Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hartingit
1
Dj.Dumbass
09.08.2010 17:08:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on ehkä vähän nyt noob-tason kysymys mutta kysyn koska haku ei vastaa.
Suunnittelen rakentelevani muutamia multipin-liitoksia fohiin.
Kaukokaapeliin, jossa ei ole valmista etupään viuhkaa, ajattelin tehdä sellaisen. Kaapeli on 32+8. Kaukokaapelin pinnikytkentä on selkeä, eli maat yhteen ja 2 pinniä per kanava. Mutta mitenkä on, kun ajattelin tehdä myös uuden räkkiviuhkan; tarvitsevatko insertit, efektisyötöt&paluut ja master L-R kukin 3-pinniä, vai voiko niissä niin ikään yhdistää maakarvat?
Lisäksi olen saanut kahta eri infoa liitosten valmistuksesta: kannattaako kolvata vai käyttää Hartingin omia kasauspihtejä? Molemmat ovat mahdollisia ja molemmat yhtä vakavalla naamalla annettuja ehdotuksia.
 
Tuleeko mieleen muuta huomionarvoista pointtia?
 
Kiitos vastauksista/neuvoista!
 
But what would Musamies do?
Rallattelija
09.08.2010 20:09:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dj.Dumbass: Tää on ehkä vähän nyt noob-tason kysymys mutta kysyn koska haku ei vastaa.
Suunnittelen rakentelevani muutamia multipin-liitoksia fohiin.
Kaukokaapeliin, jossa ei ole valmista etupään viuhkaa, ajattelin tehdä sellaisen. Kaapeli on 32+8. Kaukokaapelin pinnikytkentä on selkeä, eli maat yhteen ja 2 pinniä per kanava. Mutta mitenkä on, kun ajattelin tehdä myös uuden räkkiviuhkan; tarvitsevatko insertit, efektisyötöt&paluut ja master L-R kukin 3-pinniä, vai voiko niissä niin ikään yhdistää maakarvat?
Lisäksi olen saanut kahta eri infoa liitosten valmistuksesta: kannattaako kolvata vai käyttää Hartingin omia kasauspihtejä? Molemmat ovat mahdollisia ja molemmat yhtä vakavalla naamalla annettuja ehdotuksia.
 
Tuleeko mieleen muuta huomionarvoista pointtia?
 
Kiitos vastauksista/neuvoista!

 
Maadoitukset voi yhdistää, yhdistyy ne joka tapauksessa. ite en oo koskaan multsaria tehny niin en osaa siihen ottaa kantaa..
 
Miksi laulaa nuotilleen kun nuotin vieressä on enemmän tilaa!!
Tomppis2
09.08.2010 22:22:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hartingit olen itse tehnyt kolvaamalla. Tuntuu jotenkin varmemmalta ja säästyy järkyttävän hintaisten pihtien ostolta. Pinnien asettelu- ja poistotyökalut ei montaa kymppiä maksa mutta ovat ehdottomat.
 
Pinnijärjestyksen miettiminen on sitten oma lukunsa, jos edes ajatuksia tehdä yhteistyötä jonkun kanssa niin kysy mikä niitten pinnijärjestys on.
 
Efektiräkin multsarit olen toteuttanut efektien osalta balansoituna mennen tullen. Insertit sitten balansoimattomina eli menee yhteinen maa in- ja outputiin. Räkin päässä tehty haaroitus liittimeltä toiselle.
 
Olen nähnyt sellaisiakin versioita joissa esim kompuran outputista otetaan vain signaalin kuuma karva eli yhdellä johtimella. Maat kun on samat kuitenkin koneen in- ja outputissa.
 
stnprkl
10.08.2010 04:05:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dj.Dumbass: Tää on ehkä vähän nyt noob-tason kysymys mutta kysyn koska haku ei vastaa.
Suunnittelen rakentelevani muutamia multipin-liitoksia fohiin.
Kaukokaapeliin, jossa ei ole valmista etupään viuhkaa, ajattelin tehdä sellaisen. Kaapeli on 32+8. Kaukokaapelin pinnikytkentä on selkeä, eli maat yhteen ja 2 pinniä per kanava. Mutta mitenkä on, kun ajattelin tehdä myös uuden räkkiviuhkan; tarvitsevatko insertit, efektisyötöt&paluut ja master L-R kukin 3-pinniä, vai voiko niissä niin ikään yhdistää maakarvat?
Lisäksi olen saanut kahta eri infoa liitosten valmistuksesta: kannattaako kolvata vai käyttää Hartingin omia kasauspihtejä? Molemmat ovat mahdollisia ja molemmat yhtä vakavalla naamalla annettuja ehdotuksia.
 
Tuleeko mieleen muuta huomionarvoista pointtia?
 
Kiitos vastauksista/neuvoista!

 
Älä ikinä liitä kimppaan noit maakarvoja (tai sen puoleen mitään muutakaan) missään. Kaikki karvat aina ominaan vaikka kuinka menisivät yhteen "kuitenkin" jossain päädyssä (ellei oikeesti ole muuta kuin kustannuksiin pohjaavaa perustelua moisille ratkaisuille).
Näin säästyy monessa kohden ylimääräiseltä päänraapimiselta. Jos jokin asia on tarkoitettu kulkemaan kolmea karvaa pitkin, niin vie se signaali silloin kolmea karvaa pitkin. Säästö väärässä kohassa kun ei oo hyvä eli just sillon kun on vähän kiire ja esmes paikallinen sähkö ei ookkaan sitä mitä valtakunnan verkon manuaali sanoo. Esmes näissä kohden jos signaalireititys on tehty alusta lähtien oikein ja oikeilla kaapeleilla, niin ongelmaa ei välttämättä ikinä edes esiinny.
 
Viltsu audiokantaja
Curvin
10.08.2010 17:12:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dj.Dumbass: Tää on ehkä vähän nyt noob-tason kysymys mutta kysyn koska haku ei vastaa.
Suunnittelen rakentelevani muutamia multipin-liitoksia fohiin.
Kaukokaapeliin, jossa ei ole valmista etupään viuhkaa, ajattelin tehdä sellaisen. Kaapeli on 32+8. Kaukokaapelin pinnikytkentä on selkeä, eli maat yhteen ja 2 pinniä per kanava. Mutta mitenkä on, kun ajattelin tehdä myös uuden räkkiviuhkan; tarvitsevatko insertit, efektisyötöt&paluut ja master L-R kukin 3-pinniä, vai voiko niissä niin ikään yhdistää maakarvat?
Lisäksi olen saanut kahta eri infoa liitosten valmistuksesta: kannattaako kolvata vai käyttää Hartingin omia kasauspihtejä? Molemmat ovat mahdollisia ja molemmat yhtä vakavalla naamalla annettuja ehdotuksia.
 
Tuleeko mieleen muuta huomionarvoista pointtia?
 
Kiitos vastauksista/neuvoista!

 
Viltsu tuossa ylempänä sanoikin jo tärkeimmät. Jos originaalissa signaalissa on 3-karvaa, ne matkustavat koko ketjun läpi 3:na karvana. EI mitään yhdistelyjä missään kohtaa.
 
Ja tuossa ylempänä oli myös puhetta inserttiviuhkan haaroittamisesta räkissä, niin se maa todellakin viedään sekä in, että out liittimille siinä koneessa. Tässä maailmassa on nimittäin tullu törmättyä vehkeisiin, mitkä ei toimi jos sitä maata ei ole viety molemmille liittimille. Oman lukunsa tekevät vielä koneet, joiden ulostulot ei toimi, jos on mikserissä käytössä balansoimaton insertti(yksi trs-jakki), ja koneen i/o on balansoitu ja 3-pinniä ei ole maadoitettu.
 
Kannattaa myös kysellä, millai naapurifirmalla/yhteistyökumppanilla/yleisellätasolla noi Hartingit on kytketty. En muista nähneeni varsinaista standardia Hartingista, mutta lähes kaikista muista audiokäytössä olevista "starndardi" löytyy hakemalla vaikkapa googlesta. Tosin yleisin harting kytkentä mihin itse olen törmännyt on pienimmästä pinninumerosta alkaen; Pinni 1 = Ch.1 maa, Pinni 2= Ch.1 +, Pinni 3= Ch.1 - jne.
 
Itse henk.koht, en suostu kolvaamaan multsareita kuin äärimmäisessä hädässä(keikkapaikka korjaus). Krippauspihdit maksaa ittensä takaisin melko nopeasti työn nopeutumisena, jos noita liittimiä meinaa tehdä yhtään enempää kuin yhden.
 
Ja kannattaa muistaa AINA laittaa liimallinen kutistesukka pinnin ja johtimen päälle. Lisää toimintavarmuutta merkittävästi.
 
Jaa Jaa,... ,että Jaa Jaa...
Sir Attila
10.08.2010 20:29:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klotzin sivuilta löytyy ainakin heidän kaapeleissa käytetty Harting-liittimen pin-järjestys.
 
http://www.klotz-ais.com/cgi-bin/qu … 36&artnum=&file=&gesamt_zeilen=&p8=
 
Itsekin olen joskus väsännyt yhden kaapelin 108-pinnistä hartingia käyttäen ja noilla pinnijärjestyksillä. Tuli tehtyä vähän "epästandardi" 32+4 kaapeli, mutta se palveli hyvin senhetkistä tarvetta. Mutta siis ei maadoituksia nippuun.
 
Työtavaksi suosittelen ehdottomasti puristuspihtejä sekä työn nopeuden että lopputuloksen luotettavuuden takia. Onhan juotettu liitos tietty itsessään pitävä, mutta hartingin pinni on sen verran massiivinen juotettavaan piuhaan nähden että siinä polttaa helposti myös eristeet (tai liialla varomisella tekee kylmäjuotoksen). Ja tosiaan lopputuloksen varmistaa kutistesukka ettei liittimen kuorten kasaaminen tuhoa lopputulosta. Riippuen kuinka ronskilla kädellä kaapelia kuorii niin kuoren sisällä on joko ahdasta tai hyvin ahdasta.
 
eetuss
22.09.2010 09:19:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari kysymystä tähän liittyen:
 
1. Onko hartingilla erikseen pinni krimppaukseen vai krimpataanko noita samoja?
2. Mitä suosittelette liimasukaksi?
 
Itse olen kolvannut pinnit ja se on tällaselle amatöörille kyllä ihan pelkkää itsemurhaa. Siis juottaa osaan mutta ei ole mitään elektroniikka-asentajan papereita.
 
p.s. kaikki nuo T-kaupan multsarit on yhdistetyllä maalla ja sen huomaa
 
Ei se tästä..
Dj.Dumbass
22.09.2010 10:20:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

p.s. kaikki nuo T-kaupan multsarit on yhdistetyllä maalla ja sen huomaa
 
Heitätkö tästä jonkin ihan käytännössä tapahtuneen ongelmatilanteen esimerkiksi?
 
Ite ratkaisin tän alkuperäisen ongelman kolvaamalla räkkiin 64-pinnisen 32ch viuhkan, eli kaikki maat menivät yhteen. Tämä pääosin juuri siksi, että "naapurista" löytyy samalla tavalla tehtyjä räkkejä. Toistaiseksi on toiminut täysin ongelmitta ja luotan että toimii jatkossakin...
 
But what would Musamies do?
eetuss
22.09.2010 10:52:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dj.Dumbass: Heitätkö tästä jonkin ihan käytännössä tapahtuneen ongelmatilanteen esimerkiksi?
 
Ite ratkaisin tän alkuperäisen ongelman kolvaamalla räkkiin 64-pinnisen 32ch viuhkan, eli kaikki maat menivät yhteen. Tämä pääosin juuri siksi, että "naapurista" löytyy samalla tavalla tehtyjä räkkejä. Toistaiseksi on toiminut täysin ongelmitta ja luotan että toimii jatkossakin...

 
No kyllä mun maalaisjärki ainakin sanoo että ei se balansoinnin perjaate nyt ihan toteudu tossa systeemissä. Vielä käytännön kokemuksena jos vaikka tulee alhainen DI-signaali, sen gainaaminen tuottaa paljon enemmän kohinaa kuin jos on erillinen maadoitus.
 
Ei se tästä..
teemu.myyrylainen
28.09.2010 16:39:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eetuss: No kyllä mun maalaisjärki ainakin sanoo että ei se balansoinnin perjaate nyt ihan toteudu tossa systeemissä. Vielä käytännön kokemuksena jos vaikka tulee alhainen DI-signaali, sen gainaaminen tuottaa paljon enemmän kohinaa kuin jos on erillinen maadoitus.
 
Nyt on ihan höpöhöpö-juttuja.
 
eetuss
28.09.2010 18:45:06 (muokattu 28.09.2010 18:45:30)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teemu.myyrylainen: Nyt on ihan höpöhöpö-juttuja.
 
Mun maalaisjärki tuottaa monesti höpöhöpöjä. Kerro toki lisää.
 
Ei se tästä..
Sami_T
28.09.2010 21:45:23 (muokattu 28.09.2010 21:47:35)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eetuss: No kyllä mun maalaisjärki ainakin sanoo että ei se balansoinnin perjaate nyt ihan toteudu tossa systeemissä.
 
Sun maalaisjärki sanoo nyt väärin. Balansoidussa kytkennässä on kaksi karvaa eli vaikka XLR:ssa ei olisi kytketty sitä ykköspinniä ollenkaan niin se on silti balansoitu kytkentä.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_line
http://fi.wikipedia.org/wiki/Balansoitu_kytkent%C3%A4
 
Audiohommissa siinä sitten on vielä suojavaippa ympärillä mikä on se kolmas karva.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio
 
Vielä käytännön kokemuksena jos vaikka tulee alhainen DI-signaali, sen gainaaminen tuottaa paljon enemmän kohinaa kuin jos on erillinen maadoitus.
 
Tämä ei pidä paikkaansa.
 
Voit itse todentaa asian vetämällä sitä kohisevaa kanavaa varten oman narun siihen kaukokaapelin viereen ja havaita että se kohisee aina vaan. Se että miksi se kohisee voi johtua monestakin eri syystä (useimmiten ns. hopeakyljistä hehheh) mutta kaukokaapelia siitä ei voi syyttää.
 
-----
 
Se että ne ykköspinnit on kaukokaapelissa yhdessä on kuitenkin joka tapauksessa periaatetasolla huono idea. Sen murheet tulee vastaan sellasissa tilanteissa missä on rikkinäisiä, vanhoja tai päin **ttua valmistettuja laitteita ja/tai murhetta sähkön/maadoitusten kanssa.
 
Mulla kaikki pienet kaukokaapelit mitä pyörii keikoilla on (valitettavasti) edullisia naruja missä on noi ykköspinnit yhdessä. Noilla naruilla on tehty muutama vuosi keikkaa ja vain kaks kertaa tulee mieleen kun on ollu ongelmia. Molemmat on ollu sellasia tapauksia missä on käyny niin että kun oon kytkeny popparin vehkeen XLR-ulostulosta narun lavarasiaan niin koko systeemi on ruvennu sirisemään. Ground liftilla mä siitä oon selvinny. Toisella kerralla ei ollu popparin vehkeessä ground liftia (eikä ollu omia lift-adaptereita mukana) niin raotin sitten johdon XLR:aa sen verran auki että nappasin ykkösnarun poikki niin johan hiljeni. Nuokin molemmat tapaukset on sellaisia että vaikee sanoo olisko se auttanu mitään vaikka oliskin ollu "oikein" tehty kaukokaapeli.
 
Niin omia kokemuksia vasten en mä nyt tiedä onko toi pienissä järjestelmissä niin iso asia vaikka kaukokaapelissa ne ykköset oliskin yhdessä. Isommissa järjestelmissä tai oikein niinku propropro-hommissa ei missään nimessä. Samoiten kaikkea muuta johdotettaessa ehdottomasti kaikki kolme narua käyttöön tai tulee murhetta. Niinkuin tossa jo aikaisemmin kirjoitettiinkin.
 
samitorvinen.blogspot.com
eetuss
29.09.2010 00:26:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis kyllä totta kai tiedän miten balansointi toimii ja pähkäilinkin tuossa itsekin sitä että on kyllä ollut DI:ssä tai jossain muussa vika. Eli puppua oli se. Ja onhan se tietenkin niin että samaan maahan ne päätyy jossain vaiheessa.
 
Ei se tästä..
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «