Aihe: Les Paulin kielet särisee!! (Vituttaa)
1 2 3 4 5 6
AngieRainbow
07.10.2010 17:37:27
LaMotta: Oletko nyt varma, ettei ole kyse sitar-ilmiöstä särinän sijaan?

Mitä tarkoitat?
Leslie East
07.10.2010 18:46:51
AngieRainbow: Mie tapan kohta itteni tuon kitaran kans.

Noin kahden tunnin soittelun jälkeen käy vittu B kieli säriseen ja sit taas G. No, mä oon, että voi vittu. Tsekaan virityksen ja kiristän kieliä ihan vähän. Särinä katoaa ja kitara soi ku unelma. Kunnes taas kohta särisee. Mää käännän säriseviä kieliä B:tä ja G:tä ihan vitusti löysemmälle, viritän taas ja särinä lakkaa.

Kuulostaa ettei vire pidä. Kai olet kiristänyt ne pienet ruuvit viritysruuvien päissä (no offense). Onko LP käytetty? Ei kai entinen omistaja ole lähtenyt viilailemaan satulan uria?
LaMotta
07.10.2010 19:53:44 (muokattu 07.10.2010 19:54:18)

AngieRainbow: Mitä tarkoitat?

Kieli kuullostaa soidessaan sitaralta.
Hyttysen te siivilöitte, mutta nielaisette kamelin!
McNulty
07.10.2010 19:58:28
LaMotta: Kieli kuullostaa soidessaan sitaralta.

"Sitarilta"

Niin elikä kieli resonoi joko tallapalan kohdalla tai satulan urassa. Yleensä jos satulan ura on viilattu väärin, kieli resonoi häiritsevästi. Siihen auttaa satulaviila, ja jollei sellaista ole itsellä tai kokemusta satulauran tekoon, niin suosittelen ammattilaista.

Myös Tune-O-Matic talloja on erilaisia, eri valmistajilta. Joskus se tallapala pääsee heilumaan juuri sen verran, että aiheuttaa ikävän ei-toivotun resonaation. Siitä yleensä selviää kun vähän ruuvaa tallapalaa joko eteen- tai taaksepäin. Ei vaikuta kuitenkaan niin merkittävästi intonaatioon.

Sen sijaan, monesti ammattilainen soittaa kitaraa kevyemmällä tatsilla kuin omistaja... onhan kyseessä "toisen omaisuus" eikä sitä tule luukutettua hampaat irvessä, jotta jokainen resonaatio ilmenisi. Miulla oli kerran Stratossa satulaurassa vikaa, jonka vain minä omistajana sain toistettua. Soitinta huoltanut taho ei saanut samaa resonaatiota aikaiseksi vaikka koitti soittaa omalla tatsillaan "kovempaa".

Kannattaa siis antaa huoltajalle mahdollisimman tarkka vikakuvaus. Se helpottaa molempien, asiakkaan ja säätäjän, arkea.
Tulis talavi nii näköö mitä köyhät pistää ylle!
LaMotta
07.10.2010 20:07:20 (muokattu 07.10.2010 20:07:45)

McNulty: "Sitarilta.

Kiitän oikaisusta.

Angie Rainbow, onko siihen kitaraan vaihdettu kieliä nyt kyseessä olevan tapauksen puitteissa?
Hyttysen te siivilöitte, mutta nielaisette kamelin!
fox
07.10.2010 20:30:00

LaMotta: Kiitän oikaisusta.

Angie Rainbow, onko siihen kitaraan vaihdettu kieliä nyt kyseessä olevan tapauksen puitteissa?

Vaikka en ookkaan Angie R. niin tuolla edellisellä sivulla hän kertoo:

Kitaran satulaa korjattu ja kielisilta (toivottavasti oikea termi) vaihdettu uuteen. Tulin kotiin ja kitara soi ku taivaasta tullu. Olin ihan fiiliksissä ei särinää, ei helinää ja saundi taivaallinen. Noin kahden tunnin soittelun jälkeen käy vittu B kieli säriseen ja sit taas G.

eli luulis siihen kieletkin vaihdetun.. Talla ainakin, ja satulaa rempattu. Mutta niinkuin McNulty tuolla ihan oikein totesi, niitä soittotatseja on niin monenlaisia.. Ja en ainakaan koskaan noita remontteja tehdessä sitä asiakkaan soitinta kyllä arvannut oikein kovalla kädellä rankaista..
Tää koko tapaus on kyllä mahdoton näin "etähuoltona" ratkaista, kaikkein eniten tuo ihmetyttää, että huollon jälkeen se skeba soi ihan OK mutta sitten kahdessa tunnissa menee pahaksi. Jos nyt Angie ei ihan ääri-ilmastoisessa ympäristössä treenaa, niin en jaksa uskoa, että esmerkiks hyvin säädöissä oleva skeba tuossa ajassa "muuttuu" esmerkiks kaulan relieffin osalta. Huonona ehdotuksena tarjoisin kieliä, ja ehdottaisin että ottaa jotkut "toisen valmistajan" kielet välillä??
Kitarafaktorille suosittelisin myös viemään, että saa "varmuuden" asiaan.. Ihan ilman mitään sen kovempaa "epäluottamuslausetta" vanhalle tutulle..
Mutta siinä tulis se "toinen mielipide" esimerkiks juuri satulan ja tallan suhteen.
Kovin mystistä vikaa, mutta - joskus aina on. Kerran oli "Junnu-JEMissä" eli 555:ssä sellanen, että vähän aikaa oli uusilla kielillä helisemättä, mutta sitten taas alkoi. Toisenmerkkisillä kielillä se kaiketi sitten pysyi enemmän aisoissa se helinä.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
jra
07.10.2010 20:35:34 (muokattu 07.10.2010 20:37:17)
Satulaura on munkin 1. veikkaus. Joko kuten edellä muutamaan kertaan sanottu, liian matala, otelautaan päin viettävä tai kiilamainen jossa kieli kinnaa eikä ota uran pohjaan tasaisesti. Syksyllä kun ilmat viilenevät ja keskuslämmitykset laitetaan hohkaamaan saattaa syynä olla se että kaula elää hieman ja kaularaudan säätö ei "pysy" vaikka se olisi huollossa oikein säädettykin.

Itsellä on ollut yksi pitkällistä pohtimista vaatinut särinäongelma Strato-tyyppisessä kitarassa, ja sen syyksi paljastui tallapala, joka kiilasi hieman eikä siis ottanut tukevasti alustaansa.

Muita syitä jotka tulevat mieleen ovat tietyllä taajuudella resonoivat LP:n tallan jouset (jos ko. mallissa sellaisia on), resonoivat mikkien jouset tai resoivat kaularauta. Myös Tune o maticin ja stopbarin keskinäisellä kulmalla saattaa olla mystisiä vaikutuksia siihen miten kieli menee tallapalan yli.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
fox
07.10.2010 20:56:23

jra: Myös Tune o maticin ja stopbarin keskinäisellä kulmalla saattaa olla mystisiä vaikutuksia siihen miten kieli menee tallapalan yli.

Tämä on täysin totta. Kannattaa siis nostaa sitä stop-baria kokeeks, ei tarvitse kummosia välineitä.
Samoin nuo kaikki voi olla syypäitä särinöihin... ;)
AngieRainbow
07.10.2010 21:54:02
Tässä on tullut paljon juuri sellaisi ajatuksia, joita minulla itsellänikin on. Nimittäin, että se on jostain pienestä asiasta kiinni, ku löytyis vaan syy. Ja joo kielet on kertaalleen myös vaihdettu.

Huomasin myös sen, että Masa soitti sitä tosiaan aika varovasti. Itse kun tykkään vetää sointuja oikein huolella. Matti meinas (kun soitin sille tänään), että älä välitä pienistä helinöistä, että vedät vaan. Matti myös vakuutteli, että älä missään nimessä myy kitaraa, kun se on niin hyvä yksilö. Tavallaanhan tässä nyt ei mistään maailman lopusta olekaan kysymys, mutaa se helisee just sillee ärsyttävästi, ettei pysty oleen välittämättä. Lisäksi en osaa itse kitaraa hirveästi säädellä enkä oikein uskallakaan, ettei mene rikki.

Joo, eihän tätä asiaa varmaan kukaan etänä pysty hoitaan. Helpottaa se kuitenkin avautua ja kuulla muiden kokemuksia. Sitä on kaikienlaisia kikkoja, millä ihmiset on saanut särinät kuntoon, kuten laittaa jotain siihen satulaan (niin kuin se mun kankaan palanen). Jotkut on kuulema laittaneet jonkin hiuslenksun/kuminauhan siihen satulan ja virityskoneiston väliin, jotta kielet painuis alas päin. Kokeilin tätä, mutta ei auttanut. Särinä ei myöskään lakkaa, vaikka painan kieltä satulan ja kaulan pään välistä. Musta tuntuu, että siellä tallassa on jotain vikaa.

No, huomenna sinne kitarafaktorille, nii kattallaan, mitä tapahtuu... Mä taidan soitella välillä mun Jacksonia, ettei järki lähde.
Bugsy
07.10.2010 22:05:09
Nii oliko se varma että ne kielet siinä sirisee?

Omassa Epiphonen LP:ssä kaulamikin kohdalta kuuluu välillä korkeata sirinää, kun soittaa tietyllä taajuudella. Ilmeisesti mikin kuori resonoi tai jotain. En ole vielä jaksanut avata sitä ja tutkia tarkemmin. Särinä on aika hiljanen eikä kuulu vahvistimella soittaessa.
LaMotta
07.10.2010 22:07:37

Kaukoparantaminen on vaikeaa.

Kyseessä voi siis olla kielen särinä, sitar-ilmiö tai mekaaninen resonanssi. Nämä kolme pitäisi ensin kyetä erottamaan toisistaan.
Teille on valehdeltu niin paljon, ettette tiedä oletteko tulossa vai menossa." - Benjamin Freedman
hevikukko
07.10.2010 22:09:30 (muokattu 08.10.2010 10:56:52)
Mulla helisi Les Paulissa ne intonaatio-satulat tallassa, missä kieli menee urassa. Siihen suuntaan mihin viimeksi laitoin löysemmäksi tai kireemmäksi, piti vain painaa kynnellä se pieni tyhjä tila pois....noin 1/10 milli. Tallan paloihin jäi aina ilmaa säädön jälkeen. Joskus kovan soiton jälkeen, painelin niitä ihan vaan testiksi yleensä kaulaan päin. "Tyhjät pois"
Tämä oli syynä mulla G kielen ja joskus H kielen särinään. Resonointi oli vaan palan löysyyden ja kielen värinän yhteinen ääni. Muissa tapauksissa nauhat ja kaulan kuperuus. Joskus on ollut ongelmia virittimissä ja niiden löysyydessä.

Viimeksi kuulin särinää Music Manissä ja meinas mennä hermot, syy löytyi helposti. Kiristin D kieltä ja ei ääni noussut :D Se oli katkennut/murtunut sisältä virittimen reunasta ja vaan venyi ja venyi tehden kivaa kierrettä klassisesti. Särinä loppui kielen vaihdolla. Yllätys!
Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
AngieRainbow
07.10.2010 23:59:51 (muokattu 08.10.2010 00:01:20)
hevikukko: Mulla helisi Les Paulissa ne intonaatio-satulat tallassa, missä kieli menee urassa. Siihen suuntaan mihin viimeksi laitoin löysemmäksi tai kireemmäksi, piti vain painaa kynnellä se pieni tyhjä tila pois....noin 1/10 milli. Tallan paloihin jäi aina ilmaa säädön jälkeen. Joskus kovan soiton jälkeen, painelin niitä ihan vaan testiksi yleensä kaulaan päin. "Tyhjät pois"
Tämä oli syynä mulla G kielen ja joskus H kielen särinään. Resonointi oli vaan palan löysyyden ja kielen värinän yhteinen ääni. Muissa tapauksissa nauhat ja kaulan kuperuus. Joskus on ollut ongelmia virittimissä ja niiden löysyydessä.

Kuulostaa asialliselta. Olen itse näissä säätö hommissa todella tumpelo. Mitä siis teit sillä kynnellä, että sait sen loppumaan?

P.S. Uusin tarjoukseni 50 eurosta, jos joku Tampereella asuva tulee luokseni Tammelaan ja saa sen saatanan sirinän pois. Tietysti lopullisesti (jos joku hoitaa kitaran kuntoon niin, että ei sirise, niin lyön 25 euroa kouraan ja jos ei sirise kahden viikonkaan päästä, niin toiset 25 tulee, että napsahtaa.) Mulle voi soittaa ja lähettää tekstareita 050-3050736

Yritin itse tuota Hevikukon kynsitemppua, mutta en oikein tajunnut, mitä oikeastaan piti tehdä...
fox
08.10.2010 00:10:40

AngieRainbow:
Kuulostaa asialliselta. Olen itse näissä säätö hommissa todella tumpelo. Mitä siis teit sillä kynnellä, että sait sen loppumaan?

Ihan vaan painaa sitä tallapalaa, että siitä lähtee "löysät pois".. ;) Ei ole isosta kiinni, ja joskus riittää, että pikkuisen painaa.

P.S. Uusin tarjoukseni 50 eurosta, jos joku Tampereella asuva tulee luokseni Tammelaan ja saa sen saatanan sirinän pois. Tietysti lopullisesti (jos joku hoitaa kitaran kuntoon niin, että ei sirise, niin lyön 25 euroa kouraan ja jos ei sirise kahden viikonkaan päästä, niin toiset 25 tulee, että napsahtaa.) Mulle voi soittaa ja lähettää tekstareita 050-3050736

Tuun Lietsussa käymään sunnuntaina, saattaa olla, että otan yhteyksiä silloin, jollei nää nykyset tampereemmiähet ehdi ensin.. =) Ei sulla varmaan asiaa ole tänne kaakkois-Pälkäneelle..
fox
08.10.2010 00:37:52

jra: Olipa sekavasti selitetty, ja tietty tarkoitettiin ihan jotain muuta;)

E: Fox ehtii aina ensin.

Ei kun juurikin noin, ja ei, en aina. Ehdi. =)
aristoteles666
08.10.2010 08:58:24 (muokattu 08.10.2010 08:58:46)

kokeile laskea kielenpidintä, eli se tallan jälkeen, alaspäin jolloin kielet painaa tallaa kovemmin, vaikea täältä nähdä miten sulla on se, mutta jos se on liian korkealla, kielet ei paina tallaa tarpeeksi kovaa ja kaikkia ylimääräisiä sirinöitä esiintyy helposti.
Rämppy
08.10.2010 09:00:22
Oletko kokeillut kiertää tuon ongelmakielen eri tavalla virittimen tappiin? Joskus auttaa kun kiertää kieltä useamman kierroksen tapin ympärille, joskus taas auttaa kun vähentää kierroksia. Tuo kun vaikuttaa kielen kulmaan satulan kohdalla.
En sitten malttanut olla sanomatta.
ibnz
08.10.2010 09:37:15
Voisihan sitä kieltä pakottaa kiertymään viritystapin alaosaan päin, jotta se painuisi mahdollisimman syvälle satulauraan
Frankster
08.10.2010 10:00:48
Pitääpä itselläki kantaa kortea kekoon, jonkin verran on sentään tietotaitoa vuosien varrella kertynyt omia kitaroita säätäessä.

Les Paulin lapakulman pitäisi kyllä riittää painamaan kieli riittävän hyvin satulaan, jos vain satula on oikein viilattu.

1. Tärkeintä on paikallistaa se särinän lähde ensimmäisenä (jos ei ole vielä tehty). Kuoleta kaikki muut kielet kuin se G, ja käy läpi kaikki mahdollisesti liikkuvat osat tallasta satulaan. Jos särinä loppuu kun painat käden osan päälle, lähde löytyi. Tai kuuntele korvalla mistä se kuuluu.

2. Säriseekö kieli vain vapaana vai myöskin ensimmäisiltä nauhoilta. Jos särisee MYÖS ensimmäisiltä nauhoilta, on kaula liian suorassa. Jos särisee vain vapaana, on satulan ura todennäköisesti liian syvä ja siihen ei auta kunnolla kuin satulan vaihto. Katso kuitenkin viestin loppu..

3. Nosta vain sitä tallaa, kitara ei siitä hajoa. Merkkaa säätöruuveihin vaikka vesiliukoisella tussilla kohta missän ne nyt ovat, niin voit palata alkuperäiseen asetukseen vaikka syy ei sillä olisi löytynytkään.

Tämä seuraava voi tuntua ärsyttävän itsestäänselvältä, mutta sanompa kuitenkin. Eräässä kitarassa särisivät tietynlaisten hihnalukkojen metallikilkkeet akustisesti soittaessa (mutta hihna kiinni). Vahvistimen kautta se ei tietenkään kuulu, mutta aiheutti pientä päänvaivaa hetken. Tämmöisen voi aiheuttaa sopiva taajuus, mikä vois sulla olla just tuo vapaana soiva G-kieli.

Pistän lissää jos tulee vielä jotain mieleen. Ensimmäiset kaksi kohtaa kun käy läpi, ongelma selviää kyllä. Katso myöskin ettei mikään hemmetin ruuvi ole löysällä kitarassa :)

-Frankster
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)