Aihe: Settikuvat Volume 6
1 2 3 4 544 45 46 47 48327 328 329 330 331
jp351
26.09.2010 13:18:01
Ei varmaan kiinnosta ketään kun tämäkin keskustelu on näköjään kääntynyt muihin aiheisiin, mutta arvelin kuitenkin laittaa kuvan omasta setistäni:

http://muusikoiden.net/dyn/users/78233.jpg

En ole pyrkinyt mitään hienoa asettelua tekemään vaan lähinnä soitettavuutta ajatellen asettelin nuo...
moderndrummer88
26.09.2010 13:34:03
jp351: Ei varmaan kiinnosta ketään kun tämäkin keskustelu on näköjään kääntynyt muihin aiheisiin, mutta arvelin kuitenkin laittaa kuvan omasta setistäni:

En ole pyrkinyt mitään hienoa asettelua tekemään vaan lähinnä soitettavuutta ajatellen asettelin nuo...

Erittäin näppärän näköinen asettelu, itsekkin laittaisin kahden etutomin setupin just noin... Tosin riden ja ton crashin paikkaa vähän sumplisin...
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
jp351
26.09.2010 15:23:49
moderndrummer88: Erittäin näppärän näköinen asettelu, itsekkin laittaisin kahden etutomin setupin just noin... Tosin riden ja ton crashin paikkaa vähän sumplisin...

Mikäs ridessa ja crashissa mielestäsi mättää? Ite oon tottunu tuollaiseen ja toimii hyvin...
jp351
26.09.2010 16:36:24
moderndrummer88: Laittaisin riden suurinpiirtein tohon crashin kohdalle tomien suunnalle Wecklin tapaan http://www.drummerworld.com/pics/drumpics8/Dave_Weckl_2haid.jpg näin siihen saa crashailtyä helpommin. Crashi sitten vaikka siihen riden viereen tai vähän alle...

Voishan tuota kokeillakin jos ois vähän kevyempi tuo ride. Tuosta 20-tuumaisesta mediumista lähtee vaan matalaa huminaa jos reunaan yrittää lyödä joten en ole sitä siihen tarkoitukseen pahemmin käyttänyt. Varmaan vaihdan joskus pari pykälää ohkaisempaan kun on aikaa ja rahaa enemmän.. Muuten tuo Byzance on kyllä varsin pätevä peli.
AP
26.09.2010 16:55:13
jp351: Ei varmaan kiinnosta ketään kun tämäkin keskustelu on näköjään kääntynyt muihin aiheisiin, mutta arvelin kuitenkin laittaa kuvan omasta setistäni:

Jep. Olikohan David Garibaldilla vähän samaan tapaan, että tuo keskitomi vedetty noinkin lähelle. Yamahan tomisysteemi kyllä antaa siihen hyvät mahdollisuudet.
"Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura
Totofan
26.09.2010 20:02:17

hollmi-5: Kiitos kohteliaisuudesta. Tuolla lisää: http://picasaweb.google.com/mikaholl/Rumpukuvia#

Pakko se on kyllä sanoa, hienoja rumpuja. Ainut mikä häiritsi, oli toi moderni tomikiinnitys tossa oranssin vistalite-setin etutomissa ;) Paa ihmeessä snareständiin ni ropisee pisteitä ainakin tuhat kertaa enemmän :)

Komeen näköset pannut oli tolla Kaija Koon tyypilläkin. Tais olla naputtajan kanssa vetävä bändi kun näyttäis tota elektroniikkaa löytyvän setin ympäriltä.. Mikähän on vaan jees mun mielestä :)
Vanishing like a cyan sunday
markkuliini
26.09.2010 20:27:02

Totofan:
Komeen näköset pannut oli tolla Kaija Koon tyypilläkin. Tais olla naputtajan kanssa vetävä bändi kun näyttäis tota elektroniikkaa löytyvän setin ympäriltä.. Mikähän on vaan jees mun mielestä :)

Hitto, kun meni aikaa että tajusin miten tää liittyy Hollmin settikuviin. :D
Itseasiassa puolet sähköosastosta on Telaketju-bändin rumpalin tavaraa, soitti mun setillä kun oli kolmen bändin iltama. Mekin vedetään suurin osa biiseistä sekvensserin kanssa, mutta mulla on "vain" pikkumikseri bassarikotelon päällä. Siihen tulee monitorimiksaajalta kovalevystä piuhat ja mun omasta metronomista kanssa, niin voin tsekata ei-klikki-biisien tempot.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
hollmi-5
26.09.2010 20:38:17
Totofan: Pakko se on kyllä sanoa, hienoja rumpuja. Ainut mikä häiritsi, oli toi moderni tomikiinnitys tossa oranssin vistalite-setin etutomissa ;) Paa ihmeessä snareständiin ni ropisee pisteitä ainakin tuhat kertaa enemmän :)

Porasin jo kauan aikaa sitten muhvin tomin kylkeen ja rimms-tyyppinen ripustus on poissa. On laatikossa odottamassa railmount, mutta vielä siis odottamassa... Snarestandissa se jää minulle liikaa vasemmalle. Silleen se ensin oli.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Totofan
26.09.2010 21:16:50

markkuliini: Hitto, kun meni aikaa että tajusin miten tää liittyy Hollmin settikuviin. :D
Itseasiassa puolet sähköosastosta on Telaketju-bändin rumpalin tavaraa, soitti mun setillä kun oli kolmen bändin iltama. Mekin vedetään suurin osa biiseistä sekvensserin kanssa, mutta mulla on "vain" pikkumikseri bassarikotelon päällä. Siihen tulee monitorimiksaajalta kovalevystä piuhat ja mun omasta metronomista kanssa, niin voin tsekata ei-klikki-biisien tempot.

Hehee. :P

Hauska tavata täältä joku rumpalismies joka myös pelailee klikin kanssa livenä. Miten oot hanskannut ton sekkareiden kanssa soittamisen? Itellä ainakin rentoutui soitto klikin tultua kuvioihin. Mitä tavaraa teillä kone tuuppaa ja millä vehkeellä ajelette? Sä et siis käytä kovalevyä vaan monitorimiksaaja?
markkuliini
26.09.2010 22:01:25 (muokattu 26.09.2010 22:03:18)

Totofan: Hehee. :P

Hauska tavata täältä joku rumpalismies joka myös pelailee klikin kanssa livenä. Miten oot hanskannut ton sekkareiden kanssa soittamisen? Itellä ainakin rentoutui soitto klikin tultua kuvioihin. Mitä tavaraa teillä kone tuuppaa ja millä vehkeellä ajelette? Sä et siis käytä kovalevyä vaan monitorimiksaaja?

Joo, monitorimiksaaja laittaa biisit päälle. Mulle tulee klikki yhteen kanavaan ja sitten stereona taustat kahteen kanavaan, jolloin voin miksata niitä lennosta sopiviin tasoihin/panorointeihin/Eq:uttaa. Klikin taso vaihtelee biisien välillä, taustat on tehty eri aikoihin eikä niiden tasoja ole laitettu tasaan. Ilman omaa mikseriä joidenkin biisien klikkiraita räjäyttäis pään! :D

Klikin kanssa oli tullut soitettua jo aiemmin Pepe Deluxen kanssa, mutta tässä proggiksessa on tullut tosissaan uppouduttua siihen koska keikkoja on paljon enemmän. Alussa oli haastavampaa, mutta pikkuhiljaa sitä vain rentoutui eikä klikkiä enää kuuntele niin paljoa, joskus ei tietoisesti ollenkaan. Sillon välillä yhtäkkiä pelästyy, että olenko synkassa kun on soittanut "autopilotilla". :) Ja klikin taso on nykyään aika hiljaisella.

Pari asiaa siinä on oppinut:
-Rentoutumaan, ja olemaan lähtemättä livetilanteen liikaa adrenaliinimyrskyn mukana.
-Jos klikistä vähän eksyy, niin ei saa tehdä liian nopeita korjausliikkeitä. Hitaasti hivutetaan takaisin kohdalleen, niin kukaan ei edes huomaa. Eli sellainen tempoilu (hehe) on vähentynyt.
-Tempo on (ainakin mulla) suhteellinen käsite. Esim. soundchekissä just ruoan jälkeen kaikki tempot tuntuu ihan liian nopeilta. Ja keikoilla yleensä vähän hitailta. Kaikenkaikkiaan tempot tuntuvat erilaisilta eri iltoina, ja tämä havainto on ollut arvokasta tietoa muilla keikoilla jos esim. laulaja väittää biisin olleen liian nopea tai hidas. Ehkä se oli, tai ehkä laulajalla oli jano tai joku muu ihan pikku juttu vaikutti fiilikseen. Eli oli tempo mikä tahansa, niin se on monesti jonkun mielestä väärä. Tärkeintä on saada valittu tempo tuntumaan vakaalta ja groovaavalta.

Huonoja puolia klikin kanssa soittamisessa on tietenkin se, että muita soittajia ei kuuntele niin paljoa. Etenkin jos haluavat nojata johonkin suuntaan tempon suhteen.
Ja sitten joskus (jos on soittanut pitkään sen kanssa), niin yhtäkkiä ilman sitä soittaessa voi tulla vainoharhoja siitä kiilaako tai sleepaako. Mä luulen että se johtuu myös siitä, että vaistoaa omassa soitossa muutokset herkemmin kuin aiemmin ja vaikka soitto kuulostaisi ulkopuoliselle todella vakaalta, niin itse saattaa havaita siinä jotain pientä mikä alkaa häiritsemään.

Mutta siinä on siis hyvä ja huonoja puolia, mutta tällä hetkellä olen selvästi plussan puolella, ja oppinut siitä paljon. Etenkin omista taipumuksista omassa soitossa. Nykyään uskallan juoda jo puolen litran bissenkin keikan aikana, vaika soitan koneen kanssa. Wuhuu. :D
Totofan
26.09.2010 22:09:09

markkuliini: Joo, monitorimiksaaja laittaa biisit päälle. Mulle tulee klikki yhteen kanavaan ja sitten stereona taustat kahteen kanavaan, jolloin voin miksata niitä lennosta sopiviin tasoihin/panorointeihin/Eq:uttaa. Klikin taso vaihtelee biisien välillä, taustat on tehty eri aikoihin eikä niiden tasoja ole laitettu tasaan. Ilman omaa mikseriä joidenkin biisien klikkiraita räjäyttäis pään! :D

Haha, tuttu juttu D: Taustojen volatason vaihtelusta on tullut miksaajilta sanomista. Sitten opinkin normalisoimaan kaikki klikit ja taustat, joten tulee aina yhtä kovaa. Me ajellaan Macbook Pro + Äänikortti -systeemillä joten failien käsittely onnistuu helposti. Jos teilläkin on läppäri käytössä niin suosittelen normalisoimaan sen klikkiraidan, paljon helpompaa kun ei tarvii ruuvata sitä volaa kokoajan. Sama nauhojen kanssa.

Ite huomannu samoja fiilisjuttuja mistä puhuit tossa. Tosi hyvää kyllä tehnyt bändille kun on vedetty kovalevyn kanssa. Siinä oppii muutkin soittajat rumpalin lisäksi. :)
markkuliini
26.09.2010 22:23:46

Totofan: Haha, tuttu juttu D: Taustojen volatason vaihtelusta on tullut miksaajilta sanomista. Sitten opinkin normalisoimaan kaikki klikit ja taustat, joten tulee aina yhtä kovaa. Me ajellaan Macbook Pro + Äänikortti -systeemillä joten failien käsittely onnistuu helposti. Jos teilläkin on läppäri käytössä niin suosittelen normalisoimaan sen klikkiraidan, paljon helpompaa kun ei tarvii ruuvata sitä volaa kokoajan. Sama nauhojen kanssa.

Juu, jos olisikin noin helppoa. Taustat on jollain ilmeisen iäkkäällä kovalevysoittimella josta tuntuu äänentoiston ammattilaistenkin olevan vaikeaa saada data ulos.
En vastaa siitä puolesta, joten helpointa on ollut vaan laittaa mikseri väliin ja opetella säätämään tasot yhden tahdin aikana just ennen biisin sisäänlaskua.
Totofan
26.09.2010 22:27:02

markkuliini: Juu, jos olisikin noin helppoa. Taustat on jollain ilmeisen iäkkäällä kovalevysoittimella josta tuntuu äänentoiston ammattilaistenkin olevan vaikeaa saada data ulos.

Oo onnellinen että teillä on semmonen. Ne ei kaadu tai tilttaa kesken vedon. :D
markkuliini
26.09.2010 22:49:24

Totofan: Oo onnellinen että teillä on semmonen. Ne ei kaadu tai tilttaa kesken vedon. :D

Joo, ei oo pykiny vielä kertaakaan. Hyvä pointti. :)
Kailis
26.09.2010 23:19:37

-Tempo on (ainakin mulla) suhteellinen käsite.

Tästä aiheesta perustin joskus ketjunkin. Hassua tosiaan miten sama tempo voi tuntua fiiliksestä riippuen erilaiselta.
Strumbali
27.09.2010 08:16:34
Totofan: Oo onnellinen että teillä on semmonen. Ne ei kaadu tai tilttaa kesken vedon. :D
Meillä on ollut kovalevynauhuri ja itse sitä hipelöin. Se on kertaalleen jumittanut ja epäilen syynä olleen tärinän. Jos valtava auktoriteettini riittää, otan mieluummin monitorin oikealle puolelle settiä, toki myös tilan takia, jos ja kun siihen on basaria kiva saada ja paluukanavia miksauksesta en ole käyttänyt. Vaihtoehtoisesti olen tuon jumituksen jälkeen ollut vähän tarkkana sen basarivolan kanssa monitorissa, jos nauhuri on samalla puolella. Kovalevy se on macissakin. Joskus pätki korvamonitorien piuha ja kovasti olin tyytyväinen, että oli myös taustanauhat omassa monitorissa, vaikka aika pitkä pätkä mentiin ilman mitään. Rumpupaappa meinas saada sydärin jännityksestä. : D Markkuliini toki enemmän on keikkaa vetänyt että ei sillä....
Mähän sanoin, että sä sanoit.
Tracer
27.09.2010 12:30:36
markkuliini: Kaikenkaikkiaan tempot tuntuvat erilaisilta eri iltoina, ja tämä havainto on ollut arvokasta tietoa muilla keikoilla jos esim. laulaja väittää biisin olleen liian nopea tai hidas. Ehkä se oli, tai ehkä laulajalla oli jano tai joku muu ihan pikku juttu vaikutti fiilikseen. Eli oli tempo mikä tahansa, niin se on monesti jonkun mielestä väärä. Tärkeintä on saada valittu tempo tuntumaan vakaalta ja groovaavalta.

Tästä voisi tehdä vaikka huoneentaulun ++
Ainoa heikkouteni on äärimmäinen nopeus
Speedy
27.09.2010 15:58:24

Tuli napsastua kuva setistä treeneissä, mukana uutta lattiatomia..=) hyvin pömisee..=D

http://muusikoiden.net/dyn/users/78274.jpg
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Kailis
27.09.2010 20:17:32 (muokattu 27.09.2010 20:18:37)

Speedy: Tuli napsastua kuva setistä treeneissä, mukana uutta lattiatomia..=) hyvin pömisee..=D

http://muusikoiden.net/dyn/users/78274.jpg

Hieno setti! Mutta en olis minä jos assosiois jotain pimeetä;
http://www.oktober.no/var/ezwebin_s … ofi/20088-6-nor-NO/oksanen_sofi.jpg
Hahahaa! Goottirummut!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)