Aihe: Ostamassa ensimmäistä bassoa
1 2 3 4 511 12 13 14 15 16 17 18 19
samumaster
09.09.2010 15:53:25 (muokattu 09.09.2010 15:54:04)
pekezu: Mä oon havainnu, että bassoa säätäessä kandee tehdä itelleen selväks, mitä on hakemassa. Eli ei vaan silleen "Voisin säätää että tulis parempi". Vaan että millanen pitäisi tulla?

...

Omassa bassossa on kaikki ok, paitsi intonaatio menee säätöön ja noi paksut kielet vaihtoon. Kielet on roundwoundit ja mun mielestä flateilla on parempi soittaa.

E: Mitä mieltä olette näistä:
http://www.lordofthestrings.com/lot … S-ML4S-Northern-Light/09030614.html
ja onko noi flatit vai roundit?
hollstro
09.09.2010 16:37:14

samumaster: Omassa bassossa on kaikki ok, paitsi intonaatio menee säätöön ja noi paksut kielet vaihtoon. Kielet on roundwoundit ja mun mielestä flateilla on parempi soittaa.

E: Mitä mieltä olette näistä:
http://www.lordofthestrings.com/lot … S-ML4S-Northern-Light/09030614.html
ja onko noi flatit vai roundit?

Ihme ettei tuossa sanota, luulisin että roundit.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
dewfall
09.09.2010 19:42:10

hollstro: Ihme ettei tuossa sanota, luulisin että roundit.

EBS:n sivuja tutkailtuani tulkitsisin, ettei pulju flättejä tee(tä)kään.

Samumaster, ootko varmasti kokeillut flatteja? Niinkus täysin sileäpintaisia? Etkös sinä etsinyt kirkasta soundia släppäilyyn? Flatwoundit on vähän niinku kaikkea muuta.
samumaster
09.09.2010 20:35:18
dewfall: EBS:n sivuja tutkailtuani tulkitsisin, ettei pulju flättejä tee(tä)kään.

Samumaster, ootko varmasti kokeillut flatteja? Niinkus täysin sileäpintaisia? Etkös sinä etsinyt kirkasta soundia släppäilyyn? Flatwoundit on vähän niinku kaikkea muuta.

Joo, mutta vaihoin mieltä. Flateilla on parempi soittaa ja tykkään släppisoundistakin.
hemmo
09.09.2010 21:51:44

samumaster: Joo, mutta vaihoin mieltä. Flateilla on parempi soittaa ja tykkään släppisoundistakin.

Joo, fläteillä on eri hyvä släppää
Mnetin tekniikka&soittotaito-konsiili = huippulia!
viltsu-79
09.09.2010 22:03:50
Mun mielestä fläteillä on jotenkin raskaampi soittaa nauhallista bassoa, kuin roundwoundeilla. Tuntuu että sormet oikein jumahtaa kieleen kiinni. Nauhattomassa ero ei ole niin suuri. En tiiä mikä tuon fiiliksen tekee, onko nauhoilla sitten niin suuri merkitys tossa hommassa. Mulla tollaset EBS:n Northern Lights- kielet presarikopsussa ja hyvilta vaikuttavat.
Sitä saa, mitä tilaa...
samumaster
22.09.2010 17:16:01
Nostoa. Basso on toiminut tähän asti melko hyvin. Ostin GHS M3050 flatit ja oottelen kunnes saapuu. Melko halvat on, oliko kannattava ostos?
pekezu
22.09.2010 18:48:32

samumaster: Nostoa. Basso on toiminut tähän asti melko hyvin. Ostin GHS M3050 flatit ja oottelen kunnes saapuu. Melko halvat on, oliko kannattava ostos?

Kerro sä sittenko tulee?

Suositus: tarkasta netistä kieltenvaihto-ohjeet ennenkö rupeet vaihtamaan. Voi olla että osaatkin jo, siltä varalta vaan sanon, että vastaan tulee turhan usein bassoja, joissa kielet on vaihdettu todella mitensattuu. Perusperiaate hukassa tai sitten vaan hutiloitu. Eniveis, kun kielet on hyvin vaihdettu ja tasaisesti kierretty tappiin, on katkeamisen vaarakin minimissään.
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
samumaster
23.09.2010 16:58:05
pekezu: Kerro sä sittenko tulee?

Suositus: tarkasta netistä kieltenvaihto-ohjeet ennenkö rupeet vaihtamaan. Voi olla että osaatkin jo, siltä varalta vaan sanon, että vastaan tulee turhan usein bassoja, joissa kielet on vaihdettu todella mitensattuu. Perusperiaate hukassa tai sitten vaan hutiloitu. Eniveis, kun kielet on hyvin vaihdettu ja tasaisesti kierretty tappiin, on katkeamisen vaarakin minimissään.

Basson kielet on nyt vaihdettu. Katsoin youtubesta ohjeet ja meni hyvin, mutta kokeneetkin sormet joutui koville tämän prosessin aikana. Ja siinä kestikin tovi koska käytin kynnenleikkuria kielten leikkaamiseen.
Aivan mahtavat kielet. Tykkään soundista ja tuntumasta, muutenkin edelliset kielet olivat likaiset ja vääntyneet. Käytän nyt näitä kieliä: http://www.samash.com/p/M3050-Preci … c-Bass-4-String-Set-45105_-49966217
dewfall
23.09.2010 17:47:18

Puhtaasti mielenkiinnosta - millä tavoin sormet ovat kovilla kieliä vaihtaessa?
AlaE
23.09.2010 18:02:29
dewfall: Puhtaasti mielenkiinnosta - millä tavoin sormet ovat kovilla kieliä vaihtaessa?

Veikkaus: ehkä siksi, että hän käytti "kynnenleikkuria" kielten katkaisemiseen.

Kyllähän jossain taidettiin neuvoa käytettäväksi sivuleikkuria tai leikkureilla varustettuja pihtejä. Mutta enivei, onnittelut onnistuneesta kielten vaihdosta!
samumaster
23.09.2010 19:34:02
AlaE: Veikkaus: ehkä siksi, että hän käytti "kynnenleikkuria" kielten katkaisemiseen.

Kyllähän jossain taidettiin neuvoa käytettäväksi sivuleikkuria tai leikkureilla varustettuja pihtejä. Mutta enivei, onnittelut onnistuneesta kielten vaihdosta!

Kiitos. Sormet joutuivat koville, koska taitoin kieltä siitä kohtaa josta halusin leikata ja itse leikkaamisessa meni sormet koville. Pysyy muuten paremmin kielet vireessä kun edelliset, koska kielen pituutta on enemmän eli virittäjät pysyy kireempänä. Ne edelliset olivat liian lyhyitä muutenkin.
Antti1
23.09.2010 20:10:43
samumaster: Pysyy muuten paremmin kielet vireessä kun edelliset, koska kielen pituutta on enemmän eli virittäjät pysyy kireempänä.

Vai että virittäjä pysyy kireämpänä..? Mistä kohtaa sä muutuit kireämmäksi? :) Virittäjä=ihminen, viritin/virityskoneisto=se mötikkä siellä lavassa ja joskus myös rungossa.

Ihan hyvä, mutta väärä päätelmä. Ota kieli irti, niin voit ruuvata virittimiä vaikka ylihuomiseen asti, eikä ne kiristy lainkaan. Se vireen pysyvyys tuskin johtuu myöskään kielen pituudesta, ellei edellinen setti ollut aivan liian lyhyt kiertyäkseen kunnolla viritystapin ympäri.
PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE!
AlaE
23.09.2010 20:26:46 (muokattu 23.09.2010 20:27:25)
Mulle tuli vaan mieleen: katkaisethan kielistä ylimääräisen pätkän pois vasta sen jälkeen,kun olet laittanut kielet paikalleen viritystappiin ja laittanut basson vireeseen? Ja tosiaan riittävästi kieltä tapin ympärille.
J.Hollström
23.09.2010 20:31:51
AlaE: Mulle tuli vaan mieleen: katkaisethan kielistä ylimääräisen pätkän pois vasta sen jälkeen,kun olet laittanut kielet paikalleen viritystappiin ja laittanut basson vireeseen? Ja tosiaan riittävästi kieltä tapin ympärille.

Mites niissä missä työnnetään kielenpää sinne virittimen holeen? Eli käytännössä kaikissa bassoissa.
samumaster
23.09.2010 21:58:20
Antti1: Vai että virittäjä pysyy kireämpänä..? Mistä kohtaa sä muutuit kireämmäksi? :) Virittäjä=ihminen, viritin/virityskoneisto=se mötikkä siellä lavassa ja joskus myös rungossa.

Ihan hyvä, mutta väärä päätelmä. Ota kieli irti, niin voit ruuvata virittimiä vaikka ylihuomiseen asti, eikä ne kiristy lainkaan. Se vireen pysyvyys tuskin johtuu myöskään kielen pituudesta, ellei edellinen setti ollut aivan liian lyhyt kiertyäkseen kunnolla viritystapin ympäri.

Taisin vetää väärän määritelmän, mutta kun edellisissä kielissä kieltä oli tapin ympärillä 1-2 kierrosta kun näissä uusissa abaut 3-4. Ja tuntuu tosiaan virittimet jäykemmiltä, käytin äsken vääriä sanoja. Teen sillä tavalla että kun laitan uutta kieltä kehiin, vedän sen sieltä tallasta läpi sinne virityskoneistoon asti, ja katson kuinka paljon kieltä jää yli sen viritystapin. Leikkaan sen niin että jäljelle jää noin 12,5cm (youtube-videosta opittua). Jos teitä kiinnostaa, voin ottaa kuvan basson yläpäästä(?)
joten näette miten ja kuinka paljon kieltä on tapin ympärillä.
Antti1
23.09.2010 22:02:03
samumaster: Ja tuntuu tosiaan virittimet jäykemmiltä, käytin äsken vääriä sanoja.

Mä luulen, että sulla on nyt bassossa vähän paksumpi kielisetti, joka luonnollisesti vaatii vähän ohkaista settiä enempi liike-energiaa virittimen vääntäjältä, jotta se saadaan oikeaan vireeseen.
samumaster
23.09.2010 22:13:59
Antti1: Mä luulen, että sulla on nyt bassossa vähän paksumpi kielisetti, joka luonnollisesti vaatii vähän ohkaista settiä enempi liike-energiaa virittimen vääntäjältä, jotta se saadaan oikeaan vireeseen.

Juuri näin. Mutta joskus tapahtuu niin että jos jättää soittamatta esim. kuukaudeksi niin kielet menee pois vireestä itsestään. Liikkuuko siis virittimet vai mistä on kyse?
Antti1
23.09.2010 22:16:38
samumaster: Juuri näin. Mutta joskus tapahtuu niin että jos jättää soittamatta esim. kuukaudeksi niin kielet menee pois vireestä itsestään. Liikkuuko siis virittimet vai mistä on kyse?

Kielet venyy ajan myötä, kielet voi luistaa virittimistä (liikaa kierroksia ja huonosti kiristyneet paikalleen), satula voi jumittaa ja kieli luistaa pikkuhiljaa kaulan puolelle (liian kapeat ja syvät urat) jne.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)