Aihe: Taustanauhat useammalla esim. 4 kanavalla
1 2 3 4
miffe
05.10.2010 05:53:33
Totofan: Periaatteessa näin. Ainoa vaan et harvassa maitokaupan DVD-soittimessa on ulostulot erikseen joka kanavalle.

En ole vielä törmännyt arviolta satkun hintaluokas olevaan DVD-soittimeen, josta EI SAISI jokaista kanavaa analogisena ulos. Ehkä viidenkympin koneis sit...

Ja, jos läppäri on jo olemas, niin joku käytetty M-Audion äänipurkki, niin saa Ableton Liven kevytversion mukaan. Parilla satkulla tai halvemmalla irtoo jo.
turkulainen
Vaihe
06.10.2010 15:29:48
Totofan: Periaatteessa näin. Ainoa vaan et harvassa maitokaupan DVD-soittimessa on ulostulot erikseen joka kanavalle.

Ainakin Chlas Ohlsonin 49€ DVD soittimessa oli analogiulostulot. Toi on muuten aika hyvä idea monikanava taustoille.
Totofan
06.10.2010 19:20:35

Vaihe: Ainakin Chlas Ohlsonin 49€ DVD soittimessa oli analogiulostulot. Toi on muuten aika hyvä idea monikanava taustoille.

Meisi ei oo taas ajan tasalla.
"Sääteletkö sä ääntä? Oli vähän liian kovalla.." "Mä oon ihan valomies." "Aijaa, no tossa oli helsingin kaupunginteatterin entinen valomies, sanoi että valot ihan päin persettä.."
Totofan
06.10.2010 23:26:34

dust sucker: Ou nou.

Nyt täytyy sitten enää opetella 5.1. miksaus.

Hmm, Logicilla pystyy onneks tekemään sellaisen. Tuleeko siinä sitten 5 kanavaa audiota...täytyy etsiä manuaali.

Kovin helppoa oli, tein Nuendo 4:lla noin 2 minuutissa wavin, missä oli clikki centterissä ja nauha stereona oikeassa ja vasemmassa kanavassa. Tossa clasuullssunin DVD-soittimessa on toi USB-portti. Jos kone toistaa vaikka 5.1 16-bittistä wavia niin ei oo ongelmaa tärinöidenkään kanssa.

Tossahan on siis mahdollisuus tuutata ulos vaikka 2 stereokanavaa, 1 monokanava ja klikki ulos yhtaikaa. Itsekin voisin harkita tota, ainut että meillä on ollut 6 kanavaa käytössä bändin kanssa, ja se on aika sopiva. Taustalaulut, synatavara ja konerumpujutut eri stereokanavissa siis.
"Sääteletkö sä ääntä? Oli vähän liian kovalla.." "Mä oon ihan valomies." "Aijaa, no tossa oli helsingin kaupunginteatterin entinen valomies, sanoi että valot ihan päin persettä.."
dust sucker
07.10.2010 15:35:15
Tosiaan!

Mites toi on mahdollista, eikös 5.1 -äänessä ole viisi kanavaa, olen vissiin ymmärtänyt väärin. Tuossa Clasun vehkeessä on tosiaan usb, joka voittaa käytettävyydessään ja muokattavuudessaan poltettavan DVD:n kättelyssä.

Missä muodossa 5.1.-filut tulee olla? Toistaako DVD-toistin ne suoraan ne filut? Mikä niiden kanavien protokolla on, mikä on front left/right ja mikä back left/right?

Normaalisti DVD-soittimen takakenttään ei edes saa laittaa liian korkeaa ja matalaa ääntä vaan ne kajarit menee heti rikki, tässä on ihan eri säännöt kuin tavallisissa kajareissa.

Logicin manuaali pitää kyl etsiä.
Totofan
07.10.2010 15:48:38

dust sucker: Tosiaan!

Mites toi on mahdollista, eikös 5.1 -äänessä ole viisi kanavaa, olen vissiin ymmärtänyt väärin. Tuossa Clasun vehkeessä on tosiaan usb, joka voittaa käytettävyydessään ja muokattavuudessaan poltettavan DVD:n kättelyssä.

