Aihe: Fractal audio - Axe-FX
1 2 3 4 554 55 56 57 58122 123 124 125 126
Mikko L
04.10.2010 16:48:36

Vladi: Hassua, mutta nyt voin kerrankin rehellisesti sanoa kuulevani eron Recton ja Axe-FX:n välillä. Tuo äänittämäsi soundi on hyvä, ei siinä. Ero on siinä yläpään kihinässä mikä Rectoissa on ja mikä tekee niiden soundista niin "rikkaan" ja "täyteläisen". Tuossa mallinnoksessakin sitä on, mutta huomattavasti vähemmän. Ja kyllä, oon omistanut Recton.

Tuo Recto mallinnus on Recto Red eli sen vanhan kaksikanavaisen Dual Recton särökanava. Tuo ei siis vastaa sen kolmikanavaisen Recton kihisevää "modern" kanavaa. Se on Recto New joka on esim tässä: http://www.youtube.com/watch?v=76S3E-wEgYY ... ei mun mielestä ainakaan "niin" iso tuo ero ole. Suurempi ero tulee siitä kun liikuttaa puoli senttiä mikkiä kaapin edessä ja tässähän voi juurikin siitä johtua se ero.

No onhan tuossakin presence-nappula tuossa Axessa ja meikä just ei tykkää siitä sihinästä joten presence on mulla yleensä nollilla. Tuossa clipissä oli 2.5:lla. Mut hei. Sanoppa sitten tuosta mun aiemmasta vertauksesta mikä oli se oikea Recto kerran kuulet eron. :)
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Mikko L
04.10.2010 16:49:04

Terry Pantheras: No eikös tuossa tapauksessa voi tehdä ihan vaan eri presetit eri kitaroille?

Voi... ja kannattaa.
Mikko L
04.10.2010 17:23:00

Tein ihan muute vaa pikaclipin niin että käytän edelleen tuota vanhaa Rectoa mutta laskin trebleä ja nostin presenceä. Lopputuloksena Rectosihinää: http://www.mediafire.com/?ym5ausihlt253ha
Vladi
04.10.2010 18:50:18
Mikko L: T
Sanoppa sitten tuosta mun aiemmasta vertauksesta mikä oli se oikea Recto kerran kuulet eron. :)

Ok, mulla oli vertailukohtina Triple Recto ja Rectoverb. Vanhempi Duali on mulle tuntemattomampi, siinäpä se ero saattaa olla. Mikä muuten on SE rectosoundi? Onko se duali vai uudempi triple? Kysyn tätä ihan tosissani.

Joka tapauksessa, toi sun klippi kuulostaa hyvin paljon Rectolle. Ja soittokin oli... ihan hyvää ;)

Olis kyllä mielenkiintoista testata tuota oikein kunnolla ja kenties vertaillakkin joihin kestosuosikkeihin, kuten Rectoon tai vaikka Voxiin. Uskon, että vaikkei Axe kuulosta ehkä just samalta niin hyvältä varmasti. Itseäni vaan kammoksuttaa nuo nappulat ja parametrivalikot. Helppokäyttöisyyttä luipailtiin myös Digitechin RP-500:ssa, Bossin GT-10:ssä ja TC:n Nova Systemissä. Normaalissa bänditilanteessa ne kaikki aiheutti mulle harmaita hiuksia. Nyt on simppeli kotivahvari ja purnukoita, tyytyväinen olen. :)
Kyllä se siitä.
Mikko L
04.10.2010 19:28:36

Vladi: Ok, mulla oli vertailukohtina Triple Recto ja Rectoverb. Vanhempi Duali on mulle tuntemattomampi, siinäpä se ero saattaa olla. Mikä muuten on SE rectosoundi? Onko se duali vai uudempi triple? Kysyn tätä ihan tosissani.

Joka tapauksessa, toi sun klippi kuulostaa hyvin paljon Rectolle. Ja soittokin oli... ihan hyvää ;)

Olis kyllä mielenkiintoista testata tuota oikein kunnolla ja kenties vertaillakkin joihin kestosuosikkeihin, kuten Rectoon tai vaikka Voxiin. Uskon, että vaikkei Axe kuulosta ehkä just samalta niin hyvältä varmasti. Itseäni vaan kammoksuttaa nuo nappulat ja parametrivalikot. Helppokäyttöisyyttä luipailtiin myös Digitechin RP-500:ssa, Bossin GT-10:ssä ja TC:n Nova Systemissä. Normaalissa bänditilanteessa ne kaikki aiheutti mulle harmaita hiuksia. Nyt on simppeli kotivahvari ja purnukoita, tyytyväinen olen. :)

"SE" Rectosoundi on tietenkin vähän makuasia, mutta ns. paremmissa piireissä pidetään parempana juurikin tuota kaksikanavaista Rectoa. Keräilijät pitää vielä parempana sitä jossa on musta se etulevy: http://farm4.static.flickr.com/3595/3366479023_9be06c3954_z.jpg mutta soundiltaan se taitaa olla ihan sama kuin kaksikanavainen Recto. Nuissa uusimmissa Rectoissa on enemmän sitä presencekihinää. Mesa uusi nyt tän vuoden alussa kaikki niiden Rectot niin että niistä voi vissiin valita nyt että käyttääkö sitä vanhan mallin Rectosoundia vai uutta ja samat virtaominaisuudetkin tais tulla mitkä on Mark V:ssä että voi soittaa pienellä volumella yms. Ei oo kokemusta tuosta kylläkään.

Onhan tuossa käyttöliittymässä aina se pieni totuttelu ja olishan tuo paaaljon parempi jos tossa ois sellaset pyöritettävät nappulat tuon yhden ison pyörivän sijaan. GT-10 oon omistanut ja en osaa sanoa kumpi näistä on monimutkaisempi. Tää Axe on loogisempi ja tekee juuri niinkuin sitä käskee, mutta se taas saattaa olla huono juttu. GT-10:ssä taas tais olla kolme eri "asetukset" -sivua ja niissä oli ne omat sisävalikot yms. Uskoisin että muutaman päivän omistautuneen värkkäyksen jälkeen tätä Axea kyllä osaa käyttää. Tosiaan piuhahärvääminen on niin minimissään kuin mahdollista.
Ukkovaari
04.10.2010 19:56:25
Mikko L: No siis kitaran pointtihan on kuulostaa eriltä kuin jokin toinen kitara. Ei Axe muuta kitaran soundia... tai siis voihan sitä muokata laittamalla EQ vahvistimen eteen, mutta se on vähän niinku koko pointin vastaista mun mielestä. Kitaroiden mikeissä on eri volumetasot ja sitä voi säätää Axe:n etupaneelista. Siinä on input volume ja output volume eli jos sulla on pienempi output jossain kitarassa niin voit nostaa sitä vähän enemmän esille suoraan etupaneelista.

OK

Sorry vähän epäselvä kysymys. Juuh ja selvähän se, että eri kitarat on soundeiltaan erillaisia. Se miksi ihan kysyin tätä asiaa on se, että boss gt-8 omistaneena oli siinä säätöjä juurikin myös eri soittoympäristöön sekä eri kitaroille tarkoitettuja kts. alla Boss Gt-8 manuskasta kopsattua (sorry englannin kieli)

"Adjusting the Overall Sound to Match
the Usage Environment (Global):

The GT-8 includes a feature that allows you to change the
overall tone temporarily. This is called the Global function.
With the Global function, you can temporarily change your
settings to match those of your equipment and the operating
environment, while leaving the settings in the patches
untouched.

Adjusting the Tone to Suit
the Guitar Being Used:

The GT-8 includes a function used for adjusting the tone to
match the connected guitar.
This is effective when you are connecting a different guitar
from the one used when the patch was created.
When adjusting the input level and input presence, the
input signals for all patches are affected. Note that the
nuances of the effect sounds that occur in response to
guitar volume may change, particularly with patches in
which effects are controlled by the guitar volume."

En tiedä menikö nyt tämä offtopickin kun sekoitan Boss gt-8
Mutta siksi tuo asia tuossa Axessakin kiinnosti ja kysyin ;-)
Mikko L
04.10.2010 21:48:56

Exhaustedille suuri kiitos Line6 sampleista! Täältäpä siis paiskoo Line6 Redwirezin kaappien ja orkkiskaappien läpi ihan näin vertauksena.

http://www.mediafire.com/?kbrphlyube7yolv

HUOM! Nämä on Line6 Rectomallinuksia. Ensimmäinen pätkä tulee Redwirez Mesa -kaapin läpi. Toka on Bogner Uberkabin läpi. Kolmas on Marshall V30 kaapin läpi. Sitten siitä kaksi seuraavaa on Line6 omia kaappeja. Se viimeinen pätkä on stereona niin että vasen on Mesa ja oikea on Bogner. Ei yhtään pahempi meikän mielestä. En oo koskaan ollu näin vakuuttunut Line6 tuotteista.
Lancelot
04.10.2010 22:09:22
Oikein hyvältä kuullosti totisesti! Mun mielestä nää pesi Fractalin samplet. No joo, iteltä löytyy podi. Ehkä menee vähä kotiin päin:)
hevikukko
04.10.2010 22:19:14
Mikäs se järjestys nyt oli siinä kolmen vertailussa? Missä Mesa oli oikeasti mukana?
Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
markokor
04.10.2010 23:00:44
Jees, rupeepa paljastamaan! :)

Ite ruuvailin omaa Axea ja veikkaisin että eka on viimeinen on aito Mesa. mutta munkin makuun tämä "hollywood-versio", eli ensimäinen on parhaimman kuulonen..
Mikko L
04.10.2010 23:03:52

Hei mulla tapahtu perus 48khz ja 41khz välinen nopeutusvirhe tuossa Line6 clipissä. Se oli oikeesti matalemmalla vireellä vedetty. Tässä vielä eka Mesa kaappi ja sitte Bognerkaappi: http://www.mediafire.com/?uazi7td50rc4brd
Exhausted
04.10.2010 23:15:46 (muokattu 04.10.2010 23:20:44)

Näissä pätkissä siis kitarana oli Gibson SG Standard, ja Line6 Pod XT Livestä valittuna Triple Rectifier -mallinnus Tube Screamer -mallinnuksen kanssa. Tässä vielä Line6:n omien kaappimallinnusten kautta sama pätkä:

http://dl.dropbox.com/u/5099908/L6Recto_MarshallV30Cab57OnAxis.wav
http://dl.dropbox.com/u/5099908/L6Recto_RectoCab57OnAxis.wav

Hyvältähän ne Redwirezit saundasi. Omaan korvaan niissä tosin on paljon enemmän sellaista alapäätä, mikä saundaa ehkä yksin soittaessa hyvältä, mutta biisin seassa basson kanssa ei enää toimi. Toisaalta niissä oli myös vähemmän digitaaliselta kuulostavaa yläpäätä, jota noissa Line6:n kaapeissa on enemmän. Ehkä pienellä HPF-actionilla noista Redwirez-kaapeista saisi toimivan saundin. Line6-kaapeista tulee käytettyä enemmän tuota Marshallia, koska se on nimenomaan keskiäänisenä paremmin miksauksessa toimiva.
Mikko L
04.10.2010 23:23:07

Ja m.netin kultakorvan tittelin saa... *DRUMROLL*

Veijo Budda: Sanotaan 2 Mesa

:) Hehhe. Millä perusteella veikkasit tuota oikeaksi Mesaksi? :) Omasta mielestäni siinä kuulee ehkä vähän huoneen heijastuksia toisin kuin kahdessa muussa.

Viimeinen on Axe-Fx + Redwirez siispä ensimmäinen on Axe-Fx stock-kaapilla. Nämä soundit ei ole missään nimessä parhaita soundeja mitä oon saanut Axe-Fx:stä eikä myöskään parhaita soundeja mitä oon saanut Dual Rectosta. Tää oli loppujen lopuksi melko pikainen testi. Ja syytän tuota kitaraa tästä kaikesta hirveydestä. :D

Kuitenkin pointti oli se että lopullinen ero sen oikean ja mallinnoksen välillä on ainakin tässä tapauksessa niin pieni että mua ei ainakaan kiinnosta enää vääntää että onko se tarpeeksi lähellä originaalia.
Mikko L
04.10.2010 23:24:20

Exhausted: Hyvältähän ne Redwirezit saundasi. Omaan korvaan niissä tosin on paljon enemmän sellaista alapäätä, mikä saundaa ehkä yksin soittaessa hyvältä, mutta biisin seassa basson kanssa ei enää toimi.

Juu siihen pitää laittaa low cut niinku oikeeseenki mikitettyyn kitarasignaaliin. :)
Metalrock
05.10.2010 09:06:27
Mikko L: Hehhe. Millä perusteella veikkasit tuota oikeaksi Mesaksi? :) Omasta mielestäni siinä kuulee ehkä vähän huoneen heijastuksia toisin kuin kahdessa muussa.

Pari kertaa kuuntelin ne klipit läpi ja siinä 2 pätkässää oli mun mielestä paras soundi!
Raimo Kuiva
05.10.2010 10:49:16
Red Wirezille pisteet! Suurin osa veikkasi itseni mukaan lukien kolmosta mikitetyksi. Vahvistimien sävyt Axe on koko käyttöhistoriani aikana naulannut hyvin, mutta tehdaskaapit ovat kriittisimmässä tarkastelussa jättäneet pientä toivomista. Etenkin pienitehoiset kaiuttimet, jotka nekin ovat varsin onnistuneita, ovat olleet vaikeita saada reagoimaan esikuviensa tavoin. Tässäkin ykkösklippiä olisi vaikea uskoa käsittelemättömäksi mikkisignaaliksi - joskin tässä tapauksessa ilman EQ:ta siinä on monet asiat kuvittelemani estetiikan mukaan parhaiten kohdallaan.

Tärkeänä pointtina: olkoon soundi vaikka stereoihin soitettu, toimiessaan se on hyvä. Soundin paremmuutta on tässä vaikeaa arvioida, kokonaisuuden estetiikka määrittää sen. Onnistunutta kaiutinmallinnusta täytyy kyllä kehua, käynkin samaten tutustumassa noihin Red Wirezeihin. Kiitos Mikko hauskasta testistä!
Mikko L
05.10.2010 12:28:23

Redwirezilla on ilmaisena tarjottavana Marshallin Greenback kaappi! Pistin siihen linkin tässä aiemmin. Se on melko hyvä juurikin Marshallsoundeihein.
efunkelist
06.10.2010 10:19:10

Mullakin on nyt käytössä tuo punapiuhan ilmainen marsukaappi-impulssivaste ja omasta kalustosta se on tällä hetkellä paras vaihtoehto kitarakaappisoundeihin. Axefx:ssäpä hyvää on jos siihen pystyy tosiaan noita impulssivasteita lataamaan, vois vaikka käyttää sitä efektorina ja mikityssimulaationa oikealle putkivahvistimelle jos ei axen digidynamiikat (muka) riitä.
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
LesPaul70
06.10.2010 10:37:59
Mikko L: ja samat virtaominaisuudetkin tais tulla mitkä on Mark V:ssä että voi soittaa pienellä volumella yms. Ei oo kokemusta tuosta kylläkään.

Ei samat kuin Mark V:llä vaan ennemminkin samat kuin Roadsterilla/Road Kingillä.

Mark V:n päättärin wattivaihtoehdot ovat 10 W, 45 W ja 90 W.
Dual Rectolla ne ovat nyt 50 W ja 100 W. Triple Rectolla 50 W ja 150 W. Tuo 50 W on siis sama kuin Single Rectolla ja aika helkkarinmoista mökää silläkin vielä lähtee. Soundaa vaan vähän erilaiselta.

Aiheen vierestä.
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)