Aihe: 25 väitettä. Totuus esiin! ;)
1 2 3 4 5
EP
25.09.2010 07:13:03 (muokattu 25.09.2010 07:13:47)
WanhaWetäjä: Ja tämän kommentin takia piti lainata koko kirjoitus??? Sä et Elli OIKEESTI ymmärrä oikeen mistään mitään, ei pahalla! Jos sä et erota LAULAJAA ja lauluhölmöä toisistaan nin se on vaan kokemuksen puutetta!
TEE näitä KEIKKOJA, tapaa erilaisia ihmisiä alalta niin ehkä tajuat missä mennään! Mene vaikka jonkun LH:ön bändiin!

Sä olet dinosaurus, mä en, vaikka ollaan saman ikäsiä!!!Se niistä biiseista...
Positiivisuus / unennäkeminen ja realismi ovat aivan eri asioita, tämä kiteytyy usein näissä "kuinka minusta tulisi oikeen kuuluisa" lauluHÖLMÖISSÄ, mä olen nähnyt ja jopa säestänyt noita ihan tarpeeksi!!! Kuin myös on ollut ilo ja kunnia säestää ihan oikeita LAULAJIAKIN ;-)

Sitäpaitsi tässä topcissa oli tarkoitus esitää oma rehellinen mielipide siitä missä tänä päivänä mennään tanssimusiikin saralla, gallupin muodossa, mielestäni sen tein, teitkö sinä?

Ehkä se on mun onni, etten ymmärräkään mistä puhut ..tai en ehkä halua ymmärtää? : )
Mainitsemasi ominaisuudet, positiivisuus (..ja unelmointikin) on tärkeitä, mutta tietenkin yhdistettynä todellisuuteen ja omiin mahdollisuuksiin.
En mä halua ihmisiä jaotella tuolla lailla, riittää kun yhteistyö onnistuu, yleisö sen päättää mistä pitää.
isojussi
25.09.2010 11:09:51
WanhaWetäjä:

Saat plussaa tästä:

Ja tämän kommentin takia piti lainata koko kirjoitus???

On meinaan ärsyttävä trapa joillain täyttää sivut noilla koko tekstin lainauksilla. Lukeehan se siinä yläpuolella. Ellille hakutehtävä: Missä lukee "Lainaa vain olennainen"?

Jos sä et erota LAULAJAA ja lauluhölmöä toisistaan nin se on vaan kokemuksen puutetta!

Vai ihan oma speciaali ihmislajinsa: Soittohölmö?

...mä olen nähnyt ja jopa säestänyt noita ihan tarpeeksi!!! Kuin myös on ollut ilo ja kunnia säestää ihan oikeita LAULAJIAKIN ;-)

Kuin oot varmaan sinänsä nähny sitte senkin, että oikea laulaja tekee melkein biisistä kun biisistä tuoreen, jos se vaan ottaa sen asiakseen ja bändi sekisoo soitollaa homman takana. Mutta se vaatii sen, että hommassa on ajatusta. Eikä kaikki biisit vaan istu kaikille. Ja onhan niitä paskoja biisejäkin kieltämättä. Finlandiaks asti.

gallupin muodossa

Kuinkas muuten niiden galluppien kanssa periaatteessa on? Taitaa olla tarkotuskin että syntyy myös keskustelua?
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
EP
25.09.2010 11:49:45
isojussi:

..Kuinkas muuten niiden galluppien kanssa periaatteessa on? Taitaa olla tarkotuskin että syntyy myös keskustelua?

Joo, tässä tapauksessa, mutta ei niissä mitä tipahtelee postilaatikkoon, roskiin menee suoraan ainakin täällä.
leprechaun
25.09.2010 12:52:51

EP: Ehkä se on mun onni, etten ymmärräkään mistä puhut ..tai en ehkä halua ymmärtää? : )
Mainitsemasi ominaisuudet, positiivisuus (..ja unelmointikin) on tärkeitä, mutta tietenkin yhdistettynä todellisuuteen ja omiin mahdollisuuksiin.
En mä halua ihmisiä jaotella tuolla lailla, riittää kun yhteistyö onnistuu, yleisö sen päättää mistä pitää.

Asiaa. Toisen mielipiteet täytyy hyväksyä vaikka olisivatkin omasta mielestä erikoiset. Vääntö pitäisi tapahtua sekoittamatta kuvitteellisia kuviaan toisen henkilön ominaisuuksista vaan pitäytyä itse asiassa.
Erittäin samaa mieltä olen siitä että uneksunta kuuluu kaikille niille soittajille, taiteilijoille, esiintyjille jotka oikeasti haluavat viihdyttää/herättää/esittää mitä tahansa yleisölle. Jos haluaa vaan ohimennen soitella biisit läpitse ja odottaa palkkiota niin peli on menetetty ja parasta vaan panna joku levy soimaan ja tyytyä karaokeen.
isojussi
26.09.2010 03:59:17
leprechaun: ...Erittäin samaa mieltä olen siitä että uneksunta kuuluu kaikille niille soittajille, taiteilijoille, esiintyjille jotka oikeasti haluavat viihdyttää/herättää/esittää mitä tahansa yleisölle. Jos haluaa vaan ohimennen soitella biisit läpitse ja odottaa palkkiota niin peli on menetetty ja parasta vaan panna joku levy soimaan ja tyytyä karaokeen.

Niinpä tietenkin. Erittäin hyvin sanottu.

Johan sen totesi kuningaskin 60-luvulla:

http://www.youtube.com/watch?v=OhUDyBwJhto

Asia on hienosti kiteytetty B-osan lopussa.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
WanhaWetäjä
26.09.2010 21:32:06

isojussi:

Kuinkas muuten niiden galluppien kanssa periaatteessa on? Taitaa olla tarkotuskin että syntyy myös keskustelua?

Tope 2 :
Kyselyn motiivina vain ja ainoastaan tietää, mitä mieltä jengi oikeesti on tanssimusiikin nykytilasta.
Tuossahan se ole selvällä suomekielellä ilmaistuna mikä tämän gallupin perimmäinen tarkoitus on? Ja ihan topicin alussa! HALOO!!!!

Tarkoitus ei siis ole kommentoida tai kompata jonkun toisen mielipiteitä, ei jeesustella WW:n wittumaisesta asenteesta lauluhölmöihin yms yms...

Varmaan olen tässäkin asiassa taas ihan metsässä mutta mitä sitten?
Olen osaltani vastannut galluppiin rehellisesti, niin on moni muukin ( poislukien ainakin Elli, Lepre-esa, IsoJussi) sen mukaan mitä olen nähnyt ja kokenut reilut 30 vuotta kestäneen "urani" aikana, en kuulopuheiden mukaan. Tosin jätin nuo aat ja ceet väliin mutta eiköhän asia ole tullut ymmärretyksi?
isojussi
26.09.2010 22:05:53 (muokattu 26.09.2010 22:06:32)
WanhaWetäjä: Tope 2 :

Tuossahan se ole selvällä suomekielellä ilmaistuna mikä tämän gallupin perimmäinen tarkoitus on? Ja ihan topicin alussa! HALOO!!!!

Haloo ittelles: Gallupit on ymmärtääkseni kielletty. Se sijaan keskustelu = kommentoida tai kompata jonkun toisen mielipiteitä, mielellään perustellen jopa suotavaa - jollei jopa vallan keskustelupalstan tarkoituskin.

ei jeesustella WW:n wittumaisesta asenteesta lauluhölmöihin yms yms... Juu - sen sää osaat ittekin.
tope2
27.09.2010 00:48:23
isojussi: Haloo ittelles: Gallupit on ymmärtääkseni kielletty

Mullapa on Eduskunnan perustuslakivaliokunnan lupa! ;)

Ei kait tästä voi olla haittaa, kun kerta tulokset eivät mene mihkään etiäppäin. Kyselyllä oon vain ja ainoastaan tähdännyt siihen kuuluisaan "metsän puilta" näkemiseen, eikä ainaiseen "minä itte" -kitinään, mitä kirjoittelu usein täällä on.

Kiitos tähän mennessä vastanneille rehellisyydestä ja aktiivisuudesta. Itse arwelin vastata maanantaina tai viimestään tiistaina. Alkuperäiset väitteet eivät siis ole henk. koht. mielipiteitäni, vaan karkeita mutu-yleistyksiä, jotka tuli mieleen äkkiseltään.

Missä jakenin, isojussin, paice60:n, jape2:n yms. vastaukset viipyvät? Varmasti olisi jotain näkemystä asioihin??
tope2
27.09.2010 13:38:00
1. Tanssimuusikon peruspalkka on riittävä suhteessa työn vaativuuteen.B
V: Ongelmana on lähinnä määritellä se, mikä on "vaativinta" tanssimuusikon työssä. Ja mikä toiselle on vaativaa, niin toiselle ei. Muusikon perus tessipalkka on by the way noussut älyttömän paljon jos verrataan markka-aikaan.

2. Iskelmämusiikin huippuartistien palkat ovat suhteessa liian suuria. A
V: Mun mielestä on. Tarkistamalla huippuliksoja hieman alemmas voitaisiin saada tanssiravintolabisnes kannattavammaksi ja sitä kautta lisää paikkoja.

3. Ohjelmatoimistot ovat myyntistrategioissaan ahneita ja lyhytnäköisiä. C
V: Voihan se tosiaan olla, että muusikotkin ovat ahneita ja lyhytnäköisiä. Toimistoilla voi toisaalta olla liian suurisuuntaiset pyrkimykset ja haalivat liikaa artisteja listoilleen, laatu kärsii ja kenttä on hajanainen.

4. Keikkojen saaminen/myyminen on tänä päivänä helppoa. C
V: Oon ymmärtäny, ettei ole, ainakaan jos meinaa kohtuullista hintaa saada. Alihintaan varmaan pääsee vetään vaiks joka päivä!?

5. Alalla toimii alihintaisia bändejä, jotka vääristävät kilpailua. B
V: Onhan noita kait..

6. Alalla toimii keikkamyynnissä nk. bulvaaneja, jotka vääristävät kilpailua myymällä mitä sattuu mihkä hintaan vaan. B
V: Bulvaaneja tai ei. Kyllä kait tilaajatkin ovat osasyyllisiä ostamalla mitä vaan.

7. Jokaisen bändin/artistin pitää osata soittaa nk. bilesettiä, sitä vaaditaan. C
V: Ei sentään ihan jokaisen. Jos bändillä/artistilla on tarpeeks vahva identiteetti, ni sitte ei tartte. Mutta monen vähemmän tunnetun täytyy tähänkin alentua.. ;)

8. Tanssi- ja iskelmämusiikin saralla on helppo edetä urallaan. B
V: Kyllä jos osaa oikein nuolla persettä. Eteneminen tosin vain tiettyyn tunnettuustasoon asti, sen jälkeen yleisö äänestää jatkon tai putoamisen.

9. Levynteko ja sen saaminen valtakunnan verkkoon on helppoa. C
V: Levyn teko on helpoimmillaan helppoa ja halpaa. Entäs laatu? Soimaan saaminen on sitten suhteista kiinni, ei välttis laadusta.

10. Bändin kasaaminen on halpaa ja helppoa D
V: Ei, jos ei halua ottaa ihan järjetöntä taloudellista riskiä. Pitäs olla melkoinen takuu töistä vuosiksi eteenpäin, että itee lähtisin rakentaan alusta asti bändiä. Tai sitte ylimääräistä paalua.

11. Tanssiravintoloiden, joissa on elävä orkesteri, määrä on laskusuunnassa. A
V: Tämähän on jo monesti todettua.

12. Tanssi- ja iskelmämusiikki saa riittävästi huomiota mediassa. B
V: Riittävästi kyllä, mutta aika paljon nykyään tuupataan paskoja biisejä ja artisteja ihmisten tietoisuuteen.

13. Nk. maakunta- tai divisioonatason artistien ja bändien myyntihinnat ovat liian korkeita. B
V: Kuluihin nähden ei, mutta pienikin hinnan tarkistaminen vois johtaa huomattavaan keikkamäärän lisääntymiseen.

14. Lavakulttuuri elää kukoistuskauttaan ja tulevaisuus näyttää huikealta. C
V: Tietyillä alueilla kyllä tapaa vahvaa tanssilavafanaattisuutta. Tulevaisuudessa kuitenkin harrastus jäänee marginaaliseksi koko valtakunnan mittasuhteissa.

15. Laiva ja Lappi ovat perusmuusikon työllistymisen kannalta henkireikiä. A
V: Tää taitaa olla täysin totta.

16. Muusikolla on pakko olla päivätyö tai jotain muita tulonlähteitä, että voi rahoittaa keikkailun. B
V: Tai rikas muija tai jotain. Riippuu tietysti keikkojen määrästä ja elintavoista.

17. DJ:t ja karaoket syövät muusikon leipää. B
V: Karaoke varmaan on vienyt elävältä musiikilta paljon. Mutta karaoke on interaktiivista viihdettä, joku bändi välttämättä aina ei, kuin korkeintaan surkuhupaisuudessaan.

18. Tanssimuusikon ammatti-identiteetti on ulkopuolisen näkökulmasta selkeä ja vahva. Ammattimuusikko on helposti tunnistettava. D
V: Miten määritellään muusikko? Kyllä kait nykyään joka toinen on jonkinsortin muusikko tai biisintekijä. Identiteetti on hajanainen. Mustat farkut ja nahkaliivit tosin puoltavat.

19. Keikkailu perusliksalla on kannattavaa. B
V: Riippuu keikkojen määrästä, siitä missä ne on ja omista elintavoista.

20. Yksityiskeikkailu on kaikista järkevintä ja kannattavinta. C
V: Paremmat rahat, vähemmän soittoa, vähemmän keikkaa? Ura ei ainakaan etene yksityisbileitä tekemällä.

21. Tanssibändeissä on useimmiten vahva tunne demokratian toteutumisesta ja loistava yhteishenki. C
V: Kyllä kait ne ikuiset kilpailut rahasta (bändin sisälläkin?), maineesta, oman soittimen volyymistä, laulutilasta, naisistakin myrkyttävät yhteishenkeä.
PK-seudun soittajissa (ja muissa ihmisissä) saattaa toisinaan tavata tietynlaista tervettä tunnetason "neutraaliutta". Eli käänteisesti, mitä syvemmältä maakunnasta, sitä hullumpi on myös soittaja!??? Heh..

22. Kilpailua on liikaa, uusia nimiä tulee liikaa markkinoille kilpailemaan keikoista ja näkyvyydestä. A
V: Mun mielestä ihan liikaa. Kaikki haluaa kuuluisuuksiksi. Ihme yhteiskunnallinen sairaus tämäkin.

23. Pelkällä keikkailulla kannattaa ottaa asuntolaina. D
V: Kenen kannattaa, Vinlanderssien? Ehkä joo. Mutta muissa tapauksissa ehkä ei kuitenkaan. Mitä jos käsi katkeaa, etkä ole työsuhteessa, niin et saa sairaspäivärahaa etkä kuntoutusta??? Mites sitte elämä rahoitetaan????

24. Ala on suhdanneherkkä, keikat voivat yllättävän nopeastikin vähentyä/loppua. A
V: Niin oon ymmärtäny, mutta lisäystäkin voi tulla yhtä nopeasti.

25. Muusikoiden koulutuspaikkoja tulee lisätä. C
V: Minkälaisia muusikoita. Kyl kait kevyen musiikin koulutusta on ihan tarpeeksi kysyntään nähden.
KoskPaavo
27.09.2010 19:52:35
Emmä jaksa muuten tuohon puuttua mutta tämän tope2:n kommentin on PAKKO olla vitsi:
"Muusikon perus tessipalkka on by the way noussut älyttömän paljon jos verrataan markka-aikaan."
Markka - aikaan, esim v.2000 sen täytyi olla jo 600mk/ilta tai sitten mä olen täys dementikko. Nythän se kai on vieläkin alle 120€/ilta, vai.?
"Arnikka pitää mielen virkeänä ja matkaansaattaa hövelin käytöksen." Lain.Walttoni
jape2
27.09.2010 20:18:57 (muokattu 27.09.2010 20:36:29)
KoskPaavo: Emmä jaksa muuten tuohon puuttua mutta tämän tope2:n kommentin on PAKKO olla vitsi:
"Muusikon perus tessipalkka on by the way noussut älyttömän paljon jos verrataan markka-aikaan."
Markka - aikaan, esim v.2000 sen täytyi olla jo 600mk/ilta tai sitten mä olen täys dementikko. Nythän se kai on vieläkin alle 120€/ilta, vai.?

Ihmettelin vähän samaa...v. 2000 orkesterin jäsenen minimipalkka arkena
oli 534 mk ja la + aattoina 634,00 mk
vuonna 2010 orkesterin jäsenen minimipalkka on 113,99e, ja la + aattoina 135,31 e.
Mihin tota nyt vertais...mistään älyttömän suuresta noususta ei liene kyse.

No bensan hinta liittyy olennaisesti keikkailuun vuonna 2000 litra bensaa maksoi
noin 6-7 markkaa eli vähän yli euron. Nyt litra bensaa maksaa hmm..1,40-1,50e.
Eli bensa on nopeasti laskien soittajallekkin hieman arvokkaampaa. Vai?
Mieluummin ceestä.
tope2
27.09.2010 21:11:22 (muokattu 27.09.2010 21:17:48)
jape2: Ihmettelin vähän samaa...v. 2000 orkesterin jäsenen minimipalkka arkena
oli 534 mk ja la + aattoina 634,00 mk

No bensan hinta liittyy olennaisesti keikkailuun vuonna 2000 litra bensaa maksoi
noin 6-7 markkaa eli vähän yli euron. Nyt litra bensaa maksaa hmm..1,40-1,50e.
Eli bensa on nopeasti laskien soittajallekkin hieman arvokkaampaa. Vai?

Paskan vitut. Markka-aikojen viimonen tessiminimi oli 470-480 markkaa, en tarkkaan muista. Eli n. 80 euroa.

Eli nykyään tessiminimi olisi reilusti yli 680-750 markkaa. En oo prosenttilaskujen mestari, mutta aika huikee nousu kuitenkin kyseessä!!!

Markka-aikana oli tavanomaista, että HYVÄ liksa on jotain 700 markan luokkaa ja siitä ylöspäin. Eli n. 120 euroa, jolla ei tänä päivänä kukaan liikkuis mihkään. Silloin ollut käytössä vielä lentävä lause "tonni käteen ja känni toteen" antaen ymmärtää, että tuhannen markan korvaus olisi jo pröystäilemisen arvoinen asia.

On aivan toinen asia se, että elinkustannukset ovat nousseet vieläkin rajummin.

Bensan hinta oli kesällä 1999 normaalisti 5,10-5,40 markkaa/litra. Ekan kerran kauhisteltiin, kun se nousi 5,70-haarukkaan. Vuonna 2000 oli tavallista, että bensa maksoi 6,40-6,80/litra ja se oli selkeästi jo kallista.
jape2
27.09.2010 21:25:56
tope2: Paskan vitut. Markka-aikojen viimonen tessiminimi oli 470-480 markkaa, en tarkkaan muista.
Et näköjään. Miksi kirjoittelet siitä?
Mieluummin ceestä.
jape2
27.09.2010 21:34:31
jape2: Et näköjään. Miksi kirjoittelet siitä?

Eli pieni yhteenveto minimipalkoista. Vuonna 2000 ( siis jo mainitut ) 534mk ja 634mk
Vuonna 2001 549mk ja 652mk
Vuonna 2002 94,35 e 112,01 e.
Mieluummin ceestä.
KoskPaavo
27.09.2010 21:36:05 (muokattu 27.09.2010 21:36:55)
Tuolla on se japen mainitsema vuoden 2000 minimipalkka
http://www.muusikkojenliitto.fi/muu … ko_2000/5_vahimmaispalkkioiden.html
Edit
Ai sorry , sehän tulikin jo.
"Arnikka pitää mielen virkeänä ja matkaansaattaa hövelin käytöksen." Lain.Walttoni
tope2
28.09.2010 00:15:40
Jos siis markan aikana oisit tehny 15 keikkaa, 11 arkea ja 4 lauantaita, niin oisit tienannu teoriassa 8575 markkaa.

Nyt samalla keikkamäärällä tienaisit 1795 euroa, eli 10760. markkaa, jos siis aatellaan että euro on n. 6 markkaa. Eri asia sitte taas, mikä euron kurssi nyt on, se menee jo saivarteluks.. ;)

No, onko palkannousu huomattava? Ehkei kuitenkaan.

Laajempi kysymys onkin, kuka tekee edes 15 keikkaa kuussa. Se on jo hitonmoinen määrä tänä päivänä, muusikon täystyöllisyys.

Nimekkäässä bändissä voi 10-15 keikkaa tekemällä tienata jo helkatin hyvin, jos varovaisesti aatellaan et yhestä keikasta tulis sellasta 350-500 euroa ja vieläpä kouraan. Useimmiten vieläpä näis kuviois pyörii porukkaa, jotka puuhaa montaa muutaki bisnestä (lähtien apteekkarin ammatista..) ja/tai muutenkin hoitavat tausta-asiansa hyvin osaavaisesti. Että kyllä tuolla kentällä pottiakin jaetaan ja turboveneitä ostellaan.. ;)
rintapek
28.09.2010 00:30:24

tope2: Eri asia sitte taas, mikä euron kurssi nyt on, se menee jo saivarteluks.. ;)

Mä ny en muutoin aio 25 väitteeseen puuttua, mut markan ja euron kurssit on kaukana saivartelusta.
Aamiaispuurolautanen huoltoasemalla maksoi markan. Ei menny edes puolta vuotta, niin se maksoi euron. Iltapäivälehden hinta 5mk muuttui euroksi yhdessä yössä.
Markkasatanen lompsassa ny vaan oli helvetisti enemmän kuin nykyinen kakskymppinen.

Jatkakaa 25 väitettä ja unohtakaa väliintuloni. Kiitos.
One kind of music only - the good kind
Lennu
28.09.2010 00:36:06

rintapek: Mä ny en muutoin aio 25 väitteeseen puuttua, mut markan ja euron kurssit on kaukana saivartelusta.
Aamiaispuurolautanen huoltoasemalla maksoi markan. Ei menny edes puolta vuotta, niin se maksoi euron. Iltapäivälehden hinta 5mk muuttui euroksi yhdessä yössä.
Markkasatanen lompsassa ny vaan oli helvetisti enemmän kuin nykyinen kakskymppinen.

Jatkakaa 25 väitettä ja unohtakaa väliintuloni. Kiitos.

No aatteleppa torin pahvimukikaffetta. Niissä se kate vasta piilee.
"Kun vuosi 2012 koittaa, maankuori repeää ja kaikki maankuoreen haudatut Mamban levyt pulpahtavat pintaan." -Juho L
tope2
28.09.2010 18:48:17

Joo ja rahaa oli jo viiskymppinenkin.. Silläkin kävi kaljalla ihan komeesti. Käykö nyt 10 eurosella? ;)

Jatkakaa 25 väitettä ja unohtakaa väliintuloni.

Ois kiwa et jatketaan samaan rataan..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)