Tonski 18.09.2010 14:39:46 | |
---|
Nostan! Mitä asteikkoja/moodeja/sointuja(käytetty h:tä, ei b:tä): C, Db, E, F, G, A, B. (asteikko/moodi) C, Fis, B, E, A, D (sointu) His, Cis, Dis, Eis, Fis, Gis, Ais (asteikko/moodi) C, F, A, E (sointu) Fis, Cis, Eis, Gis, Ais (sointu) Ab, C, D, Fis (sointu) H, C, D, Eb, F, G, A (asteikko/moodi) Eb, F, Ab, B (sointu) "Ynkkä on täydellinen." -JIRPPI |
baron 19.09.2010 14:34:10 (muokattu 19.09.2010 15:02:05) | |
---|
Tonski: Nostan! Mitä asteikkoja/moodeja/sointuja(käytetty h:tä, ei b:tä): C, Db, E, F, G, A, B. (asteikko/moodi) harmonisen duurin viides, mixb9 C, Fis, B, E, A, D (sointu) D9b11 His, Cis, Dis, Eis, Fis, Gis, Ais (asteikko/moodi) His lokrinen C, F, A, E (sointu) Fmaj7 Fis, Cis, Eis, Gis, Ais (sointu) F#maj9 Ab, C, D, Fis (sointu) D7b5 H, C, D, Eb, F, G, A (asteikko/moodi) locrian b4 = melodisen mollin 7:s, alt-asteikko, muunneasteikko. Eb, F, Ab, B (sointu) Bb7sus You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Tonski 19.09.2010 15:40:38 | |
---|
baron: harmonisen duurin viides, mixb9 D9b11 D7b5 Bb7sus Hienoa, hyvin älysit harmonisen duurin viidennen:D Tossa toisessa haetaan klassiselta puolelta yhtä kvarttihajotteista sointua, kolmannessa maantieteellistä sointua, ja vikahan on oikein, vaikka ite funtsin sen Ebsus4add9-sointuna(omasi ehkä kuitenkin järkevämpi). "Ynkkä on täydellinen." -JIRPPI |
Turpahöylääjä 19.09.2010 15:55:28 | |
---|
baron: D9b11 Tuossa oli vissiin tarkotus olla b13? Se siellä ainaki on, ja b11 kuulostaa muutenkin vähän turhankin teoreettiselta säveleltä :D Tässä tapauksessa sehän ois sitä paitsi sama asia, ku suuri terssi ;) Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on. |
baron 19.09.2010 17:09:36 (muokattu 19.09.2010 17:48:38) | |
---|
Turpahöylääjä: Tuossa oli vissiin tarkotus olla b13? Se siellä ainaki on, ja b11 kuulostaa muutenkin vähän turhankin teoreettiselta säveleltä :D Tässä tapauksessa sehän ois sitä paitsi sama asia, ku suuri terssi ;) Oot oikeassa, fibasin. Mun piano on vielä M-net miitin jäljiltä autotallissa ja tein nuo tehtävät vain päässä ilman soitinta. Edit: Mut nyt mä tajusin: Siinä haetaan Prometheussointua!! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
baron 19.09.2010 17:21:28 (muokattu 19.09.2010 17:27:02) | |
---|
Tonski: , kolmannessa maantieteellistä sointua, Sehän olisi myös Ab7b5 mutta maantieteellinen on vielä hakusessa? Edit: Ranskalainen sekstisointu??????? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Tonski 19.09.2010 20:10:26 | |
---|
baron: Oot oikeassa, fibasin. Mun piano on vielä M-net miitin jäljiltä autotallissa ja tein nuo tehtävät vain päässä ilman soitinta. Edit: Mut nyt mä tajusin: Siinä haetaan Prometheussointua!! Jep! Eli jazzmollin neljännen moodin kvintittömän vajaamuodon kvarttihajotus:D baron: Sehän olisi myös Ab7b5 mutta maantieteellinen on vielä hakusessa? Edit: Ranskalainen sekstisointu??????? Näin! Pistähän seuraavat lottorivit kehiin;) "Ynkkä on täydellinen." -JIRPPI |
baron 21.09.2010 20:53:29 | |
---|
Tonski: Näin! Pistähän seuraavat lottorivit kehiin;) Paljon helpompi yrittää vastailla kuin keksiä uusia pähkinöitä, varsinkin kun pääasiallinen tietolähde on netti ja jos mä löydän kysymyksen netistä, jokaikinen löytää sieltä myös vastauksen. Duuriasteikon moodien karaktääriäänet? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
baron: Duuriasteikon moodien karaktääriäänet? Varmaan ihan tyhmä kysymys kun kukaan ei viitsi vastata mutta mä pistin sen sen takia että joku viisas vastaisi ja itsekin oppisin asian kun en tiedä. Tabell kirjoittaa (Jazzmusiikin harmonia): "Kaikki kirkkosävellajit ovat duuri- tai mollipohjaisia. Jokainen moodi sisältää terssin lisäksi sävelen, joka erottaa sen muista moodeista ja antaa sille ominaisen luonteen. Tätä kutsutaan karaktäärisäveleksi." Ja sitten se antaa seuraavan taulukon: Ion 4 Lyd #4 Mix b7 Dor 6 Phr b2 Aeo b6 Loc b5 Jos moodit jaetaan duureihin ja molleihin terssin perusteella niin duureja on Ion, Lyd ja Mix. Ja joonisen 4 erottaa sen lyydisestä mutta ei miksolyydisestä? Ja 4 on sitä paitsi joonisen avoid nuotti? Molleissa aiolisen b6 on lisäksi fryygisessä ja lokrisessa? Mikä mättää? Mitä mä en ymmärrä? Mikä karaktäärisävel se sellainen on joka on monessa moodissa? Ja miten se erottaa moodit toisistaan? Eerola "The Red One" pro gradussaan antaa taulukon jossa moodien karaktäärisävelet ovat hierarkisessa järjestyksessä. Esim jooninen: 7 4 3 6 9 5 Joonisen 7 on ainoastaan lyydisessä sen lisäksi. Onhan se parempi erottelija kuin 4 joka on Ion, Mix, Aeo, Dor, Phr, Loc eli kaikissa muissa paitsi lyydisessä. Mikä karaktääriääni se sellainen on joka on melkein joka moodissa? Jos nyt joku viisas unohtaisi että tää kysymys lähti "teoriapähkinän" varjolla ja soisi mulle vähän valoa pimeyteen? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Tonski 23.09.2010 22:33:23 | |
---|
baron: Mikä mättää? Mitä mä en ymmärrä? Mikä karaktäärisävel se sellainen on joka on monessa moodissa? Ja miten se erottaa moodit toisistaan? Mä tota sun viestis listaa hetken kattelin ja pohdiskelin, ja uskosin vakaasti, et se karaktäärisävel on sit vissiin se, joka erottaa sen moodin sitä intervallirakenteeltaan lähimpänä olevasta moodista. Sit musta tossa listassa olis aika paljonkin järkeä, koska karaktäärisävelet sit nimenomaan estäisi sen, ettei kahta moodia sotke toistensa kanssa, koska niitä erottaa nimenomaan se sävel. Eli noi toimis ikään kuin moodipareina/moodijoukkoina. Mollimoodit ovat ihan oma lukunsa, ja esmes lokrisen karaktääriääni ei oo b2 vaan b5, koska se on vain sille moodille ominainen intervalli ja estää sen sotkemisen fryygisen kanssa. Oliko muuten miten monessa moodissa karaktäärisävelten hierarkkijärjestys alkava septimillä? Jos se oli myös näin esmes lyydisessä, ois se joonisen kvartin valinta karaktäärisäveleksi ehkä sitä kautta järkevä, että kahden tärkeimmän karaktääriäänen intervalli ei olis sama ja sitä kautta määrittäis moodin(ok typerä ajattelutapa, on nyt muillakin moodeilla septimin ja kvartin väli kvintti:D) Mut mä olen edelleen sillä kannalla että se on se intervalli, joka erottaa sen lähimmästä moodistaan. http://www.youtube.com/watch?v=hZi0IHX1Wgg |
baron 23.09.2010 22:40:05 (muokattu 24.09.2010 11:12:28) | |
---|
Tonski: Oliko muuten miten monessa moodissa karaktäärisävelten hierarkkijärjestys alkava septimillä? Jos se oli myös näin esmes lyydisessä, ois se joonisen kvartin valinta karaktäärisäveleksi ehkä sitä kautta järkevä, että kahden tärkeimmän karaktääriäänen intervalli ei olis sama ja sitä kautta määrittäis moodin(ok typerä ajattelutapa, on nyt muillakin moodeilla septimin ja kvartin väli kvintti:D) Tossa Eerolan taulukossa lyydisen hierarkiajärjestys on #4 7 3 6 9 5 (Pro gradun sivu 108) Mut mä olen edelleen sillä kannalla että se on se intervalli, joka erottaa sen lähimmästä moodistaan Jos sun logiikka on oikein niin Tabell on kirjoittanut päin p:tä. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Tonski 26.09.2010 21:42:20 | |
---|
baron: Jos sun logiikka on oikein niin Tabell on kirjoittanut päin p:tä. Tällehän mahtaa todennäköisyydet olla aika pienet:D Mä en tosta Tabell-nimisestä henkilöstä ole koskaan kuullutkaan, enkä karaktäärisäveliin ole koskaan tutustunut tätä lukuunottamatta. Pähkinä: Jos kuudestoistaosakvintoli on sekunnin mittainen, mikä on tempo? http://www.youtube.com/watch?v=hZi0IHX1Wgg |
baron 26.09.2010 22:57:39 (muokattu 26.09.2010 23:34:14) | |
---|
Tonski: Pähkinä: Jos kuudestoistaosakvintoli on sekunnin mittainen, mikä on tempo? Oonks mä ihan ulalla mutta riippuu tahtilajista? Eri asia esim alla breve tai 4/4 vai 6/8? Jos 4/4 niin 60 bpm. http://www.bittersweet.fi/bio.htmlTossa jotain infoa Max Tabellista sen lisäksi että se on kirjoittanut "Jazzmusiikin harmonian" You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Tonski 27.09.2010 13:55:15 (muokattu 27.09.2010 14:05:40) | |
---|
Riippuuko se muka tahtilajista? Tai siis, onko tahtien määrä siis oleellinen sen tiedon kannalta, ite funtsin 16-osatrioleita mahtuu viis neljäsosaan, eli minuutin sekuntien määrä jaetaan viidellä = 12bpm. Siis jos VIISI kuudestoistaosatriolia mahtuisi sekuntiin, niin sittenhän se olis 60bpm:D Lukisin muuten mielelläni vastaavanlaisia pähkinöitä jonkun rumpalin tekemänä, niillä sais vaikka pitkän matikan opettajan varmasti solmuun kun tulee selitystä metrisestä modulaatiosta ja tiheysfunktion korrelaatiosta sekunnin rytmiseen jakoon tai jotain.. E: Sointuja, nyt satunnaisessa järjestyksessä sävelet: ------------------------ G, Fis, Ais, Eis, Cisis Geses, Ceses, Deses, Bb (näissä käytän siis H:ta) C, Es, As (tolppa G-duurissa?) F, Des, A, E (mikä RMM-moodi?) Dis, Fis, A, C (tolppa C-duurissa?) F, Bb, Eb, Cis, D, A, G (sointuna) ------------------------------------ Tulipa aika pahiksia.. :D http://www.youtube.com/watch?v=hZi0IHX1Wgg |
baron 27.09.2010 14:33:33 (muokattu 27.09.2010 14:36:03) | |
---|
Tonski: Riippuuko se muka tahtilajista? Tai siis, onko tahtien määrä siis oleellinen sen tiedon kannalta, ite funtsin 16-osatrioleita mahtuu viis neljäsosaan, eli minuutin sekuntien määrä jaetaan viidellä = 12bpm. Siis jos VIISI kuudestoistaosatriolia mahtuisi sekuntiin, niin sittenhän se olis 60bpm:D Tempo = iskua minuutissa. 4/4 = neljä iskua tahdissa. 2/2 (humppa, samba) kaksi iskua tahdissa, iskun kesto puolinuotin kestoinen. Kun sen viiden 16-osa kvintolin kesto on yksi neljäsosa nuotti niin sen kesto olisi puolet iskun kestosta ja kestää sekunnin jolloin iskun kesto on kaksi sekuntia ja niitä mahtuu minuuttiin 30 kpl. 4/8 tai 6/8 tai 12/8 tahtilajeissa taas tempo olisi 120 bpm. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
baron 27.09.2010 15:09:35 (muokattu 27.09.2010 15:10:26) | |
---|
Tonski: ------------------------ G, Fis, Ais, Eis, Cisis Gm7b9 Geses, Ceses, Deses, Bb (näissä käytän siis H:ta) Gbb(add11), olettaen että Bb on enharmonisesti A C, Es, As (tolppa G-duurissa?) bII F, Des, A, E (mikä RMM-moodi?) viides, mixb6 Dis, Fis, A, C (tolppa C-duurissa?) dimisointu, mun sivistys ei vielä riitä niitten tolppiin (F, Bb, Eb, Cis, D, A, G (sointuna)) Gm9#11b13, tässä varmaan Bb on puoli sävelasketa A:n yläpuolella? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Turpahöylääjä 27.09.2010 16:03:58 | |
---|
Tonski: Sointuja, nyt satunnaisessa järjestyksessä sävelet: ------------------------ G, Fis, Ais, Eis, Cisis -> F#maj7#5b9 Tuollaisen terssipinon itse sain (ei kyllä sointuna taida olla passeli ainakaan tonaalisessa ympäristössä?) Baronin tulkinta enharmoonisista sävelistä ei taida ihan osua, soinnuksi muodostuisi tyyliin Gmmaj7#13... xP Tai Gm7add14! xD Juu, sain juuri äskettäin kuulla, että lisäsäveltä 14kin käytetään joskus (kokodimisoinnussa tosin..) Dis, Fis, A, C (tolppa C-duurissa?) #IIo7 Mahd. myös: Vb9(omit 1)/III; siis välidominatti 3. asteelle, mutta pohjasävelettömänä vajaamuotona ja lisäsävelellä b9. En tiedä merkitäänkö se noin, kun olen vasta juuri oppinut merkkaamaan tolppiin myös sointujen laadut. Muista olen baronin kanssa samaa mieltä. Paitsi että miten tuon RMM-moodin tunnistaa vain neljästä sävelestä? Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on. |
Tonski 27.09.2010 16:22:18 (muokattu 27.09.2010 16:26:01) | |
---|
baron: Gm7b9 Gbb(add11), olettaen että Bb on enharmonisesti A bII viides, mixb6 dimisointu, mun sivistys ei vielä riitä niitten tolppiin Gm9#11b13, tässä varmaan Bb on puoli sävelasketa A:n yläpuolella? Gm7b9-soinnusta löytyis B ja As, tossa ei kumpaakaan. Turpahöylääjä sai tän "oikein" mutta mä mokasin tässäkin.. Jos Eis-sävelen vaihtaa E:ksi niin homma näyttää varmasti paljon järkevämmältä:D Toinen oikein, mun piti tehdä siitä Gbbmadd11 mutta menkööt kun ite mokasin:D Kolmas ei kelpaa, klasariteoria taas.. ;) Turpahöylääjä sanoi ton dimisoinnun oikein, eli ylennetyn toisen asteen vähennetty muunneseptimisointu(meniköhän tällä nimellä oppikirjoissa). Ihan sama toi on myös merkitä VII7/III. Viimesessä hain F:n suhteen, mutta kun nää oli sekasin niin mikä tahansa oikein oleva tulkinta on tietysti hyväksyttävä! E: Btw, eikös toi F#Maj7b9#5 kävis mustalaismollin viidennelle asteelle? :D Tämä menee jo kunnon vänkkäykseks nimittäin.. http://www.youtube.com/watch?v=hZi0IHX1Wgg |
baron 27.09.2010 17:18:15 | |
---|
Tonski: Kolmas ei kelpaa, klasariteoria taas.. ;) Eli bII asteen terssikäännös eli napolilainen seksti You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
baron 27.09.2010 17:34:23 (muokattu 27.09.2010 17:35:32) | |
---|
Tonski: Gm7b9-soinnusta löytyis B ja As, tossa ei kumpaakaan. Turpahöylääjä sai tän "oikein" mutta mä mokasin tässäkin.. Jos Eis-sävelen vaihtaa E:ksi niin homma näyttää varmasti paljon järkevämmältä:D Eiks Ais ole enharmonisesti B tai oikeesti Bb. Mun mielestä mä fibasin vain kun sotkin Assin ja Gessin. Eli uusi ehdotus Gm7addb15! (Backlund käyttää b15 merkintää kun sointuun pitää saada sekä suuri että pieni septimi) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |