Aihe: Kontrabasso FAQ
1 2 3 4 5 6 7 8 929 30 31 32 33
JukkaPena
28.09.2010 22:37:11
Atsu: Muutama aloittelijan kysymys:
Pitäisi hommata projektia varten nauhotteluun kontrabasso. Kyseessä siis jonkinmoinen triphop/jazz/bossa/jotain-projekti, joten tarkoitus olisi lähinnä saada näppäiltyä bassolinjat nauhalle. Budjetti voisi olla max. 1000e. Mistäs moista kannattaisi etsiä? Ja mites ton soittimen koon kanssa, jos soittaja sattuu olemaan 165cm lyhyt?

Palkkaa kontrabasisti soittamaan ne raidat, pääset helpommalla :)
"Se tekee siitä sen..."
Jorbagha
29.09.2010 07:34:35
Ja mites ton soittimen koon kanssa, jos soittaja sattuu olemaan 165cm lyhyt?

Soittajan pituus ei sinänsä vaikuta mihinkään. Isompi asia on käden koko, eli kämmenen laajuus ja sormien mitta. 3/4-mensuurilla varustettu soitin sopii kyllä 99% varmuudella.

Tonnilla voisi ehkä saada jo ihan asiallisen pelin (vaikkapa hybridin) tuohon käyttötarkoitukseen, mutta matkassa pitää kyllä silloin olla hieman onnea, kärsivällisyyttä ja asiantuntemusta. Jos tunnet jonkun konkarin joka voisi arvioida puolueettomasti ostoharkinnassa olevaa soitinta niin kysy ihmeessä neuvoja. Tuossa hintaluokassa liikkuu varsin paljon paskoja esineitä, mutta myös hyviä mutta paskasti pidettyjä ja näiden erottaminen toisistaan vaatii hieman kokemusta.

Tuossa mainitsemassasi tyylilajissa (tai niiden sekoituksessa) on muuten vakiintunut muutama kikka kontrasoundin ruuvaamiseen: paskemmastakin lähtösoundista saa melko uskottavan kun kontran ajaa jälkikäsittelyvaiheessa lyttäävän kompuran läpi. Näin soundiin tulee lisää sustainia joka kyllä kuulostaa hieman keinotekoiselta mutta jostain syystä niiiiin siistiltä tässä tyylissä. Lisäksi voi halutessaan tyylikkäästi EQ:lla korostaa ylempiä keskitaajuksia maun mukaan oikeanlaisen rahinan löytämiseksi. Jos mukaan tarttuu vielä aivan pieni silaus analogista säröä niin ollaan jo cooliuden ytimessä, à la Ocean's Elevenin soundtrack ja mitä näitä nyt on.

Hyviä sessioita ja onnea bassometsälle!
Oonpa aika körny.
Atsu
29.09.2010 16:21:54
JukkaPena: Palkkaa kontrabasisti soittamaan ne raidat, pääset helpommalla :)

Kävi toki mielessä, mutta soitin kiinnostaa itsessäänkin, joten ajattelin hankkia :)

Kiitos kaikista vinkeistä!
JudeJude
29.09.2010 17:29:40
Atsu: Kävi toki mielessä, mutta soitin kiinnostaa itsessäänkin, joten ajattelin hankkia :)

Se vie kaiken käytettävissä olevan (ja muunkin) ajan, mitä enemmän sille antaa sitä enemmän se vaatii, ja päivän soittamattomuus kuuluu hetj. Että pidä varasi vain!

Ja niin, onhan se toki maailman paras soitin.

-jude
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
Teijo K.
30.09.2010 00:13:55

JudeJude: Se vie kaiken käytettävissä olevan (ja muunkin) ajan, mitä enemmän sille antaa sitä enemmän se vaatii, ja päivän soittamattomuus kuuluu hetj. Että pidä varasi vain!

-jude

Heh, nimenomaan. Kontra on aika hankala sellaisena sivusoittimena et "mä tähän yhteen projektiin vaan". Pelkkä vireisesti soittaminen vaatii jatkuvaa treeniä.
rattledad
30.09.2010 00:24:30

JudeJude: päivän soittamattomuus kuuluu hetj.

Mun on ollut jo viikon pussissa eikä ole inaustakaan kuulunut...
BW
30.09.2010 13:09:45
Ekan kerran soiteltu big bandin kanssa, eikä kuulunu 20 henkisessä poppoossa mihinkään basso! Hitsi, en osaa vielä kauheen kuuluvasti soittaa, eikä basso ole vielä auennut. Ihan tollaseen nopeeseen viikottaiseen live soittoon varmaan kelpaa joku SM57 tökätä tallan eteen?

Paras soitin tosiaan!
Iskän tyttö.
JuhaHo
30.09.2010 15:02:28
JudeJude: Se vie kaiken käytettävissä olevan (ja muunkin) ajan, mitä enemmän sille antaa sitä enemmän se vaatii, ja päivän soittamattomuus kuuluu hetj. Että pidä varasi vain!

-jude

Vanhemman polven jazz-muusikko opasti poikaani kontransoitossa seuraavasti. "Muista soittaa joka päivä; jos jätät päivänkin väliin niin huomaat sen heti, mutta jos jätät kaksi, niin sitten sen huomaavat jo muutkin".
Teijo K.
01.10.2010 08:53:57

BW: Ekan kerran soiteltu big bandin kanssa, eikä kuulunu 20 henkisessä poppoossa mihinkään basso! Hitsi, en osaa vielä kauheen kuuluvasti soittaa, eikä basso ole vielä auennut. Ihan tollaseen nopeeseen viikottaiseen live soittoon varmaan kelpaa joku SM57 tökätä tallan eteen?

Paras soitin tosiaan!

Ihan perus dynaamisella mikillä saa vähän lisää volaa. Mutta jos et vielä saa siitä soittimesta paljoa ulos, niin se mitä mikittämällä saa ei välttämättä riitä. Tulee kiertoraja ennemmin vastaan. Olen itse keikkaillut aika paljon vahvistamattomalla kontralla, ja siinä on muutama perusjuttu millä sitä saa vähän kuuluvammaksi. Kannattaa lavalta pyrkiä varaamaan se paras paikka. Nurkka esimerkiksi vahvistaa sitä botnea jonkun verran.

Sitten jos nuo ei riitä, niin on aika tutustua kontraan kiinnitettäviin pietsotyylisiin mikkeihin.
JudeJude
01.10.2010 15:51:22
BW: Ekan kerran soiteltu big bandin kanssa, eikä kuulunu 20 henkisessä poppoossa mihinkään basso! Hitsi, en osaa vielä kauheen kuuluvasti soittaa, eikä basso ole vielä auennut. Ihan tollaseen nopeeseen viikottaiseen live soittoon varmaan kelpaa joku SM57 tökätä tallan eteen?

Paras soitin tosiaan!

Mulla on nyt kesästä lähtien toiminut tuollainen Ameriikan-foorumilta kopioitu huokeista huokein setuppi tosi hyvin. Volat tosin on melko alhaiset, jos kovasti lähtisi tuuttaamaan niin kiertoa tulee - eilen Feeniks-klubin keikalla piti monitorista ottaa basso pois ettei lähtenyt pyörimään. Kun saa vahvistimen osoittamaan pois bassosta, toimii mainiosti.

http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=482357
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
Herde
02.10.2010 21:17:09
Teijo K.: Ihan perus dynaamisella mikillä saa vähän lisää volaa. Mutta jos et vielä saa siitä soittimesta paljoa ulos, niin se mitä mikittämällä saa ei välttämättä riitä. Tulee kiertoraja ennemmin vastaan. Olen itse keikkaillut aika paljon vahvistamattomalla kontralla, ja siinä on muutama perusjuttu millä sitä saa vähän kuuluvammaksi. Kannattaa lavalta pyrkiä varaamaan se paras paikka. Nurkka esimerkiksi vahvistaa sitä botnea jonkun verran.

Sitten jos nuo ei riitä, niin on aika tutustua kontraan kiinnitettäviin pietsotyylisiin mikkeihin.

Amen. Big bandin kanssa soitettaessa piezo tai ainakin dynaaminen/konkka on usein tarpeellinen, joskus bassoa joutuu nimittäin vahvistamaan aika lailla. Ite olen onnistunut saamaan basson kuuluville ilman vahvistusta joitakin kertoja ja silloin kyse on ollut lähinnä "hyvästä huoneesta". Big Bandit vielä tuppaavat esiintymään kohtuullisen suurissa tiloissa ja tämäkin vaikeuttaa osaltaan vahvistamatonta bassonsoittoa...
Teijo K.
03.10.2010 13:59:22

Herde: Amen. Big bandin kanssa soitettaessa piezo tai ainakin dynaaminen/konkka on usein tarpeellinen, joskus bassoa joutuu nimittäin vahvistamaan aika lailla. Ite olen onnistunut saamaan basson kuuluville ilman vahvistusta joitakin kertoja ja silloin kyse on ollut lähinnä "hyvästä huoneesta". Big Bandit vielä tuppaavat esiintymään kohtuullisen suurissa tiloissa ja tämäkin vaikeuttaa osaltaan vahvistamatonta bassonsoittoa...

Mulla tuo mikittämättömyys on onnistunut lähinnä rumpalittomissa kokoonpanoissa ja hyvässä tilassa. Pari-kolme kertaa on irkkubändinkin kanssa tullut fiilis että ihan sama oonko paikalla vai en, kun tutussa baarissa haitaristi pölli multa sen nurkan mistä aiemmin kuului hyvin. Heti kun tulee rumpali bändiin niin se on morjens.

Ja tietty onhan se helpompaa soittaa vahvistettuna, vaikka pitäisi olla mieees ja runnoa sitä soitinta vaan niin täysii että se kuuluu. Huonolla bassolla kun yrittää vahvistamattomana, mitä on myös muutaman kerran joutunut tekemään, niin alkaa kanssa tuntua aika turhalta se touhu. Joskus vaan joutuu lainabassoihin turvautumaan ja ne on mitä on.
JudeJude
03.10.2010 15:35:26
Oon myös tullut siihen päätelmään, että kannattaa olla valmiina itsellä hyvin toimiva (so. tilanteeseen sopiva) mikityssysteemi: "talon" äänimies on harvoin kokenut kontrabasson vahvistaja, ja jos itsellä ei ole näkemystä aiheesta, huonosti käy. Kaverilta lainatun Acoustic Image- kontravahvarin kanssa loistavasti toiminut piezo olikin festarikeikan SVT:n ja rantasaunan kanssa pelkkää kilinää, kun en itsekään ollut perehtynyt taajuuskorjaimen käyttöön.
Teijo K.
03.10.2010 15:56:58 (muokattu 03.10.2010 15:58:50)

JudeJude: Oon myös tullut siihen päätelmään, että kannattaa olla valmiina itsellä hyvin toimiva (so. tilanteeseen sopiva) mikityssysteemi: "talon" äänimies on harvoin kokenut kontrabasson vahvistaja, ja jos itsellä ei ole näkemystä aiheesta, huonosti käy. Kaverilta lainatun Acoustic Image- kontravahvarin kanssa loistavasti toiminut piezo olikin festarikeikan SVT:n ja rantasaunan kanssa pelkkää kilinää, kun en itsekään ollut perehtynyt taajuuskorjaimen käyttöön.

Tuon takia minulla onkin Fishmanin Pro Eq / DI. Sillä saa sovitettua kontran melkein settiin kuin settiin kun vähän ruuvaa. Ampeg + kontrayhdistelmästä minulla on myös huonoja kokemuksia, mutta se oli ennen kuin sain rahaa ostella tuon Fishmanin. Sen jälkeen ei ole ollut niitä ongelmia. Jollain lailla saa toimimaan oikeastaan aina. Siis kunhan nyt on jotenkin järkevä läjä. Jos se ei toimi edes bassokitaralla niin ei se riitä kontrallekaan äänekkääseen bändiin.

Yksi mikä syö on nämä rokkapiliä miksanneet tai siitä innostuneet äänimiehet. Itse kun haluan että kontra kuulostaa mahdollisimman luonnolliselta. Nämä sankarit alkavat vääntämään sitä lehmänselkää sinne kysymättä ja sitten ei kellään ole kivaa.
Herde
03.10.2010 16:10:56
JudeJude: Oon myös tullut siihen päätelmään, että kannattaa olla valmiina itsellä hyvin toimiva (so. tilanteeseen sopiva) mikityssysteemi: "talon" äänimies on harvoin kokenut kontrabasson vahvistaja, ja jos itsellä ei ole näkemystä aiheesta, huonosti käy. Kaverilta lainatun Acoustic Image- kontravahvarin kanssa loistavasti toiminut piezo olikin festarikeikan SVT:n ja rantasaunan kanssa pelkkää kilinää, kun en itsekään ollut perehtynyt taajuuskorjaimen käyttöön.

AI-vahvistimissa on piezomikeille sopiva sisääntuloimpedanssi (1 Mohm). Ampegeissa ja monissa muissa bassokitaralle tarkoitetuissa vahvistimissa se on huomattavasti pienempi. Hommasin taannoin Headway-merkkisen etuasteboksin just näitä "kontra rantasaunan läpi" -tilanteita varten. Se kun on basson ja vahvarin välissä niin homma helpottuu selkeästi.
Täysin akustinen soitto on tosiaan ihan mahtavaa kun siihen tarjoutuu mahdollisuus (valitettavasti melko harvoin). Onneksi tuttavapiiriin kuuluu rumpaleita jotka osaavat tarvittaessa soittaa sopivalla volalla riippumatta siitä onko basso vahvistettu tahi ei.
Isotalo
03.10.2010 16:53:24
Mulla on niin pirun hiljainen vanerikontra että ei se kyllä liikoja kuulu. Yhden kesäteatteri proggiksen oon soittanu sillä ilman vahvistusta ja siellä pärjäs jotenkin. Lähes päivittäin tulee treenattua myös jousen kanssa joten sen pitäis olla aika auki, ja soundi on mun mielestä ihan ok. Mut ääntä ei paljoo tuu, hiljainen peli.
Teijo K.
03.10.2010 17:12:18

Isotalo: Mulla on niin pirun hiljainen vanerikontra että ei se kyllä liikoja kuulu. Yhden kesäteatteri proggiksen oon soittanu sillä ilman vahvistusta ja siellä pärjäs jotenkin. Lähes päivittäin tulee treenattua myös jousen kanssa joten sen pitäis olla aika auki, ja soundi on mun mielestä ihan ok. Mut ääntä ei paljoo tuu, hiljainen peli.

Vaneriset tuppaa olemaan hiljaisempia. Miun on isohko kokopuinen, ja sillä olen pärjännyt irkkubändin kanssa jossa oli viulua, pari kitaraa, maniska, haitari, tinapillisti ja laulu, ainiin ja podhran. Mutta silloinkin vain jos on hyvä tila ja saan valita itse sen paikan missä soitan.

Teatterihommaa kun soitin niin sai vähän himmailla jo ihan akustisena soittaessa hiljaisissa kohdissa. Mikä oli erittäin jees. Soitan varmaan liian vähän.
JuhaHo
03.10.2010 17:38:05
Kuulemani mukaan myös kielillä on suuri vaikutus äänenvoimakkuuteen. Joistakin kielistä lähtee etenkin pizzicato soitossa suurempi ääni kuin toisista.
Herde
03.10.2010 18:17:08 (muokattu 05.10.2010 07:33:56)
Ostin kuukausi takaperin tsekkiläisen kontran 50-luvulta. Sivut ja (tasa)pohja vanerista ja kokopuukansi. Ihan perus 3/4-kokoinen koppa 106 mensuurilla. Soi oikein hyvin sekä näppäillessä että jousella soitettaessa ja on melko äänekäskin.

Kielillä tuntuu olevan hyvinkin paljon merkitystä soundin karaktäärin ja kuuluvuuden kannalta. Mun toisessa kontrassa on ollut useita erilaista kielisettejä ja sen olen huomannut että kyseinen basso ei tykkää pizzicato-soitossa teräskielistä. Haluan soundiin "leveyttä" ja vahvempia bassotaajuuksia ja oon päätynyt siinä bassossa Velvet Garbo EAD ja Pirastro Chorda G kieliin. Tsekkiläinen hybridibasso tuntuu taas tykkäävän perus Spirocore Weicheista, soundissa on niilläkin tarpeeksi "puuta ja jöpinää"...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)