Missä muodossa 5.1.-filut tulee olla? Toistaako DVD-toistin ne suoraan ne filut? Mikä niiden kanavien protokolla on, mikä on front left/right ja mikä back left/right?

Normaalisti DVD-soittimen takakenttään ei edes saa laittaa liian korkeaa ja matalaa ääntä vaan ne kajarit menee heti rikki, tässä on ihan eri säännöt kuin tavallisissa kajareissa.

Logicin manuaali pitää kyl etsiä.

Mä tein nuendossa vaan 5.1 kuuntelun, vaikka ei 5.1 kuuntelua olekaan. 5.1 sisältää siis 6 kanavaa: center, left, right, subwoofer, back left ja back right. Ei ole mitään väliä mitä tavaraa laitat ja mistä reiästä, voit tunkea esim vaikka klikin tulemaan tuolta subwoofer-kanavasta. Sitten se DVD-soitin vaan purkaa sen 5.1-fileen ulos omista audiorööreistä. Veikkaan että jos teet 5.1 Wav-tiedoston niin soitin pyörittää kyllä. Tarkistaa kannattaa kyllä etukäteen, mä en tosta surround-maailmasta kuitenkaan niin oo perillä..
dust sucker
07.10.2010 19:58:02
Tämmöstä laitettahan ei saa ostaa mistään muualta kuin Clasulta, joten sinne!

Täytyy vielä tsekata miten stereoraidan (vaikka just tuo front left/right) saa menemään stereoraitana eikä siis omina raitoinaan niin että molemmilta kanavilta tulee periaatteessa samaa tavaraa, mutta leveämpänä. Palaan asiaan kun olen saanut ensimmäiset kokeilut tehtyä!
Vilhelmus
22.01.2011 17:25:47

Pohditaan tässä bändille uutta taustanauhamasiinaa, joko stereo- tai monikanavavehjettä. Fostex D-108 tai D-160 ois varmaan erittäin jees, mutta käytettynä ei taida olla ihan koko ajan liikkellä. Uutta vastaavaa ei oikein pysty ostaan, hinta vois olla maksimissaan jotain 300-400e.

Lapinpolttajain valikoimista pisti silmään tollanen stereovehje: http://www.thomann.de/fi/ikey_audio_rm3.htm
Ominaisuuksiltaan vaikuttaa hyvältä, vaan onko kellään käyttökokemusta?
Jäätävä mänkkinen.
eleeton
22.01.2011 20:36:24
absqua:
kovalevymatskut on miksattu dolby 5.1-sessioksi, jossa on sitten eri kanavilla mitä nyt onkaan ja klikki tietenkin yhdellä. taustat ajetaan mäkistä ihan perus VLC-playerilla monikanavaisen äänikortin kautta ulos.

Tahtoisin itse kuulla lisää tästä toteutuksesta. Tähän mennessä olen suunnitellut (mutten toteuttanut) taustanauha-ajatusta perusläppäri (vaikka linuxilla, tässä skenaariossa ei ole niin väliä) jossa pyöritetään VLC:llä (siksi koska se on suosikkisoitinohlemani :) videota jossa audio on siis taustanauha, toinen kanava klikki, toinen taustat, ja videokuva tykillä kankaalle. Tässä vaikeinta on videon (animaatiota) toteutus, mutta lopputuloksena on miehittämätön täysin synkassa oleva video screenillä bändin kanssa.

Muilla toteutuksilla video taustanauhan kanssa on turhan vaikea ja tyyris toteutus.

Idean saa varastaa, videon toteutus on kuitenkin se pahin rasti :D

Kun biisit vedettäisiin kuitenkin klikin kanssa. Mutta mietin jo ennen tämän ketjun näkemistä että yksi monoraita taustoille ei oikein riitä, joten tähän toteutukseen pitäisi saada se 5.1 miksaus vielä. Jonka VLC kyllä hanskaa.

Ja edelleen toimisi myös linuxilla jos äänipurkille on ajurit.
eleeton
22.01.2011 20:42:16
Ja edelleen toimisi myös linuxilla jos äänipurkille on ajurit.

Tässähän on pointtina lähinnä se että taustaläppäriksi riittää vanhempikin läppäri -> backupien pitäminen on halpaa.
absqua
23.01.2011 04:27:28
eleeton: Tahtoisin itse kuulla lisää tästä toteutuksesta..

Mitä tarkalleen ottaen?
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
eleeton
23.01.2011 10:55:46
absqua: Mitä tarkalleen ottaen?

No eipä siinä kai kauheasti kerrottavaa ole :D Lähinnä ehkä millä teitte 5.1 miksauksen ja mihin formaattiin?
bize
23.01.2011 21:43:52
eleeton: No eipä siinä kai kauheasti kerrottavaa ole :D Lähinnä ehkä millä teitte 5.1 miksauksen ja mihin formaattiin?

Tää onnistuu aika helposti alusta loppuun esim. Logicin softapaketilla. Tehdään matskut logicissa, ja ajetaan tauhka haluttuihin surround-outputteihin. Tämän jälkeen bouncataan homma moniraitana ulos, lopputuloksena 6 audiofileä, joissa on kutakin kaiutinta kuvaava liite nimessä.

Koodauksen 5.1-formaattiin, eli esim. Dolby Digital / ac3, voi hoitaa samaan softapakettiin kuuluvalla Compressor-softalla.

Huomionarvoista on, että VLC player saattaa summata kaiken stereoksi pääulostuloihin (etu L-R), klikin mukaanlukien, jos esim. kommunikaatio äänikortin kanssa ei pelaa kunnolla tai surround-kaiuttimien konfigurointi on tehty väärin. Tämän vuoksi kannattaa jättää left-right käyttämättä, ja koodata esim. klikki centeriin ja yleisölle tarkoitettu stereodata takakaiuttimiin. Tällöin ongelmatilanteessa ulos ei yksinkertaisesti tule mitään, mikä on kuitenkin huomattavasti parempi juttu kuin klikki PA:ssa.

VLC-playerissa on myös se mainio ominaisuus HD-hommaa ajatellen, että se osaa soittaa yhden biisin playlistista kerrallaan ja pysäyttää sen jälkeen playbackin.
stnprkl
24.01.2011 04:50:32
bize: Tää onnistuu aika helposti alusta loppuun esim. Logicin softapaketilla. Tehdään matskut logicissa, ja ajetaan tauhka haluttuihin surround-outputteihin. Tämän jälkeen bouncataan homma moniraitana ulos, lopputuloksena 6 audiofileä, joissa on kutakin kaiutinta kuvaava liite nimessä.

Koodauksen 5.1-formaattiin, eli esim. Dolby Digital / ac3, voi hoitaa samaan softapakettiin kuuluvalla Compressor-softalla.

Huomionarvoista on, että VLC player saattaa summata kaiken stereoksi pääulostuloihin (etu L-R), klikin mukaanlukien, jos esim. kommunikaatio äänikortin kanssa ei pelaa kunnolla tai surround-kaiuttimien konfigurointi on tehty väärin. Tämän vuoksi kannattaa jättää left-right käyttämättä, ja koodata esim. klikki centeriin ja yleisölle tarkoitettu stereodata takakaiuttimiin. Tällöin ongelmatilanteessa ulos ei yksinkertaisesti tule mitään, mikä on kuitenkin huomattavasti parempi juttu kuin klikki PA:ssa.

VLC-playerissa on myös se mainio ominaisuus HD-hommaa ajatellen, että se osaa soittaa yhden biisin playlistista kerrallaan ja pysäyttää sen jälkeen playbackin.

