Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Les Paulin kielet särisee!! (Vituttaa)
1 2 3 4 5 6
AngieRainbow
01.10.2010 22:35:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin hiljattain käytettynä Gibsonin Les Paul 2008 Standardin, johon olen todella tyytyväinen, paitsi, että ne kielet sillee ärsyttävästi särisee. Varsinkin G kieli vapaana soitettuna. Käytin kitaran alan ammattilaiselle, joka hioi nauhat ja huolsi kitaraa muutenkin ja sanoi, että kyllä se on hyvä peli. Olen laittanut pienen palan kangasta satulaan G kielen kohdalle, mikä autaa asiaa jonkin verran. Olen aikeissa teettää kitaraan uuden satulan, jos se siitä korjaantuisi.
 
Jotkut sanoo, että pieni kielten "särinä" kuuluu asiaan. Toiset, että se on soittotekniikasta kiinni. Mulla on aiemmin ollut Jaksonin kitara, missä kyseistä ongelmaa ei ollut.
 
Onko jollakulla ajatuksia tämän asian suhteen? Neuvoja/kokemuksia? Sinänsä ärsyttävää, kun tykään tästä LP:stä niin paljon.
 
Grugi
01.10.2010 22:37:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Ostin hiljattain käytettynä Gibsonin Les Paul 2008 Standardin, johon olen todella tyytyväinen, paitsi, että ne kielet sillee ärsyttävästi särisee. Varsinkin G kieli vapaana soitettuna. Käytin kitaran alan ammattilaiselle, joka hioi nauhat ja huolsi kitaraa muutenkin ja sanoi, että kyllä se on hyvä peli. Olen laittanut pienen palan kangasta satulaan G kielen kohdalle, mikä autaa asiaa jonkin verran. Olen aikeissa teettää kitaraan uuden satulan, jos se siitä korjaantuisi.
 
Jotkut sanoo, että pieni kielten "särinä" kuuluu asiaan. Toiset, että se on soittotekniikasta kiinni. Mulla on aiemmin ollut Jaksonin kitara, missä kyseistä ongelmaa ei ollut.
 
Onko jollakulla ajatuksia tämän asian suhteen? Neuvoja/kokemuksia? Sinänsä ärsyttävää, kun tykään tästä LP:stä niin paljon.

 
Jos se ei soitossa kuulu niin koita olla kiinnittämättä huomiota siihen jos taas kuuluu soitossa niin tokihan asialle pitää jotain tehdä. Aina ei pidä olla niin kriittinen ääniin jos se ei itse tuotokseen vaikuta.
 
SDMF
munkero
01.10.2010 22:57:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos kaularauta turhan kireällä?
 
Ja otsikko muuten huvitti. :)
 
Jussi sanoo (17:00): afrikassa on lapsia, jotka ei oo ikinä saanu pillua, nyt joku roti tohon hommaan
Krice
01.10.2010 22:58:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa vähän siltä, että kaula on liian suorassa. Se lisää herkästi särinää. Hassua muuten ettei "ammattilainen" osannut korjata vikaa ja hioi vielä nauhat (varmaan tuli hintaa kivasti lisää).
 
nauranpaskaa
01.10.2010 23:08:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plussa otsikosta! Aiheutti spontaanin repeämisen hetken topikin avauksen jälkeen :D
 
Leri
01.10.2010 23:20:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eiks noissa 2008 standardeissa ole se plekd hionta nauhoissa. Jos hirveesti hiotaan, ni sehän on sit kaput?
 
munkero
01.10.2010 23:25:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leri: eiks noissa 2008 standardeissa ole se plekd hionta nauhoissa. Jos hirveesti hiotaan, ni sehän on sit kaput?
 
Aijai...
 
Mutta mä olisin kyllä ihan ensimmäisenä tarkistanu sen kaularaudan.
 
Jos se ei jeesaa niin sitten vois miettiä satulan uusimista.
 
Jussi sanoo (17:00): afrikassa on lapsia, jotka ei oo ikinä saanu pillua, nyt joku roti tohon hommaan
AngieRainbow
01.10.2010 23:26:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leri: eiks noissa 2008 standardeissa ole se plekd hionta nauhoissa. Jos hirveesti hiotaan, ni sehän on sit kaput?
 
En oo tommosesta kuullutkaan.
 
AngieRainbow
01.10.2010 23:28:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Jos se ei soitossa kuulu niin koita olla kiinnittämättä huomiota siihen jos taas kuuluu soitossa niin tokihan asialle pitää jotain tehdä. Aina ei pidä olla niin kriittinen ääniin jos se ei itse tuotokseen vaikuta.
 
Niin, ajattelin, että kieliä vois ehkä nostaa, mutta pelkään, että se ei auta. Ts. nostan kieliä turhaan... Jos ne kielet ei osukaan nauhoihin, vaan särinä johtuu jostain muusta.
 
munkero
01.10.2010 23:29:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Niin, ajattelin, että kieliä vois ehkä nostaa, mutta pelkään, että se ei auta. Ts. nostan kieliä turhaan... Jos ne kielet ei osukaan nauhoihin, vaan särinä johtuu jostain muusta.
 
Jaa mistäs muusta?
 
Jussi sanoo (17:00): afrikassa on lapsia, jotka ei oo ikinä saanu pillua, nyt joku roti tohon hommaan
LaMotta
01.10.2010 23:29:57 (muokattu 01.10.2010 23:35:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Onko jollakulla ajatuksia tämän asian suhteen? Neuvoja/kokemuksia? Sinänsä ärsyttävää, kun tykään tästä LP:stä niin paljon.
 
Säriseekö kieli vain vapaana soidessaan, vai koko matkalta? Enemmän ensimmäisiltä nauhoilta vai lähempää bodya?
 
Jos painat kieliä yhtä aikaa 1 ja 14 nauhan kohdalta, miltä gapit (kielen ja nauhan välinen rako) näyttävät 7 nauhalla?
 
Vitutukseen tottuu.
 
Ai niin. Säriseekö jos vaihtaa kielet? Joskus vika on......kielessä.
 
Vastustan vastustamista.
harpist
02.10.2010 01:25:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

... paitsi, että ne kielet sillee ärsyttävästi särisee. Varsinkin G kieli vapaana soitettuna.
 
... eikä se ota kiinni nauhoihin - kuten keskustelussa on aiemmin esitetty ? ( kaularauta liian kireällä -> kaula liian suora )
 
Seuraava hypoteesi kokemukseni perusteella ...
 
Onko tuo G kieli punomaton ... ????
 
Saattaa olla ettei kieli istukaan tallapalaan oikein. Jos tallapalan urassa - kieltä vasten oleva "kantopinta" - viettää (laskee/levenee) vähääkään kaulaa kohden - sirisee kieli tallapalaa vasten juuri tällä "mataloituvalla/levenevällä" matkalla.
 
Vaikka kyse on millin kymmenyksistä/sadasosista - niin kyllä sirisee (resonoi) .... ja helpoiten juuri ne punomattomat kielet.
 
Hyvä tapa todeta onko ongelma tuossa ... ? Kun kieltä panttaa tallan ja tail-stopin välisellä matkalla sivusuuntaan -> särinä vaimenee.
 
Punottu G-kieli tai muutama veto viilalla tallapalan uraan - oikein tehtynä ... jos särinän lähde on tuo resonoiva tallapala.
 
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
Bluesmies
02.10.2010 01:33:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nosta kieliä, niin ei varmasti särise enää.
hallu
02.10.2010 05:31:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tuossahan on jo tuota vastausta tullutkin. Itselläni oli tuollainen samankaltainen vaiva stratossa, etä kieli siritti juurikin vapaana soidessaan. Se oli kylläkin pikku e-kieli, mutta vaiva olisi voinut esiintyä muillakin kielillä. Se vika johtui satulasta ja korjaantui kun veistelin kitaraan uuden satulan (homma joka meni aikamoiseksi nysväämiseksi kannattaa harkita jos teettää sen ammattilaiselle ei ole ihan älyttömän kallis operaatio).
 
Broadcaster
02.10.2010 09:40:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toki se on hyvä asia, että opit itse paikallistamaan/korjaamaan tuollaiset särinät, mutta kun olet ehtinyt jo ammattilaiselle siitä maksaa, niin vie ihmeessä kitara sinne takaisin ja sano että et ole tyytyväinen.
 
joku muu sikko
02.10.2010 10:07:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli sellainen Ibnez Rg kuminauhakitara, joksi minä sitä kutsuin kun se on sellainen vetkula kaikin puolin. Kaverini (ammattilainen) laittoi siihen sellaiset säädöt mitä kuulemma tilutyypit käyttää eli kielet on niin alhaalla kuin mahdollista ja särisee ihan saatanasti mutta juuri ja juuri ei kuulu soundissa. Vitutti minuakin se särinä akustisena. Laitoinkin sen kiertoon.
 
Äh, helvetisti vaan wahia ja kaikua ja vedät niin perkeleesti. Ei kukaan huomaa mitään.
delarco
02.10.2010 11:20:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leri: eiks noissa 2008 standardeissa ole se plekd hionta nauhoissa. Jos hirveesti hiotaan, ni sehän on sit kaput?
 
AngieRainbow: En oo tommosesta kuullutkaan.
 
En minäkään.
Saisko tästä jotain lisäinfoa?
 
trih
02.10.2010 11:28:39 (muokattu 02.10.2010 11:30:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vapaa kieli särisee... joku osa irti lavassa tai tallassa? Mulla on kieli kanssa särissy vapaana ja syy taisi löytyä virityskoneesta. Nauhojen hionta tässä tapauksessa perse edellä puuhun menemistä. Miksi huonontaa paikkaa missä ei ole vikaa? Varsinkin näissä plek-käsitellyissä.
 
Googletetaan gibson plek (vaikeaa, tiedän)
 
PLEK:
http://www.gibson.com/en-us/Lifesty … lt%20by%20Humans,%20Perfected%20by/
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
tommi m
02.10.2010 11:42:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Ostin hiljattain käytettynä Gibsonin Les Paul 2008 Standardin, johon olen todella tyytyväinen, paitsi, että ne kielet sillee ärsyttävästi särisee. Varsinkin G kieli vapaana soitettuna. Käytin kitaran alan ammattilaiselle, joka hioi nauhat ja huolsi kitaraa muutenkin ja sanoi, että kyllä se on hyvä peli. Olen laittanut pienen palan kangasta satulaan G kielen kohdalle, mikä autaa asiaa jonkin verran. Olen aikeissa teettää kitaraan uuden satulan, jos se siitä korjaantuisi.
 
Jotkut sanoo, että pieni kielten "särinä" kuuluu asiaan. Toiset, että se on soittotekniikasta kiinni. Mulla on aiemmin ollut Jaksonin kitara, missä kyseistä ongelmaa ei ollut.
 
Onko jollakulla ajatuksia tämän asian suhteen? Neuvoja/kokemuksia? Sinänsä ärsyttävää, kun tykään tästä LP:stä niin paljon.

 
http://www.strings.fi/PublishedServ … ?file=page&pageID=9&itemcode=PT6000
 
delarco
02.10.2010 12:52:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih:
 
Googletetaan gibson plek (vaikeaa, tiedän)

 
Oikeinkirjoitus helpottaa googlettamista...
 
Vrt. plekd hionta / gibson plek.
 
Kiitos linkistä. Taas hieman viisaampana.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «