Jii-Gee 20.09.2010 16:37:21 | |
---|
Borlag: Juu, mä en ainakaan keikkaile enää kertaakaan paikassa jonne ei vattenfal tuo sähköä. Vedän vaikka jatkoroikilla naapurikunnasta jos ei muuten onnistu. Oma aggregaatti mukaan keikoille niin on sit aina samaa sähköä !? Mutta mutta..muuttuuko sähkö & soundi jos tänään tankkaa aggregaattiin bensaa Teboililla ja ens vkolla ABC'llä ???!!! Ja 95 vai 98 oktaanista..98'lla paremmat / rouheemmat säröt & pidemmät kaiut ?? Roots/Blues äijät sit vetää diisselillä ?? " You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns " |
Exhausted 20.09.2010 16:38:33 | |
---|
Olisi hauska joskus vertailla, että vaikuttaako se lava ja tila oikeasti siihen mikrofonin kaiuttimesta poimimaan saundiin, vai siihen, miten soittaja (sekä yleisö ja miksaaja) kitaran lopulta kuulevat? |
Miikathebest 20.09.2010 17:28:52 (muokattu 20.09.2010 17:33:13) | |
---|
Jii-Gee: Oma aggregaatti mukaan keikoille niin on sit aina samaa sähköä !? Mutta mutta..muuttuuko sähkö & soundi jos tänään tankkaa aggregaattiin bensaa Teboililla ja ens vkolla ABC'llä ???!!! Ja 95 vai 98 oktaanista..98'lla paremmat / rouheemmat säröt & pidemmät kaiut ?? Roots/Blues äijät sit vetää diisselillä ?? Kovimmat äijät tankkaa voimakoneisiinsa ainoastaan Shellin V-Poweria. Tulee tiukempi soundi kuin 98:lla ja putket kestää pidempään. Exhausted: Olisi hauska joskus vertailla, että vaikuttaako se lava ja tila oikeasti siihen mikrofonin kaiuttimesta poimimaan saundiin, vai siihen, miten soittaja (sekä yleisö ja miksaaja) kitaran lopulta kuulevat? Tila vaikuttaa tietysti todella paljon siihen miten ääni kantautuu pa-kaapeista kuuntelijan korviin. Lähimikitykseen ei voi vaikuttaa kovin paljon. Jos viitsisin ja haluaisin, niin voisin äänittää kovinkin erilaisissa huoneissa klippejä eri etäisyyksiltä. Liikaa säröä! |
kimurantti1 20.09.2010 18:05:07 (muokattu 20.09.2010 18:11:04) | |
---|
aristoteles666: no se on itse ollut moiseen syypää selittämällä kuinka soundi muuttuu jos sulla on yksi piuha eripäin kuin muut, sen mielestä ne johtaa paremmin tiettyyn suuntaan(totta sinällään, paremmin päästä päähän missä on plugit, kuin siihen nähden vertikaalisesti missä on vain eriste ja eriste.) sekä kertomalla että fuzzin soundi muuttuu jos sen pohja on kiinnitetty ruuveilla, siksi se jätti ruuvit pois ja kiinnitti sen kuminauhoilla. Missä se muuten on noi jutut sanonut, löytyykö linkkiä haastatteluun tms? Mä oon samat jutut kyllä kuullut vaikka kuinka monesta suusta, mutta kukaan ei ole ikinä kertonut että missä ja koska se on noin sanonut. Joka tapauksessa, noista lausunnoista saa yhden "pikkuseikan" pois jättämällä tosi herkullisia legendoja. En yhtään epäile etteikö Johnsonilla olisi laitevarustelu mennyt aika överiksi jossain kohtaa, mutta oon aika varma että noihin juttuihin on matkan varrella tullut vähän värikynää. |
kimurantti1 20.09.2010 18:07:34 | |
---|
Exhausted: Olisi hauska joskus vertailla, että vaikuttaako se lava ja tila oikeasti siihen mikrofonin kaiuttimesta poimimaan saundiin, vai siihen, miten soittaja (sekä yleisö ja miksaaja) kitaran lopulta kuulevat? Eikös sulla äänityskamat ollut? Voithan äänittää vahvistinta parissa eri tilassa ja todeta itse eron. Jos joku väittää moisen testin jälkeen ettei tila vaikuta mitenkään soundiin kun kitaravahvistin lähimikitetään, niin mä olen sitä mieltä että testin tekijällä on puuroa korvissa. :-) |
aristoteles666 20.09.2010 18:44:32 (muokattu 20.09.2010 18:45:01) | |
---|
kimurantti1: Missä se muuten on noi jutut sanonut, löytyykö linkkiä haastatteluun tms? Mä oon samat jutut kyllä kuullut vaikka kuinka monesta suusta, mutta kukaan ei ole ikinä kertonut että missä ja koska se on noin sanonut. Joka tapauksessa, noista lausunnoista saa yhden "pikkuseikan" pois jättämällä tosi herkullisia legendoja. En yhtään epäile etteikö Johnsonilla olisi laitevarustelu mennyt aika överiksi jossain kohtaa, mutta oon aika varma että noihin juttuihin on matkan varrella tullut vähän värikynää. mulla oli ne guitar playerit lehtiformaatissa kunnes annoin ne pois, mutta etsi vaikka venus islen tekemisestä haastattelu guitar playeristä, sieltä löytyy toi piuha ja fuzzface juttu pari vuotta myöhemmin,(saattoi olla guitar world) jossa se esitteli lava setupin. |
kimurantti1 20.09.2010 19:40:59 (muokattu 20.09.2010 19:49:53) | |
---|
aristoteles666: mulla oli ne guitar playerit lehtiformaatissa kunnes annoin ne pois, mutta etsi vaikka venus islen tekemisestä haastattelu guitar playeristä, sieltä löytyy toi piuha ja fuzzface juttu pari vuotta myöhemmin,(saattoi olla guitar world) jossa se esitteli lava setupin. Hitto, mä taisin löytää sen artikkelin nimen - "Confessions Of A Tone Freak", muistatko olisko ollut se? Googlella ei löydy mistään sitä luettavaksi, tietääkö joku mistä löytyy? |
baba o riley 20.09.2010 19:51:56 | |
---|
Tää on kyllä tosiaan yleinen ongelma miten tila vaikuttaa bändin soundiin. Mulla on sellanen ratkasu siihen että vetää aina ihan saatanan kovaa jolloin se äänivalli on about yhtä käsittämätön tilassa ku tilassa :) Sit ylipäänsä jo se treeniksen ja lavan erokin voi olla ihan käsittämätön. Meillä oli aikoinaa ruotsissa kaksi treenistä, molemmat pimeitä baareja, joten pysty treenaamaan samalla lavalla missä yleensä soittikin, roudauskin oli mukavaa kun meni vaan bileisiin ja laitto kamat päälle. Mutta se oli hyvä treeniympäristö kun se oli soundiltaan ja fiilikseltä aina kun keikka. Yleensä paikalliset hipitkin keräänty treenejä kuuntelemaan meiän "baaritiskille" |
Exhausted 20.09.2010 21:24:04 | |
---|
kimurantti1: Eikös sulla äänityskamat ollut? Voithan äänittää vahvistinta parissa eri tilassa ja todeta itse eron. Jos joku väittää moisen testin jälkeen ettei tila vaikuta mitenkään soundiin kun kitaravahvistin lähimikitetään, niin mä olen sitä mieltä että testin tekijällä on puuroa korvissa. :-) Voisin tehdäkin moisen testin, mutta varmaan mikin asento vaikuttaa enemmän. Tosin, tuntuu että kitaristeihin enemmän vaikuttaa nimenomaan lavan akustiikka ja se, miten oman saundin kuulee omaan soittopisteeseen. Monet pitävät styrkkaria lattiatasossa ja kääntävät ihan liikaa trebleä, jne |
B-tone-flat 20.09.2010 22:05:15 | |
---|
Olishan se kiva vetää lujaa mutta ainaskaan tähän mennessä bändit joissa soitan ole saanut siihen lupaa ensimmäiseltäkään baarinpitäjältä tai vastaavalta. Aina tultu miltei heti sanomaan että "liian lujaa" vaikka tuntuu että soitetaan jazzbändin volalla. Ja tosiaan kyllä soittotila vaikuttaa paljon siihen miltä vahvistin kuullostaa. Tilojahan on monenlaisia ja kyllä ääni niissä käyttäytyy eri lailla. Sama ääni sieltä vahvarista kummiskin tulee mutta tila hoitaa loput. Marshall Amp makes Amazing Noise |
aristoteles666 20.09.2010 22:18:57 (muokattu 20.09.2010 22:19:15) | |
---|
kimurantti1: Hitto, mä taisin löytää sen artikkelin nimen - "Confessions Of A Tone Freak", muistatko olisko ollut se? Googlella ei löydy mistään sitä luettavaksi, tietääkö joku mistä löytyy? saattaa hyvin olla toinen niistä, mä en ole koskaan etsinyt niitä, mut jostain ne löytyy, guitar playerin sivut on aika huonot tollaisessa. |
Mr. Speed 21.09.2010 02:37:17 | |
---|
Exhausted: Olisi hauska joskus vertailla, että vaikuttaako se lava ja tila oikeasti siihen mikrofonin kaiuttimesta poimimaan saundiin, vai siihen, miten soittaja (sekä yleisö ja miksaaja) kitaran lopulta kuulevat? Mullekkin sellaset mikit jotka on niin hyvin eristettyjä, että poimivat vain suoraan edestä kartiosta tulevan möykän, eikä mitään heijastuksia itse tilasta! Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978 |
vänkylä 21.09.2010 09:44:40 | |
---|
B-tone-flat: Olishan se kiva vetää lujaa mutta ainaskaan tähän mennessä bändit joissa soitan ole saanut siihen lupaa ensimmäiseltäkään baarinpitäjältä tai vastaavalta. Aina tultu miltei heti sanomaan että "liian lujaa" vaikka tuntuu että soitetaan jazzbändin volalla. Aika monta keikkaa on tullut soitettua erinäköisissä baareissa tai yökerhoissa mut ainoastaan yhden kerran(onneksi) on joutunut soittamaan desibeli mittarin mitatessa äänenpainetta.Muistaakseni sallittu desibeli raja yökerhoissa on 80db ja kyllä se on sellainen fiiliksen tappaja ettei paremmasta väliä. |
rybk 21.09.2010 11:50:44 | |
---|
"So we started out with the idea of maybe write something with a jagged time signature, like 5/7 or something, but that doesnt make your booty move." - Perry Farrell, tahtilajitaiteilun mestari |
sepisti 23.09.2010 02:02:55 (muokattu 23.09.2010 02:04:19) | |
---|
vänkylä: Muistaakseni sallittu desibeli raja yökerhoissa on 80db ja kyllä se on sellainen fiiliksen tappaja ettei paremmasta väliä. Kokemuksen syvällä rintaäänellä puhut vissiin... Mietipä jotain Happoradiota soittamassa jossain yökerhossa. Pelkästään paikalle tulleista mimmeistä lähtee 100db:tä mökää. E. Vai tarkoititko, että sillä keikalla, jossa teidän soittoa mitattiin? Indican Jenny on ihana! http://www.youtube.com/watch?v=poP3EXwbpps |
zepeteus 23.09.2010 03:44:19 | |
---|
EJ:n suuhun on kai pistetty välillä muidenkin lausahduksia...ja/tai toisinaan muutkin ovat sanoneet samaa. Briteissä paremmilla sähköillä soittamisesta en ole nähnyt EJ:n sanoneen, mutta George Lynchin kylläkin samantapaista. Tykkäsi alkuaikojen Euroopassa oleskelusta koska soundasi paremmalta, kuulema. |
B-tone-flat 23.09.2010 09:26:30 | |
---|
vänkylä: Aika monta keikkaa on tullut soitettua erinäköisissä baareissa tai yökerhoissa mut ainoastaan yhden kerran(onneksi) on joutunut soittamaan desibeli mittarin mitatessa äänenpainetta.Muistaakseni sallittu desibeli raja yökerhoissa on 80db ja kyllä se on sellainen fiiliksen tappaja ettei paremmasta väliä. Oltiin tossa viikko takaperin keikalla paikallisessa saluunassa. Soundcheckistä tuli palautetta muutamalta ärtyneeltä asiakkaalta. "soitatte liian lujaa" Myöhemmin kun keikka alkoi oli meno paikalla jo rajumpaa ja jengi diggas ja joras. Volumet oli baarinpitäjän mukaan ihan ok (vaikka namiskat oli vähän lujemmalla kun aiemmin!) Keikan jälkeen paikassa käynnistyi disko ja jumalauta sitä pauketta ja jytinää. Varmaan sellainen 120 db. Edes omaa puhetta ei kuullut vaikka huusi. Pelkästään subbarit sai korvat kutisemaan hyvin. Sitä sitten jatkuu noin 3 tuntia. Kuulovaurio on varma. Ja bändi soitti liian lujaa?????? Marshall Amp makes Amazing Noise |
Jii-Gee 23.09.2010 10:31:13 | |
---|
zepeteus: EJ:n suuhun on kai pistetty välillä muidenkin lausahduksia...ja/tai toisinaan muutkin ovat sanoneet samaa. Briteissä paremmilla sähköillä soittamisesta en ole nähnyt EJ:n sanoneen, EJ'stä & sähköistä,kyseinen informaatio / "tieto" peräisin tästä ketjusta; http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=28393&o=0 -Olikohan sillä vielä joitakin saundeja varten kromiplugit ja toisia varten messinkiplugit niissä George L-piuhoissa. -Eric Johnson myi 50-lukuisen Stratonsa kolautettuaan sen pöydänkulmaan. Parin millin lommo pilasi soundin. -Eric Johnson pitää erityisesti Iso-Britanniassa soittamisesta, briteillä kun hänen mukaansa on hyvää ja "kirkasäänistä" sähköä. -Eric Johnson on todennut, että hän saa paremman soundin Fuzz Facesta, kun ruuvaa efektipurkin pohjalevyn irti ja kiinnittää sen kuminauhalla. -Eric Johnsonin mukaan signaali kulkee piuhoissa eri suuntiin eri tavalla, joten se kummin päin piuha on kalustossa kiinni vaikuttaa soundiin. -Totta on myös tuo juttu että EJ:n mielestä Englannissa on parempi vaihtosähkö. Tsekkasin sen hiljattain yhdestä skittalehden haastattelusta. Mies perusteli sen jotakuinkin näin: "It has to do something with the cycles" ja samaan syssyyn: "It's no wonder Jimi (Hendrix) moved to England" -Tuosta verkkovirta jutusta tuli mieleen... Silverface Fenkut kuulostavat paremmilta jenkeissä kuin täällä. Johtuen juuri eri verkkosähköstä. Siksi niillä on selvästi huonompi maine täälläpäin kuin Ameriikassa. Näin olen kuullut ja vielä niin vakuuttavasti kerrottuna, etten kovasti voi asiaa epäillä. " You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns " |
olen lukenut EJ:stä myös jutun, jonka mukaan yksi miehen Marshalleista joutui tulvan uhriksi, kuivatettiin ja korjattiin, ja tämän jälkeen siitä tuli sitten ikuinen suosikkivahvistin. |
vänkylä 23.09.2010 11:30:52 | |
---|
sepisti: Kokemuksen syvällä rintaäänellä puhut vissiin... Mietipä jotain Happoradiota soittamassa jossain yökerhossa. Pelkästään paikalle tulleista mimmeistä lähtee 100db:tä mökää. E. Vai tarkoititko, että sillä keikalla, jossa teidän soittoa mitattiin? Jep,meidän keikan aikana oli mittarit mittaamassa.Rumpali soitti viimeiset vedot riisikepeillä ja kyllä rokki räyhäsi... |