Kuulostaa ihan helvetin järkevältä ja helpolta samaan aikaan :) Ja ennen kaikkea turvalliselta shown jatkuvuuden kannalta.
Vetäkää homma raiturilla ja unohtakaa noi 5.1 kikkailut, kyse ei nyt tässä yhteydessä oo kuitenkaan siitä et homma pitäis koodata 5.1:s sen takia et datakaista oli rajallinen vaan jengi haluaa toistohommis päästä mahd. halvalla. Halvin vaan ei oikeesti oo ikinä paras.
Viltsu audiokantaja
Totofan
24.01.2011 07:55:55

stnprkl: Kuulostaa ihan helvetin järkevältä ja helpolta samaan aikaan :) Ja ennen kaikkea turvalliselta shown jatkuvuuden kannalta.
Vetäkää homma raiturilla ja unohtakaa noi 5.1 kikkailut, kyse ei nyt tässä yhteydessä oo kuitenkaan siitä et homma pitäis koodata 5.1:s sen takia et datakaista oli rajallinen vaan jengi haluaa toistohommis päästä mahd. halvalla. Halvin vaan ei oikeesti oo ikinä paras.

Sitä mä en ymmärrä, et jos kerran on kone missä on Logic ja löytyy monikanavaäänikortti, niin miksi tähän sotketaan mukaan joku 5.1-koodaushomma? Bouncaa raidat vaan audioksi, eriteltyinä (esimerkiksi nyt vaikka klikki, synat parilla stereoraidalla, perkat parilla stereoraidalla, taustalaulut stereoraitana, ymsyms..) ja heittää ne sinne Logicin sekkariin ja määrittelee ulostulot. Näin meillä toimii livenä, ja ihan tarpeeksi hyvin toimiikin. Äänikorttina Focusrite Saffire Pro 40.
"Oottshä she miksheri?"
absqua
24.01.2011 08:16:21 (muokattu 24.01.2011 08:23:25)
Totofan: Sitä mä en ymmärrä, et jos kerran on kone missä on Logic ja löytyy monikanavaäänikortti, niin miksi tähän sotketaan mukaan joku 5.1-koodaushomma? Bouncaa raidat vaan audioksi, eriteltyinä (esimerkiksi nyt vaikka klikki, synat parilla stereoraidalla, perkat parilla stereoraidalla, taustalaulut stereoraitana, ymsyms..) ja heittää ne sinne Logicin sekkariin ja määrittelee ulostulot. Näin meillä toimii livenä, ja ihan tarpeeksi hyvin toimiikin. Äänikorttina Focusrite Saffire Pro 40.

Ton VLC:n idea tossa meidän systeemissä on olla mahd. kevyesti pyörivä softa joka pystyy soittamaan monikanavaista audiota.
absqua
24.01.2011 08:18:47 (muokattu 24.01.2011 08:26:04)
eleeton: No eipä siinä kai kauheasti kerrottavaa ole :D Lähinnä ehkä millä teitte 5.1 miksauksen ja mihin formaattiin?

Logicilla. 5.1 Wav on formaatti. Monikanavaäänikortin audio-midi-asetuksista voi konfata mihin outputtiin mikäkin raita menee ja siinä se sitten onkin.

E: Bize-Tommihan tossa jo kerkeskin antaa syväluotaavamman kuvauksen aiheesta. Noin just se pelaa. Kuulostaa luettuna hankalammalta kuin onkaan ja lopputulos on hyvä.
absqua
24.01.2011 08:23:03
stnprkl: Kuulostaa ihan helvetin järkevältä ja helpolta samaan aikaan :) Ja ennen kaikkea turvalliselta shown jatkuvuuden kannalta.

Mä sohaisen tähän väliin sen verran että nyt ei todellakaan ole haettu halvinta systeemiä ainkaan täällä päässä, vaan luotettavaa ja joustavaa. Pari vuotta on tolla menty ja hyvin on pelannut. (samaan toimeen männä vuosina hankittu HD24 lojuu tyhjänpanttina varastolla)
stnprkl
24.01.2011 15:00:48
absqua: Mä sohaisen tähän väliin sen verran että nyt ei todellakaan ole haettu halvinta systeemiä ainkaan täällä päässä, vaan luotettavaa ja joustavaa. Pari vuotta on tolla menty ja hyvin on pelannut. (samaan toimeen männä vuosina hankittu HD24 lojuu tyhjänpanttina varastolla)

Kyl se fyysinen raituri on silti kaikkein luotettavin
Viltsu audiokantaja
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)