Aihe: Leveämpi kaula?? Helpottaako
1 2 3
elsewhere
06.10.2010 15:43:41 (muokattu 06.10.2010 15:54:50)
Onhan se juu ihan kamalaa, kun joku teoriar*nkkari tulee netissä selittämään että asiat voisi tehdä helpommin, kunhan vaan vähän miettii että miten ne soinnut ottaa. Niin ettei sormiin satu ja jos vaikka vähän laajemmalla soundipaletillakin. Kauhea kuspiä, kun kehtaa tulla neuvomaan. Osaa mokoma hienostelija nuotitkin vielä. Ja tottakai jos joku satunnaisen lapun nettiin kirjoittanut ukko sanoo että tähän kohtaan kuuluu just tasan tollanen sointu niin siihenhän se sitten tietysti kuuluu, aina ja ikuisesti. Vaikka sattuis sormiinkin. Tai olis väärin. Se on sitä aitoa bluussia ja rökkenrölliä se kato vaan niinku.

Näin vakavasti ajatellen, mun mielestä sointujen muodostaminen alkeista lähtien intervallien avulla ei muuten olisi yhtään huono tapa lähteä opiskelemaan kitaran soittoa, kunhan se ensimmäinen kolmen soinnun lastenlaulu on hallussa. Säästyisi paljolta.

Edit: sanotaan nyt vielä sen verran, että ei ole olemassa sinänsä "oikeaa" tapaa soittaa. On vain ääntä, joka tulee ulos soittimesta, ja se ääni voi olla miellyttävää tai sitten ei, mikä sekin riippuu usein kuulijasta. Ja kuulijalle on lähes aina täysin sama, miten se sointu sieltä kitarasta otetaan, kunhan siinä on sen oleellinen sisältö (=ne yksittäiset nuotit) tallella. Läheskään kaikki kitaristit eivät käytä koko barresointuja ollenkaan. Itse en esimerkiksi pysty soittamaan vitoskieleltä duuribarrea niin, että ensimmäinen kieli soisi puhtaasti, sillä sormet eivät vaan taivu. Onneksi vaihtoehtoja on aina olemassa enkä ymmärrä miksi niiden opettelu olisi jotenkin haitaksi.
~ Love broke out and I forgot it's war.
padaa@dadaa!
06.10.2010 15:49:33

elsewhere: Onhan se juu ihan kamalaa, kun joku teoriar*nkkari tulee netissä selittämään että asiat voisi tehdä helpommin, kunhan vaan vähän miettii että miten ne soinnut ottaa. Niin ettei sormiin satu ja jos vaikka vähän laajemmalla soundipaletillakin. Kauhea kuspiä, kun kehtaa tulla neuvomaan. Osaa mokoma hienostelija nuotitkin vielä. Ja tottakai jos joku satunnaisen lapun nettiin kirjoittanut ukko sanoo että tähän kohtaan kuuluu just tasan tollanen sointu niin siihenhän se sitten tietysti kuuluu, aina ja ikuisesti. Vaikka sattuis sormiinkin. Tai olis väärin. Se on sitä aitoa bluussia ja rökkenrölliä se kato vaan niinku.

Näin vakavasti ajatellen, mun mielestä sointujen muodostaminen alkeista lähtien intervallien avulla ei muuten olisi yhtään huono tapa lähteä opiskelemaan kitaran soittoa, kunhan se ensimmäinen kolmen soinnun lastenlaulu on hallussa. Säästyisi paljolta.

Juu, tuossahan olikin oiva vastine joten oman voin säästää. Mutta pahoittelen itseni ja mestarien puolesta (itse en heihin kuulu) tuota aikaisempaa sointuelitismiä. Tosiaan, nuo yleisesti jaossa olevat tabulaarit ovat yhtä kuin niiden kirjoittaja, monesti ne on kirjoitettu 6-kielisille soinnuille koska sointujen palasten kirjoittelu niin että ne istuvat vielä oikeille tahdinosille on melkoisen työlästä.
Raist
06.10.2010 16:12:39
Magua: Blablabla

Niin, täällähän kaikki meinaa vaan vituillaan kertoa, miten heistä asiat on helpompi tehdä. Ihan kauheeta porukkaa. Kaikkien pitää tehdä omat läksyt, jos joku neuvoo asioissa niin en mä nyt rupeis avautumaan miten perseestä se on. Kitaran soitossa ei tule ikinä oppimaan kaikkea, jos ei barret kiinnosta niin ei niitä ole pakko vatkata.
Magua
06.10.2010 16:45:55
No joo,mutta kun koitan opiskella itsekseni, koska täältä korvesta en ole opettajaa löytänyt. Kirjassa jota yritän opinnoissani seura on barret juuri näiden perus E , perus A jne jälkeen, juuri kai niinku siksi että sitte pääsee vähän niinku soittamaan. Tai siis rämpyttäminen alkaa pikkuhiljaa ,kuullostaa tai näyttää soittamiselta.
Kirjassa ei myöskään tässä kohdassa ole kappaletta F* the barre , we do it like this. Joten jos joku luki mitä alunperin kysyin, joka oli ,että onko olemassa kitaroita jossa kielten väli on hiemän isompi ,ja jotta mahtaisiko semmonen auttaa barre sointujen harjoittelussa. Näköjään oli ongelmia jollain muullakin ,kun ei soi puhtaasti.

Mutta Kertokaa oi maestrot mistä helvetistä ilman opastusta olisin keksinyt että nytpä pitääkin opetella sointukäännoksiä ja jazz ysisointuja.
Totean edelleen että eikö ensin pidä opetella numerot ennenkun alkaa ratkoa toisen asteen yhtälöitä. Kiss this.

Mä en todellakaan kysynyt mitä vaihtoehtoja olisi.Niitten aika on myöhemmin. Tähän yhtyy varmasti jokainen joka opettaa soittamista.

Siis jos vajaan vuoden harjottelun jälkeen pitää tuntea kitaran kaula läpikotaisin ja kaikista soinnuista , se mistä nuoteista ne koostuu ja osata käyttää tätä tietoa, niin onhan se nyt pikkasen hakusessa.
Haluaisinkin kysyä kuinka moni vastanneista opettaa kitaransoittoa.
Sitä nimittäin alkuperäisessäkysymyksessäni peräänkuulutin.Yksi vastaus oli asiaa.Kaveri totesi että eiköhän tommmoset sointumuutokset ole aika horisontissa kaverilla joka kamppailee barren soimisen kanssa.

Siis en kysynyt mitä vaihtoehtoja on barrelle, vaan kysyin onko olemassa kitaroita joissa kielet on hieman etäämmällä toisistaan, ja mahtaisko siitä olla apua, että se nistä avautumisista.
Lukekaa mitä on kysytty, ja keneltä.
Niin kuinka moni teistä opettaa?? Kukaan ei kuitenkaan tainnut olla se isokätinen opettaja.Terveisiä vaan sinnekkin.
Tappajabanaani
06.10.2010 18:21:21
Terveisiä vaan sinnekkin.

Niin tietty vaihtoehtona on myös kertoa ihan asiallisesti, ettei nyt vastattu siihen mitä kysyttiin, eikä alkaa kiukuttelemaan kun ei ymmärrä, mitä puhutaan.
Kenenkään täällä ei ole sua pakko neuvoa ja kukaan tuskin ilkeyttään kirjoittaa, kuinka hommat sais tehtyä helpommin, kun kerran ongelmia oli.

Jou
Wwes
06.10.2010 18:39:40
Kyseessä on kuitenkin julkinen forum, joten ei liene haitaksi jos kirjoittaa hyödyllistä asiaa, kyllähän tästä muillekkin on hyötyä kuin vain Sinulle? Ja sinäkään et varmaan koko lopun soittouraasi aio jumittua barresointuihin (toivottavasti et) niin musta Zeeboon vinkit kannattaa kyllä pistää korvan taakse.
padaa@dadaa!
06.10.2010 21:40:26

Magua:

Siis en kysynyt mitä vaihtoehtoja on barrelle, vaan kysyin onko olemassa kitaroita joissa kielet on hieman etäämmällä toisistaan, ja mahtaisko siitä olla apua, että se nistä avautumisista.

Nylonkielisessä on tietenkin leveä kaula ja litteä otelauta. Mutta jos naikkari ei kiinnosta, pahoittelen että häiritsin ketjua yhtään enempää.
Ihminen?
06.10.2010 23:18:26
ubik: ja kannattaa huomioida se kuinka alhaalla korkeella sitä kitaraa roikottaa.

Oma pahe, basso ja kitara. Roikutan hevilookin takia just niin alhaalla ku yletän soittamaan. Bassoa ehkä jopa alempana helpomman soinnunlöytämisen takia. Kitarassa oon aika alottelija, eli soinnut välillä tosi vaikee löytää, enkä muista edes puolia niistä, lähinnä perussoinnut, jotka tuntuu välillä aika ikäviltä basistina ajatellen. On se vaan iso ero, bassolla lähinnä koko sormet kaulan päällä, mutee samalla edellisen kielen. Kitaralla ei voi käytännössä tehä näin, eli työtä mulla tulee olee ku alan opettelee kaikkia ihmesointuja.
ubik
07.10.2010 08:28:17 (muokattu 07.10.2010 08:31:30)
ite kyl huomannu et bassoa on melkeinpä helpompi soittaa ku roikottaa siel alhaalla, jokseenki kompensoi sitä kaulan pituutta.

Mutta ketjun aloittajaa vähän ihmettelen. Minkä ihmeen takia sie suutut siitä ku siu kysymyksiin vastataan ja annetaan viel vähän lisää informaatiota?
Mie ite kävin kitaran opettajalla tasan 3 kertaa ja totesin et ei luonnistu. Ite sit opettelin ystävien ja kitara lehtien/kirjojen avustuksella. barre sointuihin en ees koskenu ensimmäisen puolen vuoden aikana ku en moisista mitään tienny, eikä sitä omaa turhautumista kannata muihin purkaa. esim. ite harvoin ees soittaessani käytän barre sointuja.

Esim. pianolla sointuun kuuluu harvoin yli kolmea nuottia (no tiedän et siellä yhellä koskettimella on se 3 kieltä eli näin ollen 9 nuottia mut kuiteki).
Jos ei meinaa barre soinnut taipua ni treenaile vaikkapa skaaloja? esim. duuri, molli ja niiden variaatiot. pötkii jo pitkälle.

Mut jos sie haluut punkkia veivata ni kolmen kielen soinnut riittää vallan mainiosti. ja kannattaa iha vastasuuden varalle kiinnittää huomiota siihen et miten niitä sormia pitää siellä otelaudalla, et painetaanko sormen päällä vai millä.
Guitar Player lehti ja sen teoria osuus opetti miulle aika paljon. sillo ei pahemmi nettiä vielä ollu, nythä tääl interwebis on opetusta tarjolla vaik kui '''tusti esim rockway.fi + kaikki ilmaset opetus sivut. et ei ainkaa materiaalin puutetta voi syyttää.
Krice
07.10.2010 08:37:11

Magua: Vai oliko teillä barret jo hallussa noin niinku syntymälahjana.

Ei, kyllä niitä piti ihan harjoitella.

Ja nää soitumuunnokset ja käännökset oli niinku eka asia ,mikä piti opetella.

En osaa vieläkään, yli 20 vuotta soitellut...
Raist
07.10.2010 22:34:10
padaa@dadaa!: Nylonkielisessä on tietenkin leveä kaula ja litteä otelauta. Mutta jos naikkari ei kiinnosta, pahoittelen että häiritsin ketjua yhtään enempää.

Henkilökohtanen mielipide on että nylonkielisellä on vaikeampi ottaa isoja sointuja sen vaaditun voiman ja kielien liukkauden takia. Toki jos nailarilla eka opettelee niin pitäis mennä sähkikselläkin, ja vasemman käden voiman ainakin olla riittävä :D
Krice
08.10.2010 20:04:21

Raist: Henkilökohtanen mielipide on että nylonkielisellä on vaikeampi ottaa isoja sointuja sen vaaditun voiman ja kielien liukkauden takia.

Minusta taas nylonkielinen ei vaadi sen enempää voimaa kuin sähkökitarakaan, pikemminkin vähemmän. Nylonkielet kun kuitenkin ovat pehmeämmät kuin teräskielet.
TripleR
08.10.2010 20:06:47
Ilmeisesti sinulla ei ole ongelmaa etusormen kanssa? Jos on, koeta siirrellä etusormea siten, että kaikki kielet soivat ~särisemättä. Tästä tulee nopeasti automaatio ja sormi osuu heti kohdilleen.
Ongelma onkin ilmeisesti muiden sormien ahtamisessa kielille siten, että ne eivät sammuta viereisiä kieliä? Tähänkin sopii se kliseinen ja ärsyttävä sana: harjoitus. Itselläni oli aivan sama ongelma, mutta tarpeeksi tuskailtuani ongelma alkoi hävitä itsestään.
Varmasti sormien asennolla on suuri merkitys, mutta en muista enää mikä oli ratkaisevaa itselleni. Harjoittelun ja erilaisten sormien asentojen miettimisen kautta taisin onnistua.

Eipä tästä nyt apua tainnut olla :>

Harjoittelussa hyvä konsti on soittaa soinnut arpeggioina yksi kieli kerrallaan, jolloin kuulee soivatko yksittäiset kielet. Näin voit säveltää samalla vaikkapa oman biisin ;D
Raist
08.10.2010 20:43:02
Krice: Minusta taas nylonkielinen ei vaadi sen enempää voimaa kuin sähkökitarakaan, pikemminkin vähemmän. Nylonkielet kun kuitenkin ovat pehmeämmät kuin teräskielet.

Voi olla kitarastakin kiinni. Mulla on D'Addarion normal tension kielet kiinni akkarissa, sähkiksessä 10-52 + 60. Mutta just tän takia sanoin henkilökohtanen mielipide. Naikkarissa tuntuu että tarvitsen paljon enemmän tarkkuutta että kielet ei lipsu ja voimaa että saan barrét soimaan puhtaasti. Toki huomauttaisin että olen myös paska kitaristi :/
Trendkeel
09.10.2010 15:15:49
Ei se voima vaan se tekniikka :) Barré-sointujen kanssa kuuluu käyttää niin vähän voimaa kuin pakollista. Kipu lähtee sitä mukaa pois, mitä enempi otelautakäsi tottuu niihin.

Omasta kokemuksesta leveäkaulaisella nylonkielisellä saa vedettyä barrét tuskitta. Soittoasento on kuitenkin erilainen verrattuna sähkökitaraan. Em. pystyy pitämään peukkua hieman ylempänä - kaulasta riippuen tietty - kun taas akkarilla peukun pitää olla aikalailla keskellä.
"Ok
T. aku ankka"
Jihunu
09.10.2010 20:42:32 (muokattu 09.10.2010 20:44:57)
Hei,

Ketjun aloittaja kaipasi aloittelijoiden näkökulmaa, joten sitä myös tarjoan.
Aloitin kitaran soittamisen 8kk sitten, eli olen ns. keltanokka.
Barrejen opettelussa minulle vaikeinta oli tosiaan se etusormi, ja aluksi käytinkin liikaa voimaa. Itse en myöskään käyttänyt ihanteellista tapaa barrejen oppimiseen eli:

Aloitat pikku hiljaa 2-3 kielen barreista (esim. F-sointu, helppo versio) ja aluksi rutistat oikein kunnolla ne kielet lautaan. Aluksi se toki sattuu, mutta soittokokemuksen karttuessa myös voiman tarve laskee, ja barrejen soittaminen ei enään satu.

Tässä tosiaankin vain henk. koht. mielipide asiaan, ei siis mitää absoluuttisia totuuksia : )
Ja kannattaa aina ennen kun syyttää otelautaa tai frettejä tms. miettiä, voisiko itse treenata enemmän. Itse olen soittanut valehtelematta noin 2-3 tuntia päivässä 8kk ajan.
Niin ja en soita nuoteista, mutta osaan lukea niitä, ja ikää löytyy 15-vuotta, eli siis varsinainen räkänokka olen: )
Sakmongkol
09.10.2010 23:00:11
Toivottavasti kukaan ei syytä frettejä, tai ainakaan pura turhautumistaan fretteihin jos moisia on.
cr4b
09.10.2010 23:46:06
Luulen, että barret ovat kaikille vaikeita aluksi. Muistan, että itsellänikin oli todella vaikea saada niitä soimaan kunnolla. Kumma kyllä, nyt kun on viisi vuotta soittanut, ja vaikka ei erityisesti ole barreja edes treenannut, niin ne sujuvat ihan helposti, eikä voi käsittää, miten niissä on ongelmia ikinä ollutkaan. Eli kyllä se siitä.
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Kontiak
10.10.2010 00:13:04
Barreta voi yrittää myös opetella niin, että ottaa ensin vain neljä alinta kieltä ja sitten alkaa vähitellen yrittää barrettaa etusormella kaikki kuusi kieltä.
http://www.truthinshredding.com
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)