Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pienemmän budjetin bändille miksaus+masterointi?
1
BlackGoat
10.10.2010 15:39:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epäilemättä tästäkin aiheesta löytyy ketju mutta hakukone ei taas löytänyt..
 
Epähumiossa jäi parit oleelliset asia huomioimatta studiota varatessa ja bujettia laskiessa. Nyt tilanne on se että pitäisi mahd pian ensi viikon jälkeen löytää sopuhintainen paikka.
 
Mistäs kannattais katella kohtuu hinnoilla mutta hyvällä laadulla? Biisejä 4-6 kpl ja 25-35min. Mielellään pääkaupunkiseudulta tai lähettyviltä. Ei tarvitse olla pro-tason meininkiä, mutta ois hyvä että tekijä tietää oikeasti mitä tekee koska me emme itse tiedä paljoakaan.
 
Muutamasta paikasta on tiedusteltu ja 1000e pintaan menee aika väkisellä. Onko tämän halvemmalla mahdollista löytää hyvää paikkaa?
 
Kiitos.
 
-M.A-
Antti1
10.10.2010 15:43:14 (muokattu 10.10.2010 15:44:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonni on mun mielestä halpa hinta hyvästä äänitteestä. Kannattanee tehdä pikainen laskutoimitus palkkatyöläisen tuntiliksoista, käytetystä ajasta, arvioiduista tilojen, laitteistojen yms. kustannuksista jne. Se selittää, että miksei kahdella sadalla vaan pääse viikoksi oikeaan studioon. Sori, etten itse aiheessa osaa auttaa, mutta välillä sapettaa jatkuva ammattilaisten hinnan polkeminen. Ei sillä, että te sitä just tekisitte tietoisesti, mutta kohta saavat tehdä ilmaiseksi jo hommiaan Suomessa.
 
PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE!
Mikael
10.10.2010 17:51:56 (muokattu 10.10.2010 19:14:30)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noilla lähtötiedoilla pitäis olla meedio että pystyis esittämään oikeen mitään arviota. Pitäis tietää ainakin:
 
- demo vai levy?
- mihin pisteeseen asti pitäis päästä (äänitys/miksaus/masterointi)?
- kokoonpano (vaihteleeko biiseittäin)?
- äänitetäänkö kaikki livenä vai kaikki eirikseen tai jotain siltä väliltä?
- musatyyli / millaisia biisejä ja sovituksia?
- lopputuloksen tavoitteet suhteessa bändin livesoundiin (siis live-dokumentti vs. editoitu/viritetty/kvantisoitu/jne.)
 
Tossa varmaan niitä eniten ajantarpeeseeen eli budjettiin vaikuttavia tekijöitä.
 
Jos bändillä on biisit soitannollisesti sekä soundillisesti todella hallussa ja kaikki äänitetään livenä ja koko ajan samalla kokoonpanolla, niin eipä siinä välttämättä kauaa mene. Uusimman Hoedown-tuplalevyn äänityksiin käytimme kaksi päivää. Toisaalta jos treenaus ja sovitukset ovat puolitiessä studioon tultaessa, ja kaikki äänitetään erikseen ja ottoja rupeaa kertymään sekä editoitavaa/viritettäävää/säädettävää piisaamaan niin sittenpä sitä aikaa kuluu ihan helposti vaikka kuinka paljon.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Kallekorvola
10.10.2010 17:57:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihtoehdot ovat nämä:
 
Tehdäänkö työ
 
a) nopeasti,
b) halvalla,
c) hyvin
 
?
 
Ylläolevasta listasta voi valita 2. Lopputulos yleensä kärsii, valitsipa miten tahansa.
 
Toi tonnin budjetti on kieltämättä kireähkö, joskin toteutettavissa. Olennaisinta on, että bändi/artisti ymmärtää budjetin aiheuttamat rajoitukset ja niiden vaikutukset lopputulokseen.
 
BlackGoat
10.10.2010 19:14:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilanne siis se että ens viikolla ollaan jo studiossa, tähän sessioon kuuluu vain äänitys.
 
Vastaanpa nyt tällee summittain vähän kaikkeen:
 
1. budjetti on täl hetkel +2000e, tää sisältää äänityken, painot, levyt, teostomaksut etc (mutta ei siis miksausta ja masterointia)
 
2. mielellään saisi tulla hyvää jälkeä, mutta "alotteleva" bändi kun ollaan niin sen ei tartte vastata maailman parasta levyä, sen verta sotki suunitelmia tämä takaisku että mielellään siihen ei tarttis montaa vuotta käyttää
 
3. ollaan selvillä kyllä siitä mistä kustannukset syntyvät enkä niitä väheksy, hyvästä työstä pitää aina maksaa ja ammattialsta arvostaa
 
4. se tonni pelkästä miksauksesta ja masteroinnista nostaa budjettia nopeesti laskettuna aika paljolla joten tuli vähän niinku puun takaa kun oletuksena oli että kaikki on reilassa, tosin oma mokahan se on ku unohtaa jotain näin oleellista selvittää studiota varatessa :)
 
5. kyseessä siis EP tai LP, samalla kokoonpanolla erikseen äänitettynä ja heviä veivataan
 
Muutama hyvä vinkki ja yhteyden otto on tullukkin, kiitos niistä jo.
 
-M.A-
Antti1
10.10.2010 19:23:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, eli mun osalta nillitys seis. Mä en taas tajunnut tilannetta vaan oletin tosta aloittelija-termistä johtuen kyseessä olevan sellainen 'bändi-studioon-ja-lasimasterin-kautta-levyt-kauppoihin' hommelli tonnilla. :)
 
PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE!
doctrine
10.10.2010 23:41:47 (muokattu 10.10.2010 23:43:24)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Okei, eli mun osalta nillitys seis. Mä en taas tajunnut tilannetta vaan oletin tosta aloittelija-termistä johtuen kyseessä olevan sellainen 'bändi-studioon-ja-lasimasterin-kautta-levyt-kauppoihin' hommelli tonnilla. :)
 
Parilla tonnilla oli tarkotus, mutta kuten MustaVuohi jo tuumi, jäi jotain oleellista meiltä tarkistamatta... =( Nyt sit pe saatiin tietää ettei miksaus ja masterointi kuulukaan kauppaan ja olis pieni hoppu löytää tekijä, kun aikataulut ja muut semmoiset on jo sovittu mm. monistamon kanssa (toki niissäkin voidaan joustaa vähän).
 
Tosiaan tuo tonni on tähän asti ns. paras tarjous, kovan luokan tekijä ja ammattilainen hänkin. Tonni vain on meille kuitenkin aika iso siivu ja noin puolet enemmän kuin kokonaisbudjettimme tähän mennessä, joten siksi täällä kysellään josko löytyisi niitä aitoja ammattilaisia joilla olisi tarvetta "taskurahalle"... Biisien määrä 4-6, kestoltaan lätty sellaista 25-35 min, riippuen biisien määrästä. Ei siis olla tekemässä demoa vaan ihan rehellistä omakustanne-ep:tä, mutta tahtoo loppua taalerit kesken jos näin kalliiksi menee tämä lysti.
 
Varmaan se miksaus ottaa sen pari-kolme päivää riippuen raitojen määrästä ja siihen masterointi päälle, lienee helpompi sekin tehdä jos on itse miksannut.. tarjouksia saapi heitellä mulle tai vuohelle, tarkoitus olisi että viikolla 42 olisi valmista (siis sen viikon lopulla), pro tools 8 on siellä studiolla käytössä minne ollaan menossa.
 
http://www.payloadband.info/
Esp
10.10.2010 23:53:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

doctrine: Parilla tonnilla oli tarkotus, mutta kuten MustaVuohi jo tuumi, jäi jotain oleellista meiltä tarkistamatta... =( Nyt sit pe saatiin tietää ettei miksaus ja masterointi kuulukaan kauppaan ja olis pieni hoppu löytää tekijä, kun aikataulut ja muut semmoiset on jo sovittu mm. monistamon kanssa (toki niissäkin voidaan joustaa vähän).
 
Tosiaan tuo tonni on tähän asti ns. paras tarjous, kovan luokan tekijä ja ammattilainen hänkin. Tonni vain on meille kuitenkin aika iso siivu ja noin puolet enemmän kuin kokonaisbudjettimme tähän mennessä, joten siksi täällä kysellään josko löytyisi niitä aitoja ammattilaisia joilla olisi tarvetta "taskurahalle"... Biisien määrä 4-6, kestoltaan lätty sellaista 25-35 min, riippuen biisien määrästä. Ei siis olla tekemässä demoa vaan ihan rehellistä omakustanne-ep:tä, mutta tahtoo loppua taalerit kesken jos näin kalliiksi menee tämä lysti.
 
Varmaan se miksaus ottaa sen pari-kolme päivää riippuen raitojen määrästä ja siihen masterointi päälle, lienee helpompi sekin tehdä jos on itse miksannut.. tarjouksia saapi heitellä mulle tai vuohelle, tarkoitus olisi että viikolla 42 olisi valmista (siis sen viikon lopulla), pro tools 8 on siellä studiolla käytössä minne ollaan menossa.

 
Pistin vuohelle mailia.
 
Täh?!?
Antti1
10.10.2010 23:54:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

doctrine: masterointi päälle, lienee helpompi sekin tehdä jos on itse miksannut..
 
Itseasiassa usein suositaan juuri päinvastaista lähestymistapaa siitä syystä, että pystytään useissa eri tiloissa erilaisilla kuunteluilla ja eri tekijöillä välttämään yhden hemmon tekemiä munauksia paremmin. Useammat korvat kuulee enempi asioita. Toinen syy vois olla, että jossain on paremmin asiaan soveltuvia järjestelmiä käytössä ja toisaalta taas miksaaja ei välttämättä osaa masterointia viimeisen päälle & vice versa.
 
PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE!
Kalmo
11.10.2010 00:23:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan noita legendoja kuultu tyypeistä, jotka miksaa ja masteroi ennestään tuntemattoman biisin parissa tunnissa, mutta silleen...
 
Minua hiemnan häiritsee, että etsitään maksullista ammattistudiota mutta "ei mitään pro tason meininkiä". Mistä löytyy maksusta duunaava, joka mainostaa itseään ei-ammattitason tekijänä?
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
BlackGoat
11.10.2010 08:22:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Minua hiemnan häiritsee, että etsitään maksullista ammattistudiota mutta "ei mitään pro tason meininkiä". Mistä löytyy maksusta duunaava, joka mainostaa itseään ei-ammattitason tekijänä?
 
No lähinnä se että on näit jamppoi jotka tekee muutaman biisin hintaan 10000e tunnetussa studiossa jota käyttää vaikka kaikkien lempparibändi Metallica, sit on näitä jotka tekee alle tonnilla tosta yhtä ammattilaisittain tietotaidoilla omaan pussiin, tai joku pienempi firma jol ei oo vielä paljoa nimee etc. Kärjistetysti näin. Eli siis ei tartte olla maailman kovin guru vääntämäs tätä.
 
Pro-tason meininki vois olla niinku ammattilaisen ammattilaiselle tekemä duuni ja me ei täytetä tätä kriteerii (ainakaan vielä) joten näin.
 
-M.A-
doctrine
11.10.2010 12:48:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos halukkaille. Miksaaja löytyi.
 
http://www.payloadband.info/
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «