baba o riley 30.09.2010 12:53:37 | |
---|
Se on vähän sellast arvuuttelua, aliarvostetut soittimet ja vahvistimet jotka jossain vaiheessa pompsahtaa. Niitä voi jopa hitusen ennustella. haistelee kulttuuritrendejä jne. Sit elävien artistejen kamat on aika toimiva. Kun ne delaa niin pieni netotus on yleensä paikallaan. Jos et jonkun mummon sängyn alta gold toppia tai 50's stratoa löydä, niin ei ne tänäpäivänä mitään sijoituskohteita ole. Se että arvo säilyy tai vähäsen nousee niin ei tee siitä sijoituksen arvosta. |
p130 30.09.2010 13:04:08 (muokattu 30.09.2010 13:04:35) | |
---|
fox: Kyllä oikeesti ne "pikavoitot" ainakin tuolla "major leaguessa" eli siellä liki kymmenen kilodollarin hintaluokassa on haavetta vaan.. Juu, kalliimman puolen vehkeissä ei nopeita yllättäviä käänteitä tapahdu, vaan nimenomaan halpaosastolla. Vaikka nyt nuo aiemmin mainitut JV:t nousivat muutamassa vuodessa 300 euron osastolta tonnin luokkaan. Tosin niissäkin on kovin hype ilmeisesti loppunut ja nousu tyrehtyi jo aikaa sitten. Pyynnit ovat tainneet jopa hintsusti laskea. Joku marginaaliritsahan aina ajoittain nostaa arvoaan kun joku (uusi) iso tähti käyttää sellaista. Fender Mustang/Kurt Cobain nyt vaikkapa kaikista selkeimpänä esimerkkinä. Vähän pienemmässä mittakaavassa Franz Ferdinand nosti Tele Deluxen hintoja ja Pete Doherty teki hetkellisen hypen Epi Coroneteihin. Mutta näitähän ei tietenkään voi ennakoida, paitsi ehkä juuri hetkeä ennen hintojen nousua. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. |
Mr. Speed 30.09.2010 13:07:19 | |
---|
Onpa tainnut nuo Pre-factory PRS CU24:set nostella arvoaan aika paljon. Jos puhutaan näistä vuosimalli 86-87 malleista etenkin. Näin olen ainakin itselleni antanut ymmärtää, että hyväkuntoiset artist packilla ja kymppikannella, sekä linnuilla olisivat kyllä melkoisen hinnakkaita. Mielenkiinnolla odotan, josko tuosta omasta Jacksonista alkaisi arvo nousemaan :) Eihän se vielä vanha ole (1989), mutta kuitenkin nuo Arch Top Soloistit ovat vähän harvinaisempia. Noita tehtiin se 194 kappaleen patchi, mistä tuo on numero 133. Spekseiltään pitäisi itseasiassa olla ihan one-off, ja ihan custom orderina tehty. Näin minulle väitettiin, enkä tosiaan ole nähnyt toista helmiäislogolla ja varjostuksilla, ja eebenlankulla ilman merkkejä. Tosin hardware ei ole originaali, tai mikit, joten siinähän se keräilyarvo laskee, ja käyttöarvo senkun nousee. On kyllä oma suosikkikeppi niistä mitä mulla on ollut. Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978 |
LaMotta 30.09.2010 13:07:44 | |
---|
p130: Tele Deluxen hintoja ja Pete Doherty teki hetkellisen hypen Epi Coroneteihin. Mutta näitähän ei tietenkään voi ennakoida, paitsi ehkä juuri hetkeä ennen hintojen nousua. Hyvä pointti. Eräs Fender oli menossa konkursiin kunnes joku Hendrix pelasti yhtiön. Sama uhkasi Gibsonia. Tällöin pelastuksen tarjosi muistini mukaan Gunnarit, vaimikäsenytoli? Ihminen - Ajassa |
assu69 30.09.2010 13:13:24 | |
---|
lavaamo: Taitaa vaan olla niin että 1450mk vuonna 1987 oli vähän enemmän rahaa kuin 250€ vuonna 2010. Tosin jos keppiin on ollut noin kauan tyytyväinen, niin onhan se ollut hyvä hankinta. Joo, olet toki oikeassa, että rahan arvo on toinen nykyisin. Toisaalta taas moniko reilulla tonnilla mummonmarkalla 80 -luvulla hankittu tuote on enää sentinkään arvoinen nykyisin? Ei ainakaan sen ajan elektroniikka, eli siinä mielessä halpiskitaroidenkin arvo säilyy. |
p130 30.09.2010 13:13:50 (muokattu 30.09.2010 13:17:26) | |
---|
LaMotta: Hyvä pointti. Eräs Fender oli menossa konkursiin kunnes joku Hendrix pelasti yhtiön. Ja teki kaiken lisäksi suosituksi keskihintaisen vanhanaikaisen ritsan. Jazzmaster oli Fenderin keihäänkärki tuolloin, ja paljon stratoa kalliimpi. Verrataanpa vaikka pre-CBS -straton ja jasson hintoja nykyään... Ja sama tapahtui oikeastaan Gibsonillekin. Paljon on kaikkea uutta ja innovatiivista kehitetty, mutta kansa haluaa näitä Gunnarienkin käyttämiä klassikkomalleja. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. |
assu69 30.09.2010 13:18:22 | |
---|
Methis: Juurikin ne joista voit ulkonäöllisesti arvata niiden olevan. Lähinnä ehkä siksi että niitä ei oo suomessa liian montaa, niitä on näkynyt Andylla monen monta kertaa, kolme kyseiseen herraan liittyvää ritsaa samaan aikaan kanissa ja Andy on tunnettu ritsojen kanittaja. Voihan se toki olla jotta ovat jonkun muun mutta todennäköisyydet on aika pienet... Eikö? Dokumenteista en tiedä onko moisia. Ne ritsat on siis se Gibsonin Boneyard LP ja kaks Greco/Zemaitista. Osaako kukaan sanoa, että minkä ikäisiä nuo McCoyn kepit ovat? (Edes suurinpiirtein) Ja onko niiden hintoihin lisätty "Andy-arvoa" vaikka niitä ei herran nimellä siellä mainostetakaan? |
p130 30.09.2010 13:23:31 | |
---|
assu69: Osaako kukaan sanoa, että minkä ikäisiä nuo McCoyn kepit ovat? (Edes suurinpiirtein) Ja onko niiden hintoihin lisätty "Andy-arvoa" vaikka niitä ei herran nimellä siellä mainostetakaan? 2000-luvulta. Boneyardin hintapyyntö oli pajalla 4500, eli lähtöhinta on varsin kohtuullinen. Olen soittanut sillä ja erinomainen oli. Zemaitikset taitavat olla suhteellisesti pikkuisen hinnakkaampia... Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. |
B-tone-flat: Niinpä. Niistä saattaa joku Japanialainen Hanoirocks keräilijä-miljonääri-friikki maksaa maltaita. Tää on täysin mahdollista, mikäli edes tietävät asiasta?? Juur tässä on se "realisointijuttu", pitäis tietää tahot, joilta irtoo se viimeinenkin tarjous.. ;) Japsi-sijoittajat on ainakin aktiivisesti nostaneet mm. Hoshino/Ibanezin kalliimpien mallien hintoja, syystä että niist meni hyvin suuri osa vientiin - ja sekin että valmistusmäärät oli noissa harvinaisemmissa/kalliimmissa malleissa melko pienet. Japanin (ja mikä ettei, koko kauko-idän) soitinvalmistus kun etupäässä painottuu hyvälaatuiseen keskikastin tuotantoon, ja niihin voluumipainotteisesti. Kalliita (ja erikoisempia) malleja tehdään sitte huolella mutta pieniä eriä. |
Artist 30.09.2010 13:48:23 (muokattu 30.09.2010 13:52:06) | |
---|
assu69: Osaako kukaan sanoa, että minkä ikäisiä nuo McCoyn kepit ovat? (Edes suurinpiirtein) Ja onko niiden hintoihin lisätty "Andy-arvoa" vaikka niitä ei herran nimellä siellä mainostetakaan? Uudehkoja keppejä ja lähtöhinnat kohdallaan. Tuon Pearl Front uusio-Zemaitiksen (joka siis ei ole Grecon valmistama tehdasmalli) listahinnaksi luki jossain lähemmäs 10 000 $. Tuon virbakammellisen greco-zemaitiksen normihinnasta mulla ei ole tietoa. Vaan veikkaanpa etteivät kaupan mene (ainakaan kaikki), noita on aina välillä näkynyt huutokauppalistalla, mutta ennen kauppoja useimmat ovat olleet poistettu, ts. kanitussopparia on jatkettu. Jollain kerralla tosin muutama Andyn luuttu siellä ihan kaupattavaksikin asti meni. "They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will" |
Wradlin 30.09.2010 13:49:14 (muokattu 30.09.2010 13:53:56) | |
---|
Methis: Ne ritsat on siis se Gibsonin Boneyard LP ja kaks Greco/Zemaitista. Vähän offtopicia, mutta tuo Zemaitis jolla lähtöhinta on 4500 e (eli se Pearl Front -sarjalainen) ei taida olla Grecon tuotantoa. Ainakin itse käsitin niin että tuo on Zemaitiksen CS -malleja. Tuo halvempi (musta) taas on Greco-Zemaitis. (E: http://www.zemaitis.net/zemaitis-gz-301t.htm ) Ja onhan nuo ns. oikeat Zemaitikset kalliita, alkuperäisissä hinnat menee kymmeniin tuhansiin. Toki nämä nyky-Zemaitiksetkin on kivoissa hinnoissa. Mutta, voisin veikata että nuo alkuperäiset Zemaitikset nostavat arvoansa aika hyvin sijoitusmielessä, niitä kun ei mistään enää tule. Tuolta näkee jotain hintaluokkaa: http://www.maverick-music.com/scrip … /vintage-category.asp?idCategory=89 #81980 |
Joees 30.09.2010 14:00:05 | |
---|
VViltsu: Vähän offtopicia, mutta tuo Zemaitis jolla lähtöhinta on 4500 e (eli se Pearl Front -sarjalainen) ei taida olla Grecon tuotantoa. Ainakin itse käsitin niin että tuo on Zemaitiksen CS -malleja. Tuo halvempi (musta) taas on Greco-Zemaitis. (E: http://www.zemaitis.net/zemaitis-gz-301t.htm ) Tuotahan minä tossa tarkotin, jokseenkin epäselvästi tosin näköjään... Loafers
Grunge-garagerokin räimettä höystettynä powerbluesilla á la Zepukat -fox
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja. |
joku muu sikko 30.09.2010 14:03:57 | |
---|
Sanovat nuo keräilytyypit että 70 luvun stratot ja lespaulit on seuraavia joiden hinnat nousee eniten, eipä sellaisella tuskin rikastu vaikka nyt ostaa ja myy 30v päästä pois mutta paras tuotto tämän hetken sijoitukseen nähden ehkä tai sitten ei. Olen itse myynyt ehkä 5 kitaraa eläissäni ja vain yhden niistä halvemmalla kuin mitä itse maksoin. Sata euroa tui takkiin siinä. Kantsii varmaan lentää jenkkeihin jos haluaa hyviä sijoituksia tehdä kitaroihin. Äh, helvetisti vaan wahia ja kaikua ja vedät niin perkeleesti. Ei kukaan huomaa mitään. |
Wradlin 30.09.2010 14:08:49 (muokattu 30.09.2010 14:10:48) | |
---|
Methis: Tuotahan minä tossa tarkotin, jokseenkin epäselvästi tosin näköjään... Methis: Ne ritsat on siis se Gibsonin Boneyard LP ja kaks Greco/Zemaitista. Jep, hyvin epäselvästi :) Mutta ton mun viestin tarkoitus oli muutenkin vähän selventää mitä Zemaitikset on, niistä tuskin kovin moni tälläkään foorumilla edes (valitettavasti) tietää. #81980 |
fox 30.09.2010 14:15:44 | |
---|
VViltsu: Jep, hyvin epäselvästi :) Mutta ton mun viestin tarkoitus oli muutenkin vähän selventää mitä Zemaitikset on, niistä tuskin kovin moni tälläkään foorumilla edes (valitettavasti) tietää. Tuoltahan ne löytyy, kattavasti. Customit, ja GZ -Zemaitikset.. http://www.zemaitis-guitars.com/our_guitars/gz/index.php Methis, yhtä hyvin ku meikäläinenkin, tosin sujuvasti niputimme nää "uudet" tuon Greco/Zemaitis nimikkeen alle. |
Artist 30.09.2010 14:20:32 | |
---|
Mutta entäs se sijoittaminen keräilymielessä? Eli miten sijoittaa fyrkat siksi aikaa kun odottelee sen unelmakeppinsä ilmestymistä vapaille markkinoille/säästää sitä varten. Ns. liian helposti saatavilla näitä rahoja ei voi pitää, koska silloin ne tulee käytettyä heräteostoksiin, mutta toisaalta ne on oltava saatavissa riittävän nopeasti ja myös tuotettava jotain (jolloin kalliskin hankinta on helpompi perustella itselleen). Tässäpä pulma. "They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will" |
elektra 30.09.2010 15:51:47 | |
---|
Jeh kauniita ne on - tekis mieli täräyttää tarjous tuosta pantin Z-Grecosta vaikka niitähän toki saa kaupastakin. Joku ruttu vissiin tuossa bodyn alalaidassa? fox: Tuoltahan ne löytyy, kattavasti. Customit, ja GZ -Zemaitikset.. http://www.zemaitis-guitars.com/our_guitars/gz/index.php Methis, yhtä hyvin ku meikäläinenkin, tosin sujuvasti niputimme nää "uudet" tuon Greco/Zemaitis nimikkeen alle. |
Jii-Gee 30.09.2010 16:25:49 | |
---|
p130: Esimerkiksi JV-Squierien arvo nousi moninkertaiseksi muutamassa vuodessa, mutta harva sitä odotti. Olisin saanu ostaa vuostuhannen vaihteessa JV'n tuhannella markalla,en sit osannu sen vertaa olla visionääri et olisin älynny ostaa sen pois..dääm... " You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns " |
jra 30.09.2010 16:38:22 | |
---|
imppa86: Ostat nuo Hulkon kitarat tuolta helsingin pantista. On pojat mojoa ja suomalaista rock-historiaa! Muutenkin panttihuutokaupat taitavat olla se paikka joista voi oikealla ajoituksella saada käytetyn kitaran markkinahintaa halvemmalla. Tietysti todellisia aarteita liikkuu harvoin ja vielä harvemmin M.nettiläinen osuu paikalle, mutta saattaa maksaa vaivan käydä säännöllisesti läpi huutokauppaluettelot. Tuskin mitään torilta tuttuja papan sängyn alta löytyneitä alkuperäisiä gold toppeja niistäkään löytyy, mutta pienemmät löydöt voivat jopa olla mahdollisia. - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - |
xPertsi 30.09.2010 17:52:42 | |
---|
85-86 hinnat lähteneet jo lapasesta, kasiseiskoja löytyy vielä kohtuuhinnoin. t. xP Mr. Speed: Onpa tainnut nuo Pre-factory PRS CU24:set nostella arvoaan aika paljon. Jos puhutaan näistä vuosimalli 86-87 malleista etenkin. Näin olen ainakin itselleni antanut ymmärtää, että hyväkuntoiset artist packilla ja kymppikannella, sekä linnuilla olisivat kyllä melkoisen hinnakkaita. |