Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Viulubasso
1
Stain
09.10.2010 11:54:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen pitkään fiilistellyt jos ostais ns. The Beatles -basson ja tuollaista olen harkinnut.
 
http://www.thomann.de/fi/hoefner_ignition_beatles_bass_vsb_lh.htm
 
Ajattelinkin kysellä kokemuksia kyseisistä soittimista, että tekeekö tuollaisella mitään?
 
"No se tota lähti tollane idea että, toi meidän basisti sai idean että hei hei, hei Mandy viittiskö taas lähtee hei- heittää uus levy, ni sit, sit saatiin semmonen idea että vau, vittu tehdään levy sitten."
jkinnun2
09.10.2010 11:59:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stain: Olen pitkään fiilistellyt jos ostais ns. The Beatles -basson ja tuollaista olen harkinnut.
 
http://www.thomann.de/fi/hoefner_ignition_beatles_bass_vsb_lh.htm
 
Ajattelinkin kysellä kokemuksia kyseisistä soittimista, että tekeekö tuollaisella mitään?

 
Moro
 
pirun hyvä basso soittaa, mun eka basso oli tomminen ja nyt olen hankkinut tommosen kiinakopion, mikä on yllätäävän hyvä, kun muutama kitarakorjaaja on sitä trimmaillut
 
Isar
09.10.2010 17:05:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös nämä ole puoliakustisia pelejä, vaiko olenko väärässä? Minkähänlainen sustain näissä on tämä onttouden vuoksi...
 
Sinänsä klassisen kivan näköisiä, ja sitä kautta itse asiassa kiinnostaavia...
 
Stain
09.10.2010 17:17:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isar: Eikös nämä ole puoliakustisia pelejä, vaiko olenko väärässä? Minkähänlainen sustain näissä on tämä onttouden vuoksi...
 
Puoliakkari, kyllä. Skaalahan noissa kai on lyhyempi(?) eli tuleekohan jotain ongelmia kielien kanssa vai käykö noihin ihan normisetit?
 
"No se tota lähti tollane idea että, toi meidän basisti sai idean että hei hei, hei Mandy viittiskö taas lähtee hei- heittää uus levy, ni sit, sit saatiin semmonen idea että vau, vittu tehdään levy sitten."
hemmo
09.10.2010 17:26:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isar: Eikös nämä ole puoliakustisia pelejä, vaiko olenko väärässä? Minkähänlainen sustain näissä on tämä onttouden vuoksi...
 
Ei, puoliakustisessa kulkee tukipalkki on onton rungon läpi.
 
Tuo basso on kokonaan ontto. Tosin tallan alla lienee tukipuu.
 
"Edellisiltana ku menin maate ni en saanu unta ku teki niin paljon mieli jallukolaa" - Vanttera
hemmo
09.10.2010 17:28:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stain: Puoliakkari, kyllä. Skaalahan noissa kai on lyhyempi(?) eli tuleekohan jotain ongelmia kielien kanssa vai käykö noihin ihan normisetit?
 
Skaala on noin 30-30½ tuumaa ja normibassokielet käyvät tokis.
 
Autenttisin Biitls-soundi tulee tietty lyhytskaalaisilla Pyramidin tekemillä flätwound-lättänäkielillä.
 
"Edellisiltana ku menin maate ni en saanu unta ku teki niin paljon mieli jallukolaa" - Vanttera
BassoSisko
09.10.2010 18:41:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hemmo: Tosin tallan alla lienee tukipuu.
 
Jos noudattaa samoja termejä kuin viulussa, niin sen nimi on bassopalkki.
 
Groovelover
11.10.2010 22:31:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stain: Puoliakkari, kyllä. Skaalahan noissa kai on lyhyempi(?) eli tuleekohan jotain ongelmia kielien kanssa vai käykö noihin ihan normisetit?
 
Jos tarkoitat "normisetillä" hiomattomia niin joo, käy, kunhan se vaan on short scale-setti, pitkän skaalan kielisettiä tuohon tuskin edes saisi laitettua kun virittimet ja viritintapit on suunnilleen samaa kokoa kuin skitoissa. Itse ostin n. kuukausi sitten samanlaisen Höfnerin (myös vasurin) Thomannilta ja täytyy sanoa että tosi hyvä peli tämä on soittaa.
 
Kuten Hemmo tuossa jo sanoi, se autenttisin biitles-soundi tulee Pyramidin fläteillä, setti on Pyramid Gold flatwound, sellaiset laitoin omaani ja niillä saa just sen 60-luvun bassosoundin, varsinkin kun käyttää vain kaulamikkiä ja rhytm/solo -kytkin on solo-asennossa. Tallamikin soundi on itsekseen aika ohkainen ja honottava, toimii kuitenkin kimpassa kaulamikin kanssa ihan ok.
 
Soittotuntuma vaati totuttelua kun se on niin erilainen, precisionia vuosikymmenet soittaneena höfner tuntui ekaksi ihan lelulta ja jotenkin hauraalta käsissä, 30 tuuman skaala, tosi kapea kaula, ontto runko jne, mut aika nopeasti siihen tottui.
 
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976
emBBo
15.10.2010 13:25:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en ostaisi, eilen testailin musiikki kaupassa oli ihan jees soittaa mutta tuntui niin lelulta että pelkäsin hajottavani sen. Kyseessä samanlainen kapistus kuin linkissä.
 
Teijo K.
15.10.2010 15:31:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko: Jos noudattaa samoja termejä kuin viulussa, niin sen nimi on bassopalkki.
 
Ettei olisi eriä päin kuin viuluperheen bassopalkki?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «