Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Taustanauhat useammalla esim. 4 kanavalla
1 2 3 4
dust sucker
28.09.2010 17:22:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millä laitteella toistatte taustanauhan? Meinaan meillä on iPod, josta toinen kanava menee rumpalin korvaan ja yleisölle tulee monoääntä.
 
Onko olemassa mitään esim. 4 kanavaista laitetta, jolla voisi varmasti ja iisisti toistaa taustanauhan niin että rytmeille, bassotavaralle ja synamatoille olisi eri raidat ja (jopa) stereona.
 
Tai onko suositusta neljäkanavaiselle äänikortille?
 
isojussi
28.09.2010 17:33:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kattoppa Riffi 2/2010, jos saat jostain käsiis.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
dust sucker
28.09.2010 18:12:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi: Kattoppa Riffi 2/2010, jos saat jostain käsiis.
 
Mitäpä erityistä siellä?
 
isojussi
28.09.2010 21:51:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dust sucker: Mitäpä erityistä siellä?
 
Juttu "Popin kuninkaalliset" kiertueen tekniikasta.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Totofan
28.09.2010 22:33:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dust sucker: Millä laitteella toistatte taustanauhan? Meinaan meillä on iPod, josta toinen kanava menee rumpalin korvaan ja yleisölle tulee monoääntä.
 
Onko olemassa mitään esim. 4 kanavaista laitetta, jolla voisi varmasti ja iisisti toistaa taustanauhan niin että rytmeille, bassotavaralle ja synamatoille olisi eri raidat ja (jopa) stereona.
 
Tai onko suositusta neljäkanavaiselle äänikortille?

 
Mulla on käytössä tän näköinen räkki:
 
http://img826.imageshack.us/img826/7025/rakki.jpg
 
Ajellaan livenä taustanauhoja siis Macbook Pro:lla ja tolla Focusrite Saffire Pro:lla mikä on tossa räkissä. Se on hyvä äänikortti tohon hommaan, 10 ulostuloa persiissä riittänee kyllä jos haluaa stereonakin useampaa eri tavaraa eri reiästä. Meillä tulee yhdestä stereorööristä sekvensoidut synat ja jotain synamattoja, toisesta tulee perkat ja konerummut stereona ja kolmannesta taustalaulut stereona. 4. stereokanavasta tulee nauhat mulle suoraan pikkumikseriin ja yhdestä ulostulosta monona klikki. Jos mennään ei-tutun miksaajan kanssa niin silloin saatan yhdistellä perkkaraidat ja synaraidat samaan stereorööriin, tai sitten jopa koko helahoidon yhteen stereokanavaan.
 
Hyvä ratkaisu jos on hyvä kone millä toimia. Yksi ratkaisu on toki vaikka Fostexin kovalevytallennin. Esim vanhemmat mallit D-108 ja D-160 on kyllä ihan pomminvarmoja vehkeitä näihin hommiin.
 
Itse olen kyllä sitä mieltä et toi monoraitasysteemi on ihan perseestä livenä. Bändireeneissä toki menee, mut jos nauhalta tulee esim padeja tai vaikka taustalauluja niin kyllä se mun mielestä stereona pitää tulla livenä.
 
Vanishing like a cyan sunday
Katti
29.09.2010 10:15:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totofan: Hyvä ratkaisu jos on hyvä kone millä toimia. Yksi ratkaisu on toki vaikka Fostexin kovalevytallennin. Esim vanhemmat mallit D-108 ja D-160 on kyllä ihan pomminvarmoja vehkeitä näihin hommiin.
 
Itse olen kyllä sitä mieltä et toi monoraitasysteemi on ihan perseestä livenä. Bändireeneissä toki menee, mut jos nauhalta tulee esim padeja tai vaikka taustalauluja niin kyllä se mun mielestä stereona pitää tulla livenä.

 
Komppaan molempia aiheita. Noita Fostexeja saa vielä suh edullisestikin tätä nykyä kun pitää simmut auki.
 
Mitä tulee tohon taustanauhaan muutenkin niin itse olen sitä mieltä että:
- stereopari taustalauluille
- stereopari säksätyksille
- stereopari kiippareille
- stereopari kitaratuplauksille
- mono klikille joka menee sit tonne kuunteluun
 
Noista siis tarpeen mukaisesti valiten, mutta maksimissaan joku tommoinen 9 raitaa. Meillä oli muuassa poppoossa käytössä 7 kun ei ollut noita kitaratuplauksia.
 
On nääs niin paljon helpompi saada joku tolkku siihen miksaukseen kun pystyy noihinkin vaikuttamaan...
 
AnttiR
29.09.2010 10:46:58 (muokattu 29.09.2010 10:48:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edirol valmistaa 4-kanavaista R-44 tallenninta, josta saa jokaisen kanavan erikseen ulos. Materiaalin pystyy siirtämään USB:llä suoraan koneeseen.
 
Tascamilla on kannettava 8-kanavainen tallennin DR-680, josta saa 6 kanavaa analogisesti ja 2 kanavaa digitalisesti sisään/ulos.
 
Alesis HD24 on myös todella laajasti käytetty taustanauhojen toistokone. Siinä siis 24 i/o.
 
Käytetyn fostexin saa kylläkin edullisemmin.
 
-a-
 
Rocklady
29.09.2010 11:15:28 (muokattu 01.10.2010 20:19:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosta peli niin taittuu:
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=455848
 
Katti
29.09.2010 20:21:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AnttiR: Alesis HD24 on myös todella laajasti käytetty taustanauhojen toistokone. Siinä siis 24 i/o.
 
Juu... paljon käytetty ja monella ihan syystä pari mukana, jolloin toinen on spare... Ihan käypänen peli, mutta monesti, liian monesti on kyykännä...
 
AnttiR
29.09.2010 23:56:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katti: Juu... paljon käytetty ja monella ihan syystä pari mukana, jolloin toinen on spare... Ihan käypänen peli, mutta monesti, liian monesti on kyykännä...
 
Itse olen vetänyt kyseisillä koneilla useita satoja keikkoja ja koneet on matkanneet ympäri maailmaa lentokoneissa ja rahdeilla ja todellakin ovat kyytiä saaneet. Oman kokemuksen perusteella Alesis kestää yhtä hyvin siinä missä muutkin vastaavat laitteet. Kaikkihan noi lopulta valmistetaan Kiinassa tai Taiwanissa. Itse olen omistanut neljä HD24:sta, yksikään oma kone ei ole hajonnut sinä aikana kun olen omistanut. Tosin olen myös tavannut kaksnelosia jotka ovat lauenneet.
 
Alesis on sen hintainen laite että jos bändillä on varaa hankkia sellainen tai vastaava, niin on yleensä varaa hankkia samantien kaksi samanlaista tai jokin muu varajärjestelmä. Yleensä ei ole varaa että jää keikka tekemättä yhden laitteen hajoamisen takia.
 
-a-
 
Katti
30.09.2010 10:15:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AnttiR: Alesis on sen hintainen laite että jos bändillä on varaa hankkia sellainen tai vastaava, niin on yleensä varaa hankkia samantien kaksi samanlaista tai jokin muu varajärjestelmä. Yleensä ei ole varaa että jää keikka tekemättä yhden laitteen hajoamisen takia.
 
Näinpä... Koskaan ei ole keikka jäänyt toki tuon takia vetämättä, mutta liekkö sitten sattunut ne elämän ehtoo puolella olleet yksilöt minulle eteen, kun tuntuu että osumistarkkuus ongelmissa on ollut melkoinen...
 
On ollut lukuhäiriötä, ohjausyksikköhäiriöitä, pykimistä...
 
...Mut varmaan on vähän mun mielipide biasoitunut, kun aina oon käytettynä ostettujen kanssa pelannut (kotistudioilta yms. sai noita jossain välissä aika hyvään hintaan), joten varmaan on vaan sit ollu huono tsägä...
 
dust sucker
30.09.2010 13:25:21 (muokattu 30.09.2010 13:57:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös tälläkin saisi ainakin 3 kanavaa (yksi mono perkussioille ja kaksi steropadille) aikaiseksi.
 
http://www.thomann.de/fi/boss_micro_br.htm
 
Stereoraita on yleensä aika paljon laajempi just padeissa ja samall kirkkaampi kuin mono.
 
EDIT Äh, ei, tuossahan on vain stereoulostulo. Minulle tarjottiin tuota vaihtoehtona.
 
Totofan
01.10.2010 19:31:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=455087
 
Tuossa olisi ihan järkeenkäypä laite noihin taustanauhapuuhiin. Alkuperäsellä kovolla äänitysaika huikeat 15 minuuttia, mut luulisin että kovon vaihtamalla sekään ei ole ongelma. Kaikille 8 kanavalle on direct out-liitännät joten nauhurin mikseriosiota ei ole pakko käyttää.. Hintakaan ei päätä huimaa.
 
Vanishing like a cyan sunday
sepisti
02.10.2010 07:55:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi: Juttu "Popin kuninkaalliset" kiertueen tekniikasta.
 
Hyvä neuvo... Olisiko ollut vaikea ehdottaa Ableton liveä vai mikä niillä nyt oli käytössä... Sikälikin hauska neuvo, että kyseinen kiertue oli luokassaan sieltä hintavimmasta päästä, joten tekniikkakin oli varmasti sen mukaista. Eli siis just passeli tasonosto bändille, joka tähän saakka on vetänyt ipodilla.
 
Indican Jenny on ihana http://www.youtube.com/watch?v=poP3EXwbpps
Totofan
02.10.2010 13:07:34 (muokattu 02.10.2010 14:07:06)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Hyvä neuvo... Olisiko ollut vaikea ehdottaa Ableton liveä vai mikä niillä nyt oli käytössä... Sikälikin hauska neuvo, että kyseinen kiertue oli luokassaan sieltä hintavimmasta päästä, joten tekniikkakin oli varmasti sen mukaista. Eli siis just passeli tasonosto bändille, joka tähän saakka on vetänyt ipodilla.
 
Eiks kyseisellä kiertueella ollut tämmöinen "idioottivarma" systeemi, eli 2 macbookkia missä pyörii sama tavara, kellopulssilla synkattuna, sit "A-B-kytkin" mikä ottaa B-koneen haltuun jos A krässää?
 
Hintavalta ainakin kuulostaa..
 
Vanishing like a cyan sunday
Naq
03.10.2010 02:41:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä käytössä MacBook, Presonus Firepod ja Logicin Mainstage.
Mainstagea käskytän (rumpalina) jalkakytkimillä jotka on kiinni mäkissä tyhmän aivon kautta: http://www.alesis.com/triggerio
 
Ajan myös langallisen kuunteluni Firepodin kautta, käyttäen sen sisääntuloja ja kuulokevahvistinta.
 
Tähän mennessä on toiminut.
 
isojussi
03.10.2010 03:45:55 (muokattu 03.10.2010 03:48:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Hyvä neuvo... Olisiko ollut vaikea ehdottaa Ableton liveä vai mikä niillä nyt oli käytössä... Sikälikin hauska neuvo, että kyseinen kiertue oli luokassaan sieltä hintavimmasta päästä, joten tekniikkakin oli varmasti sen mukaista. Eli siis just passeli tasonosto bändille, joka tähän saakka on vetänyt ipodilla.
 
No höh! Kaverihan kyseli jo 4-kanavaäänikorttia. Ymmärtääkseni semmonen hökötys kytketään just titokoneeseen vai ookko nähny ipodeissa moisia lisävarusteita?
 
Väitän, että läppäri, 4-kanavakortti ja kevyehkö audiosequ maksaa jopa vähemmän, kuin kaiken maailman moniraitatallenninhässäkät.
 
Mäteen työkseni keikkaa läppärin kanssa (puucee, ei mac), and no problems.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
absqua
03.10.2010 13:20:08 (muokattu 03.10.2010 13:21:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

meillä on yhdessä rock-orkesterissa hyvin toimivaksi osoittautunut taustanauhasysteemi.
 
kovalevymatskut on miksattu dolby 5.1-sessioksi, jossa on sitten eri kanavilla mitä nyt onkaan ja klikki tietenkin yhdellä. taustat ajetaan mäkistä ihan perus VLC-playerilla monikanavaisen äänikortin kautta ulos. tällä lailla on koneen rasitus pidettyä mahd vähäisenä, ikäänkuin kaatumisriskin minimoimiseksi. lisäksi vlc antaa aika joustavan rajapinnan biisijärjestyksen muutteluun lennossa jne. hyvää tossa on lisäksi se, että muutosten tekeminen kovisraitojen sisältöön on näppärää, kun niitä ei tarvitse erikseen äänitellä millekään moniraitamyllylle.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Chade Fallstar
05.10.2010 00:32:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikuttaa aika hyvältä idealta. Ilmeisesti tämän matskun voisi siis polttaa DVDlle ja käyttää varakoneena mitä tahansa maitokaupan DVD-soitinta?
 
You are everything a man should be: you're young, stupid, and... mean! Turning money into noise
Totofan
05.10.2010 02:23:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chade Fallstar: Vaikuttaa aika hyvältä idealta. Ilmeisesti tämän matskun voisi siis polttaa DVDlle ja käyttää varakoneena mitä tahansa maitokaupan DVD-soitinta?
 
Periaatteessa näin. Ainoa vaan et harvassa maitokaupan DVD-soittimessa on ulostulot erikseen joka kanavalle.
 
"Sääteletkö sä ääntä? Oli vähän liian kovalla.." "Mä oon ihan valomies." "Aijaa, no tossa oli helsingin kaupunginteatterin entinen valomies, sanoi että valot ihan päin persettä.."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «