overthewall 12.12.2005 06:03:08 | |
---|
Jotain fryygisiä juttuja on varmaan ihan mahdoton tehdä ilman pikkurilliä ensimmäisiltä nauhoilta. |
SpotdfK 12.12.2005 13:48:14 | |
---|
Mulla syntyy ongelmia pikkurillin kanssa vain kun soitan jotain nopeempaa ekoilta väleiltä (ja erityisesti paksuimmilla kielillä), koska ne nauhat on siellä niin kaukana toisistaan. Muuten oon pärjänny hyvin vallitsevalla nimettömällä. Vaikka onhan sitä pikkurilliä kyllä tullut esim. skaaloissa ja covereissa käytettyä, oma soittotyyli ei sitä kuitenkaan vaadi... Mitä yhteistä on ferrarilla ja säkillisellä kuolleita vauvoja? |
Brownie 01.10.2010 17:09:02 | |
---|
Mun mielestä pikkurilli taas on paljon toimivampi sormi kuin esim. nimetön. Nimetöntä vaan tulee enempi käytettyä, kun se on lähempänä muita sormia. |
llarppp 01.10.2010 17:21:32 (muokattu 01.10.2010 17:22:57) | |
---|
Kyl se pikkurilli on hyvä sormi soittaa :) alust asti opetellu käyttää E: Kyl sitä tulee välil käytettyy jopa enemmän ku nimetöntä esim. power chordei soitellessa ja noin. "Every man dies, not every man really lives." |
jhurtti 01.10.2010 19:20:04 | |
---|
Eddie: Toisaalta ilman pikkurilliäkin soittavia kovia kitaristeja löytyy; esimerkiksi Marty Friedman, joka käyttää pikkurilliä hyvin vähän eli vain silloin kun on aivan pakko. Silti miekkonen soittelee aivan uskomattomia juttuja. Wes Montgomery oli toinen, tosin sillä oli lumilapion kokoiset kädet. Vasurin pikkurilliä on itse asiassa kohtuullisen helppo voimistaa ja kun siihen tulee voimaa, niin siihen tulee yllättäen myös tarkkuutta. Itselläni on joku hermotusongelma vasurin pikkusormessa (se ei koukistu samalla tavalla kuin esim. oikean käden pikkurilli) ja teen iltaisin sille koukistus/venytysharjoituksia telkkua katsellessa. Olen sormisoittaja, ja en pärjää ilman pikkusormea vaikka kuinka haluaisin. |
Brownie 01.10.2010 20:40:01 | |
---|
Kaikki soittajathan on sormisoittajia. |
WeePee 01.10.2010 21:24:06 | |
---|
jhurtti: ...Itselläni on joku hermotusongelma vasurin pikkusormessa (se ei koukistu samalla tavalla kuin esim. oikean käden pikkurilli) ja teen iltaisin sille koukistus/venytysharjoituksia telkkua katsellessa. Mulla kanssa jotain häikkää, koska yleensä kieltä painaessa se on täysin suora eikä koukussa. Pitäis vissiin kans tehdä jotain koukkutreenejä. |
aalataur 01.10.2010 23:07:09 | |
---|
Kyllä se pikkusormi kannattaa vaan ottaa käyttöön jos tiluttaa haluaa. Mitä varhaisemmassa vaiheessa niin sitä parempi, ei se ole sen kummempi sormi kun muutkaan. Tietysti heikoin, mutta sitä pystyy kyllä reenaan todella paljon. Itse en käyttänyt alkuvaiheessa soittouraa pahemmin pikkusormea, siinä oli kyllä duunia saada se pelaamaan jälkikäteen. Kannattavaa silti, enemmän sormitusvaihtoehtoja vaikkei soittaisikaan mitään 4 ääntä per kieli -matskua. http://hikipedia.info/wiki/Tilutus |
Numb 02.10.2010 11:43:05 | |
---|
Totta kai pikkurilli mukaan alusta lähtien. Miksi pitäisi antaa sormen verran tasoitusta? Se lähtee kyllä pelaamaan kun sitä käyttää. Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö |
Räkkipeli 02.10.2010 14:00:48 | |
---|
Onko muuten teillä ihmiset keskisormen ja nimettömän välillä iso heitto? Huomasin tässä saannoin että mun faijan puolelta on tullu semmonen geeni, että ne ovat lähes saman pituiset. Ja tuntuisi että se on enemmänkin etu kuin haitta. Yllättävän helposti yltää sillä nimettömälläkin paikkoihin. If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan |
antnis 02.10.2010 16:13:31 (muokattu 02.10.2010 19:14:52) | |
---|
Räkkipeli: Onko muuten teillä ihmiset keskisormen ja nimettömän välillä iso heitto? Huomasin tässä saannoin että mun faijan puolelta on tullu semmonen geeni, että ne ovat lähes saman pituiset. Ja tuntuisi että se on enemmänkin etu kuin haitta. Yllättävän helposti yltää sillä nimettömälläkin paikkoihin. Edit. oops katoin väärin, keskari ja nimeton noin sentin eroaa :D pikkurillit on mulla sikalyhyet. |
hevikukko 02.10.2010 16:43:35 | |
---|
1.5 cm on pituus eroa nimettömästä keskisormeen molemmissa käsissä. Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa |
Räkkipeli 02.10.2010 16:47:51 | |
---|
Mulla se ero on ehkä puoli senttiä. If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan |
Tommittaja 02.10.2010 16:53:26 | |
---|
kyllähän sitä noissa pienissä 124 sarjoissa tulee käytettyä... on se kiva osata, ja kyllä se periaatteessa tulee itsestäänkin lopulta, riippuen tietenkin musiikkityylistä. jos jotain fuusiojatsia soitat, voi mennä hankalaksi ilman... en kyllä keksi mitään, missä ei tarvitse... Dudetorium |
Jzci 02.10.2010 17:57:03 | |
---|
Aina on pikkusormi ollut matkassa. Muistan jo aloittaessa pitäneeni sitä ihan itsestäänselvänä asiana. Jotain perus duuriasteikkoa kun soittaa niin tuntuu ihan luonnottomalta olla ottamatta sitä pikkusormea mukaan leikkeihin. esim G:stä:
D-----------2-3-5 jne.. A-----2-3-5--------- E-3-5---------------
Jos tuota koittaa soittaa ilman pikkurilliä niin koko käsihän menee ihan tolkuttomaan asentoon! Sitten jos vielä koittaa soittaa saman kolme nuottia per kieli meiningillä niin homma menee jo ihan järjettömäksi. |
Räkkipeli 02.10.2010 18:19:26 (muokattu 02.10.2010 18:20:14) | |
---|
Kyllä on itelläkin tulee käytettyä. Jo perus voimasoinnuissa ylimmän äänen painaa pinky. Pikemminkin vitin hankalaahan se olisi olla ilman. :D If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan |
Mitäs mieltä olette tällaisesta tavasta jonka itse olen oppinut alusta lähtien: soitan vitossointuja yleensä pelkästään kahdella kielellä siten että otan juurisävelen etusormella ja kvintin pikkurillillä. Aluksi kai ei jotenkin nimetön taipunut sopivasti (lyhyet sormet) ja nykyäänkin se on hankalaa, vaikka välillä nimetöntä käytänkin jos haluan jostain syystä soittaa soinnun kolmella kielellä. Onko kamalan väärin? |
Herra Cliffords 02.10.2010 18:32:12 | |
---|
Mulla meni hermot ikuisiin nimetön+pikkurilli hammer/pulloff -treeneihin! Mutta koin vapautuksen, kun älysin heittää pikkurilliä vesilinnulla. Tällä siis tarkoitan etusormi-nimetön-pikkurilli -tyyppisiä juttuja jotka lutviutuu paremmin etusormi-keskari-nimetön -tyyliin. Soinnuissa pikkurilli on kuitenkin lyömätön, ja omaan soittooni treenaankin pikkusormea lähinnä sointuvaihdoksiin, en niinkään juoksutteluihin. |
Herra Cliffords 02.10.2010 18:34:38 | |
---|
Sakmongkol: Mitäs mieltä olette tällaisesta tavasta jonka itse olen oppinut alusta lähtien: soitan vitossointuja yleensä pelkästään kahdella kielellä siten että otan juurisävelen etusormella ja kvintin pikkurillillä. Aluksi kai ei jotenkin nimetön taipunut sopivasti (lyhyet sormet) ja nykyäänkin se on hankalaa, vaikka välillä nimetöntä käytänkin jos haluan jostain syystä soittaa soinnun kolmella kielellä. Onko kamalan väärin? Mä teen tolleen jos seuraava vitonen on jotenkin hämärässä paikassa, tai jos soittaa viiden välin otteita väliin. Tapauskohtainen juttu, ei missään nimessä väärin! |
kimurantti1 02.10.2010 18:37:03 | |
---|
Herra Cliffords: Mutta koin vapautuksen, kun älysin heittää pikkurilliä vesilinnulla. Tällä siis tarkoitan etusormi-nimetön-pikkurilli -tyyppisiä juttuja jotka lutviutuu paremmin etusormi-keskari-nimetön -tyyliin. Toi on vähän kun kusisi housuunsa. Ensin lämmittää, mutta se lämpö kaikkoaa nopeasti ja myöhemmin tulee aika vilponen. |