Aihe: Keskustelua eksoottisista bassoista | |
---|
SlipKnoT 26.09.2010 18:35:01 (muokattu 26.09.2010 18:37:09) | |
|
Päiviä, päätin perustaa ketjun eksoottisista bassoista. Eipä haulla löytynyt tämäntapaista ketjua. Eli keskustelua oudoista, monsteri tai minkälaisista bassoista tahansa mitä ei tule jokapäivä vastaan. Aloitan itse: onko kellään mnettiläisellä kokemusta Ibanez sr2010ASC bassosta? Kyseessä siis tämä basso: http://levytukku.fi/www/tuotteet.html?product_id=1067 Jännitävältä konseptilta tuntuu. Iban sivuilla esittelyvideossa (http://www.ibanez.com/BassGuitars/model-SR2010ASC ) mainitaan että normiviritys on EADG-DG. Kun heittäisi alimmiksi kieliksi vaikka .100 ja 0.80 kielet vireen voisi laittaa esim. DADG-EA joka voisi olla kokeilemisen arvoista. Jos oikein muistan hinta taisi olla thomanilla 900€ luokkaa, enää ei kyllä näkynyt sivuilla koko bassoa :( Melkein voisi käydä levytukussa kokeilemassa ko. bassoa jos sellainen sattuu liikkeestä löytymään.
Toinen hirvitys (kirjaimellisesti) mihin olen törmännyt on Monson valmistajan (http://www.monsonguitars.com/home.html ) Baphomet basso. Sevenstring.orgin sivuilta löytyy kuvaa ja keskustelua. http://www.sevenstring.org/forum/ba … less-6-string-bass-red-strings.html Tuossa siis todellinen bläkkisbasso? :D Mutta hei, jatkakaa keskustelua? | |
Tulipa kaivettua omatekoinen monsteri kaapista esille, ihan vain todetakseni taas kerran, että kyllä se ne uudet mikit ja virityskoneet tarvitsee ennen kuin siitä käyttöpeliksi on. Kyseessä on kuitenkin 2 -kaulanen basso missä toisessa kaulassa nauhaton nelikielinen, ja toisessa nauhallinen kahdeksankielinen oktaavikielin. Jos saan joskus kondikseen niin siitä tulee oikein hupaisa soitin tuollaiseen progenjyystöön. Vaatii omaan makuun säröä peliin että kasikielisen soundi toimii, mutta särön kanssa on oikein makia. | |
SlipKnoT: Aloitan itse: onko kellään mnettiläisellä kokemusta Ibanez sr2010ASC bassosta? Kyseessä siis tämä basso: http://levytukku.fi/www/tuotteet.html?product_id=1067 Melkein voisi käydä levytukussa kokeilemassa ko. bassoa jos sellainen sattuu liikkeestä löytymään. Levytukussa on juu, myyjän mukaan ensimmäinen ja ainoa maahantuomansa. En viitsinyt kokeilla, ei välttämättä ihan sitä mitä haen. Hinta oli ihan siedettävä, erikoisuudesta voisi enemmänkin pyytää. | |
Päättömiä / lavattomia bassoja voinee pitää eksoottisina, kerran niitä ei hirveästi ole näkynyt lavoilla viimeiseen pariin vuosikymmeneen. Minkälaisia kokemuksia ihmisillä näistä bassoista on? Etuja ja haittoja? Enkä kaipaa hirveästi kommentteja että "kerran oli musaliikkeesä semmoinen, näyttpä hassulta" vaan jotain oikeata sanottavaa. Tämä mielenkiinto pääasiassa siksi, että himoittaisi hankkia semmoinen. Yhtenä vaihtoehtona olen ajatellut pistää jonkun soitinpajan tekemään semmoinen alusta alkaen, kiinnostaa vain tietää minkälaisia eri vaihtoehtoja näissä (sekä miten yleensä toimii) kielten kiinnitykset (tavalliset vs. pallot molemmissa kielen päissä), kaularaudan säädöt, erilaiset virittimet, yms. Etenkin 5-kielinen lavaton basso olisi unelmana, koska semmoisia näkyy harvinaisen vähän. Olisi myös mukava tietää liekö tähän jotain varsinaista estettä, vai onko kyseessä se loogisempi syy, eli semmoinen soitin ei todennäköisesti vain miellytä kuluttajan silmää. Ja vaikka omalla perverssillä tavallaan Steinbergerin klassiset, minimalistiset laatikot ovat hienoja ja kiehtovia, olen kuitenkin itse suunnitellut hankkivani soittimen, jolla on perinteisemmän muotoinen body. Kelpaisiko ilmainen instrumentaalimusiikki? Ihmettele & ihastu: http://www.svetogorsk.fi | MPU 27.09.2010 19:24:16 | |
|
Mun mielestä lavattomat on ihan parhaita. Balanssi on minua miellyttävä kun ei ole lapaa, mikä painaa kaulaa alaspäin. Mitään negatiivista piirrettä verrattuna lavallisiin en ole löytänyt, positiivisia ainakin tuo balanssi ja vireen pysyminen. Rakentajalle haittana on se, että talla/viritinratkaisut ovat jonkin verran kalliimpia kuin halvimmat tavalliset. Lisäksi vaihtoehtoja on vähemmän. Viitosessa oikeastaan ABM ja ETS ovat ainoat vaihtoehdot. Kieliksi käy ihan samat kuin muihinkin, kun hommaa adapterin, johon kielet tulevat satulan päässä pidätinruuveilla kiinni. http://muusikoiden.net/dyn/users/78292.jpg löytyy mun viimeisin basso. Suosaarnibodi, viritin/talla ja mikrofoni niin ikään omaa tuotantoa, kaulana Moseksen hiilikuitukaula. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
crestfall: Päättömiä / lavattomia bassoja voinee pitää eksoottisina, kerran niitä ei hirveästi ole näkynyt lavoilla viimeiseen pariin vuosikymmeneen. Minkälaisia kokemuksia ihmisillä näistä bassoista on? Etuja ja haittoja? Heh, no ei mennä ulkonäkökysymyksiin, ja mielipidejuttujahan ne muutenkin on sano. Sellainen "ongelma" mulla on tuollaista lavatonta kokeillessa, että tuntuu kuin se se kaula loppuisi ikäänkuin kesken. Meinaa sitten jotenkin hävitä tuntuma siihen että monennellako nauhalla sitä nyt ollaan. Ei se vilkaisu sinne kaulalle autakaan. | |
MPU: http://muusikoiden.net/dyn/users/78292.jpg löytyy mun viimeisin basso. Suosaarnibodi, viritin/talla ja mikrofoni niin ikään omaa tuotantoa, kaulana Moseksen hiilikuitukaula. Ohho, onpas upea vehjas! Juuri samanmoinen itseänikin himoittaisi, noin bodyn muodon ja lavattomuuden puolesta. Odottelen että tässä vielä joku kaunis päivä sattuisi semmoinen mäihä että tuommoinen kävelisi vastaan ja samaan aikaan polttelisi vielä semmoinen ylimäärä rahnoo taskussa että saisi sellaisen lunastettua itselleen. Kadehan tässä tulee. Kelpaisiko ilmainen instrumentaalimusiikki? Ihmettele & ihastu: http://www.svetogorsk.fi | MPU 28.09.2010 08:27:06 | |
|
Teijo K.: Heh, no ei mennä ulkonäkökysymyksiin, ja mielipidejuttujahan ne muutenkin on sano. Sellainen "ongelma" mulla on tuollaista lavatonta kokeillessa, että tuntuu kuin se se kaula loppuisi ikäänkuin kesken. Meinaa sitten jotenkin hävitä tuntuma siihen että monennellako nauhalla sitä nyt ollaan. Ei se vilkaisu sinne kaulalle autakaan. Ite en ole huomannu tuota ollenkaan. Ehkä ennemminkin niin, että aina, kun kokeilee erilaista bassoa, on se soittoasema hiukka erilainen, oli sitten lavaton tai ei. Kaula kun tuppaa aina olemaan hiukka eri kohdassa omaan kroppaan nähden. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
MPU: Ite en ole huomannu tuota ollenkaan. Ehkä ennemminkin niin, että aina, kun kokeilee erilaista bassoa, on se soittoasema hiukka erilainen, oli sitten lavaton tai ei. Kaula kun tuppaa aina olemaan hiukka eri kohdassa omaan kroppaan nähden. Marko Mulla lavattomuuden myötä tuntuu ikäänkuin jonkinlainen ankkuri häviävän. Mutta nämähän on perskohtaisia juttuja. | |
crestfall: Päättömiä / lavattomia bassoja voinee pitää eksoottisina, kerran niitä ei hirveästi ole näkynyt lavoilla viimeiseen pariin vuosikymmeneen. Minkälaisia kokemuksia ihmisillä näistä bassoista on? Etuja ja haittoja? Enkä kaipaa hirveästi kommentteja että "kerran oli musaliikkeesä semmoinen, näyttpä hassulta" vaan jotain oikeata sanottavaa. Tämä mielenkiinto pääasiassa siksi, että himoittaisi hankkia semmoinen. Yhtenä vaihtoehtona olen ajatellut pistää jonkun soitinpajan tekemään semmoinen alusta alkaen, kiinnostaa vain tietää minkälaisia eri vaihtoehtoja näissä (sekä miten yleensä toimii) kielten kiinnitykset (tavalliset vs. pallot molemmissa kielen päissä), kaularaudan säädöt, erilaiset virittimet, yms. Etenkin 5-kielinen lavaton basso olisi unelmana, koska semmoisia näkyy harvinaisen vähän. Olisi myös mukava tietää liekö tähän jotain varsinaista estettä, vai onko kyseessä se loogisempi syy, eli semmoinen soitin ei todennäköisesti vain miellytä kuluttajan silmää. Ja vaikka omalla perverssillä tavallaan Steinbergerin klassiset, minimalistiset laatikot ovat hienoja ja kiehtovia, olen kuitenkin itse suunnitellut hankkivani soittimen, jolla on perinteisemmän muotoinen body. Moro, mulla on ollu nyt pari vuotta Hohnerin B2ADB (Steinberger-klooni) päätön basso. Minimaalinen vartalo/body ei haittaa oikeastaan mitään, istuessa soittaen voit nimittäin kääntää kätevän tuen "istuma-asentoon", jolloin bassolla yhtäkkiä onkin lantio, johon voit reitesi tukea. Minä kuitenkin tykkään soittaa oikeastaan aina seisten ja silloin tämä basso on parhaimmillaan, koska se on niin loistavasti tasapainossa. Pysyy juuri siinä asennossa kuin haluaa eikä kaula sukella. Että siinä mielessä ei ole mitään varsinaista syytä perinteisemmän malliseen lankkuun. Mietin itsekin aikanaan vastaavaa 5-kielisenä, mutta olen ollut pelkästään tyytyväinen neloseen, ei tunnu kaula niin "maalivahdinmailalta" ja sitä paitsi E-kielen droppituneri toimii täydellisesti kumpaankin suuntaan. Eikä nää nyt ees niiiin älyttömästi maksakaan! Tuplapallokieletkään eivät ole kovin hirveissä hinnoissa. Pitää vireen lähes ikuisesti. Toisaalta siitä syystä virityskoneisto saattaa tuntua joskus vähän jäykältä. Korjautunee öljyllä tms. Kaularautaa tai mitään muutakaan ei ole milloinkaan tarvinnut säätää mihinkään suuntaan. Pienen koon etuja: -mukava roudattava, koska ei ole juuri kielten pituutta pitempi -ei mene rokatessa epävireeseen, vaikka vahingossa löisit kitaristia lavalla leukaan (kun ei ole lapaa) -yleensäkin esiintyminen ja liikkuminen pienillä lavoilla on helpompaa kun ei tarvi niin varoa soitinta ja muita ihmisiä/esineitä | molder 28.09.2010 10:19:37 (muokattu 28.09.2010 10:24:44) | |
|
SlipKnoT: Päiviä, päätin perustaa ketjun eksoottisista bassoista. Eipä haulla löytynyt tämäntapaista ketjua. Eli keskustelua oudoista, monsteri tai minkälaisista bassoista tahansa mitä ei tule jokapäivä vastaan. Tuossa siis todellinen bläkkisbasso? :D Mutta hei, jatkakaa keskustelua? Hienoja hirvityksiähän nuo ovat. Ainakin erilaisia ja jos osaa tuollaisella soittaa niin mikä ettei. Lavattomat olivat 80-luvulla oikeastaan aika yleisiä. Nykyään ne ovat eksoottisia. Vähän aikaa soittelin 20v. sitten CORTin lavattomalla ja saundillisesti ei mitään järkyttävää eroa sen ajan muihin samanhintaluokan vehkeisiin ollut. Mutta ei se mitenkään parempikaan ollut. Ac/Dc:n Cliff Williamskin veteli jossain vaiheessa lavattomalla ja Geddy Lee jne. ja oli niitä muitakin. Aerosmithin basistikin. Tuskin musiikki mitenkään oleellisesti huonontui sen lavan puutteen takia ainakaan. Eiköhän se "päättömyys" kuitenkin saundista sustainia/alapäätä vie pois ja kielten kireys lisääntyy. Ja onhan noita bassomonstereita. 12-kielisistä on paljon ollut juttua ja Warr-guitarista ja Chapman Stickistä ( vaikka eivät varsinaisia bassoja ole pelkästään) http://www.warrguitars.com/2007/11/warr-phalanx-se.html "The SOUND of VOLUME" | MPU 28.09.2010 10:51:57 | |
|
molder: Eiköhän se "päättömyys" kuitenkin saundista sustainia/alapäätä vie pois ja kielten kireys lisääntyy. Ei vie alapäätä eikä sustainia eikä kielen kireys ole yhtään erilainen verrattuna samanpaksuiseen samassa vireessä olevaan lavallisen basson kieleen. Sustainiin vaikuttaa koko basson rakenne, ei se onko siinä lapaa vai ei. Alapäähän taas sama rakenne ja mikit, ei se, onko lapa vai ei. Kieli on yhtä kireällä samalla skaalalla, samalla kielenpaksuudella ja samalla vireellä varustetussa bassossa. Siihen ei vaikuta vaikka satulan/tallan jälkeen olisi kilometri kieltä. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
Axstar by Ibanez. On se hiukan eksoottinenkin soitin. Pieni, kevyt, linjakas. Saas nähdä kuin käyttäytyy kun saa ensin perushuollon tehtyä. AXB 50 taitaapi olla. -85 Japaniassa väännetty soitin. http://muusikoiden.net/dyn/users/78315.jpg | molder 28.09.2010 12:17:50 (muokattu 28.09.2010 12:40:20) | |
|
MPU: Ei vie alapäätä eikä sustainia eikä kielen kireys ole yhtään erilainen verrattuna samanpaksuiseen samassa vireessä olevaan lavallisen basson kieleen. Sustainiin vaikuttaa koko basson rakenne, ei se onko siinä lapaa vai ei. Alapäähän taas sama rakenne ja mikit, ei se, onko lapa vai ei. Kieli on yhtä kireällä samalla skaalalla, samalla kielenpaksuudella ja samalla vireellä varustetussa bassossa. Siihen ei vaikuta vaikka satulan/tallan jälkeen olisi kilometri kieltä. Marko No otetaan esim. jos vaikka Rickenbackerista tai Thunderbirdistä sahaa lavan pois ja tilalle laittaa lavattoman basson satulan jne. niin saundi ja soitettavuus, kielten sointi ja mikään ei muutu mitenkään? Seurauksena on vain visuaalisesti "päätön" Rickenbacker, ei mitään muuta? ( + lavan painon verran kevyempi ja nokkapaino muuttuu) Saundi ( bottne ) , sustain ja kielten sointi ei muutu? "The SOUND of VOLUME" | |
molder: No otetaan esim. jos vaikka Rickenbackerista sahaa lavan pois ja tilalle laittaa lavattoman basson satulan jne. niin saundi ja soitettavuus, kielten sointi ja mikään ei muutu mitenkään? Seurauksena on vain visuaalisesti "päätön" Rickenbacker, ei mitään muuta? ( + lavan painon verran kevyempi) Saundi ( bottne ) , sustain ei muutu? Tietenkin painopiste muuttuu jonkin verran, mutta muuten isompaa muutosta ei pitäisi olla. Ajattele sama tavallaan käänteisesti: mitä jos pidentäisit lavan vaikka puolimetriseksi ja käyttäisit sitten puoli metriä pitempiä kieliä että ne yltäisivät viritystappeihin. Muuttaisihan sekin painopistettä ja tuntumaa, mutta kielen soiva pituus pysyisi samana. Mikä ihme sitä sustainia lisäisi tai vähentäisi? Kaulan ja bodyn jäykkyyshän siinä ratkaisee eikä se, millainen joulukuusi kaulan päässä keikkuu. | |
Hanuriin: Mikä ihme sitä sustainia lisäisi tai vähentäisi? Kaulan ja bodyn jäykkyyshän siinä ratkaisee eikä se, millainen joulukuusi kaulan päässä keikkuu. Kukas soitinrakentaja pähkäili joskus sivuillaan että liian suuri lapa on huono, vie värähtelyä poijes bodysta ja siksi toteutti omat lapansa suht pieninä. Tais olla taas sarjassamme "musta tuntuu että..", joten se siitä. Toki tuo asia putkahtelee aina silloin tällöin milloin kenenkin toimesta mainoksiin. Greg Bennettin sivuilla (Samick) taidettiin myös kehua, että heidän valmistama lapa on oikean kokoinen, ei liian suuri "sustainin tappaja" | MPU 28.09.2010 13:48:56 | |
|
Joo ja joskus deadspotteja siirrellään laittamalla lapaan painoa. Toki lavan koko vaikuttaa sointiin, mutta ei se suoraviivaisesti muuta soundia johonkin tiettyyn suuntaan. Soundiin vaikuttaa moni muukin muuttuja. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
pahaeno: Kukas soitinrakentaja pähkäili joskus sivuillaan että liian suuri lapa on huono, vie värähtelyä poijes bodysta ja siksi toteutti omat lapansa suht pieninä. Tais olla taas sarjassamme "musta tuntuu että..", joten se siitä. Toki tuo asia putkahtelee aina silloin tällöin milloin kenenkin toimesta mainoksiin. Greg Bennettin sivuilla (Samick) taidettiin myös kehua, että heidän valmistama lapa on oikean kokoinen, ei liian suuri "sustainin tappaja" Miksi iso lapa tappaisi sustainin? Tietenkin valtavan pitkän lavan pitkät soivat kielet aiheuttavat omia värinöitään, joka voi haitata, mutta periaatteessa äärettömän suuri/painava lapa ei varmasti värisisi omia aikojaa, eli sen pitäisi jopa parantaa sustainia. Basson äänihän kuitenkin tulee mikeistä, joilla enimmäkseen seurataan (soivan) kielen värähtelyä, että siinä mielessä on melko lailla se ja sama, mitä nollanauhan yläpuolella on. Ja jos siellä ei ole mitään, niin ei sieltä silloin ainakaan mitään häiriöitäkään tule. Kokeilkaas joku rakentelija, että vaikuttaako sustainiin millän muotoa jos lapaan pulttaa kiinni a) vaikka nyt 3 kilon painon tai b) puolimetrisen laudanpalan. Ei pitäisi vaikuttaa. Enemmän se ylimääräinen kielenpätkä siellä vaikuttaa kuin joku staattinen möhkäle. | |
Hanuriin: Miksi iso lapa tappaisi sustainin?. http://popculturewilleatitself.com/2008/awesome-guitar-design/ "The SOUND of VOLUME" | MPU 28.09.2010 16:22:46 | |
|
Nyt ei tule paja mieleen, joka teki kaulan niin, että yläsarvi kiinnittyi lavan tietämillä kaulaan. En tiedä mikä oli hällä vaikutus sointiin, mutta ainakin lavattomasta ihan toiseen ääripäähän oli siinä menty. Olisko ollu joku ruottalainen firma? Sellaisia avaruusaluksen näköisiä bassoja olivat. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|