Aihe: Starship Troopers
1 2 3 4
Bredius
18.03.2004 11:42:36
Ei muuten mitenkään ihmeellinen, mutta se totalitäärinen tulevaisuuskuva ja natsiviittaukset olivat kyllä aika mielenkiintoisia. Eikä se minusta mitenkään ihannoinut sotaa ja tappamista, päin vastoin.
Se ei johdu minusta vaan sinusta
cldron
18.03.2004 12:08:26
Onko se Van Dien ollu jossain Gillette Mach 3- mainoksessa? Näyttää ihan siltä..
Oli kyllä muuten hauska elokuva..
Kaikki musiikki kuulostaa paremmalta sähkökitaralla...
Robert
18.03.2004 12:15:25
En hirveästi tykännyt. Olisi saanut olla enemmän räiskimistä. Mutta tämähän on vain minun vaatimaton mielipiteeni...
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
jannu
18.03.2004 13:42:35 (muokattu 18.03.2004 13:46:48)
Kielipoliisi iskee, soosoo!

Sori, olin aika kännissä aamuyöllä. Yllättävän selkeää juttua olen kuitenkin saanut aikaiseksi. En tosin muista tuota edes kirjoittaneeni... =)
Parempi kauna- kuin kaurapuuro...
----------------
Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
Rokkikana
18.03.2004 13:56:08
Huippu elokuva! Ihan ylihauska. Kaikki oikeat henkilöt kuolivat ja pääpahis oli iso -ttu. Kuka v o i luulla että tuo oli tosissaan tehty?

Heinlein tuskin tarkoitti kirjaansa ihan tälläiseksi. Haa haa.
Mulla on omana Mr. Scifin Tuomiopäivän komedia. Suosittelen. Ihan on maineensa arvoinen kirjailija.
- Viimeiset sanat ovat niille jotka tapetaan.
Neuroticus Maximus
18.03.2004 13:57:28
Aika hyvä yhteiskuntasatiirihan tuo leffa on.

-osa nauraa partaansa kun osaa yhdistellä asioita vähän laajemminkin ja huomaa elokuvan pienet ja vähän suuremmatkin nyanssit ja viitteet mitä erilaisempiin asioihin
-jne...

Minulle tapahtui juuri näin. Varsinkin ne Fallout-tyyliset opetuspätkät olivat aivan loistavia ("Tee sinäkin oma osasi ötököiden listimisessä!").

Muutenkin jo edellä mainittu 50-luvun opetusvideoiden tyylinen kerronta nosti virneen suupielille. Samoin leffassa annettiin aika yksinkertainen kuva armeijan sotilaista yksilöinä. Tiedä sitten, miten oikeasti on asian laita tuolla suuressa maailmassa.

Elokuvan meininki on varmasti täysin laskelmoitua. Ei siihen vahingossa ole otettu kiiltokuvanaamoja näyttelemään. Ei sen juonenkäänteet vahingossa ole ajautuneet saippusarjatasolle. Elokuvassa vittuillaan niin moneen suuntaan ja hassuilla tavoilla, että ei sitä moni tajua (en itsekään...).

Kieltämättä leffassa on hyvin kuvattu, millainen äärimilitaristinen yhteiskunta voi olla. Opiskelijoiden mielipiteet ovat suoraan oppikirjasta ulkoa opeteltuja, vain asepalveluksen suorittajat saavat kansalaisuuden jne.. osuvia juttuja.
O.J.
18.03.2004 14:07:13
Satiirisia piirteitähän leffassa oli riittämiin. Pistikö kukaan merkille esim. päähenkilön saamaa rangaistusta ryhmän jäsenen kuolemasta: ruoskiminen, aivan kuin jossain "jeesuksenaikaisessa" Spartassa...

Leffa jätti kuitenkin tyylikkäästi satiirin katsojalle itse oivallettavaksi, ei viljelty selkeitä parodian "silmäniskuja". Huomaa, että monet kriitikot eivät ole sitä piilovittuilua sieltä poimineet... Täytyy varmaan taas katsoa Verhoevenin Robocopit ja muut uusiks...
- Staring at a Parisian sex flick where the characters don't meet, the characters don't speak, and the characters are like mirrors facing mirrors: space always expanding.
Von Härskiburg
18.03.2004 16:34:37

Ekan kerran kun näin olin liian nuori ymmärtämään elokuvan hienoutta. Se näytti vaan pelkältä räiskinnältä. Sitten kun joku vuosi sitten näin sen uudestaan, siitä on tullut yksi suosikkileffoistani. Tässä muutamia syitä:

1. Mainiota satiiria, valitettavasti liian monelta jää huomaamatta hurmeen alle (myös allekirjoittaneelta aikoinaan).

2. Räiskintäleffanakin hieno, paljon verta ja hölmö juoni. Juuri sitä mitä ötökäntappoleffalta vaaditaan.

3. Pökkelöt näyttelijät. Ehkä ainoa leffa, jossa en haluaisi nähdä mestarinäyttelijöitä niiden urpojen sijaan. Vaikea selittää miksi.

4. Ibanez
"Vähän ois siistii olla lesbo! Sais nussii naisia!" -Rumpalimme
FatSam
18.03.2004 18:11:51

Hyvähän se on, ei siitä mihinkään pääse. Ostin juuri dvd:näkin. Mäkään en ensimmäisellä kerralla joskus vuosia sitten tajunnut leffan satiiria ja huumoria, mutta tykkäsin silti siitä.
Nyt tulee.
Kassu
18.03.2004 20:03:47
Voi jeesus.
Dumb
18.03.2004 21:14:02

4. Ibanez

Hell yeah! 8-)
juuso a
19.03.2004 09:23:29

Starship Troopers on loistava leffa. Yksinkertaisesti toimintaa ja scifiä ihan parhaimmasta päästä. Verhoevenilla on tosiaan tapana vittuilla amerikkalaiselle yhteiskunnalla oikein kunnolla ja niinhän hän on tehnyt myös muissakin toiminta pätkissään, esim. Robocopissa. Itse olen myös sitä mieltä ettei elokuva olisi onnistunut huvittamaan yhtä paljon jos siinä olisi ollut jotain hollywoodin nuoria huippunimiä pääosissa. Kaikin puolin tehokas pätkä ja ennen kaikkea viihdyttävä.
Elämä on kivaa, jippii!!!
ava
19.03.2004 11:15:33
Tää oli aika surkee leffa... mutta kyllähän sen nyt paremman puutteessa katsoi. Lopussa häiritsi eniten se miten se muija oli yhtäkkiä niin hyvässä kunnossa vaikka se yks ötökkä oli lävistäny sen olkapään.. muitakin "pikkujuttuja" oli jotka häiritsivät mutta en muista niitä enää.
frozen by the sun
NHR
19.03.2004 11:23:33 (muokattu 19.03.2004 11:39:25)

Ei se minusta mikään loistava leffa ole, mutta ihan hyvä kuitenkin. Scifinä oikeastaan aika huonoa, toimintana menettelee, mutta juuri ironisuus (vittuilu) on tämän elokuvan parasta antia. Jos juoni olisi sovitettu enemmän nykyaikaan, niin koko leffahan voisi melkein olla joku armeijan propagandafilmi, tai sellaisen irvikuva. En muista olenko sitä alkuperäistä kirjaa koskaan lukenut, pitäisi varmaankin lukea. Mikäs sen nimi taas olikaan?

EDIT: Ilmeisesti sama nimi kirjallakin (jos on suomennettukaan), pikavilkaisu Googlella ei ainakaan tuottanut muuta tulosta.
...onhan ne nätit naiset usein kauniita oli ne sitten alasti tai ei. - PJS
Nimismies
20.03.2004 15:28:20
Pöhkö leffahan tämä, mutta erittäin hyvä sellainen. Ne teinipelleilyt minua suututtavat, meininki saisi olla ankarampaa.
"Nimismies saa ajaa pihaan"(koska hän kuuluu sisäpiiriin) -Absoluuttinen Nollapiste: Suvannossa Ylpeä Ilme
Raipe
20.03.2004 20:52:50
Ne teinipelleilyt minua suututtavat, meininki saisi olla ankarampaa.

Tuo minua kyseisessä elokuvassa eniten ärsytti.
"Ei muuta kuin lisää paskaa housuun!" -Klunssila
Velko
21.03.2004 12:48:19
Ei helvata, unohdin koko leffan!
Ihminen on vain värisokea pallokala elämän tiskialtaassa.
Rokkikana
23.03.2004 12:24:26
Ei se minusta mikään loistava leffa ole, mutta ihan hyvä kuitenkin. Scifinä oikeastaan aika huonoa, toimintana menettelee, mutta juuri ironisuus (vittuilu) on tämän elokuvan parasta antia. Jos juoni olisi sovitettu enemmän nykyaikaan, niin koko leffahan voisi melkein olla joku armeijan propagandafilmi, tai sellaisen irvikuva. En muista olenko sitä alkuperäistä kirjaa koskaan lukenut, pitäisi varmaankin lukea. Mikäs sen nimi taas olikaan?

EDIT: Ilmeisesti sama nimi kirjallakin (jos on suomennettukaan), pikavilkaisu Googlella ei ainakaan tuottanut muuta tulosta.

Voiskos se olla tuo Citizen of the galaxy eli Galaksin kansalainen?
- Viimeiset sanat ovat niille jotka tapetaan.
NHR
23.03.2004 13:10:43

Voiskos se olla tuo Citizen of the galaxy eli Galaksin kansalainen?

Aivan eri henkilöt ja eri tarina näyttäisi tuossa olevan.

http://www.heinleinsociety.org/rah/ … orks/novels/citizenofthegalaxy.html
Jani The Rock: "Älkää kertoko mustapukuisille miehille, mutta olen oikeasti Krypton-planeetalta..."
Alttoviulisti: "Ei kerrota..valkopukuisille vaan."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)