Aihe: Fractal audio - Axe-FX
1 2 3 4 553 54 55 56 57122 123 124 125 126
TTV
04.10.2010 06:35:39
aristoteles666: "Hienoja saundeja kaikki ja luulempa, ettei niistä mikään ole oikeasti oikea Mesa."

"Minusta mikään noista pätkistä ei kuullostanut oikealta vahvistimelta."

eli te ette pysty sanomaan mikä on oikea mesa.
aika hyvin mallinnokset toimii.

Omalta osaltani täytyy tunnustaa, etten ikinä ole soittanut oikean Mesan kautta, eli vaikea sanoa mikä on mallintava ja mikä ei. Omat saundit olen kaivanut mallintavista jo vuosia sillä periaatteella, että pääasia on omaa korvaa miellyttävä kokonaisuus eikä se mistä se koostuu.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.)
hevikukko
04.10.2010 07:03:14
Vaihdan mielipidettäni ensimmäiseen klippiin uudestaan kuunneltuani. Ääni on keskiääniltään rikas ja muissa se on scoopattu.
Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
Raimo Kuiva
04.10.2010 08:51:20
1. Axe-FX, preset
2. Axe-FX, Red Wirez
3. Mesa

Kaikki hyviä. Paremmuus riippuu muista soittimista ja niiden soundeista, estetiikasta. Mikäli erehdyn ja kolmonen onkin efektoimaton ja EQ:ton linjasoundi, on kaiutinsimulaatio todella onnistunut. Mielestäni vaikein vaihe mallintamisessa liittyy juuri kaiuttimeen ja mikittämiseen.
efunkelist
04.10.2010 10:26:38

-Vika pätkä kuulosti minusta vähiten "rikkaalta" ja eniten "orgaaniselta" joten siltä pohjin pitäisin sitä mikitettynä putkaristäkkinä. Suoraan kuivilteen en ole itse saanu muistaakseni koskaan siistiä soundia, että vähän on joutunu jotensakin kikkailee soundin kanssa. Yleensä EQ:lla jälkeenpäin. Mesaa en tosin ole edes mikitelly, saati soittanu, joten tämä pohjautuu vain siihen kokemukseen mitä mulla on monista muista halfstackeista ja comboista.

-Ensimmäinen kuulosti eniten "hollywoodsilikonitussulta" joten veikkaisin sen olevan AxeFx. Minä kun en usko että mallinnoksilla pyritään mitenkään keskimääräiseen mallinnokseen jostakin aiheesta vaan "mahdollisimman hyvään mallinnokseen" - eli vahvareista pyrittäisiin saamaan irti hyvät jutut eikä huonoja.

-Keskimmäinen jäisi redwireziksi erotusdiagnostisin perustein :P

Aivan mutupohjalta vedin nämä. Yksinäisenä kitarasoundina ensimmäinen kuulosti messevimmältä ja jokseensa tasapainoisimmalta joten siinä mielessä "paras" minusta. Kuuntelin ääninäytteet ennenkuin luin muiden kirjoituksia vältelläkseni ennakko-odotuksia tai asennoitumista. Oli tulos mitä hyvänsä, KIITOS TÄSTÄ. Mun mielestä tällaiset kuuntelujaiset ovat erittäin mielenkiintoisia. Onhan näitä ennenkin tehty ja toivottavasti jatkossakin. Lisää taas yhden paksun alleviivauksen seuraavalle:

"Eipä sillä ole väliä millä kamoilla vetää, vaan että mitä vetää"
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Ukkovaari
04.10.2010 12:29:16 (muokattu 04.10.2010 12:34:16)
Tuli kuuneltua joo mutten itse lähde arvailemaan enkä kommentoimaan sen kummoisemmin muuten kuin oman soundimakuni mukaan, että vähän jätti kylmäksi tuo ääninäyte, soundi oli jotenin "kuiva" (huom! tämä on puhtaasti siis makuasia mistä pitää), tämä siis tarkoittaa sitä, että soundi ei välttämättä ole huono mutta mun mielestä siitä puuttui jotain ja paljonhan koko juttu on kiinni mitä säätöjä ym. sitten käyttää.

Voihan olla ne näillä mun kuulokkeilla millä töissä tätä kuuntelin (+ äänikortti), että ovat vaan vähän huonoja tähän tarkoitukseen ja jos vaikka olen sellainen puurokorva, etten vaan ymmärrä hyvän soundin päälle ;-)

Tämän soundinäytteen tarkoitus ilmeisemmin ei ollut tarkoituskaan olla tyyliin paras soundi mikä laitteesta irtoaa vaan puhtaasti ns. vertailu mikä on Axella ja mikä Mesalla soitettu vertailu.

Tuo samainen ääninäyte myöskin olisi hyvä olla soitettuna siten, että siinä olisi taustaraita (bändi) mukana koska monesti nämä pelkät kitaran ääninäytteet voivat jättää kylmäksi ihan sen takia, että kitara + bändin muu soundi tukee toisiaan ja homma voi kuullostaa aivan toisenlaiselta kun kokonaissoundi muodostuu koko hela bändin soitosta.

Pääasia on kuitenkin se, että tykkää niistä soundeista mitä kamoillaan saa aikaiseksi.

On noita Axen ääninäytteitä kuunneltu sen verran paljon eri netin sivustoilla, että ihan hyvältä vehkeeltä vaikuttaa (vaikka en itse ole testaillut kun sitä ei missään oikein voi testailla).

Vähän tuntuu älyttömältä edes verrata yleensäkään soundeja vastaako ne alkuperäistä putkivehjettä vai ei, onko ne parempia vai huonompia, mitä väliä sillä on kun pääasia siis on vain se omaa korvaa tyydyttävä soundi ja jos se on se mitä hakee ja löytää niin asia on pihvi sen jälkeen (tosin ainahan sitä hakee soundiinkin lisää ja aina etsii jotain uuttakin vaikka olisi jo hyvät soundit).
Mikko L
04.10.2010 12:50:05

Raimo Kuiva: 1. Axe-FX, preset
2. Axe-FX, Red Wirez
3. Mesa

Kaikki hyviä. Paremmuus riippuu muista soittimista ja niiden soundeista, estetiikasta. Mikäli erehdyn ja kolmonen onkin efektoimaton ja EQ:ton linjasoundi, on kaiutinsimulaatio todella onnistunut. Mielestäni vaikein vaihe mallintamisessa liittyy juuri kaiuttimeen ja mikittämiseen.

Joo se on se kaiutinsimulaatio missä monesti jäädään vajaaksi. Esim. Line6-kamatkin voisi kuulostaa paljon realistisemmalta jos niissä ois paremmat kaapit.
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Exhausted
04.10.2010 12:54:33

Mikko L: Joo se on se kaiutinsimulaatio missä monesti jäädään vajaaksi. Esim. Line6-kamatkin voisi kuulostaa paljon realistisemmalta jos niissä ois paremmat kaapit.

Olisko sulla mahdollisuutta toteuttaa vertailu, jossa yhdistäisit Line6:n vahvistinmallinnuksen ja Axen kaiutinmallinnuksen? tai vaikka sitten ajaisit samaan kaiutinmalliin vielä oikeaa vahvistintakin?
Mikko L
04.10.2010 13:07:40

Ukkovaari: Tämän soundinäytteen tarkoitus ilmeisemmin ei ollut tarkoituskaan olla tyyliin paras soundi mikä laitteesta irtoaa vaan puhtaasti ns. vertailu mikä on Axella ja mikä Mesalla soitettu vertailu.

Vähän tuntuu älyttömältä edes verrata yleensäkään soundeja vastaako ne alkuperäistä putkivehjettä vai ei, onko ne parempia vai huonompia, mitä väliä sillä on kun pääasia siis on vain se omaa korvaa tyydyttävä soundi ja jos se on se mitä hakee ja löytää niin asia on pihvi sen jälkeen (tosin ainahan sitä hakee soundiinkin lisää ja aina etsii jotain uuttakin vaikka olisi jo hyvät soundit).

Mulla oli tosiaan vähä huono tilanne ku lähdin tekemään tätä kun otin Music Man JP6:n mukaan treenikselle jossa on nuo uusimmat JP-mikit jotka on valmistajan mukaan "musiikilliset" mikit. Itse en hirveenä tykkää, mutta ihan ollakseen reilu testi, käytin samaa kitaraa joka pätkässä.

Ehkä tämän jutun pointti on se että Axen mallinnus pelaa jo yhtä suurta peliä kuin mikitetty putkistäcki ja ihmiskorva ei enää erota mikä on oikea ja mikä ei. Huomioikaa nyt vielä se että säröhommissa aitouden huomaa paljon helpommin.
Mikko L
04.10.2010 13:09:42

Exhausted: Olisko sulla mahdollisuutta toteuttaa vertailu, jossa yhdistäisit Line6:n vahvistinmallinnuksen ja Axen kaiutinmallinnuksen? tai vaikka sitten ajaisit samaan kaiutinmalliin vielä oikeaa vahvistintakin?

No siis... mulla ei oo mitään Line6:sta. Jos joku voi nauhoittaa mulle Line6:sen direct-soundia ilman kaappimallinnusta niin mä voin ajaa sen Redwirezin kaapin läpi niin tästä jutusta saa jonkinlaisen kuvan. Ei siinä kuitenkaan pickausdynamiikat yms. heti parane, mutta yleissoundi on enemmän realistinen.
Ukkovaari
04.10.2010 13:20:33
Mikko L: Mulla oli tosiaan vähä huono tilanne ku lähdin tekemään tätä kun otin Music Man JP6:n mukaan treenikselle jossa on nuo uusimmat JP-mikit jotka on valmistajan mukaan "musiikilliset" mikit. Itse en hirveenä tykkää, mutta ihan ollakseen reilu testi, käytin samaa kitaraa joka pätkässä.

Ehkä tämän jutun pointti on se että Axen mallinnus pelaa jo yhtä suurta peliä kuin mikitetty putkistäcki ja ihmiskorva ei enää erota mikä on oikea ja mikä ei.

Näin arvelinkin tuon ääninäytteen tarkoituksen.

ps. Mulla on Music Man JP6 (ilman Piezoa) ja ite olen kyllä tykännyt sen orkkis-mikeistä jotka kyllä laulavat nätisti sooloissa ja komppisoundikin on ihan mukavan murea, tosin tuossa sun näytteessä et käyttänyt esim. reverb ja delayta varmaankaan eli sekin vaikutti soundin ns. "tehden siitä kuivahkon".

Oikein hyvä on kuitenkin, että on ääninäytettä ja sinänsä tuo ääninäyte pitäisikin tehdä ns. perussäätimillä ilman laitteiden efektejä, jos vertaa sitä ns. alkuperäiseen vahvariin esim. Mesa tässä tapauksessa.

Jos jaksat tehdä tuohon ääninäytteeseen lisää vaikkapa siten, että mukana ois pikkasen reverbiä ja ainakin leadiin pikkasen delayta niin vois olla mielenkiintoista kuultavaa.

Sorry osittain offtopickin keskusteluani eli tuo JP6 osuus
Exhausted
04.10.2010 13:26:50 (muokattu 04.10.2010 13:27:11)

Mikko L: No siis... mulla ei oo mitään Line6:sta. Jos joku voi nauhoittaa mulle Line6:sen direct-soundia ilman kaappimallinnusta niin mä voin ajaa sen Redwirezin kaapin läpi niin tästä jutusta saa jonkinlaisen kuvan. Ei siinä kuitenkaan pickausdynamiikat yms. heti parane, mutta yleissoundi on enemmän realistinen.

Mä voisin toimittaa sulle pätkän, ja sitten tehdä saman L6:n omalla kaappimallinnuksella
Mikko L
04.10.2010 14:06:32

Exhausted: Mä voisin toimittaa sulle pätkän, ja sitten tehdä saman L6:n omalla kaappimallinnuksella

Juu vois olla hyvä! Upita vaikka jonnekkin mediafireen tai sellaiseen ja pistä linkit niin pyöräytän Redwirezin läpi. Voin kokeilla eri Redwirez-kaappejakin tuohon hommaan.
efunkelist
04.10.2010 14:35:29

Jos kitarasoundi miksataan bändisoiton sekaan niin se voi olla samanaikaisesti sekä hyvä että huono asia - kuultu ääni kun on kokonaisuus niin sellainen kitarasoundi joka on yksistään hyvä voi olla bändin seassa huono ja samalla päinvastoin.

Ehkä kattavampaa olisikin jos samaiset ääninäytteet kuulisi bändin kanssa JA ilman jos tällaiset rutikuivat ääninäytteet jättää kuulijan kylmäksi - tosin jättävät varmasti jos ei tiedä mitä eroavaisuuksia korvillaan hakea ja varsinkin jos kuuntelulaitteet eivät ole kovin tarkat.

Mä kuuntelin näitä vaatimattomassa kotistudioympäristössä ja väittäisin että "osaan kuunnella" kun sitä on tullut harjoitettua jo pidemmän aikaa. Tosin pitää ottaa huomioon myös se että olen usein täysin väärässä, joskus nälkäinen ja väsynyt ja kiukkuinen tai sitten jossain egoistisessa hurmiossa tai missä hyvänsä biorytmisessä tilassa joka voi kallistaa tuomiointikykyä suuntaan tai toiseen. Tämähän ilmenee myös siten että omat kamat voi soundata eri päivänä paremmalta tai huonommalta vaikka en olisi koskenut mihinkään potikkaan.

Ois kiva kuulla myös axetrakin bassosoundeja! Kerta siinä ainakin perus ampeg-rantasauna-mallinnos on (tosin tarviiko rokkibasisti muuta?)
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Mikko L
04.10.2010 14:48:12

Jea, nyt pääsin omaan comfort-zoneen ja PRS Custom 24 paukutettuna Axe-Fx:n Recton läpi ja Redwirezin Mesa kaappi on kyseessä. Todella rävellyspitoista sooloilua jota ei sitten levitellä eteenpäin tyyliin: "kattokaa ku se soittaa iha päin v..." :D

http://www.mediafire.com/?zw3gdkdc58nb41u

Tuo on Axe-Fx.
askomiko
04.10.2010 15:19:17
Mie tahon tämän härvelin halvalla.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Ukkovaari
04.10.2010 15:25:48
Mikko L: Jea, nyt pääsin omaan comfort-zoneen ja PRS Custom 24 paukutettuna Axe-Fx:n Recton läpi ja Redwirezin Mesa kaappi on kyseessä. Todella rävellyspitoista sooloilua jota ei sitten levitellä eteenpäin tyyliin: "kattokaa ku se soittaa iha päin v..." :D

Tuo on Axe-Fx.

Kiitosta ääninäytteestä joka poiki yhden kyssärin mielessäni eli:

Kun miettii, että kitaristilla on vaikka useampi kitara niin onkos tuossa
Axessa sellaista toimintoa, jolla ikäänkuin voi valita jokaiselle kitaralle sopivan
setupin. Tarkoitan siis sitä, että kun Axessa olevissa muistipaikoissa on itelle ruuvattu sopivat soundit vaikka esim. PRS custom 24 sähkikselle niin ei tarvitse ruuvailla enää noita muistipaikan soundeja vaan voi jossain "pääSetupissa" valikoida ikään kuin profiililla esim. käyttääkö PRS sähkistä tai vaikkapa JP6 sähkistä (kitaroissa kun on eroja mm. mikkien ja soundien suhteen itsessään)

Toivottavasti tuosta mun kysymyksestä käy ilmi mitä tarkoitan.
Kysyin tätä ihan mielenkiinnosta ja siksi ettei silmiini osunut tälläinen tieto tässä viestiketjussa.
Vladi
04.10.2010 15:39:17
Mikko L: Jea, nyt pääsin omaan comfort-zoneen ja PRS Custom 24 paukutettuna Axe-Fx:n Recton läpi ja Redwirezin Mesa kaappi on kyseessä. Todella rävellyspitoista sooloilua jota ei sitten levitellä eteenpäin tyyliin: "kattokaa ku se soittaa iha päin v..." :D

Tuo on Axe-Fx.

Hassua, mutta nyt voin kerrankin rehellisesti sanoa kuulevani eron Recton ja Axe-FX:n välillä. Tuo äänittämäsi soundi on hyvä, ei siinä. Ero on siinä yläpään kihinässä mikä Rectoissa on ja mikä tekee niiden soundista niin "rikkaan" ja "täyteläisen". Tuossa mallinnoksessakin sitä on, mutta huomattavasti vähemmän. Ja kyllä, oon omistanut Recton.
Kyllä se siitä.
Mikko L
04.10.2010 16:42:53

Ukkovaari: Kiitosta ääninäytteestä joka poiki yhden kyssärin mielessäni eli:

Axessa sellaista toimintoa, jolla ikäänkuin voi valita jokaiselle kitaralle sopivan
setupin. Tarkoitan siis sitä, että kun Axessa olevissa muistipaikoissa on itelle ruuvattu sopivat soundit vaikka esim. PRS custom 24 sähkikselle niin ei tarvitse ruuvailla enää noita muistipaikan soundeja vaan voi jossain "pääSetupissa" valikoida ikään kuin profiililla esim. käyttääkö PRS sähkistä tai vaikkapa JP6 sähkistä (kitaroissa kun on eroja mm. mikkien ja soundien suhteen itsessään)

Kysyin tätä ihan mielenkiinnosta ja siksi ettei silmiini osunut tälläinen tieto tässä viestiketjussa.

No siis kitaran pointtihan on kuulostaa eriltä kuin jokin toinen kitara. Ei Axe muuta kitaran soundia... tai siis voihan sitä muokata laittamalla EQ vahvistimen eteen, mutta se on vähän niinku koko pointin vastaista mun mielestä. Kitaroiden mikeissä on eri volumetasot ja sitä voi säätää Axe:n etupaneelista. Siinä on input volume ja output volume eli jos sulla on pienempi output jossain kitarassa niin voit nostaa sitä vähän enemmän esille suoraan etupaneelista.
Terry Pantheras
04.10.2010 16:45:38 (muokattu 04.10.2010 16:49:24)
Ukkovaari: Kiitosta ääninäytteestä joka poiki yhden kyssärin mielessäni eli:

No eikös tuossa tapauksessa voi tehdä ihan vaan eri presetit eri kitaroille?

MUOX: no en sit heti alkuun tainnut tajuta alkuperäistä pointtia... Unohtakaa.
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ MYSPACE
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)