Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Leveämpi kaula?? Helpottaako
1 2 3
Magua
01.10.2010 13:29:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis olen pohtinut Barre sointuja opetellesani, että miksi perkeleessä kitaran kielet on niin lähellä toisiaan.
Nimettömän ja pikkurillin kun saa paikalleen ,niin ainakin minulla on tosi hankalaa saada keskisormen kieli soimaan vapaana, pelkästään etusormibarre painettuna. Duurien ja mollien erot on sikavaikea saada esiin. Pikkusormi tahtoo aina dempata sen alle jäävän (siis ei sitä mitä pikkusormella painetaan vaan sen seuraavan korkeampana soivan mutta alempana ,siis lähempänä lattiaa kitarassa olevan kielen).
 
Ihan jos testailee pelkkää nimetöntä ja pikkusormea ilman barreja , niin havainto on se ,että sormet joutuu tuomaan kielille ihan kusipäisestä asennosta, eli mahdollisimman kohtisuraan. Väännä siihen sitten etusormi niin että kaikki soi ja vielä lirputtelet keskisormella. Keskisormi tulee jo niin ylhäältä että joutuu painamaan melkein kynnen puolella.
Siis jos ihmisen sormi on noin 1,5 cm paksu kärjestä ,niin miksi kielet on sentin päässä toisistaan (mitat arvioita, joten mikrometri hönöt turpa kii).
 
Agile merkillä on joku leveämpikaulainen keppi. Onko se helpompi??
 
Nyt tarvitaan kokeneiden / osaavien soitajien kommenttia.Kiitos
 
Magua
01.10.2010 13:41:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin ja juuri tämän kirjoittamisen jälkeen luin ton rannekanavaoireyhtymä kirjoituksen.Juuri niin kun kättä joutuu vääntämään semmoseen asentoon ,että rannetta sattuu ,jonkun barren takia, niin onhan se satavarma että siitä seuraa jotain ajan saatossa.
Mulla ainakin kramppaa käsi opetellessa niin että pitää soitella jotain skaalaa vaikka hetki 10 minuutin barre opettelun jälkeen. Koko käsi on muuten ihan juntturassa ja kipee.
 
Krice
01.10.2010 13:53:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bassokitara voisi olla sinulle soveltuvampi soitin. Sähkökitaroissa mikkien standardit napavälit määrittelee melko hyvin kielten välistyksen, joskin pieniä eroja on kaulan leveydessä, mutta puhutaan milleistä.
 
varo
01.10.2010 16:27:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Bassokitara voisi olla sinulle soveltuvampi soitin. Sähkökitaroissa mikkien standardit napavälit määrittelee melko hyvin kielten välistyksen, joskin pieniä eroja on kaulan leveydessä, mutta puhutaan milleistä.
 
Hah, ei se kyllä noin mene. Ainakin mulle tulee aloittajan kirjoituksesta kuva, että ainoastaan harjoittelua tarvitaan lisää.
 
Jahas, mistäs sitä Billuab voi ostaa?
Krice
01.10.2010 16:35:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä joku paksukaulainen voisi olla myös hyvä idea eli pesäpallomaila-tyyppiä.
 
Numb
01.10.2010 17:03:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Sähkökitaroissa mikkien standardit napavälit määrittelee melko hyvin kielten välistyksen, joskin pieniä eroja on kaulan leveydessä, mutta puhutaan milleistä.
 
No juu, mutta se kaulan profiili muodostaa kokonaisuuden, jossa kieliväli ja satulan leveys ovat vain yksi tekijä.
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
elsewhere
01.10.2010 18:28:04 (muokattu 01.10.2010 18:30:34)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa minustakin treenin puutteelta, ovat kinkkisiä nuo barresoinnut aluksi :) Kannattaa kuitenkin muistaa, että kukaan ei pakota soittamaan täydellisiä barresointuja. Muutama nuotti, joissa on mukana se soinnun terssi, riittänevät ihan hyvin, ja barresta kuin barresta löytyy helposti sormitus, jolla voi koko barren jättää pois.
 
Esim. Gm7-barresointu: kuutoskielen perusotteita on kaksi: 353333 (nuotit G, D, F, A#, D, G) ja 353363 (nuotit G, D, F, A#, F ja G). Itse tykkään enemmän jälkimmäisen soundista. Erillisiä nuotteja on siis G, D, F ja A#. D:n voi jättää suosiolla pois jos on tarvetta, koska se on kvintti eikä tuo sointuun mitään kauhean oleellista lisää. Periaatteessa tarvitaan siis G, F ja A# ja se D, jos sen saa kätevästi otettua. Ne saa rakenettua noista edellämainituista esimerkiksi otteilla x53333, xx3333, xx3363, x5333x, x5336x, 3533xx, xxx363 ja niin edelleen. Sitten kun tutkii otelautaa tarkemmin, niin löytyy myös muita vaihtoehtoja kuten 3103xx, x10033, xx5331 ja niin edelleen. Osa noista käännöksistä kuulostaa tietysti erilaiselta, koska alin ei ole enää G vaan joku muu, mutta tällähän sitä eloa siihen musiikkiin lyötyy, ja asiantunteva basisti hoitaa kyllä oman tonttinsa.
 
Kannattaa muuten myös varmistaa, että käsi on rentona. Jos peukalolla puristaa yhtään kaulan takaosaa vasten, on tiedossa varmasti kipeä ja jumittunut käsi, ja puristus saattaa aiheuttaa myös sen, että sormet tulevat väärässä kulmassa otelaudalle.
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
MoreK
01.10.2010 18:51:11 (muokattu 01.10.2010 18:51:46)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä paljon näitä olet tsekannut, mutta tarkista myös:
- kielten korkeus eli action -> kielet matalammalle, niin ei tarvii niin paljon voimaa barre-sointuihin
- kielten paksuus -> ohuemmat kielet, kevyempi soittaa
 
Tärkeentä on myös säännöllinen treeni ja rento ote, kuten tuolla edellä mainittiin.
 
Monet alottaa kitaran soiton ohuilla kielillä ja vaihtaa myöhemmin paksumpiin, kun voima ja tekniikka kehittyy.
 
Epäilen, että leveämpi kaula tuskin helpottaa oleellisesti tilannetta. Sen sijaan radius saattaa vaikuttaa, ts. pienempi radius (kaarevampi kaulaprofiili) saattais helpottaa barre-soinnuissa.
 
Zeeboo
01.10.2010 19:13:32 (muokattu 01.10.2010 19:17:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elsewhere: Kuulostaa minustakin treenin puutteelta, ovat kinkkisiä nuo barresoinnut aluksi :) Kannattaa kuitenkin muistaa, että kukaan ei pakota soittamaan täydellisiä barresointuja...
 
Komp.
 
Ei barrét hyödyttömiä tai tarpeettomia ole, mutta elämää voi tosiaan helpottaa sointutuntemusta ja -varastoaan kartuttamalla. Vaikka tuohon edellämainittuun m7-sointuun on oikein toimiva muoto

---|---|---|---|---
---|---|-5-|---|---
---|---|-b3|---|---
---|---|-7-|---|---
---|---|---|---|---
---|---|-R-|---|---

jossa perusääni (R) painetaan keskisormella ja loput nimettömän puolibarrélla. 1. ja 5. kieli demppautuvat sormien läskeihin. Paaaljon kevyempi soittaa kuin "etusormiblokkibarré".
 
Yksi treeni tuollaiseen "vain tarpeellinen" -harjoitukseen on "duuri-maj7-7-6-7-maj7-duuri":

---|---|---|---|---
---|-5-|---|---|---
---|---|-3-|---|---
-6-|-6-|-M7|-R-|---
---|---|---|---|---
---|-R-|---|---|---

Tuossa valitulle perusäänelle soitetaan peräkkäin litanjan mukaiset soinnut "kartan" mukaan yhtä ääntä muuttaen. Jokaiselle soinnulle tulee oma sormitus, ja tämä vaihto tekee hyvää vasemman käden näppien hallinnalle. Niin, ja tietysti sointuvarasto kasvaa.
 
Ihan samalla tavalla voi labrata molli-mmaj7-m7-m6 vaihtojen kanssa:

---|---|---|---|---
---|---|-3-|---|---
-6-|-6-|-M7|-R-|---
---|---|---|-5-|---
---|-R-|---|---|---
---|---|---|---|---

 
No, neli- ja laajempien sointujen hajotusten ja käännösten pähkääminenkään ei ole ollenkaan hukkaan heitettyä vaivaa. Siis sillä idealla, että kukin sointuääni esiintyy vain kerran, ja "neljä ääntä - neljä käännöstä". Vaikka nyt "seiska" 2-3-4-5 kielisetillä:
 

---|---|---|---|---
---|---|---|-3-|---
---|-7-|---|---|---
---|---|---|-5-|---
---|-R-|---|---|---
---|---|---|---|---
 
---|---|---|---|---
---|---|---|-5-|---
-R-|---|---|---|---
---|---|---|-7-|---
---|---|-3-|---|---
---|---|---|---|---
 
---|---|---|---|---
---|---|---|-7-|---
---|-3-|---|---|---
---|---|-R-|---|---
---|---|-5-|---|---
---|---|---|---|---
 
---|---|---|---|---
---|---|-R-|---|---
---|-5-|---|---|---
---|---|---|-3-|---
---|---|-7-|---|---
---|---|---|---|---

 
Ja sitten eri kieliryhmillä, eri hajotuksilla, eri sointutyypeillä.
 
Siinähän sitä.
 
White men can't Monk
Magua
01.10.2010 20:30:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo. Olen itsekin miettinyt että myös kaarevampi kaula auttaa koska se kieli joka demppaantuu on silloin alempana ajatellen sitä ,miten pikkurilli sen demppaa.Ok.
 
Itse olen ihan samaa mieltä että treeniähän tuo tarvii ,mutta siinä kun koittaa ranne mutkalla treenata, niin tulee vaikka minkälaisia asioita mieleen, kuten juri tää otelaudan leveys ja kielten välinen etäisyys toisistaan.
Se nimittäin on just niin että ajatus menee ,että kun se nyt olis vaikka sen yhden millinkin pidemmällä,niin tilanne olisi paljon helpompi.
Ehkä siinä sitten taas vaikeutuisi jotkin muut asiat. Toisaalta, ellei kyseenalaista asioita ,niin ei kai missään laitteissa tapahdu kehitystä ikinä. Eli jotenkin tuntuu tyhmältä että kitaran mikit määrää kielten etäisyyden toisistaan.Oliko mikit olemassa ennen kitaroita.Eikö mikkiä voi tehdä vähän pidemmäksi muka.
 
Mutta kun se jumalainen PAF on juuri sen mittainen, niin ei sitä voi muuttaa ikinä
 
Olen vaan ollut noitten barre otteiden kanssa jumissa niin pitkään etten etene mihinkään.
Pitää vissiin ostaa se basso tai alkaa soittamaan vaan vitossointu punkkia.
Meinaan että noista vastauksista tajuaa jotenkin ,että on ihan helvetisti tajuttavaa ,ennenkun voi sanoa osaavansa soittaa.
 
Missä teillä on peukalo Barre otteissa Klassiseti keskellä ja vain pää kiinni kaulassa vai vapaamuotoisemmin siellä mihin se parhaiten osuu. Miten kannatta harjoitella.Siis onko jotain etua ,että opettelee jonkin asian alusta oikein, koska myöhemmin on vaikea karsia virheitä pois.
Vai onko tämä ollenkaa semmoinen asia jossa on joku oikein ja joku väärin.
 
Zeeboo
01.10.2010 21:55:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Magua: ...Klassiseti keskellä ja vain pää kiinni kaulassa vai vapaamuotoisemmin siellä mihin se parhaiten osuu. Miten kannatta harjoitella.Siis onko jotain etua ,että opettelee jonkin asian alusta oikein, koska myöhemmin on vaikea karsia virheitä pois.
Vai onko tämä ollenkaa semmoinen asia jossa on joku oikein ja joku väärin.

 
Tähän tulee varmaan monta varmaa näkemystä, ja tässä niistä mun:
 
Siitä ei ole mitään haittaa, että treenaa klasarityylillä. Eli peukalo suunilleen keskelle kaulaa ja rannetta vähän eteenpäin. Tuo rannejuttu helpottaa sormien hallintaa. Mutta: peukalon ankkuroiminen johonkin yhteen paikkaan ja asentoon on toisaalta myös jarru. Kannattaisi jutella tuosta(kin) hyvän kitaraopettajan kanssa nokitusten.
 
White men can't Monk
laakeri
03.10.2010 02:14:22 (muokattu 03.10.2010 15:31:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mene vaikka soitinliikkeeseen testaamaan erilaisilla kitaroilla niitä barreita. Kun aloin soittamaan kitaraa, sormeni sammuttivat jatkuvasti viereisiä kieliä tahattomasti, oli sointu mikä tahansa. Treenaamalla ongelma katosi lähes kokonaan, mutta sointujen soittaminen tuntui todella epävarmalta vielä yli vuoden soittamisen jälkeen. Sormet laskeutuivat kielille välillä miten sattuu, mutta pidin ongelmaa pelkän tekniikkavirheen aiheuttamana. F-duuribarree tuntui todella epämukavalta, enkä saanut koskaan kaikkia kieliä soimaan.
 
Hankittuani uuden kitaran ongelma ratkesi itsestään. En tiedä tarkkaan mitkä elementit uudessa kitarassa tekivät soiton helpommaksi, mutta otelauta on ainakin millin tai pari leveämpi, kaula paksumpi, ja radius aiempaa suurempi. Pelkkä kaulan leveys tuskin oli ratkaisu, ainakin paksuudella oli luultavasti myös iso merkitys. F-duurikin alkoi sujumaan.
 
Myös satulaurien syvyydellä on merkitystä. Ainakin omissa kitaroissani kielet ovat olleet tehdasasetuksilla tarpeettoman korkealla, jonka takia ensimmäisillä nauhaväleillä on joutunut käyttämään turhan paljon voimaa. Uria ei tosin kannata alkaa viilaamaan, jos ei tiedä mitä tekee.
 
Eli lyhyesti: kielivälit saattavat tuntua liian ahtailta, koska tekniikkasi on vielä kehittymätön, mutta ongelmat saattavat myös johtua siitä, että omistamasi kitara ei yksinkertaisesti vain sovi käteesi kunnolla barreesointuja ajatellen.
 
ubik
03.10.2010 18:36:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ja kannattaa huomioida se kuinka alhaalla korkeella sitä kitaraa roikottaa.
Mut täytyy kyl tunnustaa että on tullu itellekki mielee et oisko jossai kitarassa leveämpi kieli väli ku tuntuu välist et sormet pompii turha leveälti varsinki nopeemmissa kohdissa, syynä varmaa se et basso oli pää instrumenttina pitkään.
 
Peukalo on siellä mihi se luonnollisimmi menee, itel ainaki millo miteki nyt sattuu luonnlisimmi menemää.
 
+sormi harjotuksia kannattaa tehä, ainaki sillo ku ite aloitin (kaauan sitten) ni autto kummsti hahmottamaa sitä kitaran kaulaa ja sitä mite ne sormet parhaite taipuu. ja kyllä niitä tulee edelleenki soitettua ihan vaa lämmittelyn vuoksi.
 
kimurantti1
03.10.2010 18:52:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Komp.
 
Ei barrét hyödyttömiä tai tarpeettomia ole--

 
Tää on kaikki täyttä asiaa, mutta totta puhuen aika kaukana horisontissa kitaristilla, joka vielä opettelee barree-sointuja. :-/
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Zeeboo
03.10.2010 20:05:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Tää on kaikki täyttä asiaa, mutta totta puhuen aika kaukana horisontissa kitaristilla, joka vielä opettelee barree-sointuja. :-/
 
Totta joo.
Toisaalta, olen joskus miettinyt mihin kohtaan opeteltavien asioiden listaa barré pitäisi oikeasti laittaa laittaa. Monella soittajalla alkutaival menee niin, että heti kun I-aseman duurit, mollit ja seiskat alkaa olla suunnilleen näpeissä, aletaan soittamisen jatkomahdollisuuksia arpomaan F-duurilla. Tämä on tietty mun omia halluja, mutta en ossaa olla ollenkaan vakuuttunut. Just sillä kynnyksellä kun asiat alkaa pelata, niin aletaan rakentamaan kramppeja...
 
Itse olen just tuon vaiheen rimpuillut tuhansien lajitovereideni tavoin, alunperin klasareissa ja 13V:nä omasta mielestä orastavan rokkitähteyden kynnyksellä. Sittemmin on joutunut pohtimaan sointujen soittamista erilaisissa bändivirityksissä, blueshommista ja big bandeistä akustisiin hommiin. Kun ekat maj7#11:t ja #5b9:t tuli vastaan, niin tuntui, että alunperin itseoppinut joutui itseoppimaan koko systeemin uusiksi. Ihan tältä pohjalta olen aina silloin tällöin miettinyt, että jos meinaa opetella niin miksi ei opettele samantien "kunnolla". Painotetaan nyt vielä, ettei mun mielestä barrét ja niiden opettelu ole turhaa jne jne. ja niiden opettelu on ihan yhtä "kunnolla" opettelua ja soittaminen "kunnolla" soittamista.
 
Sitä vaan tulee ajatelleksi kaikenlaista.
 
White men can't Monk
Raist
03.10.2010 22:46:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Emmätiiä kuin paljon joku leveämpi kaula helpottaa, siinä vaan joutuu ottamaan vielä laajempia otteita ja hallitsemaan paremmin, mikäli haluaa soinnuista saada jotain irti. Itsellä siis Carvinin seiskakielinen ja kympin setti käytössä, actioni on syntisen matalalla ja silti on uusissa barré-soinnuissa ongelmia. Ei ole pienet kädet ja soitan akustista kanssa.
 
Magua
05.10.2010 12:17:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin ja tässä vaiheessa kyseessä on tietty vai E ja A malliset barret. jos näiden opetteluun menee näin kauan, niin melkoisen satavarmasti kitara jää kassiin kun joku tulee ja sanoo ,että eikä tässä vielä kaikki, lisäksi meillä on vielä ainakin C ja F tyyppiset barret ynnä muut liukusoinnut. Siis jotain muuta tän jälkeen ehdottomasti....
 
ÄÄH tuntuu välillä että oli vikaliike koko soittohomma, mutta kun saa jotain himaan niin tunne on hieno.
 
TripleR
05.10.2010 14:53:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos mahdollista, yritä hankkiutua soittotunnille. Mielellään sellaiselle opettajalle, joka ei panosta määrään vaan laatuun (suurin osa opettajista). Tässä on kaksi aiheeseen liittyvää pointtia, imo:
1. En käytä nykyään lähes koskaan kokobarrea, korkeintaan puolibarrea. Kevyempää soittaa ja soitto kuulostaa mielestäni kauniimmalta, jos samoja ääniä ei ILMAN SYYTÄ tuplata. (Esim. otetaan perusääni, terssi ja seiska alimmaksi ja ehkä päälle kvintti ja ysi jne.) Opettajan ansiota.
2. En muista enää mikä se toinen pointti oli
 
Ai niin, omalla soitonopettajallani on aivan armottoman isot sormet/kädet eikä se tunnu haittaavan soittoa mitenkään :>
 
padaa@dadaa!
05.10.2010 14:57:36 (muokattu 05.10.2010 14:58:50)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä hyvä pätkä sointujen taloudellisesta muodostamisesta. Tässä on melko selkeästi kuvailtu miksi 6 kieliset soinnut tarjoavat usein liikaa informaatiota.
http://www.youtube.com/watch?v=hwmJ … C73E1237423BB62&playnext=1&index=50
 
ps. tuota jazz -sanaa ei kannata pelästyä, asiaa voi soveltaa missä tahansa muussakin musiikissa.
 
Magua
06.10.2010 14:44:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joopa joo.Nyt täällä sitte kaikki perkuleen mestarit tarjoilee vaihtoehtosointujaan.Eikö tää nyt kuitenki oo silleen että täytyy opetella soittamaan normaalisti ennenku alkaa kikkailee näillä vaihtoehdoilla.
Tarkoitan siis sitä , että eikö jokaisen kitaristin pidä osata barre soinnut.
Jos mä yritän esim soittaa jostain tabulatuureista jotain, ja siinä on otteena barre ,niin en kait mä ala kehittelemään siihen teidän vaihtoehtosointuja ,vaikka ne olis kuinka v hienoja ja parempia ja helpompia kun barre. Ai sori sana tabulatuuri. Tehän soitatte nuoteista.
Eiks tää nyt ole ihan selviö että puuhun noustaan tyvestä eikä sillonkaan perse edellä.
 
Jos joku herroista yrittäisi muistella omia alkuaikojaan ,niin voisi ehkä muistaa että tollasista jutuista ei mene muuta kun sekasin. Vai oliko teillä barret jo hallussa noin niinku syntymälahjana. Ja nää soitumuunnokset ja käännökset oli niinku eka asia ,mikä piti opetella. Mä en ollut pitänyt kitaraa edes kädessä ,kun ostin sen ja esim ihan perussointujen opettelu oli sairaan vaikeeta. En ole syntynyt kitara kädessä ,vaan moottoripyörä.
 
Jotain tiedän soinnuista noin niinku teoriassa eli just miten tää jazziheebo jättää tuplat veke soinnuista.Mutta eikö tää johda sitte siihen että mitäs noita soittelee mitään.tykittää vaan punkkia kahdella sormella.no nonsense asenteella. Ei kertaannu toonikat eikä kolmoset hittovie. nuijat. Kyllä kannatti taas kysyä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «