Aihe: Kontrabasso FAQ
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1029 30 31 32 33
rattledad
03.10.2010 23:40:58 (muokattu 03.10.2010 23:47:26)

Herde: olen huomannut että kyseinen basso ei tykkää pizzicato-soitossa teräskielistä. Haluan soundiin "leveyttä" ja vahvempia bassotaajuuksia ja oon päätynyt siinä bassossa Velvet Garbo EAD ja Pirastro Chorda G kieliin.

Miks toi pirastron G? Onko Garbot ko. bassossa äänekkäämmät kuin thomastikit? Saako Garboista
ääntä jousella treenitarpeiksi? Harmi kun tuo kontran kielten kokeilu on híukka hankalaa.
Herde
04.10.2010 15:58:23 (muokattu 04.10.2010 15:59:55)
rattledad: Herde:

Miks toi pirastron G? Onko Garbot ko. bassossa äänekkäämmät kuin thomastikit? Saako Garboista
ääntä jousella treenitarpeiksi? Harmi kun tuo kontran kielten kokeilu on híukka hankalaa.

Pirastron G siksi että Garbo G:tä en kertakaikkiaan pysty soittamaan jousella. E, A ja D ovat helpompia ja ne toimii mulle esim.skaala/arpeggioreenaamiseen. Bottesinin soittoon eivät houkuttele:).. Velvet mainostaa kyllä ihan syystä kys.kielisettiä pizzicato-soittoon soveltuvana. Anima-sarja toimii jonkin verran paremmin jousella.

Kun vaihdoin Garboihin niin basson "alakerta" tukevoitui huomattavasti. Soundista tuli paksumpi ja tummempi, mutta äänen alkuun sai hyvän suolikielimäisen "napseen". Thomastik-kielet eivät leikanneet läpi ko.bassolla niin hyvin, esim.vahvistamaton soitto ei oikein onnistunut niillä.

Oon huomannut että kielten valinnassa on mulla aina kysymys kompromissista. Teräskielet ovat helpommat ylläpitää, vire säilyy, jousisoitto luonnistuu paremmin yms. mutta suolikielissä on "se jokin" mikä houkuttaa vaikka niiden kanssa joutuu säätämään paljon enemmän...
chief
04.10.2010 23:21:47
Onko joku kokeillut Pirastron Jazzereita? Juttelin tossa Waden kanssa päivällä ja se suosittelin mun halpis-vanerikontraan niitä.

Hitsi, pitäs kohtapuoliin hoitaa uus kontra laina-Musiman tilalle. Mistähän repäsis rahat...
"It's the ear, not the gear. "
Isotalo
05.10.2010 00:18:12
Mulla on juurikin siis sellainen basso, jonka Herde on juuri ostanut. Mites Herra H, ootko kokeillu D'Addarion Hybridejä? Mä oon harkinnu niitä seuraavaksi tuohon omaan laatikkoon, kuitenkin tulee soitettua pizzicatoo ja jousta.
Teijo K.
05.10.2010 09:16:34

Herde: Oon kokeillut Hybrid Mediumeja ja Hybrid Lighteja noin viis vuotta sitten. Mediumit olivat oikein toimiva setti, muistaakseni hiukan pehmeempää soundia Spirocoreihin verrattuna. Erittäin hyvä kompromissikieli jousen ja pizzicaton välillä. Lightit olivat niin ohuet (myös soundillisesti) että otin parin päivän päästä pois ja totesin että ei pysty...

Waden Wilferissä oli (ainakin keväällä) Jazzerit ja tykkäsin niistä kovasti. Soundissa ei ollut niin paljon teräskielille tyypillistä "narinaa" ja tatsi oli aika pehmeä. Jousisoitosta en tiedä..

Mulla on Lightit kokopuisessa 111 cm mensuurin omaavassa bassossa, ja toimii omiin tarpeisiin hienosti jousella ja pimpauttamiseen. Botneakin on riittämiin. Luulen että noihin lyhyempiin bassoihin pitää olla sitten paksummat kielet.
Isotalo
05.10.2010 09:20:44
Herde: Oon kokeillut Hybrid Mediumeja ja Hybrid Lighteja noin viis vuotta sitten. Mediumit olivat oikein toimiva setti, muistaakseni hiukan pehmeempää soundia Spirocoreihin verrattuna. Erittäin hyvä kompromissikieli jousen ja pizzicaton välillä. Lightit olivat niin ohuet (myös soundillisesti) että otin parin päivän päästä pois ja totesin että ei pysty...

Waden Wilferissä oli (ainakin keväällä) Jazzerit ja tykkäsin niistä kovasti. Soundissa ei ollut niin paljon teräskielille tyypillistä "narinaa" ja tatsi oli aika pehmeä. Jousisoitosta en tiedä..

Kiitos tästä, sä näköjään valvot yöt tai nukut helevetin vähän.... ;-)
Herde
05.10.2010 11:19:47
Teijo K.: Mulla on Lightit kokopuisessa 111 cm mensuurin omaavassa bassossa, ja toimii omiin tarpeisiin hienosti jousella ja pimpauttamiseen. Botneakin on riittämiin. Luulen että noihin lyhyempiin bassoihin pitää olla sitten paksummat kielet.

Joo, mun kokopuubassossa on tosiaan muutenkin teräskielillä ohuehko ääni, lightit taisivat siinä yksilössä vaan pahentaa asiaa...
Teijo K.
05.10.2010 11:33:21

Herde: Joo, mun kokopuubassossa on tosiaan muutenkin teräskielillä ohuehko ääni, lightit taisivat siinä yksilössä vaan pahentaa asiaa...

Tietty kannen paksuuskin muuttaa kuviota, mulla on aika ohut kansi tuossa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Näissä koirankopeissa aivan erityisen paljon jopa.
Isotalo
05.10.2010 11:43:20
Nonniii, nyt saatte selventää mulle yhden asian. Eli kontrissa, kun otetaan tavallaan viimeinen asema ennen peukaloasemiin siirtymistä ja peukalo on jo kaulan mutkassa, etusormen alla oleva ääni on joko D tai C#. Eli otelautoja on siis eripituisia. Mikä tälle asialle on nimitys? Tai puhutaankokaan yleensäkään mistään D- tai C#-kauloista tuon mukaan? Ei mikään niin tärkee juttu ja siksi se on aina unohtunu soittotunneilla kysyä....

P.S Tässä flunssassa surffailen ja diggailen taas kerran tätä Oscar Petersonin '77 kahden basson liveä. On tää huikee.
absqua
05.10.2010 11:45:25
Isotalo: Nonniii, nyt saatte selventää mulle yhden asian. Eli kontrissa, kun otetaan tavallaan viimeinen asema ennen peukaloasemiin siirtymistä ja peukalo on jo kaulan mutkassa, etusormen alla oleva ääni on joko D tai C#. Eli otelautoja on siis eripituisia. Mikä tälle asialle on nimitys? Tai puhutaankokaan yleensäkään mistään D- tai C#-kauloista tuon mukaan? Ei mikään niin tärkee juttu ja siksi se on aina unohtunu soittotunneilla kysyä....

P.S Tässä flunssassa surffailen ja diggailen taas kerran tätä Oscar Petersonin '77 kahden basson liveä. On tää huikee.

Mä en tiedä nimea tuolle asialle. Mutta en ole koskaan törmännyt kaulaan jossa se mutka olis C#:n kohdalla, sen sijaan D# on tullut useinkin vastaan.

Sinänsä aika tärkeä piste navigoinnin kannalta tuo.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
chief
05.10.2010 13:29:55
Mäkin oon törmänny vaan D ja Eb -kauloihin. En tiä miksi sitä kutsutaan. Kutsuinpa siis D- tai Eb-kaulaksi.

Kokeilin tuossa semmosta tikkusähkökontraa. Hitto et oli outoa soittaa kun siinä ei oo tota mutkaa!
Herde
05.10.2010 19:42:53
chief: Mäkin oon törmänny vaan D ja Eb -kauloihin. En tiä miksi sitä kutsutaan. Kutsuinpa siis D- tai Eb-kaulaksi.

Kokeilin tuossa semmosta tikkusähkökontraa. Hitto et oli outoa soittaa kun siinä ei oo tota mutkaa!

D-neck tai Eb-neck on musta keskustelupalstoilla ja myynti-ilmoituksissa käytetty termi. Kelpaa mulle. C#-kaulaan en ole ite törmännyt vielä mutta kaipa niitäkin esiintyy. Peterson+Brown+NHØP on hieno! Pianomestarinkaan soitto ei juuri jätä kylmäksi...
JudeJude
06.10.2010 15:03:49
Mulla on bassossa Helicore Hybrid Lightit, profiilin kotisivu-linkistä, bändin myspacesta löytyy ääninäytettä sormilla ja jousella. Mä olen omassa bassossa kovasti tykännyt.

Ja niin, D- tai Es- mensuurista olen kuullut puhuttavan.
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
chief
08.10.2010 16:27:45
JudeJude: Mulla on bassossa Helicore Hybrid Lightit, profiilin kotisivu-linkistä, bändin myspacesta löytyy ääninäytettä sormilla ja jousella. Mä olen omassa bassossa kovasti tykännyt.

Ja niin, D- tai Es- mensuurista olen kuullut puhuttavan.

Sun linkki ei toimi. Pitäs vissiin olla:
http://www.myspace.com/hohkaband
JudeJude
11.10.2010 17:38:45
chief: Sun linkki ei toimi. Pitäs vissiin olla:
http://www.myspace.com/hohkaband

Taisi tosiaan olla väärä .pääte siinä. Nyt pitäisi toimia profiilistakin.
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
Kefiiri
14.10.2010 21:19:05
Joissain kontrissa on virityskoneistoihin ympätty ylimääräiset mustat nupit hammasrattaan "päälle".

http://www.vivaceviolin.com/scp/Acc … ories/images/Accessories/140114.jpg

Mikä kumma moisen ulokkeen merkitys on?
Murgo
15.10.2010 05:47:16 (muokattu 15.10.2010 05:59:38)

Kefiiri: Joissain kontrissa on virityskoneistoihin ympätty ylimääräiset mustat nupit hammasrattaan "päälle".

http://www.vivaceviolin.com/scp/Acc … ories/images/Accessories/140114.jpg

Mikä kumma moisen ulokkeen merkitys on?

Ns. hat peg, näissä itse viritystappi on puuta ja ratas on naulattu/ruuvattu siihen, lienee kehitysvaihe viulutyyppisen puisen kartiotapin ja nykyaikaisen täysmetallisen virityskoneiston välillä. Olisikohan jossain kehittelyn vaiheessa tappi vielä ollut kartiomainen jolloin tuosta "nupista" painamalla olisi saanut sen "lukittua"?

Nykyisissä malleissa käsittääkseni tappi on lieriömäinen ja viritin toimii samalla tavalla kuin tavallinenkin, nuppi siis on puhtaasti koriste. Soittimista kun puhutaan niin varmaankin jotkut ovat sitä mieltä että nämä parantavat oleellisesti soundia koska kieli koskettaa vain puuta, ei metallia. :)

Kivan näköiset kyllä, viulujen ja sellojen ulkonäköön tottuneen silmissä tavallisilla viritiimillä varustettu kontra näyttää hiukan oudolta edestäpäin kun "korvat" puuttuvat.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Hannu A
30.10.2010 09:44:53

Nostellaampas tätä ketjua pinnan yläpuolelle taas.

Menin ja ostin tsekkiläisen vanerikontran, Strunal-merkkisen mitä tässäkin ketjussa mainittu Huttulacustomskin myy. Vaikuttaa ihan soivalta peliltä, sikäli kun meikäläinen mitään kontrasta ymmärtää. Ainakin tällaselle kontrailun aloittelijalle, jolla on taustaa vain sähköbassoista ja akubassokitaroista vaikuttaa ihan riittävän hyvältä. Jousella soinnista en osaa sanoa, kun ei tullut jousta mukana.

Siitäpä päästäänkin itse aiheeseen, eli jousta pitäis kattella seuraavaksi jostain, että pääsee sitäkin treenaamaan. Kuvittelisin, että saksalaismallin jousi olisi aloittelijalle helpompi (siis eikö se ole se jossa otetaan sellanen reilu "nyrkkiote" siitä "kahvasta" ja ranskalainen sitten olis se jossa pidellään jousta sillai pikkurilli pystyssä hienostellen).

Josko joku pystyisi suosittelemaan jotakin merkkiä/mallia. Samoin kiinnostaisi kuulla perusteluita saksalais-/ranskalaismallisen jousen puolesta, nimenomaan jousisoiton aloittamisen näkökulmasta.
all you need is five strings, two fingers and one asshole. - Keith Richards
Teijo K.
30.10.2010 10:48:06

kraaps: Nostellaampas tätä ketjua pinnan yläpuolelle taas.

Menin ja ostin tsekkiläisen vanerikontran, Strunal-merkkisen mitä tässäkin ketjussa mainittu Huttulacustomskin myy. Vaikuttaa ihan soivalta peliltä, sikäli kun meikäläinen mitään kontrasta ymmärtää. Ainakin tällaselle kontrailun aloittelijalle, jolla on taustaa vain sähköbassoista ja akubassokitaroista vaikuttaa ihan riittävän hyvältä. Jousella soinnista en osaa sanoa, kun ei tullut jousta mukana.

Siitäpä päästäänkin itse aiheeseen, eli jousta pitäis kattella seuraavaksi jostain, että pääsee sitäkin treenaamaan. Kuvittelisin, että saksalaismallin jousi olisi aloittelijalle helpompi (siis eikö se ole se jossa otetaan sellanen reilu "nyrkkiote" siitä "kahvasta" ja ranskalainen sitten olis se jossa pidellään jousta sillai pikkurilli pystyssä hienostellen).

Josko joku pystyisi suosittelemaan jotakin merkkiä/mallia. Samoin kiinnostaisi kuulla perusteluita saksalais-/ranskalaismallisen jousen puolesta, nimenomaan jousisoiton aloittamisen näkökulmasta.

Heh, ranskalaista pidetään ns. apinaotteella. Ei siinäkään ole pikkurilli pystyssä. Mutta on se toki enemmän sellainen finessehommaan suuntaava kun taas saksalainen rouhintaan. Mutta kyllä kummallakin vetää mitä vaan, ettei siitä jää kiinni. Ja kummallakin on, sanoisinkin, kohtuullisen vaikea opetella soittamaan kunnolla.

Melkein lähtisin opettajan mukaan valkkaamaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)