Aihe: Fractal audio - Axe-FX
1 2 3 4 545 46 47 48 49122 123 124 125 126
efunkelist
27.09.2010 15:29:56

btw toi sikkisixin viimeinen muistuttaa aluksi hiiiirveän paljon yhtä kaveribändin demosoundia kitaran osalta. silloin kasana oli muistaakseni hughes&kettner vortex tai joku sellane vähemmän arvostettu nuppi jota buustattiin bossin sd1:llä. Kaappi oli laneyn joku halvempi 4x12 mutta en muista mikitystä.
Toki tämä on muistin varassa, mutta pointtini onkin jälleen siinä että erilaisilla kamoilla voi saada hyvin samanlaisia soundeja loppujen lopuksi.
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Ziggy Bubba
27.09.2010 15:44:53

efunkelist: btw toi sikkisixin viimeinen muistuttaa aluksi hiiiirveän paljon yhtä kaveribändin demosoundia kitaran osalta. silloin kasana oli muistaakseni hughes&kettner vortex tai joku sellane vähemmän arvostettu nuppi jota buustattiin bossin sd1:llä. Kaappi oli laneyn joku halvempi 4x12 mutta en muista mikitystä.
Toki tämä on muistin varassa, mutta pointtini onkin jälleen siinä että erilaisilla kamoilla voi saada hyvin samanlaisia soundeja loppujen lopuksi.

Toi on ihan totta, varsinkin tommosessa hi-gain -jutussa. Osaavissa käsissä Marsun vanhasta Valvestatesta saa parempaa jynkkysoundia kuin kokemattomampi kasasta Diezeleitä. Jotain pienempää ja dynaamisempaa säröä on musta noista halpiksista sitten jo selkeesti vaikeempi repiä.

Omaa klippiä pitää tosiaan sen verran puolustaa, että hain just tommosta hilppasen modernimpaa rynkkyä, jossa midit ei kovin isolla ole. Soundi ei myöskään ole missään mielessä "valmis", vaan mentaliteettina oli "rec päälle ja riffiä narulle"... Bassojen, rumpujen ja miksailujen jälkeen fiilis olisi varmasti aika eri.

Axesta olisi mielenkiintoista kuulla lisää tommosta pikkuruttua, kuten joku tossa jo kyselikin.. Eli sitä dynaamisempaa "lontoota" :) Myös erinäisistä fuzz-mallinnuksista ym. ois hauska kuulla pätkää.
Tuoretta mainiota musiikkia: Burweed
Estranged
27.09.2010 15:55:23
sikki-six: Axesta olisi mielenkiintoista kuulla lisää tommosta pikkuruttua, kuten joku tossa jo kyselikin.. Eli sitä dynaamisempaa "lontoota" :) Myös erinäisistä fuzz-mallinnuksista ym. ois hauska kuulla pätkää.

Oletko tsekannut Ketil Strandin (R)evolution Of Rock-pätkät YouTubesta? Näissä on nimensäkin mukaisesti ihan laidasta laitaan soundeja:

http://www.youtube.com/watch?v=2-nHCW0eg0E
http://www.youtube.com/watch?v=vZ1-rF_rG7I
http://www.youtube.com/watch?v=dEwxZsZqJbA
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." -Chuck Norris | "...Yks nuotti meni skaalasta ohi..." - Painamainen
Ziggy Bubba
27.09.2010 16:00:52 (muokattu 27.09.2010 16:04:14)

Estranged: Oletko tsekannut Ketil Strandin (R)evolution Of Rock-pätkät YouTubesta? Näissä on nimensäkin mukaisesti ihan laidasta laitaan soundeja:

Juu, tuli nuo joskus katottua, laatusoundia ja soittoa. Kaikissa pätkissä ei tietty ihan olla saavutettu alkuperäisen soundia, mutta se nyt on ihan ymmärrettävää.

E: Aika paljon tommosta AOR:ää ja tiluosastoa, jotka ei itteä niin puhuttele, mutta eihän se Axen vika ole :)
Tuoretta mainiota musiikkia: Burweed
Terry Pantheras
27.09.2010 16:21:12 (muokattu 27.09.2010 16:26:18)
sikki-six: Juu, tuli nuo joskus katottua, laatusoundia ja soittoa. Kaikissa pätkissä ei tietty ihan olla saavutettu alkuperäisen soundia, mutta se nyt on ihan ymmärrettävää.

E: Aika paljon tommosta AOR:ää ja tiluosastoa, jotka ei itteä niin puhuttele, mutta eihän se Axen vika ole :)

AOR:ää? Nuohan nyt oli pullollaan niin klassista rock-kamaa kuin vain voi olla... :)

MUOX: no olihan siellä tietty jotain 80-luvun Yesiä, Dire Straitsia ja Santanan uudempaa... Nii ja tilua...

E: ei mtn... :D
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ MYSPACE
kimurantti1
27.09.2010 18:17:37
efunkelist: Melko ylimalkaista lopulta vertailla putkikamoja ja mallintavia.

No tuota, jos kerran Axen pääasiallinen tarkoitus on mallintaa putkikamoja, niin ei niiden vertailu ainakaan mun mielestäni ihan tuulesta temmattua ole..
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Mikko L
27.09.2010 18:30:12 (muokattu 27.09.2010 18:38:29)

Moro taas! Se projekti mitä tuo mun mp3 oli on itseasiassa MIKSAAMATONTA uusiksi soitettuna tätä meidän jo kuopattua projektia: http://www.myspace.com/fishdoll Nuista kappaleista tulee Clark Kent Job -kappaleita missä olen itse laulajana. http://www.myspace.com/clarkkentjob Kommentoikaa toki laulua!! Fishdollissa on oikea Mark IV meikän mikittämänä. Sitten CKJ:ssa Axe-Fx:n Diezel Mesakaapin läpi. Ei kai se että meidän biisit kuulostaa Bizkitiltä liity soundiin mitenkään? :D

Sitte sitä brittisoundia: http://www.mediafire.com/?fbq57krfpq46lrt Tässä olen myös laulajana. Vasen puoli Plexi ja oikea JCM800 Axe-Fx:stä Redwirezin G12 kaapin läpi. Niin ja tässä tosiaan kuulette vasta mun miksaustaitoja. :)

Sellaisen huomautuksen haluan sanoa että en todellakaan pidä itseäni minään supermuusikkona ja lahjakkuuden huipentumana. Käytän paljon aikaa näihin testailuhommiin ja kun sanon täällä jotain niin se on mun oman testailun tulosta. Axella tuollasen huippusoundin saavuttaminen on paljon helpompaa. Ja laitoitte kyllä ihan hyviä clippejä vastaukseksi. Yllätyin positiivisesti! Jos oisin päässyt miksaamaan nuo niin ois ollu parempia. :D
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Mikko L
27.09.2010 19:00:26

kimurantti1: No tuota, jos kerran Axen pääasiallinen tarkoitus on mallintaa putkikamoja, niin ei niiden vertailu ainakaan mun mielestäni ihan tuulesta temmattua ole..

Siis tottakai näitä pitää verrata keskenään. Huomautuksena että Axen pääasiallinen tarkoitus oli olla efektilaite jossa on kaikki maailman efektit samassa täyslaatuisena. Ehkä nyt joku älyää miksi sen nimi on Axe-Fx. Ehm... Vasta myöhemmin tuotiin tämä vahvistinsimulointi mukaan kun Cliff keksi uuden tavan toteuttaa näitä asioita.

Ois mielenkiintoinen asia ajatella asiaa niin päin että mitkä on ne asiat minkä takia putkivahvistin on niin hyvä. Kova melu? Onko se oikeasti hyvä asia? Paino? Ihanaa kuntoilua varsinkin sen kaapin kanssa. Huoltotyöt? Aivan ihanaa kun muutaman kuukauden välein pitää maksaa useita satoja että saa uudet putket. Pitää purkaa se 30kg painava nuppi palasiksi yms.
Wespa
27.09.2010 19:40:53
Mikko L: Ois mielenkiintoinen asia ajatella asiaa niin päin että mitkä on ne asiat minkä takia putkivahvistin on niin hyvä.

Soundi, sillä millään muulla ei lopulta ole merkitystä. Ja se että tarpeeks hyvän vahvarin valkkaamalla ei tartte soundiakaan juuri säätää, kuulostaa hyvältä potikat melkein missä asennossa tahansa. Mulle noi digipelit ei toimi ollenkaan, inhoan liikaa säätövaraa, sen kanssa tulee vaan hulluksi kun on ihan liikaa muuttujia joihin pystyy vaikuttamaan ja tärvelemään soundin. Aina tasaisin väliajoin innostun mallintavista, mutta pian ne taas sitten päätyvät kiertoon, musta ei vaan ole säätämään, plug 'n play sopii mulle paremmin. Jollekin muulle taas toisinpäin, niinkuin vissiin sulle? ;)
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Mikko L
27.09.2010 19:51:51

Alphie: Ei liitykkään, siks se olikin off-topic. Sääli, että prokkis on kuopattu. Kitarasaundi tosiaan oli kova, vaikka näissä mikitetyissä versioissa onkin ehkä sitä räkäsyyttä enemmän, joka myös miellyttää.

No periaatteessa ei se ole kuopattu. Nuo kaikki kappaleet = CKJ:n uusin levy. Joten... se on hyvinkin voimissaan.
Terry Pantheras
27.09.2010 20:04:35 (muokattu 27.09.2010 20:04:54)
Mikko L: Huoltotyöt? Aivan ihanaa kun muutaman kuukauden välein pitää maksaa useita satoja että saa uudet putket.

Tämähän nyt on silkkaa paskaa. Nim. puolitoista vuotta aktiivista soittoa takana samoilla pääteputkilla.
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ MYSPACE
Mikko L
27.09.2010 20:05:46

Wespa: Soundi, sillä millään muulla ei lopulta ole merkitystä. Ja se että tarpeeks hyvän vahvarin valkkaamalla ei tartte soundiakaan juuri säätää, kuulostaa hyvältä potikat melkein missä asennossa tahansa. Mulle noi digipelit ei toimi ollenkaan, inhoan liikaa säätövaraa, sen kanssa tulee vaan hulluksi kun on ihan liikaa muuttujia joihin pystyy vaikuttamaan ja tärvelemään soundin. Aina tasaisin väliajoin innostun mallintavista, mutta pian ne taas sitten päätyvät kiertoon, musta ei vaan ole säätämään, plug 'n play sopii mulle paremmin. Jollekin muulle taas toisinpäin, niinkuin vissiin sulle? ;)

Nojoo. Mun mielestä taas half stackissa on paaaljon enemmän säädettävää kuin vaikkapa Axessa. Mulla oli ennen 4 piuhan mekanismilla Boss GT-10:n efektit kiinni Mesan nupissa joka oli 4x12 kaapissa kiinni. Tämän lisäksi vielä jenkkimuuntajat väliin. Siinä sitä vasta olikin säätämistä. Nooh... normikitaristilla on se pedaalilauta omilla lempipedaaleilla jossa on vielä enemmän säätöä ja se säätö pitää tehdä joka kerta kun oman setupin pystyttää. Kumpi on sitten loppujen lopuksi enemmän plug'n'play? Vähemmän mulla kestää laittaa kuulokkeet kiinni Axeen kämpillä tai liittää Axe treeniksen PA:han kuin se että liitän kaikki piuhat efekteihin ja putkinupin ja kaapin kantaminen ja yhdisteleminen yms. Sitten vielä tsekkaan että nupin napukat on "oikein" jos muistan mikä "oikein" on. :) Ja sitten tietenkin se että tietyt soundit vaatii eri asetuksia niistä lattiapedaaleista. Ei niitä livenä ehdi vaihtaa. Ei tämä nyt mitään minuuttipeliä ole tää kitarahifistely mutta se että Axe ei ois plug'n'play on kyllä väärinkäsitys. :)

Ja tottakai putkivahvistimien soundi on se päätekijä tässä. En ala nyt jauhaan siitä että löytyykö ne Axesta vai ei... todisteet on jo annettu. :) Itse olen sellainen että haen kappaleeseen aina sitä "soundia päässä" ja Diezelin VH4 on varmaan ainoa vahvistin joka ois tarpeeksi monipuolinen että löytäisin kaiken tarpeellisen yhdestä laitteesta. Sittenku meikällä vaihtelee nää bändien genret näinkin suuresti niin ei se yksi vaffari vain riitä.. niinjoo ja roudaus miljoonannen kerran. :D
Mikko L
27.09.2010 20:13:56

Terry Pantheras: Tämähän nyt on silkkaa paskaa. Nim. puolitoista vuotta aktiivista soittoa takana samoilla pääteputkilla.

Nojoo... ei nyt ihan silkkaa paskaa. Se riippuu ihan siitä kuinka paljon vaffarilla soittaa. Jos puhutaan erittäin aktiivisesta bändistä. Esim. 3 keikkaa viikossa plus treenit niin kyllä ne saa palamaan käyttökelvottomaksi vuodessa. Ja putkissa ei ole kyse pelkästään siitä että kuinka kauan ne kestää vaan soundi muuttuu putkien kuluessa. Esim. vuoden vanhat putket kuulostaa jo aivan eriltä kuin viikon vanhat. Ehkä tuo mun 3kk on vähä yliheitto mutta olen kuullut että osa ammatilaisista vaihtaa niinkin usein.
Wespa
27.09.2010 20:20:55
Mikko L: Nojoo... ei nyt ihan silkkaa paskaa. Se riippuu ihan siitä kuinka paljon vaffarilla soittaa. Jos puhutaan erittäin aktiivisesta bändistä. Esim. 3 keikkaa viikossa plus treenit niin kyllä ne saa palamaan käyttökelvottomaksi vuodessa. Ja putkissa ei ole kyse pelkästään siitä että kuinka kauan ne kestää vaan soundi muuttuu putkien kuluessa. Esim. vuoden vanhat putket kuulostaa jo aivan eriltä kuin viikon vanhat. Ehkä tuo mun 3kk on vähä yliheitto mutta olen kuullut että osa ammatilaisista vaihtaa niinkin usein.

Toikaan ei oo ihan niin yksiselitteistä, isoja eroja tulee ihan vahvareiden suunnittelunkin kautta, kuumaksi biasoidut (tai biasoituvat) vahvarit voi syödä putkia hyvinkin vauhdikkaasti, ja perinteisesti raskaammassa musiikissa suositut kylmemmäksi biasoidut koneet toimivat samoilla putkilla paljon pidempään. Ja putkienkin välillä vasta eroja kestävyydessä onkin, erityisesti akselilla NOS vs. nykytuotanto. Se että 60-70-luvulla tehty Siemens tai Telefunken kestää vuosikausia pidempään kuin vaikkapa JJ:n tuubi ei ole mitään nettilegendaa, varsinkaan etuasteputkien osalta.
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Mr. Speed
27.09.2010 20:35:02
Terry Pantheras: Tämähän nyt on silkkaa paskaa. Nim. puolitoista vuotta aktiivista soittoa takana samoilla pääteputkilla.

Hoho.. "Autot on perseestä kun renkaita pitää vaihtaa parin päivän välein, jos polttaa renkaat aina kankaille."

Totta on että putkareita voi huoltaa, mutta auta armias kun mallintavasta menee parametrit sekasin kuumuuden, iskujen, kosteuden tjsp takia. Tokihan niitäkin voi huoltaa, mutta huoltoa tekevää kaveria ei välttämättä niin helpolla löydy.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
efunkelist
27.09.2010 21:45:08

kimurantti1: No tuota, jos kerran Axen pääasiallinen tarkoitus on mallintaa putkikamoja, niin ei niiden vertailu ainakaan mun mielestäni ihan tuulesta temmattua ole..

Mulla oli ajatukset jossain muissa kokonaisvaltaisuuksissa, ei vain soinnissa, mistä eniten tietenkin puhutaan. Mutta ehkä ne muut ominaisuudet on yksiselitteisempiäkin kutenny vaikka paino, roudattavuus, huollettavuus jne
efunkelist
27.09.2010 22:07:54

Mikko L:
Sitte sitä brittisoundia: http://www.mediafire.com/?fbq57krfpq46lrt Tässä olen myös laulajana. Vasen puoli Plexi ja oikea JCM800 Axe-Fx:stä Redwirezin G12 kaapin läpi.

Minusta nää kitarat kuulostaa hyviltä semisäröiltä. Toisaalta tällaisessa jutussa minusta ihan snadisti saisi jotain suhinaa tapahtua. Ehkä bassoon hippunen futsia kirkkaalla tonella kitaroiden sijaan, tai sitten kitaroihin sellaista suhkua mitä esim nikkisixin rockerverbityksistä löytyy.

Mun mielestä näissä _soundeissa_ aletaan olla jo niin pitkällä makuasioissa ja pikkutarkoissa yksityiskohdissa että se kertoisi axefx:n olevan varsin pätevä laite kitarasoundien luomiseen. Nyt meikäläisestäkin alkaa tuntua siltä että sitten joskus kun on aika investoida parin kiloeuron kamoihin niin axefx on vahva vaihtoehto tännekin.
(tosin tarve moiselle hankinnalle ei ole ennustettavissa vielä pitkiin aikoihin - kuinka tylsää! :)

offareita:
Niin ja tässä tosiaan kuulette vasta mun miksaustaitoja. :)
Ihan piiiiiikkuriiikkisen vähemmälle kun laittaisit virveliä ja tomeja sekä toisaalta bassokitaraa piiiikkuriikkisen enemmän pintaan niin mun arvioni olisi 95-99% miksauksesta. Nyt tuo jää "vain" 90-95% haarukkaan.
- tääkin kuitenkin taas varmaan makuasia ja referenssiriippuvaista, että sikäli...
(ehkä tuossa virpassa voisi snadisti enemmän mattoakin olla)
kimurantti1
27.09.2010 22:53:02 (muokattu 27.09.2010 23:01:06)
Mikko L: Ois mielenkiintoinen asia ajatella asiaa niin päin että mitkä on ne asiat minkä takia putkivahvistin on niin hyvä. Kova melu? Onko se oikeasti hyvä asia? Paino? Ihanaa kuntoilua varsinkin sen kaapin kanssa. Huoltotyöt? Aivan ihanaa kun muutaman kuukauden välein pitää maksaa useita satoja että saa uudet putket. Pitää purkaa se 30kg painava nuppi palasiksi yms.

Perustuiko nuokin väitteet sun omaan testailuun? Meinaan putkivahvistimia on myös pienitehoisia, mä saan tosta Markista melkein minkä tehoisen vaan, kolmesta watista 90:n. Kukaan ei vaihda putkia kolmen kuukauden välein, ei edes ammattilaiset. Aktiivisesti keikkailevalle kitaristille vuosi on järjellinen väli pääteputkille, etuasteputkille pari kolme vuotta. Ei ole olemassa vahvistinta, jonka täydellinen uudelleen putkittaminen maksaisi monta sataa euroa, eikä ole myöskään olemassa nuppia joka painaisi 30 kiloa. Laadukkaita vahvistimia ei myöskään tarvi purkaa palasiksi putkien vaihdossa.

Ei kantsi ostaa jenkkimuuntajalla toimivaa vahvistinta jos sen roudaus ottaa päähän. Ja btw en yhtään ihmettele ettei Mesa toiminut, jos oli Bossin GT välissä. Jos on pedaalit siististi kiinni laudassa, niin niitä ei totta vie tarvi säätää joka kerta uudestaan, ellei sitten itse ole ruuvannut asetuksia päin prinkkalaa, ja jos tarvii niin parametrin muuttaminen tapahtuu yhtä namiskaa vääntämällä. Toisin kuin Axessa, jonka kankea ja keikkakäytössä käytännöllisyydeltään katastrofaalinen käyttöliittymä (sitä ei todellakaan ruuvata lennossa) on yksi isoimmista syistä miksi mulla ei Axe-Fx:ää ole.

Plug 'N' Play -yksinkertaistuksessa jostain kumman syystä tuppaa unohtumaan, että ensinnäkin Axe-Fx:n kunnollinen toiminta keikkakäytössä vaatii aika hyvän PA:n. Huono PA -> huono kitarasoundi. Jos oot vetänyt baarikeikkaa täällä Suomessa yhtään enempää, niin tiedät varmasti että suurimmassa osassa paikoista on vähän alimitoitettu ja budjetista pihistellen hankittu PA. Axe-Fx vaatii myös pakosti oman monitorin kitaristille, ja jälleen kerran mielummin aika laadukkaan pöntön, T-Bonen läpi kuunneltuna se Axe ei välttämättä soundaakaan Diezelille. Siinäpä vasta Plug 'N' Playta kerrakseen.

Jos ruvetaan hakemaan negatiivisia puolia laitteista, niin kantsii miettiä realistisesti ihan molempien kohdalla. Tai ylipäätään pitäytyä faktoissa - mm. 3kk välein tehtävä satojen eurojen putkiremppa on aika paksua puppua.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
aristoteles666
27.09.2010 23:01:18

kimurantti1: Axe-Fx:n kunnollinen toiminta keikkakäytössä vaatii aika hyvän PA:n. Huono PA -> huono kitarasoundi. .

katsopa kitarakaiuttimien käppyröitä niin 5 kilon jälkeen alkaa hurja syöksy alaspäin, joten pa ei ole ongelma, ja helpompi vetää kitarakaapilla joka tapauksessa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)