Aihe: Symbaalit
1 2 3 4 512 13 14 15 1645 46 47 48 49
hollmi-5
10.06.2010 21:18:14
sapela: Ehkä tyhmä kysymys, mut mikä se pelti on noin niin kuin yleensä mikä laitetaan esim.chrassin tai riden päälle ns. väärinpäin?

Minichina, splash tai bell esimerkiksi. Yleensä noita on tosi harvalla, joten yleensä on huono sana tässä tapauksessa. Olisiko kuvaa laittaa?
Soundit, piuhat ja kajarit.
Sa(n)kari
11.06.2010 18:49:11 (muokattu 11.06.2010 18:50:28)
hollmi-5: Minichina, splash tai bell esimerkiksi. Yleensä noita on tosi harvalla, joten yleensä on huono sana tässä tapauksessa. Olisiko kuvaa laittaa?

Het tuli mieleen Alec Hirst-Gee,

http://www.suburbantribe.com/dokumentti/kuvat/kuvat7.jpg

Aijai mut nuit tomi triggereit en oikein snaijaa (yms), kun on kerran hienot DeeWeet ja kaikkee, niin eikö jo säätämällä sais ihan kivat jytinät. Huono.
Mitä tarkoittaa akustiikka ? -Huono onni.
south_of_heaven
12.06.2010 21:47:40 (muokattu 12.06.2010 21:51:43)
Varmaankin splash on kyseessä, esimerkiksi ständien puutteessa joku saattaa tehdä edellämainitun ratkaisun.

Splashit tosin halkeilee helposti reiän kohdilta tällaisessa käytössä. Varmaan riippuu taas paljon käyttäjästä, splashista, ständistä ja allaolevasta pellistä, mutta kaikki pellit jotka olen itse tällaisessa käytössä nähnyt ovat joko jo olleet halki keskeltä tai sitten kovasti sinne suuntaan menossa.

Itse hankkisin (ja olenkin hankkinut) mieluummin jonkun klämpillä kiinnitettävän lisäkäden ständiin johon saa sitten sen splashin kiinni, maksaa jotain kolmekymppiä.
http://www.myspace.com/chaotechband
JanneO
14.06.2010 15:59:15
Sa(n)kari:
Aijai mut nuit tomi triggereit en oikein snaijaa (yms), kun on kerran hienot DeeWeet ja kaikkee, niin eikö jo säätämällä sais ihan kivat jytinät. Huono.

Tuliko mieleen että voi käyttää triguja esim gatejen avaamiseen? Siellä näyttää ainakin tomeissa olevan joutsenkaulamikit kuitenkin paikallaan... bassarissa ei ole mitään, joten siellä voidaan ottaa soundikin moduulin kautta?
Sa(n)kari
14.06.2010 19:09:35
JanneO: Tuliko mieleen että voi käyttää triguja esim gatejen avaamiseen? Siellä näyttää ainakin tomeissa olevan joutsenkaulamikit kuitenkin paikallaan... bassarissa ei ole mitään, joten siellä voidaan ottaa soundikin moduulin kautta?

No eipä tullut mieleen. Turhaa hifistelyä.
Mitä tarkoittaa akustiikka ? -Huono onni.
JanneO
15.06.2010 13:12:34
Sa(n)kari: No eipä tullut mieleen. Turhaa hifistelyä.

Joo, aivan naurettavaa ajan säästämistä, varsinkin festarikeikoilla ;)
Lucky 7
22.07.2010 22:14:41
Mulla on ollu 10" ufip splas vuosi kausia siinä crashin päällä, eikä ole menny vielä ainakaan rikki. Saundikin on parempi kuin oikein päin ollessa.
Toi ufipin classik on kyllä aika vahvaa tekoa, verrattaessa paisteen saman kokoisiin 2002 ja likohan se toinen line sarjaa. Niihin tuli samanlaisella voimakkuudella heti ryppyjä reunaan, mut ei ne hajonnu maltillisesti käytettynä. Mut noi paisteet pelas muutenkin oikein päin käyttäessä paremmin, se saundi on pehmeämpi ja nätinpi. Ufipissa on pieni vivahdus china-tyyppiseen saundiin ja se syttyy nopeemmin väärinpäin.
TÄ?
kincy
31.07.2010 13:19:45

Lucky 7: Mulla on ollu 10" ufip splas vuosi kausia siinä crashin päällä, eikä ole menny vielä ainakaan rikki. Saundikin on parempi kuin oikein päin ollessa.
Toi ufipin classik on kyllä aika vahvaa tekoa, verrattaessa paisteen saman kokoisiin 2002 ja likohan se toinen line sarjaa. Niihin tuli samanlaisella voimakkuudella heti ryppyjä reunaan, mut ei ne hajonnu maltillisesti käytettynä. Mut noi paisteet pelas muutenkin oikein päin käyttäessä paremmin, se saundi on pehmeämpi ja nätinpi. Ufipissa on pieni vivahdus china-tyyppiseen saundiin ja se syttyy nopeemmin väärinpäin.

Voiko sillä symbaalin asennolla olla merkittävää merkitystä soundiin? Meinaan, että itse en kuule mitään eroa kun splashin kääntää nurin päin. Olisiko jollain viisaammalla faktaa ja perusteluja tälle ilmiölle?
velipesonen
31.07.2010 14:29:57

kincy: Voiko sillä symbaalin asennolla olla merkittävää merkitystä soundiin? Meinaan, että itse en kuule mitään eroa kun splashin kääntää nurin päin. Olisiko jollain viisaammalla faktaa ja perusteluja tälle ilmiölle?

Olen erikoismies silloin kun faktaa ja perusteluja ei kaivata: On merkittävää merkitystä ainakin riippuen kuulijan sijainnista. Jos pelti on mikitetty lähimikillä kuvun alapuolelta, niin kuin yleensä on, niin ei sillä sitten kai mitään väliä ole.
markkuliini
31.07.2010 15:01:06

kincy: Voiko sillä symbaalin asennolla olla merkittävää merkitystä soundiin? Meinaan, että itse en kuule mitään eroa kun splashin kääntää nurin päin. Olisiko jollain viisaammalla faktaa ja perusteluja tälle ilmiölle?

Splasheissa ei ero varmaan ole valtava, mutta varmasti olemassa.
Lyöntikohtahan vaikuttaa symbaalin soundiin tosi paljon. Alhaalta päin lyötynä osutaan aina ja pelkästään aivan symbaalin reunaan ja aika jyrkässä kulmassa. Ylhäältä päin lyötäessä osutaan helposti isommalle alueelle ja loivemmassa kulmassa.

Symbaaleissahan on myös jännite, ja luulen että materiaali antaa enemmän periksi silloin kuin lyödään "oikein päin". Kun symbaalia taivuttaa kaksin käsin, niin sehän antaa periksi siihen suuntaan mihin reunat jo muutenkin taipuvat, mutta toiseen suuntaan ei tulisi mieleenkään väkisin vääntää. Luulen, että tämän takia ylösalaisin ripustetut splashit ja etenkin crashit hajoavat helpommin.
Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa, kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön.
velipesonen
31.07.2010 17:36:02

Kyllähän lautasen heilahtelu vaimenee aivan dramaattisessa määrin eri tavalla jos pelti on vaakasuorassa kuin jos se on esim. 45 asteen kulmassa. Vaakasuora pelti ylhäältä lyötynä on paras.
mattjuha
11.10.2010 00:25:53
Onko kukaan koittanut kääntää splashiä väärinpäin? Siis niin, että se taittuu tavallaan yli chinamaiseksi. Kokeilin tänään laittamalla 8" ja 10" halpasplashin "haitsuiksi" symbaalitelineeseen ja kiristin ihan täysillä niitä ja soitin vähän aikaa. Kohta huomasin, että "haitsu" löystyi. 8" oli kääntynyt nurinpäin niin, että reunat olivat ylöspäin. Splashistä tuli näin mini-china, eikä haljennut mistään.
Kailis
11.10.2010 01:46:35

luolamies5: Onko kukaan koittanut kääntää splashiä väärinpäin? Siis niin, että se taittuu tavallaan yli chinamaiseksi. Kokeilin tänään laittamalla 8" ja 10" halpasplashin "haitsuiksi" symbaalitelineeseen ja kiristin ihan täysillä niitä ja soitin vähän aikaa. Kohta huomasin, että "haitsu" löystyi. 8" oli kääntynyt nurinpäin niin, että reunat olivat ylöspäin. Splashistä tuli näin mini-china, eikä haljennut mistään.

Niinkö;

http://i256.photobucket.com/albums/hh186/kaljakori/CIMG8244.jpg
Krisse82
11.10.2010 12:47:05
luolamies5: Onko kukaan koittanut kääntää splashiä väärinpäin? Siis niin, että se taittuu tavallaan yli chinamaiseksi. Kokeilin tänään laittamalla 8" ja 10" halpasplashin "haitsuiksi" symbaalitelineeseen ja kiristin ihan täysillä niitä ja soitin vähän aikaa. Kohta huomasin, että "haitsu" löystyi. 8" oli kääntynyt nurinpäin niin, että reunat olivat ylöspäin. Splashistä tuli näin mini-china, eikä haljennut mistään.

En itse ole, mutta basistimme on kaksikin kertaa tämän tehnyt kun on ollut symbaali lattialla. Ei muuten enää ole siinä lattialla lojuneet. Mutta kummallakin keralla olen vain painanut takaisin oikeinpäin. Kahden venyttelyn jälkeen löystyi sen verran että, ei juuri voimaa tarvinnut että otti ja kääntyi.
Ja seuraavaksi Karvialaista rokkia: Jätkänhumppa...
Kailis
11.10.2010 13:20:42

Mullahan tuolleen kääntyi kerran 21" ohut ridekin. Sain senkin muljautettua takaisin. Hieman pomppas sydän kyllä =D
mattjuha
11.10.2010 16:15:52 (muokattu 11.10.2010 16:16:16)
Kailis: Mullahan tuolleen kääntyi kerran 21" ohut ridekin. Sain senkin muljautettua takaisin. Hieman pomppas sydän kyllä =D

Muljauttaminen ei varmaan tee hyvää symbaalin jännitteille. Muuttuiko soundi jotenkin tuossa ridessä?
Kailis
11.10.2010 20:02:56

luolamies5: Muljauttaminen ei varmaan tee hyvää symbaalin jännitteille. Muuttuiko soundi jotenkin tuossa ridessä?

Noup. Omistajan jännitteelle se oli melkein kohtalokas =D
Sun pitäis käydä jollain turkkilaisella symbaalitehtaalla missä ne demonstroi niiden symbaalien joustokykyä. Sydän kurkussa sitä kattelee; "...älä enää, pliiiiiisss".
Kailis
11.10.2010 21:12:55

jazzmies: Kerran polkaisin kohtalaisen innokkaan aksentin Zildjianin pre New Beat -haitsuihini, missä alapelti sitten muljahti nurin niskoen. Sitten väänsin takaisin eikä pelti ollut moxiskaan.

Aika innokkaasti sais polkeakin että nää nykyiset New Beatit olis moksiskaan. Aika ohkainen on ollut se alapelti. Muistatko? Tsekkasitko ikinä? Kiinnostiko ees?
revolver
03.11.2010 18:55:42
Pääsiskö tollasella setillä alkuun?

http://www.thomann.de/fi/zildjian_zbt_rock_set.htm
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)