensa vähintään yhden keikan Yamaha EM-200 tai EM-300 miksauttimella? Muistan elävästi, kuinka se yhdellä keikalla päästi käyttösavut pihalle, mutta jatkoi edelleen urheasti taistelua loppuun asti. Muuta hyvää siinä ei sitten oikeastaan ollutkaan...
 
+10 keikkaa, eikä viimeisimmästä nyt niin kovin kauaa ole..mut hei, onhan siinä sisäänrakennettu fxprossu!
 
Masa
 
pitk
16.10.2010 11:06:38 (muokattu 16.10.2010 11:07:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hjunnila: Kuka myöntää miksanneensa vähintään yhden keikan Yamaha EM-200 tai EM-300 miksauttimella?
 
Ketjun otsikossa luuraa sana "good" ;-)
 
Juu, vedetty on.
 
Pitk.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
stnprkl
16.10.2010 11:27:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hjunnila: Kuka myöntää miksanneensa vähintään yhden keikan Yamaha EM-200 tai EM-300 miksauttimella? Muistan elävästi, kuinka se yhdellä keikalla päästi käyttösavut pihalle, mutta jatkoi edelleen urheasti taistelua loppuun asti. Muuta hyvää siinä ei sitten oikeastaan ollutkaan...
 
Bongasin toriltakin tommosen muistin virkistysmielessä:
http://muusikoiden.net/dyn/tori/459852.jpg

 
Onneks siitä on jo vuosia.
 
Viltsu audiokantaja
anapena
16.10.2010 14:12:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus 10 vuotta sitten Tampereella Pushrodsin keikalla taisi olla tuollanen jammu. Se kesti, mutta kaiuttimista paukkui sulakkeet koko ajan! Saattoi olla jammulle sittenkin liian kova paikka...
 
tas
16.10.2010 14:25:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko tähän on lisätä toi XL4, on se vaan niiin hieno työkalu, joka kerta sitä ihastelee kuinka hienosti se hoitaa hommansa.
 
-Tumppi
 
Sir Attila
16.10.2010 17:02:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitk:Vanha DR Dayner kesti myös teekkarin hyppäämisen tasajalkaa keskelle tiskiä. Teekarin nenä kesti vähemmän miksaajan luu-vitosta ;-)
 
Tarkoitat varmaan sitä minkä mikkikanavan sai napin painalluksella muutettua apuryhmäksi? Tätä joutui selittelemään muutamallekin vierailevalle miksaajalle. Eli tän päivän digimiksereistä tuttua custom-layer ajattelua löytyi jo 80-luvun raudasta.
 
Tuo Dayner on muuten ainoa tiski josta olen vaihtanut kanavamoduleita kesken vedon. Tiski sai pikkufestareiden miksausteltan katolta n. saavillisen vettä päälleen ja pari kanavaa alkoi pätkiä ja brummata. Illan pääaktia varten tarvittiin tiskin koko leveyttä ja sitä ennen koko ajan tauotonta ohjelmaa.
 
Autossa oli onneksi ehjiä/kuivia moduleita ja tiskin rakennekin oli tullut tutuksi aikojen saatossa. Lämppäribändin miksaaja hääräili alkupään kanavissa mastereista vasemmalle kun minä ruuvailin loppupäästä rutisevat kanavat irti. Biisivaihdon aikana masterit kiinni n 5 sekuntia kun nypin lattakaapelit irti, seuraavan biisin jälkeen sama homma kun laitoin piuhat kiinni uusiin lohkoihin. Virrat koko ajan päällä ja noita (varmuuden vuoksi tehtyjä) master-fadereitten pumppaamisia lukuun ottamatta soitto soi koko ajan. Tän päivän digidigillä olisi matka tainnut tyssätä siihen vesivahinkoon niin ettei lennosta korjaamista olisi edes päässyt kokeilemaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «