Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sähkö hyppii sormille
1 2
dexi
30.09.2010 22:30:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei! En oikein oikeanlaista mestaa tälle kysymykselleni löytänyt, joten päätin kirjoitella tänne kysymykseni.
 
Elikkä tänään treeneissä ensimmäistä kertaa huomasin, kun aloin soittamaan, että kieliin, tallaan jne. koskeminen aiheutti sähköiskuja sormiin. Tästäpä siis heitin soittimen sivuun ja aloin käymään johtoja läpi, että mikäs niistä iskee sähköä hyppysiin. Johdoissa ei ollut vika, koska johdosta huolimatta (kunhan oli nuppiin kytketty) antoi kevyitä - mutta hieman kivuliaita - sähköiskuja sormille. Sen jälkeen kytkin nuppia eri jatkojohtoihin ja koitin ihan seinästäkin virtaa ottaa.. sama tulos kaikissa.
 
Bändin jäsenet lopulta sanoivat, että on ollut ennenkin vastaavanlaista ongelmaa, mutta auttaa kun pitää kengät jalassa. Näinpä kokeilin ja auttoihan se! Silti hieman jäi takaraivoon kutkuttamaan tämä, koska pelkkä kenkien pitäminen ei meikäläistä oikein vakuuta, että kaikki olisi kunnossa. Treenaamme siis omakotitalossa ja ymmärsin, että tämä ilmiö ns. "tulee ja menee".
 
Kysymys kuuluukin, että tietääkö joku sähköstä enemmän tietävä, että mistä moinen voi johtua? Onko vaarallista? Onko syytä ryhtyä joihinkin toimenpiteisiin, vai voiko täysin huoletta jatkaa menemään? Lifesaver-mod alkoi ainakin kovasti kiinnostaa lisätä soittimeen.
 
gemisti
30.09.2010 22:36:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko maadoitetut pistorasiat?
 
she sounds like a bag of cats Purple Reckoning
dexi
30.09.2010 22:38:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gemisti: Onko maadoitetut pistorasiat?
 
Ei mitään hajua, kun käyn vain treenaamassa siellä. Tavallinen omakotitalo kyseessä, eli perusoletus varmaan on, että ei ole....?
 
gemisti
30.09.2010 23:09:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dexi: Ei mitään hajua, kun käyn vain treenaamassa siellä. Tavallinen omakotitalo kyseessä, eli perusoletus varmaan on, että ei ole....?
 
Riippuu talon iästä. Joku viisaampi voisi kertoa minkäikäisessä pitäisi jo maadoitetut olla.
 
she sounds like a bag of cats Purple Reckoning
jra
30.09.2010 23:13:20 (muokattu 30.09.2010 23:14:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dexi: Ei mitään hajua, kun käyn vain treenaamassa siellä. Tavallinen omakotitalo kyseessä, eli perusoletus varmaan on, että ei ole....?
 
Jos on suurinpiirtein 1990 jälkeen rakennettu talo, niin pitäisi olla kakissa tiloissa maadoitetut pistorasiat. Vielä 80-luvun loppupuoliskolla asennettiin usein maadoitetut vain huoneisiin joissa on vesipiste (itse asun 87 rak. rivarissa jossa näin). Jos taas on tehty myöhemmin sähköremonttia niin voi olla mitä vain maadoitetun tai maadoittamattoman väliltä. Ne jotka oikeasti tietää nuo remontointisäädökset osaa selittää... oikein.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Louhimo
01.10.2010 09:08:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meilläpäin poistettiin hurinat omakotitalon maadoittamattomissa rasioissa kiepauttamalla johdonpätkät vahvistimien maan ja lämpöpatterin väliin :)
 
Basisti on lyömäsoitin
PJS
01.10.2010 09:33:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maadoitettu pistorasia ei välttämättä sitten tarkoita, että se maajohdin olisi myös kytketty. Näin oon siis kuullut.
 
Mut anyhow. Muistaakseni homman pitäisi mennä niin, että jos haluaa turvalliesti käytellä sähkölaitteita niin ei saisi olla semmoista tilannetta jossa samassa tilassa on sekä maadoittamattomia että maadoitettuja vermeitä. Koska jos on molempia niin helpolla käy niin että ne maadoittamattomat laitteet pyrkivät maadoittumaan sieltä kautta mistä on helpointa eli tässä tapauksessa esim. sinun lävitsesi.
 
Joku korjannee asiavirheet.
 
Peace!
LesPaul70
01.10.2010 09:43:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra: Vielä 80-luvun loppupuoliskolla asennettiin usein maadoitetut vain huoneisiin joissa on vesipiste (itse asun 87 rak. rivarissa jossa näin).
 
Nuo maadoittamattomat pistorasiat voidaan kuitenkin jälkikäteen vaihtaa maadoitetuiksi, eikä homma usein edes ole mikään kovin iso remppa. Mutta se on joka tapauksessa paras jättää ammattilaisen hoidettavaksi, joka tietää mitä tekee, sillä kahden vaiheen välillä on tarjolla pääjännitettä 415 voltin edestä.
 
Juu, ja maadoitettuja & maadoittamattomia zydeemejä ei todellakaan myöskään kannata sekoitella, kuten edellä jo sanottiinkin.
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
erty
01.10.2010 17:50:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mut eihän kitarasta tälliä pitäis saada, vaikkei vahvari oiskaan maadoitetussa rasiassa? Mä en ainakaan ikinä oo saanu ja soitan lähes päivittäin maadoittamattomasta pistorasiasta. Hurinat on toki eri juttu.
 
penatuna
01.10.2010 18:04:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaran/mikkien maadoitus kannattaa kannattaa myös tsekata...
 
FreshPots
01.10.2010 18:07:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

erty: Mut eihän kitarasta tälliä pitäis saada, vaikkei vahvari oiskaan maadoitetussa rasiassa? Mä en ainakaan ikinä oo saanu ja soitan lähes päivittäin maadoittamattomasta pistorasiasta. Hurinat on toki eri juttu.
 
Mulla tänään iski keppiin semmonen vaiva että alkoi hurisemaan. Ja sain myös pienen sähköiskunkin. Ongelmia ratkomaan...
 
Celeb
01.10.2010 18:54:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saan sähkäriä kitaran kielistä ja metallikappaleista, jos kosketan paljaalla jalalla tai kädellä tietokoneen koteloon ja samaa aikaa toisella kädellä esim. kitaran kieliin. Ihan hyvää infoa sain tästä ketjusta ainakin ite.
 
Nacher
01.10.2010 19:12:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä ratkesi myös tuo ongelma, kun maadoitti pistorasian piuhalla lähimpään lämpöpatteriin..
 
tommiot
01.10.2010 19:24:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nacher: Itsellä ratkesi myös tuo ongelma, kun maadoitti pistorasian piuhalla lähimpään lämpöpatteriin..
 
Huomaat sitten kuinka järkevää tuo oli, kun kosket johonkin vialliseen maadoittamattomaan laitteeseen kun kitara on kädessä, ja verkkovirta kulkee sydämen läpi...
 
SirElwood
01.10.2010 20:41:19 (muokattu 01.10.2010 21:28:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nacher: Itsellä ratkesi myös tuo ongelma, kun maadoitti pistorasian piuhalla lähimpään lämpöpatteriin..
 
EI_IKINÄ_NÄIN!
 
Toki jokainen vastaa ite omasta hengestään, joten ihan sama se mulle noin niinkun muuten on.
 
1275 A+
01.10.2010 21:15:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maadoittamattoman rasian tilalle vaihdetaan maadoitettu rasia ja johdoista nolla lenkitetään siihen uuden rasian maadoitus liittimeen. Näin sinulla on maadoitettu pistorasia. Ennen maadoitus suoritettiin näin ja nykyään tuo kytkentä on laiton.
Omat pistorasiani ovat kaikki kahdella johdolla (nolla ja vaihe) ja olen vaihtanut kaikki rasiat remonttien yhteydessä maadoitettuihin ja kytkenyt lenkitys kytkennällä ton maan.
 
SirElwood
01.10.2010 21:28:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1275 A+: Näin sinulla on maadoitettu pistorasia.
 
Eikä ole. Näin sinulla on nollattu pirstorasia.
 
LaMotta
01.10.2010 21:28:44 (muokattu 01.10.2010 21:28:56)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo. Kannattaa säkkijärvellä kytkeä noita verkkovirtajuttuja.
 
Ihminen - Ajassa
1275 A+
01.10.2010 22:05:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis mulla on vanha taulu jossa on vain nolla ja vaihe kisko ja sieltä asti kun vetää maadoitetun johdon niin eikö se kytketä tohon nolla kiskoon. Siis silloin minulla on maadoitettu kytkentä. Vanhoissa tauluissa kun tuo nolla ja maa on samassa kiskossa.
 
jpg
02.10.2010 11:33:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pyydä alan ammattilaista tarkistamaan tilanne.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «