Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: PA-kamoihin subwoofereita hankkimassa..
1
Tonzzza
10.08.2010 21:43:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla Pari Behringerin PA-kaappeja ja Allen & Heath mikseri. Mikseristä lähtee kaksi ulostuloa kaapeille. Täytyisikö subbareille lähteä omat kanssa vai pytyisikökö ne yhdistämään PA-kaapeista?
 
Lennu
11.08.2010 04:15:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joissain subbareissa on jakosuodin, jolloin piuhat vedetään niihin ja niistä sitten yläpäille. Toisissa ei ole, silloin tarvii erillisen jakosuotimen. Eli mikseristä jakosuotimeen ja siitä ala- ja yläpäille omilla piuhoillaan.
 
My life is like an Opel-highway.
Tonzzza
11.08.2010 07:44:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei. Tämä riitti hyvin vastaukseksi.
 
VHurtta
04.09.2010 14:59:13 (muokattu 04.09.2010 15:00:55)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonzzza: Minulla Pari Behringerin PA-kaappeja ja Allen & Heath mikseri. Mikseristä lähtee kaksi ulostuloa kaapeille. Täytyisikö subbareille lähteä omat kanssa vai pytyisikökö ne yhdistämään PA-kaapeista?
 
Jatkan tähän, kun lievästi liippaa aiheetta:
 
Mihin subwoofer yleensä kytketään mikserissä? Main-outtiin jos niitä on kahdet kappaleet? Mitä jos on vain yksi?
 
Viimeksi kun lainasin subwooferia bileisiin, kytkin sen mikserin tape-outtiin räkäliitoksilla ja teipillä väsätyllä rca-xlr-piuhalla:D (subwooferin jakosuodin syö vain xlr:ää) Mut mites noin niinkuin yleensä?
 
sepisti
06.09.2010 01:39:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VHurtta: Jatkan tähän, kun lievästi liippaa aiheetta:
 
Mihin subwoofer yleensä kytketään mikserissä? Main-outtiin jos niitä on kahdet kappaleet? Mitä jos on vain yksi?
 
Viimeksi kun lainasin subwooferia bileisiin, kytkin sen mikserin tape-outtiin räkäliitoksilla ja teipillä väsätyllä rca-xlr-piuhalla:D (subwooferin jakosuodin syö vain xlr:ää) Mut mites noin niinkuin yleensä?

 
Mä en ihan ymmärrä mitä sä meinaat... Jos on stereomikseri, niinkun ne usein on, niin mikseristä lähtee sekä vasen että oikea kanava. Jos on monomikseri, sun pitää jakaa se signaali kahtia, että saat "molemmat puolet" rokkaamaan.
 
Siis yleensä mikseristä (just sieltä main outista) viedään signaali jakosuotimeen josta yläänet jatkaa yläpään vahvistimelle ja matalat taajuudet menee subin vahvistimelle jne. Yleensä mikserin mainouteissa on xlr-liittimet.
 
Indican Jenny on ihana! http://www.youtube.com/watch?v=poP3EXwbpps
VHurtta
06.09.2010 14:01:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Mä en ihan ymmärrä mitä sä meinaat... Jos on stereomikseri, niinkun ne usein on, niin mikseristä lähtee sekä vasen että oikea kanava. Jos on monomikseri, sun pitää jakaa se signaali kahtia, että saat "molemmat puolet" rokkaamaan.
 
Siis yleensä mikseristä (just sieltä main outista) viedään signaali jakosuotimeen josta yläänet jatkaa yläpään vahvistimelle ja matalat taajuudet menee subin vahvistimelle jne. Yleensä mikserin mainouteissa on xlr-liittimet.

 
Joo... noin se varmaan yleensä menee loogisimmin.
 
Tuona nimenomaisena iltana meni mikserin main-outeista suoraan aktiivisille pääkaiuttimille, ja sitten mietin että mihin mä saan sen subwooferin kiinni, niin päädyin sitten tape-out rca:han. Mutta joo, toi oli vähän tollainen viritys muutenkin...
 
Simo78
06.09.2010 22:15:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VHurtta: Joo... noin se varmaan yleensä menee loogisimmin.
 
Tuona nimenomaisena iltana meni mikserin main-outeista suoraan aktiivisille pääkaiuttimille, ja sitten mietin että mihin mä saan sen subwooferin kiinni, niin päädyin sitten tape-out rca:han. Mutta joo, toi oli vähän tollainen viritys muutenkin...

 
Tossa kusee se, että nyt sinne subbarille menee kaikki taajuudet, mikä ei ole tarkoituksen mukaista. Mutta välistä joutuu säätämään.
 
rintapek
07.09.2010 10:09:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Simo78: Tossa kusee se, että nyt sinne subbarille menee kaikki taajuudet, mikä ei ole tarkoituksen mukaista..
 
Jos siin oli oma jakosuodin, niin se on ihan tarkoituksenmukaista. Yläkaapit tos on kovemmilla, kun sinne menee kaikki.
Mun mielestä tos enemmän kusee se, että lainataan bileisiin vehje, jota ei osata käyttää. Ja kytketään lainavehje "räkäliitoksilla." Ei noin.
 
One kind of music only - the good kind
VHurtta
07.09.2010 14:28:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Jos siin oli oma jakosuodin, niin se on ihan tarkoituksenmukaista. Yläkaapit tos on kovemmilla, kun sinne menee kaikki.
Mun mielestä tos enemmän kusee se, että lainataan bileisiin vehje, jota ei osata käyttää. Ja kytketään lainavehje "räkäliitoksilla." Ei noin.

 
Siks tää onkin aloittelijaosastolla:D Tarkennukseksi vielä, että mä siis kytkin oman jakosuotimeni, oman vahvistimeni ja oman subwooferini ilmaiseksi kaverin ilmaiseksi järjestämissä bileissä pienessä baarissa, n. 50 kävijää, ei muuta...
 
Jakosuodin tosiaan oli. Ja tosiaan, sillä olis saanut leikattua myös yläkaapeilta bassot pois, mutta ei siinä hässäkässä hokannut. Seuraavaksi sitten paremmin valmistautuneena, viisaampana ja kolvatuin johdoin.
 
mie
12.09.2010 19:21:34 (muokattu 12.09.2010 19:31:56)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Simo78: Tossa kusee se, että nyt sinne subbarille menee kaikki taajuudet, mikä ei ole tarkoituksen mukaista. Mutta välistä joutuu säätämään.
 
Onkos sillä sitten miten suuri käytännön merkitys?
 
Meillä on mikserivahvistin, vahvistin ja passiivi ylä- ja alapäät. Yläkaapit on kytketty suoraan mikserivahvistimen lähtöihin, ja alapäät niin että mikserin main outista vahvistamattomana erilliseen vahvistimeen ja siitä subbareihin.
 
Hoksattiin tämä mahdollisuus vasta viimeviikolla keikan jälkeen joten systeemiä ei ole sen kummemmin vielä kokeiltu soittamalla. Onko tässä nyt jotain mitä ollaan tehty väärin? Tässähän sekä ylä että alapäät saavat kaikki taajuudet.
 
Äla ajattele. Pää hajoaa
Simo78
12.09.2010 21:22:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mie: Onkos sillä sitten miten suuri käytännön merkitys?
 
Mä nyt en ole oikea jätkä vastaamaan, kun itse en näistä tarpeeksi tiedä. Mutta en kuitenkaan usko, että noita jakosuotimia huvikseen käytetään. Ei kait noi ees ihan järjettömiä maksa. Tossa ylempänä ennemmän tietävä kertoikin, että yläkaapeille pahempi rasti. Mulla ei omissa kamoissa ole subia, koska meidän kattauksella ja keikkamäärillä räkälöissä pärjää ilmankin...
 
rintapek
12.09.2010 21:30:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mie: Onko tässä nyt jotain mitä ollaan tehty väärin? Tässähän sekä ylä että alapäät saavat kaikki taajuudet.
 
Kovempaa vetäessä yläkaapit huutaa apua, mut sen ne tekis ilman subbareitakin.
Subit puolestaan honottavat hiton lujaa laulua, akkaria, mandoliinia ja kaikkea muutakin mikä sinne ei kuulu, eikä kuulosta hyvältä. Varmasti tulee ekstrabotnea, mut parantaako se saundia on sit makuasia. Mun mielestä eväät siihen tolla metodilla on melko vähissä.
 
One kind of music only - the good kind
isojussi
27.09.2010 13:22:38 (muokattu 27.09.2010 13:24:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lennu: silloin tarvii erillisen jakosuotimen.
 
Ei välttämättä. Voi ajaa suoraan subbasten kautta yläpäille, vaikkei niissä passiivijakaria oliskaan. Tää tietenkin, jos on passiivisubit.
 
Kannattaa ensin kokeilla näin - saattaa toimia yllättävänkin hyvin.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «