Aihe: Teoriapalstan jelppikerho
1 2 3 4 554 55 56 57 58123 124 125 126 127
Epämuusikko
22.09.2010 16:00:45 (muokattu 22.09.2010 16:01:00)
eikö siinä oo vain joku napolilainen fjonga?

tai siis: mitä sitä turhia miettimään.

e: hyvä biisi, kylläkin.
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
baron
22.09.2010 16:49:20 (muokattu 22.09.2010 17:22:56)

Epämuusikko: eikö siinä oo vain joku napolilainen fjonga?

tai siis: mitä sitä turhia miettimään.

Tää on teoriapalsta!
Ei riitä että kuulostaa hyvältä:-)

Edit: Ajatko takaa napolilaista sekstisointua? Miksi siinä ei sitten ole sekstiä?

Lisäks toinen selitys tolle kadenssille vois olla ihan vaan että siinä lainataan H-fryygista moodia ton CMaj7-soinnun ajan, mut en tiedä sitten yks yhteen toi sitä edeltävä sointu ois F#m7b5.

Mut jos F#m7 = aiolinen
Cmaj7 = fryyginen
Hm = doorinen?????????
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
baron
22.09.2010 16:52:34

Sax-pappa: Näin maallikon mielestä Cmaj7 ei ole F#7 tritonuskorvaus, vaikkakin siinä bassosävel on sen tritonuksen päässä. C7 olisi, koska siinä on samat karaktäärisävelet. Viisaammat oikaiskoon...

Jos siinä olisi C7 en kyselisikään.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Dr Dominant
22.09.2010 17:57:09

baron: Mut jos F#m7 = aiolinen
Cmaj7 = fryyginen
Hm = doorinen?????????

Terves,

Hm:n päälle melodiassa ei tuu kuudetta astetta, joten doorisuus/aiolisuus tms. ei melodiassa ilmene. Soolossa voi soittaa kumpaa vaan. Siinä kun mennään B-osaan (jossa sointuna E-duuri) tietysti tulee vahva doorinen fiilis sille Hm-soinnulle.

Tuosta F#m7:sta en oo ihan samaa mieltä se olisi aiolinen kun siinä on heti just ennen sitä G, mun korvaan toi F#m7 hahmottuu kyllä fryygisenä.

En itse välttämättä edes merkkais lappuun A-osassa mitään sointuja, kun se kuulostaa mun korviin enemmänkin siltä, että siinä on melodian ja bassolinjan "duetto" joka menee pohjalta H-mollissa, jossa molemmat linjat on oikeastaan melodisia asioita. Bassolinjassa on se yks C siellä yhden kahdeksasosan ajan ennen palaamista takas H:lle. Voi sen tietty merkata mutta siihen kohti ei ainakaan niissä versioissa jotka mä tunnen kukaan soita varsinaisesti sointua kun se on niin lyhytkestoinen tapahtuma.

Jos sen haluaa analysoida sointu kerrallaan bassolinjasta käsin niin sitten F#m7 on fryyginen, Cmaj7 lyydinen ja Hm lopuksi taas aiolinen. Mun käsitys aiheesta olis tällainen.
"Dr. Dominant, I presume?"
Rantsu
22.09.2010 18:07:23
Sax-pappa: Varhaisempaa keskustelua aiheesta: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=86734&o=0

Oho, onpas itsekin tullut olluksi joskus tanakasti jotain mieltä... :)

baron: Tää on teoriapalsta!
Ei riitä että kuulostaa hyvältä:-)

Edit: Ajatko takaa napolilaista sekstisointua? Miksi siinä ei sitten ole sekstiä?

Täytyy varmaan nyt sitten olla tästäkin jotain mieltä. Kyllä se mun mielestä myös vahvasti napolilaiselta kuulostaa. Napolilainen (seksti)sointu on subdominanttitehoinen, joten plagaalinen kadenssi IV-I siihen periaatteessa tulee. Kokeile, Baron, mikä sointiero on, jos korvaat Cmaj7:n Em:lla tai Em7:lla.

Napolilaisessa soinnussa on se seksti eli IV asteen sävel lähes aina bassossa, siitä nimi, mutta ei tarvitse aina olla.
baron
22.09.2010 18:19:58

Dr Dominant: Terves,

En itse välttämättä edes merkkais lappuun A-osassa mitään sointuja, kun se kuulostaa mun korviin enemmänkin siltä, että siinä on melodian ja bassolinjan "duetto" joka menee pohjalta H-mollissa, jossa molemmat linjat on oikeastaan melodisia asioita. Bassolinjassa on se yks C siellä yhden kahdeksasosan ajan ennen palaamista takas H:lle. Voi sen tietty merkata mutta siihen kohti ei ainakaan niissä versioissa jotka mä tunnen kukaan soita varsinaisesti sointua kun se on niin lyhytkestoinen tapahtuma.

Sehän tän piisin analysoijan ongelma olikin kun originaaliversiosta puuttui oikea soitin (kiipparit:-) ja molemmat kitarat ja basso veti yksiäänisesti ja vain kolme säveltä, joiden perusteella piti soinnut veikkailla.
Nää soinnut oli lapusta jonka Pat Metheny väitti bändillä olleen kun ne sen äänitti, eri asia soittiko "tähdet" sen mukaan.
Zeeboo
22.09.2010 18:20:14
Dr Dominant: ...En itse välttämättä edes merkkais lappuun A-osassa mitään sointuja, kun se kuulostaa mun korviin enemmänkin siltä, että siinä on melodian ja bassolinjan "duetto" joka menee pohjalta H-mollissa, jossa molemmat linjat on oikeastaan melodisia asioita. Bassolinjassa on se yks C siellä yhden kahdeksasosan ajan ennen palaamista takas H:lle. Voi sen tietty merkata mutta siihen kohti ei ainakaan niissä versioissa jotka mä tunnen kukaan soita varsinaisesti sointua kun se on niin lyhytkestoinen tapahtuma.

Jos sen haluaa analysoida sointu kerrallaan bassolinjasta käsin niin sitten F#m7 on fryyginen, Cmaj7 lyydinen ja Hm lopuksi taas aiolinen. Mun käsitys aiheesta olis tällainen.

Komp. Vaikka ollaan teoriapalstalla, niin just tuon nimenomaisen rallin sointuanalyysiä en näe ihmeemmin hedelmällisenä. Hieno biisi enivei. Konsiksen bändillä soitettiin aikanaan kotikutoisella plokkauksen hedelmällä. Eipä ollut sointuja mun A:ssa.

Just vähän aikaa sitten kuuntelin & mukana koitin kämmentää pitkästä aikaa, ja kokeilin tuohon A:n loppuun F#m7 Am9 Bm11 käännöksillä, jossa E pysyi latvassa. Lie korvassa vikaa, mutta tuntui toimivan, vaikka se hämärä tritonuskorvaus vähän lantraantui.

Joo, kipaisempa takkini...
White men can't Monk
baron
22.09.2010 18:26:59 (muokattu 22.09.2010 18:38:42)

Rantsu: Oho, onpas itsekin tullut olluksi joskus tanakasti jotain mieltä... :)

Kokeile, Baron, mikä sointiero on, jos korvaat Cmaj7:n Em:lla tai Em7:lla.

Em7addb13?
Tai Zeeboon mukaan Am9/C?
baron
22.09.2010 18:31:31 (muokattu 22.09.2010 18:36:33)

Zeeboo: Komp. ollaan teoriapalstalla, niin just tuon nimenomaisen rallin sointuanalyysiä en näe ihmeemmin hedelmällisenä.

Mä löysin netistä pro gradun tästä aiheesta, en tiedä oliko hedelmällistä vai ei, toivon mukaan kirjoittajasta tuli fil. kand.
Zeeboo
22.09.2010 18:46:45
baron: Mä löysin netistä pro gradun tästä aiheesta, en tiedä oliko hedelmällistä tai ei, toivon mukaan kirjoittajasta tuli fil. kand.

Joo - kiitos aikaisemmasta vinkistäsi - kaivelin saman prujun, ja täytyy ihan ansaitut propsit sille antaa. On mielenkiintoista luetavaa. Mutta kun ne soinnut itse biisissä - sikäli kun niitä A-osassa kunnolla on hahmotettavissa - ovat vähän vajaita... Niin toki on myös vajaat ja vaatimattomat mun tietoni.

Metheny taas... Sen äijän melodia- ja harmoniataju tuntuu aika usein kulkevan teorian tavoittamattomissa ;)
White men can't Monk
baron
22.09.2010 18:50:55 (muokattu 22.09.2010 18:51:52)

Zeeboo: Joo - kiitos aikaisemmasta vinkistäsi - kaivelin saman prujun, ja täytyy ihan ansaitut propsit sille antaa. mielenkiintoista luetavaa.

https://oa.doria.fi/bitstream/handl … 10024/50508/musiikki.pdf?sequence=1

Niin jos muitakin kiinnostaa niin tuosta ylläolevasta mä sain inspiksen alkaa kysellä.
Zeeboo
22.09.2010 18:56:40
baron: https://oa.doria.fi/bitstream/handl … 10024/50508/musiikki.pdf?sequence=1

Niin jos muitakin kiinnostaa niin tuosta ylläolevasta mä sain inspiksen alkaa kysellä.

Jep. Sain tosiaan jo aikaisemmin kuuklattua tuon, mutta thänks kuitenkin - jo aikaisemmastakin vinkistä.
White men can't Monk
Epämuusikko
24.09.2010 12:41:24
baron: https://oa.doria.fi/bitstream/handl … 10024/50508/musiikki.pdf?sequence=1

Pitääpä lukaista tuo.
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
baron
06.10.2010 23:06:12 (muokattu 06.10.2010 23:36:32)

Taas ihmetyttää kummastuttaa pientä kulkijaa.
Me ollaan soitettu G-duuri piisiä (Almost Like Being In Love) jossa II-V-I E-duuriin on F#m7 - H7 - Emaj7 ja
C-duuri piisiä (Heftin Cute) jossa vastaava on F#m7b5 - H7 - Emaj7.

Miksi tää ero ja mitä sillä C-duuripiisin puolidimillä haetaan? Harmonista duuria?????

Edit:
http://www.curtsheller.com/pdf/Cute.pdf
Tosta löytyi sen Cuten soinnut
Dr Dominant
07.10.2010 07:58:45

baron:Miksi tää ero ja mitä sillä C-duuripiisin puolidimillä haetaan? Harmonista duuria?????

Mä näkisin tän niin päin, että F#m7b5:ssa se b5 eli C on C-duurin sävel ja sitä johtuen lähempänä C-duuria kuin E-duuria. Ei siis haluta ihan vielä paljastaa kadenssin kohdesävellajia tarkkaan. Jos olis F#m7 ja kvinttinä C#, se aikalailla naulaisi sen E-duurin sävyn (etenkin jos joku vielä laajentaa sen F#m7 ysillä joka on E-duurin iso terssi), nyt kun on F#m7b5 niin kohteena voi olla yhtä hyvin E-mollikin. Sitten kun sieltä tulee se E-duuri, sen sävelistö on tuoreemman kuuloinen kun sinne mennään tällä tavalla, siis C# ja G# eivät ole kuluneet käytössä vielä :)

Vastaavanlaisissa tapauksissa syy voi myös olla melodia (esim. sävel C melodiassa) tai vaan se, että halusi kekkosvitoseen tuon sävyn.
"Dr. Dominant, I presume?"
Tonski
07.10.2010 11:09:59

Dr Dominant: Mä näkisin tän niin päin, että F#m7b5:ssa se b5 eli C on C-duurin sävel ja sitä johtuen lähempänä C-duuria kuin E-duuria. Ei siis haluta ihan vielä paljastaa kadenssin kohdesävellajia tarkkaan. Jos olis F#m7 ja kvinttinä C#, se aikalailla naulaisi sen E-duurin sävyn (etenkin jos joku vielä laajentaa sen F#m7 ysillä joka on E-duurin iso terssi), nyt kun on F#m7b5 niin kohteena voi olla yhtä hyvin E-mollikin. Sitten kun sieltä tulee se E-duuri, sen sävelistö on tuoreemman kuuloinen kun sinne mennään tällä tavalla, siis C# ja G# eivät ole kuluneet käytössä vielä :)

Mä aloin itse miettiä ihan samaa, eli toisin sanoen se F#m7b5:n kvintti C tuo H7-soinnussa sellaisen vaikutelman ikään kuin se laajenis H7b9:ksi, tuoden selvästi harmonisen mollin ja II-V-I -mollikadenssin mieleen? Samasta aiheesta tais olla jotain juttua kitarapalstalla Stevie Wonderin Overjoyedin kanssa, siinä tais kanssa olla jotain häröilyä, että Cm-kakkosvitonen vietiin C-duuriin.
http://www.youtube.com/watch?v=hZi0IHX1Wgg
baron
07.10.2010 11:23:55

Tonski: Mä aloin itse miettiä ihan samaa, eli toisin sanoen se F#m7b5:n kvintti C tuo H7-soinnussa sellaisen vaikutelman ikään kuin se laajenis H7b9:ksi, tuoden selvästi harmonisen mollin ja II-V-I -mollikadenssin mieleen? Samasta aiheesta tais olla jotain juttua kitarapalstalla Stevie Wonderin Overjoyedin kanssa, siinä tais kanssa olla jotain häröilyä, että Cm-kakkosvitonen vietiin C-duuriin.

Eli hämätään että ollaan menossa molliin ja sitten yllätetäänkin duurilla?
levesinet
07.10.2010 11:39:38
Dr Dominant: (etenkin jos joku vielä laajentaa sen F#m7 ysillä joka on E-duurin iso terssi), nyt kun on F#m7b5 niin kohteena voi olla yhtä hyvin E-mollikin

"Jos"? :-D

Nääh, F#m9/H Em9 suoraan peräkkäin. Siis H9sus4 Em9. Ja hyvä vaan jos se kuulostaa modulaatiolta. En oo pianon ääressä mutta kyllä uskoakseni näin se menee hianosti.
Tonski
07.10.2010 12:30:28

baron: Eli hämätään että ollaan menossa molliin ja sitten yllätetäänkin duurilla?

Ikään kuin, joo:D Samaa voi tietty siis kokeilla toisinkin päin, siitä tulee mulle ainakin semmonen vähän kummittelevampi fiilis jos osaa oikein tehdä. Ja sit loppuuhan nää Bachin koraalitkin käsittääkseni poikkeuksetta pikardilaiseen terssiin, eli mollipätkä lopetetaan duurisointuun.
http://www.youtube.com/watch?v=hZi0IHX1Wgg
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)